Macbook Pro 2,66GHz eller 2,8GHz

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 2,66GHz eller 2,8GHz

Hur mycket påverkar processorn hur bra man kan lira spel? Ska precis köpa en Macbook Pro och det står mellan en med 2,66GHz och 2,8 GHz. Prisskillnaden är ca 1600kr. Kommer det t.ex. att påverka stort om jag kommer kunna köra spel som diablo 3? Om inte så vad är den största skillnaden?

Permalänk
Medlem

kan du skriva upp vad det är modeller på processorerna?

Permalänk

Vilken MacBook Pro är det du ska ha? För om de är 15" sp är la 2,8ghz bättre? För den har 9600m GT?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad alls, i det fallet hänger allt på GFX-kortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
Vilken MacBook Pro är det du ska ha? För om de är 15" sp är la 2,8ghz bättre? För den har 9600m GT?

Både 2.66 och 2.8 GHz modellerna har 9400M + 9600M GT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag gav för lite information, det gäller 15 " Macbook Pro. Såg nu även att det fanns mer som skiljde dem åt;

2,66GHz:
NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT med 256MB

2,8Ghz:
NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT med 512MB

Är det värt dom 1600 kronorna extra för 2,8'an?

Permalänk

Får jag fråga vart ser du priserna på dom två MacBook Pro'sen? Är det inte 3000k Prisskillnad?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Nej, från början är 2,8an dyrare men jag behöver inte en 500 GB's hårddisk vilket gör att den blir 600 kr billigare. Och om jag väljer 2,66'an så kommer jag välja en 7200 RPM hårddisk istället vilket gör att den blir 500 kr dyrare.

Konfiguration för 2,8GHz

* 2.8GHz Intel Core 2 Duo
* 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
* 320 GB Serial ATA-hårddisk (7200 varv/min)
* SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

* MacBook Pro 15-inch Glossy Widescreen Display
* Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
* Apple Remote
* Accessory kit

Kostnad innan moms: 16.650,00 kr

Konfiguration för 2,66GHz

* 2.66GHz Intel Core 2 Duo
* 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
* 320 GB Serial ATA-hårddisk (7200 varv/min)
* SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

* MacBook Pro 15-inch Glossy Widescreen Display
* Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
* Apple Remote
* Accessory kit

Kostnad innan moms: 15.237,00 kr

Edit: Detta är med studentrabatt.

Permalänk

Ah, nu fattar jag ^^ Jo CSN-kortet gör mycket Ska köpa mig en MacBook Pro efter sommaren så

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Det gör ju det :). Trevligt, själv så köpte jag en för 1 vecka sen, som kommer idag eller imorn. Så måste vänta ett tag nu och skicka in den först för att kunna få den nya

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att jag lånar denna tråd lite eftersom jag har ett väldigt liknande problem.
Jag har ett tag nu tänkt köpa en macbook men jag har velat ha bakgrundsbelyst tangentbord och det har man tidigare inte fått på den billiga modellen av 13'' macbook.

Nu när det har blivit så att även 13'' macbook kallas för macbook pro så har den billiga modellen fått bakgrundsbelyst tangentbord och då är helt enkelt min fråga vad man kommer märka för skillnad om man köper den billiga och konfigurerar den så att det enda som skiljer dem åt är att processorn på den dyra är en Intel Core 2 Duo processor på 2,53ghz och den billiga en likadan processorn fast på 2,26ghz.

Så vad gör dessa 270mhz för skillnad egentligen?

Visa signatur

/ Hampus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liraren
Ursäkta om jag gav för lite information, det gäller 15 " Macbook Pro. Såg nu även att det fanns mer som skiljde dem åt;

2,66GHz:
NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT med 256MB

2,8Ghz:
NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT med 512MB

Är det värt dom 1600 kronorna extra för 2,8'an?

Du snackar om spel. Om du inte stirrar blint på bara CPUn. Minnet 512meg emot 256 är det jäkla skillnad på kan jag säga, särskilt i framtidens spel. Så 1600k för 2,8 och dubbla video minne. Ja värt nått så in i bomben.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Du snackar om spel. Om du inte stirrar blint på bara CPUn. Minnet 512meg emot 256 är det jäkla skillnad på kan jag säga, särskilt i framtidens spel. Så 1600k för 2,8 och dubbla video minne. Ja värt nått så in i bomben.

Tack, blir nog en beställning av 2,8'an ikväll!

Permalänk
Medlem

Jag resonerade ungefär som du angående grafikkortet.

En sak som är värd att nämna är att det är dubbelt så mycket L2 cpu-cache i 2.8an, 3mb vs 6mb.
Kanske inte gör världens skillnad i spel, men gör du något annat (kompilerar, renderar, komprimerar et c) så är det viss skillnad.

2.8an var ett solklart val för mig, iaf om man har degen att lägga på det.
Beställde en igår en kvart efter WWDC-keynoten.

Permalänk
Medlem

Okej, mm absolut. Spel är inte det viktigaste, spelar inget spel överhuvudtaget atm. Men vill kunna lira nåt spel ibland. Annars videoredigerar jag och photoshopar bland annat. Blir en beställning av min första mac nu ikväll

Hur lång leveranstid var det för dig om du beställde igår?

Permalänk
Medlem

@Liraren

Skickas: 4 arbetsdagar.
Beräknad leverans: 22 Jun, 2009 - 23 Jun, 2009.

Oklart vad det var jag gjorde som fick det att bli sådär, efter midsommar är rätt lång tid.
Men har ju väntat rätt länge på uppdatering på mbp så klarar väl att vänta ett par veckor till.

Permalänk
Medlem

Segt men det får man leva med.