Permalänk
Medlem

Köpråd - systemkamera

Jag har nu gått och blivit sugen på en systemkamera Som jag brukar så har jag kikat runt på flera olika sidor och läst en hel del recensioner och har kommit fram till ett urval.

Min tidigare erfarenhet är tämligen begränsad. Har haft en kompaktkamera i några år, thats it.

Jag är mycket ute på sjön i en mindre öppen båt, ofta kan det regna så en väderskyddad är nog ett krav.

Så detta är de kameror under 10K som också är väderskyddade.
(enligt prisjakt)
Canon EOS 40D
Sony Alpha DSLR-A700
Pentax K10D
Pentax K200D
Pentax K20D
Samsung GX-20

Dessa länkar går till kameror utan objektiv, men självklar kommer jag att köpa ett kit.

Samsung GX-10 finns också med på listan men den var dyrare än GX-20 och är väll äldre? så jag strök den...

Ni som kan och har koll, är det nån av dessa som jag bör skippa? Vilken rekommenderar du? Nån som är overkill?

AA-batterier känns inte nödvändigt.
Live-view ser jag som ett plus. Likaså möjlighet att spela in video. Dessa är dock inga krav....

Finns det några nyheter som släpps snart? Jag behöver inte köpa nu.

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Medlem

Du får lika bra bilder med alla de där kamerorna. Ta en tripp till Mediamarkt eller liknande och känn på dem och välj den som känns bäst.

Jag gillar 40D, den passar bra i mina händer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Du får lika bra bilder med alla de där kamerorna. Ta en tripp till Mediamarkt eller liknande och känn på dem och välj den som känns bäst.

Det klart bästa tipset du kan få ärligt talat. För mig känns min D40x som en förlängning av resten av kroppen och menysystemet är underbart logiskt och strukturerat, men det är så individuellt så vad som är bäst för dig kan bara du tala om

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter live view så är det bara 40D som är aktuell på den listan. A700, K200D och K10D har det inte alls och live view på K20D/GX-20 är starkt begränsad.

GX-20 kan man få relativt billigt om man har tur, så den är nog mest bang for the back, om du kan stå ut med Samsung-loggan och de mindre objektivutbudet som Samsung/Pentax har.

Annars är det viktigt, som andra redan pekat ut, att kameran känns bra i handen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också säga 40D, men av den anledningen att om du gillar foto och fastnar för det vill du kanske köpa på dig objektiv och så småningom en bättre kamera.

Då är, i mitt tycke, Canon det bästa alternativet av de du listat. Dels för att utbudet på nya objektiv är bra och dels för att begagnatmarknaden erbjuder mycket möjligheter.

Och när du sedan skaffat dig några nya objektiv passar de utmärkt på din nästa Canon också.

Permalänk
Medlem

tack för tipsen.

Ska nog dra iväg och klämma och känna lite.

Vad anser ni om väderskyddet? Läste att även optiken finns väderskyddade. Är det dumt att köpa ett hus som tål väder och vind och samtidigt köpa ett standard objektiv? Eller klarar dom också en ordentlig regnskur och sen ner i väskan fuktig?

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Medlem

Väderskyddade objektiv kostar en hel del.

Ett alternativ skulle kanske då vara att köpa en Pentax K-7 när de släpps. Då får du med ett väderskyddat kitobjektv, och den kameran är överlägsen de andra på din lista på flesta punkterna. Bland annat så kan man filma med den i HD.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på D90 eller D80. Annars 40D. Välj ett system du kan bygga vidare på, aka Canon eller Nikon. De övriga är inte värda att satsa på.

Jag kör Nikon själv så jag skulle självklart valt det. Ergonomin är otroligt mycket bättre för mig, kan knappt hålla i en spinkig canon.

Permalänk
Medlem

Håller med Huddit... Väldigt mycket svårare att sälja/köpa begagnat till de andra..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Ska du ha vädertätning som är bra så är det nästan så du behöver gå upp i semi-pro klassen, dvs Nikon D300 och liknande. D300an är bättre vädertätad än vad jag själv är, dvs jag ger upp innan kameran börjar protestera om att det är dåligt väder

De flesta kameror tål dock bra mycket mer än vad man tror, med lite sunt förnuft och försiktighet kan man klara sig bra även med en kamera som inte är vädertätad.

Objektiv som är någorlunda vädertätade är förstås en förutsättning, annars har man ju i princip ett 5cm stort hål i fronten på kameran där vatten kan rinna in.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

40D är väl typ "vädertätad", dvs det sitter väl nån o-ring nånstans i kameran... Det är iaf vad en kompis som jobbar med service av Canonkameror säger. Han ger iad inte mycket för den utan klassar den som ett marknadsföringstrix. (Han äger dock/trots allt en själv.

Min D300 har blivit ganska nersprutad med saltvatten några ggr, men lever iaf än så länge... Men ska man vara ute i ösregn så skulle jag ändå välja att använda ett regnskydd till kameran. Det finns att köpa färdiga eller så använder man en plastpåse där man gör ett hål för frontlinsen i botten och sedan drar ettgummiband runt fronten på objektivet för att hålla fast påsen.

Permalänk
Medlem

Nikon D80...

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Vet ej hur mycket bättre dessa kameror tål dåligt väder, annars så skulle jag säga D80 eller D90 iaf

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd.

Saltstänk blir det nog inte så mycket. Går det sån sjö att det stänker över så står jag nog inte och fotar samtidigt. Det är regn som jag är orolig för.

Som värst har jag varit ute i nästan 10 timmar i konstant ösregn. Men det händer ju inte så ofta... Och regnar det så mycket går det ju att stoppa undan kameran i en påse eller dyl.

Jag åkte iväg till mediamarkt igår kväll och klämde. Efter det så har jag nog ändrat mig lite. Canon 40D kändes för stor, det är inte en sån kamera som jag är ute efter. Och väderskyddet får jag nog också backa på om jag frågar plånboken.

Upptäckte att det fanns ett mellanting mellan system och kompakt t.ex. Canon PowerShot SX1 IS (viste inte ens om att det fans såna...). Och Vridbar skärm är ju rätt häftigt Det finns också på Nikon D5000.

Två andra systemkameror som jag fasta för var Canon EOS 450D och 500D. 450 är ca 2,3 tusen billigare. Är 500D värt extrakostnaden?

Sen kan man ju blanda in 1000D, likande spec som 450D men lite billigare.

Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS
Canon EOS 500D + 18-55/3,5-5,6 IS
Canon EOS 1000D + 18-55/3,5-5,6 IS

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Medlem

Kolla även in sony a300/350. Större än dom vanliga instegarna, men mindre än semiprokamerorna. Utbudet på begagnatmarknaden för objektiv är också bra, då alla minoltaobjektiv från 1985 och framåt går att använda. Tyvärr är det medföljande kitobjektivet inte något att hänga i granen, så jag skulle isf ha köpt bara huset, och sen kompletterat med en ljusstark normalzoom (typ sigma 18-50/2.8 eller tamron 17-50/2.8)

Sen har sony, mer eller mindre, den enda egentligen användbara liveviewen i systemkamerabranschen

Visa signatur

Don't miss the donut by looking through the hole