Permalänk
Medlem

ThinkPad T500 eller MacBook Pro?

Tja!

Efter att ha sommarjobbat så är det nu dags att slösa pengarna man tjänat, och finns det nått bättre att slösa pengar på än datorer?

Skämt åsido jag kommer att behöva en ny laptop nu till skolstarten och jag har tittat runt lite efter datorer som passar mina behov. För tillfället sitter jag på en Thinkpad T30 som jag är extremt nöjd med, men den är lite seg och kommer inte att klara av de program som jag kommer att behöva kommande termin. Det jag kommer att syssla mest med är programmering och 3D modellering men jag vill även kunna använda den till musikproduktion.

Så kraven är väl följande:
-Bra processor
-Dedikerat grafikminne
-Firewire (behövs till mitt externa ljudkort)
-Max 15.4” skärm
-Bra batteritid
-Bra byggkvalitet

Inte så mycket krav men skulle vilja ha:
-Inbyggt 3G modem
-eSata

Med tanke på mina krav så har jag fastnat för två datorer nämligen

MacBook Pro:
http://www.dustin.se/pd_5010195820.aspx

ThinkPad T500:
http://www.dustin.se/pd_5010326585.aspx

Båda uppfyller mina krav frågan är bara vilken man ska välja. Min budget ligger på 20.000:- och jag tar gärna emot fler bra förslag. Har även inget emot att vänta om det finns nått nytt som kommer att släppas inom en snar framtid (3-4 månader).

Frågor:

En sak som jag sitter och funderar över är om jag inte ska ta och vänta på nästa generations T-serie då de antagligen kommer att lägga till en del saker som de gjorde med T400s, frågan är ju då bara när den kommer att släppas. Sen har jag läst en hel del kommentarer om hur kvalitén på Thinkpads inte är som den var förut, hur väl stämmer det?

Hur lätt är det att själv uppgradera hdd:n och minnet på MacBooken?

-JP

Visa signatur

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning."

Permalänk
Medlem

Frågan är ju lite vilken plattform du mest kommer ha nytta av. Får du licenser av skolan som de lånar ut eller "fixar" du egna program? Är det mest Windows du ska använda dig av, då kan det vara lika bra att köra på ThinkPaden.

Annars är MacBook Pro en riktigt schysst burk helt enkelt. Du kan ju köra Windows också men då tappar man lite syftet med MBP. Byta HDD och minne är en barnlek.

Visst kommer du ihåg att du har 10 % rabatt på Macar via Mecenat om du har sådana privilegier.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk

Personligen skulle jag valt MacBook Pro utan tvekan. Varför?

1. Snyggare design. Thinkpaden var inte snygg alls enligt mig.
2. Bättre byggd, bättre kvalitet.
3. Mac OS
4. Bättre prestanda

Minnet är enkelt att byta och hdd är visserligen något svårare fast det är ganska enkelt det med, borde inte vara några problem med det. Jobbigt att vänta på något när man inte vet när det kommer. Lika bra att köpa nu och börja använda det direkt.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Eftersom det är såpass stora skillnader mellan windows och leopard så är nog den enda personen som kan bestämma du.
Jag skulle iaf köra på Mac:en eftersom jag har en nu och gärna köper Mac i framtiden. + att det inte finns någon snyggare dator på marknaden enligt mig.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på Thinkpaden. Snyggare, bättre att jobba med och bättre kvalitet. Har själv en Thinkpad X300 och den är lätt, men ändock gedigen.

Blir ju mycket av en smaksak, men personligen kan jag inte med macs, i synnerhet inte majoriteten som använder dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Frågan är ju lite vilken plattform du mest kommer ha nytta av. Får du licenser av skolan som de lånar ut eller "fixar" du egna program? Är det mest Windows du ska använda dig av, då kan det vara lika bra att köra på ThinkPaden.

Annars är MacBook Pro en riktigt schysst burk helt enkelt. Du kan ju köra Windows också men då tappar man lite syftet med MBP. Byta HDD och minne är en barnlek.

Visst kommer du ihåg att du har 10 % rabatt på Macar via Mecenat om du har sådana privilegier.

Det är ju just där det ligger, jag kommer att köra mest Windows, men det ska ju inte vara några större problem att fixa det på mac:en plus att jag har velat testa Logic som bara fins till Mac OS. Licenserna är inga problem då vi kommer att använda Blender till 3D, licensen till Reason borde väl gå och ändra på nått vänster, Visual Studio skulle väl vara problemet då det inte funkar på Mac OS X. Om det skulle dyka upp nått annat så är det mycket troligt att jag får det genom skolan.

Tack för tipset på rabbaten, hade helt glömt bort den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skutte007
Personligen skulle jag valt MacBook Pro utan tvekan. Varför?

