Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Men det kan inte vara det som gör att vi gnisslar tänder då, dvs. att vi INTE biter ihop tänderna på dagarna!? Kanske det är bra att bita ihop då och då för att musklerna ska slappna av, eller?

Du verkar ha förstått det hela fel. En bettskena botar inte problemet, det räddar bara dina tänder. Problemet är som redan sagt; ångest, stress. Kanske inte något du själv ens vet om men som uppenbarligen finns där.

Att du biter ihop dagtid är för att du är stressad eller nervös. Att försöka ha öppen mun hela dagarna hjälper fortfarande inte mot grundproblemet. Jag personligen rekommenderar en spikmatta som har hjälpt mig mycket mot stress/ångest (typ Shakti). Sover otroligt mycket bättre och vaknar mer utvilad på morgonarna numera, dessutom känner jag mig mindre stressad under dagen. I övrigt kan du testa att t.ex. stänga av datorn minst 30 min innan du ska lägga dig och istället läsa en bok eller tidning. En sådan sak som att sitta vid datorn en längre tid för att sedan direkt lägga sig i sängen tror jag förstör sömnen för många utan att de vet om det.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Jag har gnisslat tänderna i sömnen ganska länge, tänderna har tagit väldigt mycket stryk.
Jag fick reda på det för nån månad sen efter jag fick åka till akuten på grund av fruktansvärd smärta. Min förra tandläkare (notera förra) sa att mina tänder var dåliga pga för mycket läsk, men jag dricker lite läsk. Jag bytte tandläkare direkt.
Nu har jag en bettskena och en ny bättre tandläkare, bättre sent än aldrig.

Nu går jag till en privattandläkare som är lite dyrare, men min hälsa går före några 100 lappar.

Permalänk

Oj, lät ju skitjobbigt! Någon som vet om NTI skenan säljs hos tandläkare i hela sverige? Eller är det bara den där vanliga? Jag har en vanlig, men gnisslar som tusan ändå. Den skyddar ju tänderna dock!

Men skulle vilja slippa den nu! Är så less den. Haft den i 10 år eller mer.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

jag gnisslar inte tänder vad jag vet! men dregglar gör jag ibland!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

jag gnisslar inte tänder men det händer att jag somnar med stängd mun hårt i hop bitna käkar så vaknar man med ont i munnen,,,

beror på nog på humöret...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
jag gnisslar inte tänder men det händer att jag somnar med stängd mun hårt i hop bitna käkar så vaknar man med ont i munnen,,,

beror på nog på humöret...

Har du någon som kollar att du inte gnisslar tänder under natten menar du? Låter ju faktiskt som att du gör det.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Har du någon som kollar att du inte gnisslar tänder under natten menar du? Låter ju faktiskt som att du gör det.

Nej... men vad jag har hört så gör jag inte det...

Permalänk
Medlem

Jag gnisslade en del tänder (inte genom att bita ihop värst hårt), främst framtänder, förut. Till slut började just framtänderna spricka. Fyrkantiga hål i framtänderna kan jag garantera ser rätt konstigt ut. Tandläkare på Irrland sade att om dom hade fått bestämma hade jag fått käken opererad när jag var liten, för att göra den längre eller något. Jag sade tack och hej och besökte svensk tandläkare, som slipade ner tänderna litegrann så det såg jämna ut igen och gav mig hård bettskena för natt (vet ej om jag gnisslar natt, vaknar aldrig med huvudvärk som sägs vara nåt typiskt symptom iaf). Till det hörde att jag så fort tänderna börjat spricka slutade att gnissla dom dagtid. Nu har de varit rätt så hela i två år eller så, vilket är bra. Mindre bra är att jag på någon extremt omedveten nivå gör käkrörelser om dagarna ändå, utan att tänderna gnisslas. Käklederna smäller nu rätt högt när det varit kallt eller jag haft käken stängd en tid och ska öppna den. Förr eller senare lär en hoppa ur led, men..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Har ni några tips och råd hur man ska sluta gnissla tänder!?

Övningar?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns något trick, övningar eller liknande. Jag tror heller inte det behöver vara stress- eller ångestrelaterat. Vissa gnisslar tänder helt enkelt. Farsan gör det, och har bytt ut en del tänder. Jag gnisslar också, och har på senare år fått något nedslitna framtänder. Nästa gång jag går till tandläkaren blir det en gnisselskena.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag började gnissla tänder i vintras när det var mycket i skolan. Stressen tog verkligen kände jag.. Vaknade med ömma käkar och tänder.
Så jag knallade ner till stadium och köpte ett tandskydd i nåt gummiaktigt material. Hade i detta över natten endast.

