Permalänk
Medlem

Byggande av htpc

Tjena!

Jag har försökt hänga med i diskussionerna kring htpc-byggande i andra trådar men känner ändå att jag behöver starta en egen. Jag är i behov av att bygga en htpc. Den ska kopplas till min Marantz 7002 reciever och till min Samsung 50Q97 plasma-tv.

Jag ska använda den till att se på blu-ray-dvd, spela upp tankad film, spela musik på och för att surfas på. Det viktiga är alltså bild- och ljudkvalitén samt att den är tyst.

De chassin jag spanat in är:

http://www.dustin.se/pd_5010127347.aspx

http://www.dustin.se/pd_5010189521.aspx

men i övrigt så vet jag inte riktigt vad jag vill ha, mer än att det ska vara bra.

Budgeten är runt 10k men kostnaden är inte så noga så länge jag får bra bild och ljud.

Tacksam för hjälp och råd!

Marcus

Permalänk
Medlem

Heh, ja chassi är väl det som spelar minst roll... Jag hade satsat på ett nvidia 9300/9400 mobo med nån sval och lägre klockad CPU, typ Scythe Ninja Mini kylare så du kan köra CPUn passivt kyld, 4GB RAM, ev en SSD-disk alternativt tyst HDD.

Är Blurays och ljudkvalité viktigt finns det bara ett alternativ; Asus Xonar HDAV 1.3 tillsammans med Arcsoft Total Media Theatre. Detta pga att ALLA andra kort med alla andra mjukvaror nedsamplar ljudet. Snart kommer slim-versionen som blir billigare (troligtvis) och bättre (utan deras "bildförbättring" och med 24FPS stöd). Ska du köpa befintliga HDAV 1.3 se till att du får den senaste firmware:n. De första som kom stödjer inte 24FPS.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Har du någon rekommendation på CPU och moderkort?

Om jag köper Asus Xonar nu, är det samma som att vänta till slimversionen för det är bara en ny programvara eller är det bättre att chilla några månader tills det nya kommer?

Jag gissar även att jag behöver ett schysst externt ljudkort?

Permalänk

Jag tror att det här är en bra grund:

http://img198.imageshack.us/my.php?image=htpc.jpg

(Du kan spara lite pengar om du kan bygga ihop den själv!)

Sen får någon annan rekommendera ljudkort och blu-ray...

Ett annat alternativ om du inte gillar integrerat grafikkort:

Moderkort:

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-73...

Grafikkort:

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-gefor...

Dock blir detta ett ganska mycket dyrare alternativ... Det översta paketet klarar lugnt att skicka full-hd till din TV!

Om du föredrar AMD har de liknande processorer i samma prisklass...
Dock tror jag att mitt paket är en bra "bas" för din HTPC, det går säkert att fixa lite bättre för pengarna dock...

Tänk på att det du länkade ovan är från Dustin.se
Dustin.se = företag/studenter (inte 100% säker)
Dustinhome.se = privatpersoner

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut det där paketet. Bygga ihop den själv kan jag men har inte hängt med i tekniken bara. Det är inte så noga på priset egentligen men jag behöver ju inte köpa overkill bara för att jag kan. Räcker det ingrerade grafikkortet så är ju det bra, men jag vill inte göra avkall på bilden för att det blir någon tusenlapp billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flyglarm
Ser intressant ut det där paketet. Bygga ihop den själv kan jag men har inte hängt med i tekniken bara. Det är inte så noga på priset egentligen men jag behöver ju inte köpa overkill bara för att jag kan. Räcker det ingrerade grafikkortet så är ju det bra, men jag vill inte göra avkall på bilden för att det blir någon tusenlapp billigare.

Kommer inte bli någon bildskillnad vid filmuppspelning med ett vassare kort. Tycker första paketet är bra, kombinera med ex Scythe Ninja Mini CPU kylare som du kan köra passiv.

Angående Xonar HDAV 1.3 så är det så att firmwaren inte går att uppdatera själv, vilket betyder att du antingen väntar på slim (hade jag gjort), hör med en återförsäljare för att vara säker på att du får senaste rev av FW eller chansar och skickar tillbaks kortet/skickar det på uppgradering om du får den tidigare firmwaren (vilket verkar vara vilken de flesta svenska ÅF har i lager).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Så när beräknas slim vara ute? Letar på nätet men finner inget. Jag orkar inte hålla på att skicka tillbaka och uppgradera och ha mig så jag väntar hellre.

Jag förstår inte riktigt det där med grafikkortet. Om jag kör dvd eller blu-ray, blir det då ingen skillnad med ett vasst externt grafikkort vs ett integrerat?

Någon blu-rayspelare som har en viktig funktion andra saknar eller är det ungefär samma på allihop?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning, Asus har ju iaf annonserat ut det så borde vara inom den närmsta framtiden tycker man. Kolla www.avsforum.com om du kan hitta mer detaljer där.

Det beror ju såklart på till vilka extremer du drar det. Men nej, med ex ett integrerat 9400 är det ingen skillnad mot ett GTX295 vad gäller HD eller DVD-uppspelning.

Blurayspelarna har jag tyvärr ingen koll på. Kan inte tänka mig att det skiljer sig så fasligt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead