Permalänk
Medlem

Scaleo Home Server

Hej!
Då jag börjar få fullt med datorer i huset så funderar jag på att investera i min första server och det lutar åt en Scaleo Home Server som nu är på kampanjpris men undrar om man kan använda denna som en printserver?
Någon som testat och kan bekräfta.

Permalänk
Medlem

Har du någon gammal som du inte använder så borde du använda den istället t.a.j

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

En gammal som jag plockar delar från till dotterns första dator så jag tror det blir dyrare att köpa delar än Scaleon som nu går på 2995:- med whs och 2TB diskar

Permalänk
Antielefant

Det ska fungera, men du behöver drivrutiner till Windows Server 2003, och 2008 om du kör Vistadatorer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Verkar i alla fall finnas till Color Laserjet 1600 som jag har så det är ju en fördel.

Är det lämpligt att börja med whs och scaleo när man är helt novis på server

Permalänk
Antielefant

Tja, det är inte lika enkelt som att sätta upp en vanlig PC, men det är inte särskilt svårt heller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en 2205:a. Bra "servicevänligt" chassi, 2 GB ram, 2x1 TB och Home server mjukvara för 2995.- känns som ett fyndpris.

Och då ingår en hel del bra funktioner och möjligheter, läste SweClockers fina test att den "äldre" versionen och den var positiv.

Jag tänkte ha min till att lagra, streama bild och ljud, säkerhetskopiering av hemmets övriga datorer, accesspunkt utifrån via Internet mm.

Och vad jag förstår så finns det tillgång till en hel del "tilläggsprogram"

Jag skulle gärna vilja ha lite input från andra Scaleo Home Server ägare med omdömen och tips. Som trådskaparen skrev här, printerserver låter som en fin bonus.

/Lennart

Permalänk
Medlem

Jag tänkte slå till på en jag med, sen får man väl bängla med att få till den som printserver....men det ska ju funka

Permalänk
Medlem

Hur är det med home servern när den kommer, kör den spegling av diskarna eller endast vanlig lagring (Och är det lätt att byta mellan dessa två?)

Permalänk

Nu ligger en 2205a i bagageluckan på bilen och väntar. Köpte på Computer City av alla ställen! 2983kr.

Videoten>> Det är en av finesserna med WHS, att du kan välja vad du vill ha speglat och inte. Den speglar alltså inte hela disken per automatik a al RAID utan du kan välja att bara spegla de delarna du tycker är viktiga, typ foton kanske men inte nedladdade filer eller liknande.

Fortsätt gärna skriv tips och trix angående Scaleo WHS här i tråden!

Permalänk

Under installationen igår blev uppdateringen av WHS-mjukvaran hängandes på 22% i över en timma. Jag trodde ju det var nåt fel men efter att ha läst lite på nätet så lugnade jag mig och efter dryga 2 timmar hoppade den vidare och installationen flöt därefter igenom på några minuter. Bara ett tips för er som just köpt en!

Permalänk
Medlem

Hårdvaran ser rätt trevlig ut, men jag har förmodligen ingen nytta av WHS då jag kör Linux på burkarna hemma. Nån som provat att installera Linux på den? Det verkar inte finnas nån VGA eller DVI ut... Känns litet jobbigt att installera då.

Intels egen variant är billigare, men inte 2TB billigare.

... och går det att dänga in ett trådlöst nätverkskort i den, eller är det meningen att man snällt ska dra tråd till den där den sitter?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Inaktiv

Enkel server

Scaleo 2205 från Fujitsu är en trevlig bekantskap. Mycket för pengarna!
Har dock fortsatt att investera i den.

Först åkte det dit en extra 1TB USB-disk. Sen tyckte jag att den var lite seg så då åkte det dit en E2220 CPU. Efter det lyfte jag in 2 st 500 HDD, utöver de 2X1Tb som följer med. Som krona på verket köpte jag en enkel UPS, Powercom 300VA för en sexhundring.

Mitt i allt uppgraderande ville jag kolla ursprungs-CPU:ns fart med CPU-Z.
Exekverade filen utan INI-fil. Gör inte det på en Scaleo! Då får den tokspel.
Fläktarna varvade upp som en jetplansmotor och sedan krashade hela ekipaget.

