Guide: Att få 32-bitars Vista OEM utbytt mot motsvarande 64-bitars

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Desvärre finns det inget (lagligt) sätt att ladda ner varken 32bit- eller 64bit-skivorna. Vill man ha en extra skiva är det beställningsformuläret hos Microsoft som gäller.

Men vem bryr sig EGENTLIGEN ifall man laddar ner en Windowsskiva ifrån valfri plats när man äger en licens? Då behöver man verkligen inte få dåligt samvete iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Va händer om man provar o beställa en skiva men om det nu inte skulle gå igenom på något sätt? Har köpt mitt Vista hos CSN, därför jag undrar.

jag beställde min 64bitars skiva med en msdnaa licens och det gick bra. Inte samma sak, men det är ju inte en vanlig retail licens heller.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
jag beställde min 64bitars skiva med en msdnaa licens och det gick bra. Inte samma sak, men det är ju inte en vanlig retail licens heller.

Märkte att jag inte har något COA nr, har bara en plastficka med cd key på baksidan. Jahopp då blev de ingen sån skiva då.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Märkte att jag inte har något COA nr, har bara en plastficka med cd key på baksidan. Jahopp då blev de ingen sån skiva då.

COA nr? O.o Finns det något mer nummer på COA-klisterlappen förutom produktnyckeln alltså? Det visste jag inte.

För det är ju produktnyckeln som man uppger när man ska beställa en skiva.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får fram att man ska skriva in COA nummer då jag gick efter Carlkrooks guide? Är ju röd stjärna på dom att man ska ange den också, skrev ni in er cd key där alltså?

Och sen vilket VAT man ska ange, aja får väl ringa ms support om jag fastnar mer på den där sidan. Eller så får de va.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

jag har ett COA nummer på klisterlappen som jag skrev in. och skippade att fylla i VAT'en

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att beställa men jag kan inte få fram ett giltigt COA nummer, vad gör jag för fel då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirac
Jag har försökt att beställa men jag kan inte få fram ett giltigt COA nummer, vad gör jag för fel då?

Det förutsätter att du har kvar omslagsfodralet till DVD-fodralet. Där finns en påklistrad vit dekal där det står: MICROSOFT PRODUCT DESCRIPTION. Nedanför denna rubrik, så finns COA-nummer. Det visas som en streckkod och även med siffror nedanför streckkoden. Det är dom siffrorna, som är COA-nummer.

carlkrook

Permalänk
Medlem

Hm, men vad då, om jag tolkar det här rätt, så kan man alltså få 64 bitars "gratis" istället för sin 32 bitars?

Skall nämligen köpa bärbar imorgon, och tyvärr hänger bara 32 bitars med.

Har dock en OEM skiva med 64 bitars till min stationära, kan jag kanske använda den?

Hur blir det om man redan installerat Windows? Måste man ominstallera från scratch eller kan man "uppgradera" till 64 bitars?

/Jocce

Visa signatur

Min fotosida: http://www.jocce.se
Sveriges Nya Fotoportal: http://www.fotointresse.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocce81
Hm, men vad då, om jag tolkar det här rätt, så kan man alltså få 64 bitars "gratis" istället för sin 32 bitars?

Skall nämligen köpa bärbar imorgon, och tyvärr hänger bara 32 bitars med.

Har dock en OEM skiva med 64 bitars till min stationära, kan jag kanske använda den?

Hur blir det om man redan installerat Windows? Måste man ominstallera från scratch eller kan man "uppgradera" till 64 bitars?

/Jocce

Mitt tips är att du formaterar och installerar om från grunden ifall du uppgraderar från 32bit till 64bit OS. Tror inte ens du kan starta 64bit-installationen på ett 32bit-OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Mitt tips är att du formaterar och installerar om från grunden ifall du uppgraderar från 32bit till 64bit OS. Tror inte ens du kan starta 64bit-installationen på ett 32bit-OS.

Okej, jo är nog smidigast!

Hur är det, funkar det att köra på den 64 bits OEM skiva jag har till min befintliga dator, fast med OEM produktkoden från Bärbara?

Vad händer för övrigt då med de "bra" medföljande programmen till min HP? (Bärbara)?

Eller måste jag beställa en skiva?

/Jocce

Visa signatur

Min fotosida: http://www.jocce.se
Sveriges Nya Fotoportal: http://www.fotointresse.se

Permalänk
Medlem

OEM-nycklar som köps i butik ska gå att använda till både 32- och 64-bit-versionerna. Dock vet jag ej hur det är med de OEM-nyckar som följer med paketdatorer från stortillverkare. Om de medföljande programmen följer med på en skiva så borde de fungera då de antagligen är skrivna för ett 32bit-OS. Dock fungerar de _garanterat_ inte.

Om det fungerar med skivan du redan har vet jag ej tyvärr.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocce81
Hm, men vad då, om jag tolkar det här rätt, så kan man alltså få 64 bitars "gratis" istället för sin 32 bitars?

Skall nämligen köpa bärbar imorgon, och tyvärr hänger bara 32 bitars med.

Har dock en OEM skiva med 64 bitars till min stationära, kan jag kanske använda den?

Hur blir det om man redan installerat Windows? Måste man ominstallera från scratch eller kan man "uppgradera" till 64 bitars?

/Jocce

Det brukar följa med speciella oem-versioner som är låsta till hårdvaran, när man köper märkesdator,
Vad du än gör se till att du har återställningskivorna innnan du formaterar, ofta skall dessa brännas ut med ett speciellt program som ligger på hårddisken.
Jag tycker inte att det verkar värt besväret.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hallå, köpte vista via mecenat. Det jag inte fått riktigt grepp om än är ifall det är en oem licens eller inte. Finns det något sätt att kolla upp det på?

Permalänk
Medlem

Dell har (haft?) som policy att man kan be om en 64-bitars skiva om man fick med ett 32-bitars system med sin dator. Dock så är dem flesta support-snubbarna inte medveten om detta utan man har varit tvungen att rota upp just det policy dokumentet på deras hemsida och sedan peka ut det till dem.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Jag skickade iväg en "byta 32bit-vista mot 64bit-vista"-beställning igår, men en sak som slog mig är att jag inte fick göra något riktigt aktivt val om vad jag ville byta från, och till.

Det enda jag fyllde i, förutom personlig information, var nog COD-numret, samt att jag fick välja "uppgraderar/nergraderar mellan 32bit och 64bit" i en rullista.

Är det så det fungerar att COD anger vilket OS och vilken version jag har och att "uppgradera/nergradera"-valet gör att de automatiskt skickar ut den jag inte har?

Jag antar att det är så iaf, blev bara lite osäker. Det enda som står i orderbekräftelsen är "ersättningsskiva", eller något i den stilen.