Fungerade ypperligt i 2 månader tills stressen var över och allt återgick till det normala

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

Ni som nu gnisslar tänder mycket, försöker ni göra något åt det dagligen ex. övningar, tänka på att inte bita ihop dagtid, avslappning eller annat? Använder ni bettskenan varje natt? Annat?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jag försöker att undvika sova på magen. Jag tror att det är då jag gnisslar som mest. Undvik en sovställning som ger tryck under hakan.
När jag gjorde lumpen behövde jag inte bettskenan då jag nästan alltid sov trött. Så jag tror att om man sover efter en fysisk hård dag så försvinner gnisslandet. Men det kan också bero lumpens sängar som bestod av en tunn madrass vilket gjorde det lite obekvämt att sova på mage. Mitt tips är att testa att sova efter fysisk utmattande dag och undvik mjuka sängar. Funkar för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Ni som nu gnisslar tänder mycket, försöker ni göra något åt det dagligen ex. övningar, tänka på att inte bita ihop dagtid, avslappning eller annat? Använder ni bettskenan varje natt? Annat?

Ligger spikmatta innan sängdags för att få lugn, undviker att sitta vid datorn precis innan jag lägger mig (hjärnan jobbar på högvarv vid skärmen och detta kan bidra till stress vilket knappast är bra när man ska sova), givetvis är det bra att använda skenan varje natt och även vid olika tillfällen dagtid om det behövs.

Såklart ska man försöka att inte bita ihop dagtid då man säkert fortsätter göra det under natten, det ju är ett starkt bevis på att det är ett stressrelaterat problem i det fallet.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
När ni ska sova brukar ni sova med stängd eller öppen mun? Om ni har stängd mun isåfall biter ni ihop eller är det bara läpparna som är ihop?

Jag har haft bettskena i 10 år minst men har samma problem fortfarande! As jobbigt! På dagarna när ni är vakna brukar ni bita ihop tänderna nåt då eller undviker ni det? Det känns som jag blir mer avslappnad i käken om jag har öppen mun hela dagarna - men det känns ju hel dumt att gå och gapa hela tiden.

Vad har ni för erfarenheter? Tips?

Har alltid munnen stängd i princip och biter alltid ihop. Har samma problem som du, har haft bettskena i 3 år nu.. innan dess hann jag slita ner tänderna hyffsat mycket - men de duger fortfarande. Biter också ihop dagstid, men inte så pass hårt att det känns farligt/gnissar - mer håller ihop käken liksom.
Min far hade samma problem och förstörde sina tänder helt i princip - han klarade inte sova med bettskenan. Han påstår dock att han inte gör det längre, sedan en akupunkturbehandling, inget jag har provat då han gjorde det i Vancouver.

Det hade varit trevligt att kunna sluta med det, framförallt när man sover så att man kan skippa skenan utan att riskera tänderna.

Edit: Ska tillägga att jag använder bettskenan varje natt (har väl glömt den ett par nätter men ändå), jag sover på mage då det är överlägset skönast.

Jag känner mig inte stressad eller att jag har ångest, är väldigt lugn av mig men dock så brukar jag sitta vid datorn sista stunden innan läggdags och har gjort det i flera, flera år. Kanske kan vara idé att prova spikmatta och läsa en bok den sista halvtimmen - låter som ett vettigt tips!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Tandläkaren sa till mig att man aldrig ska bita ihop på dagarna, endast dom stunder man äter!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Tandläkaren sa till mig att man aldrig ska bita ihop på dagarna, endast dom stunder man äter!

Ok, samtidigt som det kanske stämmer så säger de mycket misstänksamma saker.

Trots att min tandläkare såg att jag hade slitna/nerslipade tänder så trodde hon bara att det berodde på vanlig "användning" eller vad man ska säga. Jag fick på eget initiativ ett par år senare gå dit och be om en bettskena för att jag då insett att jag gnissla tänder i sömne och att det inte skulle hålla att fortsätta så.

Det hade nog sparat mina tänder en hel del om tandläkaren rekommenderat bettskena tidigare. T.ex. har jag inga vassa tänder kvar, som t.ex. de hörntänderna på övre raden.. de är helt jämna ungefär som de bredvid. När jag var liten var de riktigt vassa, precis som många andras.

Många tycker jag har en fin, jämn tandrad osv.. men det spelar ingen roll om tänderna kanske börjar spricka senare i livet. :E

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Jobbigt...

Går du hos sjukgymnast? Det hjälper.
Jag har problem med att jag biter ihop när jag sover så käkmusklerna blir väldigt irriterad, har t.o.m tinnitus pga av att dom är så irriterade.

Fick det 2001, samtidigt som öroninflammation, nog sammankopplat eftersom det tycker mot hörselgångarna. Trodde det va nåt av öroninflammationen (hade återkommande inflammationer, så dom trodde jag pillat i örena, vilket jag inte gjorde) och läkare är ju inte bra direkt, va nu först i januari när jag va till en annan vårdcentral som dom misstänkte att jag behövde komma till en tandläkare och få bettskena. Det kändes som att det var örena.

Bettaskena i sig gör som sagt inget, förutom att skydda tänderna, för oss med värre problem gissar jag...
Gå till en sjukgymnast!
Går åt rätt håll för mig nu.

Tyvärr så rekomendera dom inte ultraljud (värme) för att lugna ner musklerna eftersom det är så nära hjärnan och om man lagat tänder, pga lagningarna i tänderna, men massage hjälper också.

