Hjälp vid val av Windows version.

Permalänk

Hjälp vid val av Windows version.

Tja, har köpt en ganska O.K dator (4 gb ddr 2 minne plus intel quad processor på 3.16) och undrar om ni tycker att jag ska köra med Windows XP 32 bit, Windws XP 64 bit eller Windows Vista.

På Komplett så står det att man ska ha 64 bitars OS för att nyttja minnet fullt ut.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vänta tills win7 kommer ut, kör med RC än sålänge om den nu fungerar att tanka hem fortfarande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Vänta tills win7 kommer ut, kör med RC än sålänge om den nu fungerar att tanka hem fortfarande.

Sorry, men vad är RC?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk

O.K, laddar ner det nu, tack för tipset. Kör ni själva det eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordis
Release candidate

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/download.aspx

Permalänk

japp..

Tror nästan varenda själv på sweclockers har win 7 rc installerat på någon dator.

Permalänk
Medlem

Inte jag... finns ingen anledning gillar mitt Ultimate

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
japp..

Tror nästan varenda själv på sweclockers har win 7 rc installerat på någon dator.

Svårt å tro att alla våra läsare har det installerat:p

Dock har jag det installerat i sun virtualbox och skall troligen installera det som primär os imorrn^^.

Ska bara hitta vettig brandvägg/antivirus hehe.

Permalänk
Medlem

jag använder också win7 och gillar det skarpt. fast jag gick ju från XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
Inte jag... finns ingen anledning gillar mitt Ultimate

Kör du Vista Ultimate ? Bara så du vet är det här "motsvarande" version... dvs ultimate. Dock snabbare och trevligare i mitt tycke..

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Jag har laddat ner RC men inte installerat. Har ingen ledig partition att testa det på. Lika bra att vänta tills Win7 kommer på riktigt och jag köper min SSD...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp vid val av Windows version.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurcolino
Tja, har köpt en ganska O.K dator (4 gb ddr 2 minne plus intel quad processor på 3.16) och undrar om ni tycker att jag ska köra med Windows XP 32 bit, Windws XP 64 bit eller Windows Vista.

På Komplett så står det att man ska ha 64 bitars OS för att nyttja minnet fullt ut.

Tack på förhand.

Eftersom du har 4gb minne skall du använda 64 bitars OS oavsett vilket du väljer XP, Vista eller W7.

32 bitars kan bara använda ~ 3,5 gb minne som max, resten utnyttjas inte!

64 bitars har ingen övre gräns/tak, såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Vista SP2 och Windows 7 är inte speciellt stor, det är tom något mindre strul med Vista eftersom det funnits längre. Men eftersom Windows 7 går att köra gratis genom RC fram tills det släpps finns det ingen anledning att välja Vista om man inte redan kör det. 64-bitar väljer man såklart med en modern rigg.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
64 bitars har ingen övre gräns/tak, såvitt jag vet.

16 miljoner terabyte minne är max för x64.

Microsoft är ju dock som de är och har satt gränserna som följer: (alla versioner x64)
Home basic - 8 gig
Home premium - 16gig
Business, Enterprise och Ultimate - 128gig

Server 2k8 finns i massa olika versioner och det är bara att googla, men om man sysslar med väldigt minneskrävande applikationer så är det Datacenter Edition x64 man ska satsa på med stöd för 2tb minne.

Permalänk
Medlem

jag har kört win 7 rc tills nu, avinstallerade det just nu och går tillbaka till Vista Home Premium 64 bitars. Win 7 funkar sisådär för mig orsakar lite lagg etc lite små saker som jag blir irriterad på. Men tror att win7 kan bli bra då det blir mer optimerat.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Mycket av den kritik mot Vista som finnes är helt obefogad och är en blandning av bakåtsträvare som är helt nöjd med sitt XP som denne haft i 8 år och folk som hört kritik från den nämnda gruppen och skippar Vista totalt, situationen är helt banal. Vista är ett utmärkt OS.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Mycket av den kritik mot Vista som finnes är helt obefogad och är en blandning av bakåtsträvare som är helt nöjd med sitt XP som denne haft i 8 år och folk som hört kritik från den nämnda gruppen och skippar Vista totalt, situationen är helt banal. Vista är ett utmärkt OS.

Jag har inte sett någon kritik mot Vista i den här tråden, så varför tar du upp det? Det handlar snarare om att Windows 7 har en hel del förbättringar jämfört med Vista.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Vänta tills win7 kommer ut, kör med RC än sålänge om den nu fungerar att tanka hem fortfarande.

Får man inte gratis Win7 när det släpps om man köper Vista just nu?

Är rätt säker på att det är så, ialla fall här i USA men har svårt o tro att det är annorlunda i Sverige

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

Tror knappast det.

Det var prat och rykten om det, men inget som bevisats vad jag sett.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Jag har inte sett någon kritik mot Vista i den här tråden, så varför tar du upp det? Det handlar snarare om att Windows 7 har en hel del förbättringar jämfört med Vista.

TS försökte bestämma sig för ett Operativsystem och jag försökte meddela att allt skitsnack som han kanske kan ha hört från annat håll om Vista är inget annat än just skitsnack. Det tänkte du aldrig på eller?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Ja skulle valt vista x64 tills win7 är moget. Kör win7 RC just nu och gillar det inte helt. Dels har jag sämre bildkvalité än med vista/xp, sen har de flyttat om massa menyer och designat om igen från vista. Tycker de blivit ännu värre nu. Sen bibloteksfuntkionerna för dokument, bilder, musik osv är åthelvette för sega. De hänger inte med något vad ja gör, kopiera stora filer i bibloteken är ännu värre, inte alltid laddningsbaren visas ens, sen rätt som det är kommer filerna Vad jag märkt så är win7 inte snabbare än vista på min dator. Iaf inte om man ställer in vista som win7 är från början.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro