Permalänk
Medlem

Köpt ny TV; Datorn stänger av sig

Okej, okej... Något skum rubrik kanske, men låt mig förklara.

Så här är det, igår var jag iväg på icke nämnd stormarknad för att införskaffa en TV att ersätta min gamla tjocka 28" wide. Trots att denna uppenbarligen vägrar att dö.
Valet föll på en Samsung LED 40", även om det kanske inte har särskilt mycket med saken att göra.
Nåja, sagt och gjort TV:n kopplas in och installeras, inga problem så långt. Under tiden står datorn och tickar som den ofta brukar göra. Rätt vad det är märker jag dock att det är ovanligt tyst... Datorn har stannat?!
Försöker så klart starta den igen direkt, jag får dock bara en massa pip som svar (typ som när man somnar på tangentbordet under uppstart, kanske en 7-8 stycken) och ingen bild på skärmen.
Grafikkortet tänker jag, fuck! Nåja, det har väl sett bättre dagar så det kanske är läge att byta ut det. Efter lite vila kommer dock datorn igång utan problem.

Börjar fundera i andra banor...
Kan det vara så att (vi bor i en gammal lägenhet med undermåligt elsystem) effekten som krävdes för att köra både en stor TV och effektstinn dator på samma säkring gjorde att datorns nätagg. på något sätt reagerade på detta?
...Om man belastar elsystemet för mycket, borde inte bara säkringen smälla?
På en annan säkring (köket bl. a.) märker man att lampor "blinkar" när kylen eller mikron jobbar lite mer, jag tänker att det kanske skulle kunna vara något liknande detta problem.

Så vad tror vi...
Är det grafikkortet som spökar, eller är det elsystemet som är boven i dramat? Lösningarna i respektive fall blir ju att införskaffa nytt grafikkort eller en liten UPS som "skyddar" datorns nätaggregat.

Hjälp och tankar uppskattas!