Samsung UE-40B7050 (Konvertera audio-codecs i befintliga filmer)

Permalänk
Medlem

Samsung UE-40B7050 (Konvertera audio-codecs i befintliga filmer)

Så... Det kanske finns andra forum som är bättre lämpade för min frågeställning, men jag tycker ofta att man får vettiga svar häromkring. So here goes...

För ett tag sedan så slog jag äntligen till och bytte ut min gamla CRT-TV (trots att den ståndaktigt fortsatte trotsa döden) mot en 40" LED.
Nåväl, den nya TV'n har, som en del av er säkert har koll på, en inbyggd mediaspelare av något sånär hyfsad sort.
Givetvis är jag därför ganska sugen på att mata TV'n med 1080-mkv's för att riktigt se vad den går för! Problemet är att det väl funkar lite sisådär, spelaren stödjer nämligen långt ifrån alla tillgängliga codecs, och alltför ofta får jag upp "Audio codec stöds ej" vilket får till följd att bilden är helt strålande men att filmen kanske inte är funnt så njutbar utan ljud.
Att Samsung skulle lösa detta med firmware i framtiden är inget jag går runt och hoppas på, för det lär ju aldrig hända. En Tvix blir det därför ändå så småningom.

Tillsvidare tänkte jag att det kanske går att lösa problemet genom att på något sätt konvertera om bara ljudet i filen?
Finns det något sätt att göra detta? Eller är det till att koda om allting, d.v.s. bild/ljud.
Och i så fall, finns det någon speciell applikation ni kan rekommendera för detta?

Tack på förhand!