Speldator 10-11k, vad tycker ni om denna?

Permalänk

Speldator 10-11k, vad tycker ni om denna?

Var ett tag sen jag satte ihop min Athlon XP-M 2400+ dator nu så känner att jag inte riktigt har nån direkt koll längre hehe.
Men efter att kikat runt lite på kära sweclockers så har jag kommit fram till några delar och undrar nu vad ni tycker!

http://pici.se/415209/

Har några ytterligare noobfrågor (såklart)

1. Ang. HDD funderar jag mellan WD Black 1TB och Samsung Spinpoint F1 1TB. Vilken bör jag välja?

2. För graffet, vilken tillverkare bör jag satsa på? Ser att många rekommenderar XFX för 260-korten.

3. Ang. chassi har jag tänkt mig ett NZXT Hush Black men hittar inte det till ett skapligt pris någonstans. Någon som har något tips?

4. Är det någon idé med 8GB ram-minne? Känner ändå att det är billigt och mer minne skadar inte. Är det 4x2GB som gäller? Finns inte 2x4GB eller?

Har tänkt smäcka in ytterligare ett GTX275 när priserna djupdykt lite, tror jag valt ett ok moderkort för SLI.
Ser grejerna OK ut annars? Synpunkter på något jag borde ändra eller något som ser åt fanders galet ut?

Tack för svar i förväg swec

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

Satte ihop denna till någon tidigare idag, du kan byta chassi till den du själv vill ha:

Permalänk
Antielefant

Fi's dator men med ett Nexus Caterpillar blir det tystaste du kan köpa.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Vilken budget har TS?

Permalänk
Medlem

antagligen den han har skrivit i topic. ^^

Permalänk
Avstängd

Okej, men för 11000 kan han få ett i7 system, eller ett fullt am3 med phenom II 955.

Permalänk

Det där Nexuschassit såg ju inte allt för dumt ut, gillade layouten på insidan, men skulle allt bra gärna vilja lägga vantarna på ett svart hush! Svårt att hitta en leverantör med bra pris bara..

Såg att ni posta var sin variant av HDDn, kanske inte är stor skillnad på dem?

Lägger nog pengar på ett GTX275 och kompleterar med ytterligare ett vid senare tillfälle. Är väl en smaksak men känner mig sugen på't Som sagt, någon direkt skillnad mellan tillverkarna?

Till Az1337: Har inte riktigt pengarna för att satsa på ett i7-system är jag rädd, och am3 känns bara... fel.

Tack så hemskt mycket för svaren än så länge hörrni!

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

skillnaden på gtx260 och 275 är inte så stor. Du har budgeten för 2 st gtx260 direkt. Isf skulle jag råda dig att köra på gtx285 och kompletera ytterligare med ett senare. Det får också plats i din budget.

Permalänk
Antielefant

Jo, skillnaden mellan 260 i SLI och 275 i SLI är bara ~5%, och är inte värt pengarna imho.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Känner ändå att jag vill ha ett 275, värt eller inte

Tack för att ni tar er tid att svara grabbar men vad tror ni om mina tidigare frågor då? (ang. HDD, tillverkare på graffe, minne etc.)

Vill gärna få med länkade processorklare och pasta i budgeten också. Ska beställa snart!

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

Kör på Samsung F1 eller WD Black, välj själv.
8 GB är onödigt, 4 räcker.
Varför 1 gtx 275 när 2 st gtx260 får plats i budgeten? Isåfall tycker jag du ska köra med 1 gtx285.

Permalänk
Antielefant

Det är inte stor skillnad mellan en WD Black och en Samsung F1. Black är lite snabbare, F1 är lite tystare.

Vad gäller minnen är 2x2GB det som gäller i dagsläget, och du kan när som helst uppgradera till 4x2 GB. 2x4 finns, men 4GB stickor är... svindyra. Läs 2k per sticka.

Grafiktillverkare... tja. Förutom klockningen om det är nån skillnad där, är den enda egentliga skillnaden den här;

http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/gtx260.jpg

Ser du den inte? Designen på kylaren. Och du ska ha ett kort med exakt den kylningen, eftersom den är den enda som fungerar bra i SLI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Tack för svaren Fi och Zcenicx!

Såhär ser datorn ut nu: http://www.pici.se/416541/
Tänkte beställa i veckan som kommer.

Beställt ett svart Hush och en Samsung 1TB från misco.se nu.

Totalt landar jag på ca 10 000 kr som jag tycker är lagom.

Någon som vet om fläktarna från Nzxt är något att ha?
Vilka andra rekommenderas isf? Vet att Papst var poppis förr men de verkar inte vara så omskrivna här på forumet längre.

Andra synpunkter? Annars åker beställningen iväg inom några dagar

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

Risken att man uppgraderar till SLI är förmodligen ganska liten då det snart börjar dyka upp DX11 kort.

Skall man dra nytta av tesselation i DX11 så är det ett krav. Vad jag känner till så kan resten av nyheterna skötas av processorn men tesselation är för krävande för att processorn skall klara av det.
Tesselation är förmodligen efterlängtat då det lättar på trafiken mellan CPU och grafikkort och kan även spara in en del minne som kan användas till annat