Dumt att det inte finns nåt mindre ultraljudvärmande för käkmuskler, när det är ett sånt vanligt problem?

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk

Men vad är erat naturliga läge för käken på dagarna? Öppen mun, stängd mun med tänderna ihop eller stängd mun med bara läpparna ihop?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Ni som nu sover med öppen mun - är den bara lite öppen så att läpparna nästan tar ihop eller gapar ni?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Ni som nu sover med öppen mun - är den bara lite öppen så att läpparna nästan tar ihop eller gapar ni?

Mitt emellan skulle jag säga, 1-2cm mellan läpparna ungefär. Dock har jag min egen teori att det beror på min kvalsterallergi som gör att min nästa täpps igen när jag lägger mig

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd

Dagtid: har munnen stängd, läpparna vilar mot varandra (ingen press) och tänderna har några cm som de är öppna: precis som många andra säger skulle det vara ansträngt att gå med käkarna stängda eller bita ihop tänderna hela tiden.

Kvällstid: jag tror att det är samma sak som ovan (se dagtid) men jag är inte riktigt säker, ett ex sa att jag har några millimeter (det är verkligen inte mer än så) öppna läppar men jag har upplevt det som att jag inte har öppen mun.

^^:)^^

edit: måste nämna detta: visst är är det konstigt att tandläkare ger olika information som många nämner här i tråden?:O Jag var hos FTV och då sa dom att: "Oj vad dåliga käktänder du har [på ena sidan] dom får vi ta och dra ut". Slumpen (en oengagerad FTV-tandläkare) gjorde att jag vände mig till en privat dito: han sa att det hon hade rekommenderat är tjänstefel då det inte var alls så allvarligt som hans "kollega" hade sagt till mig. FTV hade ju t.om. bokat tid för narkos och grejor.:O Hos privata dito så behövde jag inte alls allt det "pådrag" FTV yrade om.:P:O (Det får bli kortfattat för annars skulle det bli för komplicerat att förklara allt på "fackspråk").

Tipset är att ni vänder er till en privat Tandläkare således.:) Visst hör man mycket om felbehandling som privata gör, men jag tror det är en mycket liten del som "tabbar sig" grovt då de måste konkurrera med FTV.:)

Den som vill ha namnet på "min" tandläkare (Stockholm) kan PM:a mig då det är emot Swec's regler att publicera namnuppgifter i trådarna.:) Tandläkaren jag har (så slipper ni fråga om just det^^) är väldigt lätt på handen när han jobbar, väldigt "fjäderlättsaktig" i sina moves.:D Kommunicerar hela tiden och frågar om han är för "hård i trycket", frågar hur det känns etc.:) Jag är supernöjd!:):D<3

edit2: För er som är intresserade, se min systertråd till denna tråden: #10285289

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag försöker somna med stängd mun men utan att tänderna rör varandra. Fick lite skäll av min tändläkare för att tänderna är lite nedslitna

Däremot verkar det som att jag ändå biter ihop på nätterna. Särskilt om jag sover för lite eller är svintrött alternativt stressad.

På dagtid försöker jag att inte bita ihop alls förutom när jag äter, men ibland sitter jag där när jag koncentrerar mig och biter ihop. Skitstörande. Varför liksom? Finns ju ingen som helst nytta med att göra det.

Permalänk

Någon som vet vad dessa bettskenor (dom hårda) innehåller!? Kanske inte är så nyttigt att gnissla mot en sådan och få i sig plast?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Någon som vet vad dessa bettskenor (dom hårda) innehåller!? Kanske inte är så nyttigt att gnissla mot en sådan och få i sig plast?

Den lilla mängden man får i sig åker nog ut bakvägen. Det är nog inga cancerogena medel direkt (hoppas jag...)

Permalänk
Skrivet av '[-Pale-:

;7822520']Har problem till och från med att jag biter ihop tok hårt och gnisslar när jag sover. Detta när jag inte mår riktigt bra psykiskt.

När jag haft en bra dag eller är ordentligt borta ligger jag med öppen mun o drägglar som få

Gamle Pale.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Testa botox i käkmusklerna. Då kan man inte bita ihop / gnissla lika hårt och har man tur så bryter det mönstret redan efter en injektion...
Eller så får man ta en ny var 3-4 månad

Det hjälper mer än en bettskena (personlig erfarenhet)
visserligen så vet jag att bettskena bara är för att skydda tänderna..

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk

Hur gör ni andra, biter ni ihop på dagtid mycket? Eller öppen mun eller läpparna ihop?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Fick bettskena från några år sedan som jag provade att använda 2-3 gånger, men kunde inte sova så jag sket i det.
Med tanke på hur dåligt det är för tänderna borde jag egentligen tvinga mig själv att använda den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magnusvmt:

Fick bettskena från några år sedan som jag provade att använda 2-3 gånger, men kunde inte sova så jag sket i det.
Med tanke på hur dåligt det är för tänderna borde jag egentligen tvinga mig själv att använda den.

Faktiskt borde du det med tanke på hur dyrt det är att laga tänder.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!