1. Snyggare design. Thinkpaden var inte snygg alls enligt mig.
2. Bättre byggd, bättre kvalitet.
3. Mac OS
4. Bättre prestanda

Minnet är enkelt att byta och hdd är visserligen något svårare fast det är ganska enkelt det med, borde inte vara några problem med det. Jobbigt att vänta på något när man inte vet när det kommer. Lika bra att köpa nu och börja använda det direkt.

1. Personligen tycker jag båda är snygga på sitt sätt.
2. Det är det som skulle vara till fördel för mac:en med tanke på det jag läst om att kvalitén på Thinpaden har sjunkit efter det att Lenovo tagit över.
3. Spelar ingen större roll för min del (förrutom det jag nämnde innan med Logic)
4. Det skulle vara intressant då de är väldigt lika rent hårdvarumässigt.

Det är skönt att veta att Apple inte har stängt igen den så att man inte kan uppgradera själv. Och jag väntar hellre några månader om nått nytt ska släppas, om inte för att köpa det senaste så iaf för prissänkninen på nuvarande produkter. Och jag är inte direkt i akut behov av ny bärbar min trogna T30 håller mig sälskap när jag är på resande fot.

Att det ska vara så svårt att bestämma sig! när jag läser mer om T500 så lutar jag mot den, när jag läser om MacBooken så lutar det mot den, och jag vet att jag kommer attt ångra mig när jag väl har köpt nån av dem

Visa signatur

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning."

Permalänk
Medlem

Några argument som talar för Mac OS (du skrev att det inte inte spelar någon större roll att den har Mac OS) är att du inte behöver tänka på virus och antivirusskydd, det hänger sig ytterst sällan (har hänt mig en gång under de 15 månader som jag haft min Mac) och fungerar allmänt snabbare. Du kan även använda time-machine för automatiska säkerhetskopieringar på en annan partition eller extern hårddisk.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska köra på Macen helt klart. Jag själv älskar Lenovo burkarna men även hela Mac plattformen.

Varför jag tycker att Mac är helt självklart är att en dator som man kör hemma den får krångla hur mycket som helst om den vill. Men en laptop som man har i skolan och on-the-go den ska bara fungera jämt.

Tyvärr så känner jag att även den stabilaste Windows installationen inte är särkillt pålitlig. Men däremot så känner jag mig helt säker i OS X.

Alltså de "features" du kommer använda mest är faktiskt tangentbordet, skärmen, touchpadden och batteriet. Alltså de saker som macen är överlägsen t500an, möjligtvis har t500an lite högre res på skärmen men det är en liten sak mot macens fördelar.

Sen kan du som sagt köra 10% rabatt på Macen så blir den bra pass mycket billigare. Du behöver CSN-kort eller Mecenat kort, har du inte det kan du klicka in dig som student på apples hemsida men då får du bara 6%.

EDIT: Kom på att du får ju superbra rabatt på en iPod Touch 32gb om kör på mac trpr det var runt 1700kr eller nått sånt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jag behöver också en bärbar för studier i höst och ett tag funderade jag faktiskt på Macbook Pro. Jag kom fram till att jag i själva verket inte har något emot Windows och att i 9 fall av 10 så skulle jag iaf. bli tvungen att arbeta i det operativsystemet (programmering och labbar). Jag överväger nu att köpa en Thinkpad T400 som jag tycker verkar lagom till storlek och prestanda. Om man hade haft möjlighet att välja matt-skärm till Macbook Pro 15" så hade jag kanske fortfarande varit lite intresserad. Dessutom tycker jag faktiskt att Thinkpaden är snyggare än Macbook Pro och antagligen mer robust.

/Kristofer

Permalänk

Kör med macen och installera windows på den med och fixa en större HDD till den

MAC BOOK PRO är mycket snyggare än den andra jag har vanliga mac book alu som vi har lånat via skolan dom är faktiskt väldigt bra och grafikkortet är bra med det klarar Cod 4 utan problem

Visa signatur

Tjenixen (:

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag valt T500.

Thinkpads fördelar: Matt högupplöst skärm, hållbarheten, trackpointen, tangentbordet, 3 års service, 3g/HSDPA, möjlighet till extra hdd genom ultrabay.

Macbook pros fördelar: Bättre grafikkort, FW800, ett mer tilltalande utseende samt att den är tunnare.

Tror en större avgörande faktor är vilket OS du föredrar, OSX eller Windows.

Permalänk
Medlem

Sitter själv i samma sits så har funderat på detta i några månader.

Tangetbordet är en smaksak liksom gummi trackpoint vs glas multi-touchpad. Sen matt skärm för MBPn finns det film man kan dra på om man behöver.