Ingen kontakt från klient-pc. Restore-funktionen ville inte fungera. Ett par samtal senare med Fujitsus support gav mig valet att antingen skicka in och troligen förlora ALL information som jag hunnit lagra, eller lite gammaldags tjurighet och försöka själv.
Valde det senare. 1h och otaliga svordomar senare hade jag fått liv i den. Nu har den förutom vid omstart efter CPU-byte tuffat på 24/7 i tre veckor utan problem.

Nu är semesterkassan slut, barnen trötta och frun mindre glad. När det blir jobbigt sätter jag mig vid Scaleon och njuter.

Glad sommar!

Permalänk
Medlem

Beställt en på dustinhome idag, 2995:-+frakt ...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Setup och grundinstallation klar utan tillstymmelse till besvär. Otroligt enkelt. Visserligen har jag till och från jobbat med Windows-servrar sedan 1993 ...

Installerat ClamWin som antivirus, gratis open-source som lär fungera. Alternativet är nog Avast som har en WHS-version som kostar efter två månader...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk

Ni hade tur då, min dog vid 22% och ville inte fortsätta. Nu har jag försökt både recovery skivan men inget vill fungera längre. När jag sätter i recovery skivan står det downloading software from Scaleo, då stannar direkt vid 0% och vill inte gå vidare. Så jag kan inget mer göra verkar det som.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Jag installerade min 2205:a igår. Då jag var medveten om 22%-problemet innan så jag fick ingen panik utan lämnade burken och drog ut på sjön i det fina vädret. När jag kom hem sent på kvällen var installationen klar och burken funkade som den ska.

Permalänk

Okej men är jag helt körd med min Scaleo nu eller ?
Då installationen avbröts. Jag ser scaleon i nätverket men kommer inte åt den eftersom jag inte kan logga in via consolen.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Ni hade tur då, min dog vid 22% och ville inte fortsätta. Nu har jag försökt både recovery skivan men inget vill fungera längre. När jag sätter i recovery skivan står det downloading software from Scaleo, då stannar direkt vid 0% och vill inte gå vidare. Så jag kan inget mer göra verkar det som.

Du ska inte ha nätverket (ut till internet) inkopplat. Fick också problem efter en recovery att det avbröts när klienten skulle ladda ned mjukvaran från scaleon (0% och sen error). Så fort jag drog ut sladden mot internet funkade det dock utan problem.

(22%-problemet är också relaterat till att man har internetaccess under installationen)

Det följer f.ö. med en liten lapp där det står att man inte ska ha internetaccess under installationen

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mej en Scaleo 2105 och installationen funkade riktigt bra, när nätverkssladden var urdragen.

Jag har dock ett problem med power management.
Jag har satt tiden när den skall stänga av till 23:00, men den stänger aldrig av, det måste jag göra manuellt.
Den går igång som den skall, men stänger inte av, mycket märkligt.

Är det någon som har stött på samma problem?
Finns det en enkel lösning?

Permalänk
Medlem

problem scaleo whs 2205

Köpte denna innan sommaren. När jag kom hem installerade jag den och det gick fint, provade sedan att lägga över några stora filer, men det gick såååå långsamt att jag tillsist var tvungen att lämna den och gå och lägga mig. Nästa dag skulle jag se hur det hade gått, men lyckades då inte hitta scaleon, dvs min dator kunde inte connecta. Har sedan gjort otaliga försök att få det att funka igen utan att lyckas. Blev sur och ställde undan apparaten tills nyligen, då jag skulle prova igen.

Har därefter provat att göra factory reset, och efter att ha försökt ett antal gånger gick det tillsist. Men när allt var klart för ominstallation lyckas inte min dator hitta servern, igen!. Har provat med att koppla via router, och att koppla direkt mellan dator och server, utan resultat.
Vad gör jag för fel? Kan fortfarande inte få min dator att finna servern.

Jag är total idiot när det gäller nätverk, så finns det något jag skall ställa in för att få det att fungera?.

Funderar nu på att ta ut diskarna och kasta ut skiten. Är så trött på den!
Skall göra ett sista försök, sedan får det vara, så kan någon vänlig människa kanske hjälpa mig, snälla!!!

(Har en dell laptop och en netgear nrv200 router.)