Smart Defrag - gratis defrag. program

Permalänk
Medlem

Smart Defrag - gratis defrag. program

Ville bara tipsa om ett alternativt gratis defragmenteringsprogram som jag använt ett tag. Det har ett par funktioner som inte finns på andra gratisprogram (inte än vad jag vet, men program uppdateras kontinuerligt så ni får korrigera mig).

Jag har använt programmet ett par månader och inte haft några problem, men som vanligt gäller; Ta alltid ta backup på viktiga filer med jämna mellanrum.

----------

Smart Defrag från IOBit
http://www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html

Senaste versionen är v1.20 som släpptes för ett par veckor sedan.
http://forums.iobit.com/showthread.php?t=3138

Citat:

Smart Defrag Update History
------------------------------
v1.20 (July 01, 2009)
+ Added Auto-defrag all volumes
+ Improved multi-language support
* Fixed general bugs

Tip: You can highly improve defragmenting speed by temporarily disabling the background real-time security program, or adding Smart Defrag into the trust zone or white list of your security program.

Funktioner
* Vanlig snabb defragmentering som många andra har (fil defragmentering)
* Optimering av data på hårddisken, två olika varianter. Detta flyttar och ordnar data på hårddisken för bättre prestanda och mindre fragmentering över tid. Observera att detta tar väldigt lång tid och inte bör köras så ofta. När man väl gjort det en gång räcker det med Defrag Only då och då ett bra tag framåt.
* Automatisk defragmentering av filer - När programmet är igång kör det en bakgrundsuppgift som defragmenterar när datorn är idle (och CPU inte är belastad). Denna automatiska funktion kan i v1.20 göra det på alla diskar.

Viktigt
För de som bara vill ha ett program som de kör då och då och defragmenterar manuellt (jag är en av dem) och inte ligger i bakgrunden eller har schemalagda defragmenteringar måste man ställa om ett par inställningar i programmet efter installation. Det går att se på mina bilder nedan.

Som standard läggs schemalagd defragmentering in, Auto-defrag är på, och programmet stängs inte med stängknappen (krysset) utan minimeras till ikonfältet. Det är för att den då ska kunna göra automatisk defragmentering när datorn är idle.

Bilder
Huvudfönstret
Här finns en Analyze som visar hur fragmenterad hårddisken är, och en funktion för att starta defrag i tre lägen.
- Defrag Only: Standard fildefragmentering, snabbast och är den man bör välja om man kör ofta
- Fast Optimize: Den flyttar data för att optimera tomt utrymme. Kan ta väldigt lång tid.
- Deep Optimize: Flyttar data efter använding till olika områden på hårddisken och optimerar tomt utrymme. Denna defragmentering tar oftast väldigt lång tid.

Auto-Defrag
Här kan man slå av/på funktionen som automatiskt defragmenterar data när programmet är igång och datorn är idle.

Schedule
Programmet lägger in en schemalagd defragmentering. För mig som vill bestämma själv slår man av det.

Options
Olika alternativ för programmet.
- Minimize to System Tray when program is closed: Denna slog jag av för att jag har inte heller Auto-defrag påslagen. När jag stänger programmet så stängs det helt.
- Load automatically when Windows starts: Den har jag inte ändrat, den var av per default. Bra för de som gillar Auto-defrag funktionen.

Jag gillar programmet för det har möjligheten att göra Deep Optimize och Fast Optimize som flyttar och optimerar all data på hårddisken. Detta gör jag sällan eftersom det tar lång tid, men data blir bra ordnat efter en sådan. Sen kör man Defrag Only då och då, den defragmenterar bara filer och är relativt snabb.

För de som gillar defragmentering som görs i bakgrunden när man inte använder datorn finns de funktionerna. Tror det finns liknande i O&O Defrag (och säkert i andra defragprogram också).

Permalänk
Medlem

Ush, för stort och för mycket... man blir inte klok på det.

Just nu kör jag på JkDefrag, kör endast med screensaver läget. Mycket smidigt. Vet inte hur bra det är, men jag behöver iaf aldrig bry mig om det och datorn hålls defragmenterad.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Har inte JKDefrag blivit MyDefrag sedan ett tag?
http://www.mydefrag.com/

Edit: Var beta fram till nyligen, men MyDefrag v4.0 är släppt i release version för bara en dag sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Har inte JKDefrag blivit MyDefrag sedan ett tag?
http://www.mydefrag.com/

Edit: Var beta fram till nyligen, men MyDefrag v4.0 är släppt i release version för bara en dag sedan.

Vet faktiskt inte, ser ut som samma program...

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Enda stället som JKDefrag nämns på MyDefrag verka vara download länken under versions historia.

Intressant läsning och råd gällande defragmentering etc i alla fall.

Permalänk

Alltid undrat om varför man ska behöva ladda ner och använda ett tredje-parts program när Windows har ett eget program för det?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Enda stället som JKDefrag nämns på MyDefrag verka vara download länken under versions historia.

Det är JKDefrag som blivit omdöpt till MyDefrag i och med v4. Se den nya blurben som dykt upp nu;
http://www.kessels.com/JkDefrag/index.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Alltid undrat om varför man ska behöva ladda ner och använda ett tredje-parts program när Windows har ett eget program för det?

Mest för att det inbyggda programmet är långsamt och inte ger någon information. Sen har de andra programmen fler funktioner och finesser. Däremot är det väl tveksamt till att betala för ett defragmenteringsprogram, när gratisprogrammen är så bra.

Permalänk
Medlem

Den inbyggd känns väll inte lika effektiv som 3:e parts?

Alltid undrat varför den (inbyggda?) inte defragmenterar så långt den kan direkt utan man måste göra det flera gånger i rad. Då har jag alltid sett till att inget annat görs med hårddisken under tiden.

Permalänk
Medlem

Kört Defraggler (från skaparna av CCleaner) i snart ett år. Är detta något som kan sätta sig upp mot det? Gillar den otroliga enkelheten som Defraggler har.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Permalänk
Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Alltid undrat om varför man ska behöva ladda ner och använda ett tredje-parts program när Windows har ett eget program för det?

Det behöver man inte. Först sätter man en statisk storlek på swapfilen, kör sen en Sysinternals PageDefrag (också MS-program, defraggar system/register-filer) och avslutar med en Windows DeFrag och man har en fräsch disk igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
http://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/screenshots

Auslogics Defrag är också trevlig, körde den precis innan jag bytte till Smart Defrag för utvärdering.

Precis som MyDefrag släppte även Auslogics en version (v2.0 och sen v2.1) med nya finesser för inte så länge sedan.

Permalänk
Avstängd

Så vad tycker ni? Är det bra, bättre? Är det bättre än andra kommersiella defragprogram?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Så vad tycker ni? Är det bra, bättre? Är det bättre än andra kommersiella defragprogram?

Mitt svar är att det finns flera gratis defragprogram som är så bra att det inte finns någon anledning att betala för ett som privatperson.

Edit: För er som kör MyDefrag (version 4+ av JK Defrag) så släpptes en uppdatering till 4.1 nyligen.

http://www.mydefrag.com/DownloadAndInstall-MyDefragV4.1July22...

Permalänk
Medlem

Funkar programen bra? ger de något extra?
Skriver mest för att hitta tillbaka till tråden

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G