Men i min erfarenhet så är inte matt skärm lika bra som det låter. Spelar ingen roll om man har matt eller blank om man sitter i solljus i alla fall. Blank får man speglingar matt blir upplyst av ljuset runtom så man ser inget endå.

Sen är 3G/HSDPA supernajs samt ultrabay men om jag ville ha "ultrabay" eller större hdd så hade jag nog kört på en 17/18" i samma veva.

Ett jäkla pluss för t500an är ju 3års garanti mot att du måste skaffa Apple care åt macen för extra $$.
Däremot om då vill ha applecare lite billigare så ska du skaffa det på eBay från USA eftersom det handlar om en bärbar enhet kan man köpa det i andra länder, då får du det billigare sen är det bara "aktiveringskoden" via mail.

Sen när det gäller os så kan du ju iaf köra Visual Studio i en VM.

Jag personligen att om du köper en t500 kommer du ågra dig lite eftersom du kunde provat mac, men om du skaffar mac har du "best of both worlds". Även väldigt ovanligt att en nybliven mac användare ångrar sig när de vant sig efter några dagar.

Många ångrar sig i ~en vecka sen säger dom att de aldrig skulle kunna gå tillbaka

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Tycker det är förfärligt att använda laptop med blank skärm i skolan, lysrörsbeklädda tak och en laptop med blank skärm går inte så bra ihop.

Jag tror båda datorerna duger för användaren i fråga men att viss ångest kommer uppstå, oavsett dator, när respektive nackdelar hamnar i ljuset.

Permalänk
Medlem

Hur man än vänder sig har man arsle bak

Men värt att tänka på är att Macarna håller oftast i sig längre än pcs.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Inaktiv

Jag är både en Thinkpad och en Apple fanboy men som tidigare påpekats så beror de på vilket OS du ska köra mest, även om du kan köra Windows på en MBP så skulle jag nog föredra en "äkta" PC om det är ditt primära OS och vice versa. T400 hade lite halvkass kvalitetskänsla på tangentbordet på tidiga versioner av T400 men de har dom löst med "revision B" som tillverkas efter våren i år. Apple har också mycket hög kvalitet och kvalitetskänsla även om du som sagt får slanta upp en extra peng för att få 3 års garanti.

Permalänk

eftersom datorer blir omoderna ganska snabbt så är 18.000 kr mycket pengar att spendera.
ett förslag på kvalitetsdator kommer här, kanske inte alla features som e-sata kanske men med bra grafikkort etc.

http://www.dustin.se/pd_5010309201.aspx
HP PAVILION DV6-1105 AMD 2.1 3GB/320 DVDRW 15.6, 6.990 :-

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
eftersom datorer blir omoderna ganska snabbt så är 18.000 kr mycket pengar att spendera.
ett förslag på kvalitetsdator kommer här, kanske inte alla features som e-sata kanske men med bra grafikkort etc.

http://www.dustin.se/pd_5010309201.aspx
HP PAVILION DV6-1105 AMD 2.1 3GB/320 DVDRW 15.6, 6.990 :-

HPs consumerlinedatorer håller ingen vidare kvalitet, och den där spelar verkligen inte i samma liga som de andra två datorerna som föreslagits.

I övrigt är jag bara ett eko i mängden, själv föredrar jag PC men i princip allt är likvärdigt här utom OS.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp

EDIT: Kom på att du får ju superbra rabatt på en iPod Touch 32gb om kör på mac trpr det var runt 1700kr eller nått sånt.

Du får 1725 kr rabatt på alla touchar, men även på andra iPods (fast mindre rabatter då). Jag köpte mig en 8 gb Touch för 470 kr därutav :). Väntar leverans på min MacBook Pro 13 2,26 gHz imorgon.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk

Ja en Ipod ligger på 300 kr och en 8GB Touch för 470 om du köper en Mac och har studentrabatt.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk

Jag skulle nog ha kört på Mac:en i ditt fall (om jag kunde komma överrens med dess tangentbord), det finns vad jag kan se i dagsläget inga bra erbjudanden på vettiga T500:or (eller så är jag urusel på att leta) samt att om Mecenatrabatten ger 10% på Mac så är det ett starkt argument.

Eftersom du redan har en Thinkpad kan det vara spännande att testa något nytt och fräscht, med Mac:en blir ju allt nytt (O/S, hårdvara etc). Vill du t ex kolla på filmklipp så den garanterat skönare att titta på än en matt T500. Skärmen (och desktopen i O/S) är ju faktiskt gränssnittet du jobbar mot och påverkar din upplevelse mer än alla andra faktorer hos en dator (förutsatt att de andra faktorerna inte är märkbart undermåliga).

Mina 0.02 $

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 80 GB Intel G2 SSD, 320 GB HDD, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)