MacBook 13" student och programmeringsdator?

Permalänk
Medlem

MacBook 13" student och programmeringsdator?

Hej!

Skall läsa till högskoleingenjör i Datateknik till hösten och är sugen på en bärbar dator.
Har länge varit nyfiken på en Mac men aldrig kommit till skott.

Hur tror ni MacBook 13" fungerar att ha till att programmera?
Den är rätt behändig att ha med sig antar jag?
Hur pass kraftfull är den egentligen?
Läste någon nyhet om att Mac skulle sänka sina priser rejält för att hänga med konkurrenterna, har dem gjort det ännu?

Här finns den för 9445:-
http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_natio...

Tacksam för råd!

/Nicklas

Permalänk
Medlem

I och med uppdateringen de gjorde i början på juni så sänktes vissa priser, men stora grejen var egentligen att de ökade specifikationerna utan att höja priserna. Ska du dock köpa en bärbar Mac, satsa på en Macbook Pro 13 istället, du får en sådan för drygt 2000 kr till. Det är lätt värt pengarna.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk

Kan ingenting om att knacka kod, så den frågan lämnar jag till andra forummedlemmar. Men det är en fin och behändig dator, dock håller jag med Hedgren att du borde hellre satsa på 13" MacBook Pro då den är robustare, har stöd för multi-touch, bakgrundsbelyst tangentbord och framförallt är den 300 gram lättare än MacBooken

+ lite extra som FW 800, SD kortläsare och LED belyst skärm.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk

Kan ingenting om att knacka kod, så den frågan lämnar jag till andra forummedlemmar. Men det är en fin och behändig dator, dock håller jag med Hedgren att du borde hellre satsa på 13" MacBook Pro då den är robustare, har stöd för multi-touch, bakgrundsbelyst tangentbord och framförallt är den 300 gram lättare än MacBooken

+ lite extra som FW 800, SD kortläsare och LED belyst skärm.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Som dem andra säger så skulle jag med köpt en 13" macbook pro. Äger en sådan själv och kan inte annat än att rekommendera den. vad gäller kodknackning och dylikt så beror det lite på vad du ska jobba med. Java funkar ju utan problem, hur det är med andra språk vet jag ej. Du har ju dock alltid möjligheten att köra windows via bootcamp, en omstart till bootcamp tar inte många sekunder (rejält mkt snabbare än min 2.16hz imac). En sak som kan störa dig om du är van vid att knacka kod på en vanlig pc är dock att [ och {-symbolerna inte sitter på samma plats som på en vanliga pc. För att komma åt dem trycker man alt + 8 respektive alt+shift+8.

Om du skriver exakt vilka språk du ska läsa kanske jag kan svara lite utförligare. Får dock intrycket av att du ska börja läsa första året vilket brukar innebära java och eventuellt matlab i mattekurserna. Detta går att göra i OS X utan att behöva köra bootcamp.

Permalänk
Medlem

Kodar en del i Visual Studio som jag kör under Vmware Fusion i en Windows XP installation. Se bara till att ha 4 GB minne två tyckte jag var för lite och har beställt mer. Java och C++ kan du köra utan problem i OSX.

Permalänk
Medlem

Även Apples Developer-paket som finns på medföljande skivor är väldigt bra till olika språk.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Macbook 13" innan men bytte upp mig för några månader sedan till en Macbook Pro 15". Efter bytet har jag använt den bärbara MYCKET mer än tidigare, främst för att det är så otroligt omständigt att sitta och jobba med en 13" skärm. Man får inte plats med det man ha framme på skärmen och det är allmänt krångligt.

Så kort sagt är mitt tips att köpa en 15". Den är inte alls jobbig att bära med sig! Alt. om du tvunget vill ha en 13" så se till att ha en stor skärm att koppla in den i när du är hemma i alla fall.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Håller helt med.
Allt blir väldigt jobbigt med 13"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6zSå kort sagt är mitt tips att köpa en 15". Den är inte alls jobbig att bära med sig! Alt. om du tvunget vill ha en 13" så se till att ha en stor skärm att koppla in den i när du är hemma i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag har en macbook unibody och tycker den lämpat sig bra för mina programmeringsuppgifter. Tangentbordet saknar svikt, vilket är väldigt trevligt när man skriver. Enda nackdelen är att det inte finns dedikerade tangenter till funktioner som home/end/page up/page down etc utan det är nåbara via hotkeys. Fast detta kan ju vara problematiskt med bärbara datorer i allmänhet sedan tillverkarna aldrig kan enas om en keyboard layout.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren killar, ja det är nog sant som de flesta av er säger. Ska nog försöka skramla till en 15".

Gäller det samma där att jag borde välja pro varianten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nicklaz
Tack för svaren killar, ja det är nog sant som de flesta av er säger. Ska nog försöka skramla till en 15".

Gäller det samma där att jag borde välja pro varianten?

Finns det något annat än Pro-varianten i 15"-utförandet? Jag tycker faktiskt att en Macbook är lite overkill för att koda - jag har klarat mig igenom alla kurser jag läst på LTH med en iBook G3

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Jag tycker att 13-tumsversionen är bra, datorn blir väldigt smidig. Men jag vet inte hur 15-tumsversionen ser ut - det kanske är det lilla som gör det extra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

13" och 15" macbook pro har 1280x800 resp. 1440x900 i upplösning.

Överblick är den envetne kodarens bästa vän. Man blir tokig utan utrymme på skärmen.

Den första formfaktorn har jag själv hemma i form av en macbook air, och den skulle jag säga duger till att skriva korta enkla program under kortare stunder. Man blir tokig om man skall ha den till en längre tids kodande, dessutom ryms inte normalstora webbapplikationer i sin helhet med den lilla upplösningen. Titta exempelvis på olika "bygga bil" applikationer på audi, vw, bmw etc.

Den andra formfaktorn har chans att fungera något sånär, men för en kodare som gillar mac behöver man antingen en extern skärm att sitta med hemma för de längre arbetspassen eller en 17" MBP (1920x1200) som man ogärna tar med sig runt bland klassrummen förmodar jag. Även om den formatmässigt inte är så mycket större än en 15" faktiskt, men någonstans går ju gränsen.

Annars kan jag säga att min Air har övertygat mig om Apple, jag har skickat min 5 kg windows "värsting (fniss)"-laptop och beställer nu en MBP. Kan bara inte bestämma mig för en 15" + extern skärm eller en 17". Jag har exempelvis haft riktigt svårt för styrplattor och har istället föredragit en extern mus (jobbigt med en bärbar där man inte alltid har "musyta") eller i nödfall en styrpinne om sådan finns. Nu föredrar jag istället styrplatta, men då enbart Apples variant. Den skämmer bort otroligt mycket, hamnar jag idag framför en windowslaptop orkar jag knappt surfa med eländet. Och det säger inte lite... En annan självklarhet är bakgrundsbelyst tangentbord. Det borde vara lag på att alla laptops skall ha det, nu kan man jobba i soffan framför TV:n intill familjen eftersom musplattan dessutom fungerar sa bra!

Numera skall också batteritiden vara riktigt bra på MBP, så pass bra att du kan sitta rätt många timmar utan laddning i plugget, men där har jag ännu inga erfarenheter.