Permalänk
Medlem

Nu får det vara nog!

Nu har jag blivit av med min nya fina netbook, stölden skedde på stockholms central, jag la ner den i väskan och när jag skulle byta tåg, efter att ha gått mellan spåren upptäckte jag, lagom till mitt nya tåg skulle rulla vidare att datorn var borta! Hur fan lyckas dom här människorna, ska man behöva ha lås på sin väska bara för att man inte håller handen över blixlåsen hela tiden?

Men till det vässentliga, nu när burken är borta, och burken i sig är inte det värsta utan det är informationen på den com kan, om den sprids för långt till fel personer kosta mig ett antal tusen, för att förhindra sånt om någon jävel snor min nästa dator oxå undrar jag: Hur fungerar det med krypterade diskar? när jag väl loggat in i linux med min vanliga användare kommer jag då att behöva "låsa upp" min krypterade /home/dir eller räcker det med att ja har ett tillräkligt svårt användarnamn/lösenord så att ingen ska ta sig in och när man väl är inloggad går allt som vanligt.

Hur är det med användartjänster som körs t.ex via cron som min användare? måste jag manuellt låsa upp dom för att dom ska kunna köra? tacksam för all hjälp...

och hoppas den jävelen som tog min asus eee e riktigt jävla nöjd för det e inte jag!

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem

Beklagar din förlust

Angående lösenord på ditt konto så hjälper det föga om man Livebootar in med sudorättigheter.
Då är det kryptering som gäller. Har hört mycket gott om "TrueCrypt". Det skulle jag läsa på mer om, om jag var dig.
Du kan "nöja" dig med en krypterad dumpfil, som verkar vara det lättaste. En enkel fil som du mountar som en mapp, som sedan krypterar allt som sparas inuti. För att mounta den så måste lösenord anges, eller krypteringen knäckas, och där blir det svårt...

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Den som stulit din dator skulle kunna boota på live-cd och nå dina saker.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Den som stulit din dator skulle kunna boota på live-cd och nå dina saker.

Inte om datat är krypterat.

Permalänk
Avstängd

Jo nu var väl inte datat krypterat......

Lösning för nästa burk. Inbyggt i Ubuntu 9.04.

http://blog.dustinkirkland.com/2009/02/jaunty-encrypted-home-...

Dustin Kirkland är då en sk coreutvecklare hos Canonical/Ubuntu

Utan kryptering så har man åtkomst direkt av all data oavsett OS, oavsett ev passwords, däremot så krypterar man är det kört för "buset".... motsvarande Windows-lösning är Bitlocker.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Den som har stulit den är antagligen inte en speciellt sofistikerade eller intelligent person.
Så om du inte hade auto-login på, så kommer den personen antagligen inte att nå informationen.

Permalänk
Inaktiv

Nä precis, lär ju va nån pundare som redan har krängt skiten och är ute och letar bilstereos eller nåt...

Permalänk
Medlem

Sådär, då är ordningen oterställd, jag har en satt igång en ny burk och har beställt en ny netbook, som jag ska hålla bättre koll på i framtiden.

dustinkirkland bloggen funkade utmärkt, tack för hjälpen allesammans

Visa signatur

/me

Permalänk
Avstängd

Tänk om man hade något program som kopplade upp mot din server.

Då kunde du få veta IP addressen till din dator.

Då kunde du SSHa in, och föra över dina saker, ta bort dina saker, kollat om han loggat in på nån sida, typ Facebook, MySpace.

Kanske aktivera webcam..

Röja hans identitet, leta upp honom och ge honom en box på näsan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Tänk om man hade något program som kopplade upp mot din server.

Då kunde du få veta IP addressen till din dator.

Då kunde du SSHa in, och föra över dina saker, ta bort dina saker, kollat om han loggat in på nån sida, typ Facebook, MySpace.

Kanske aktivera webcam..

Röja hans identitet, leta upp honom och ge honom en box på näsan.

Så underbart skönt det skulle vara att ha den möjligheten! Man skulle kunna ta en bild från webkameran och sno alla inloggningar, sedan skulle ett meddelande kunna poppa upp på skärmen i stil med:

"Hej. Den här datorn är stulen. Eftersom du nu använder min dator, har jag tagit mig friheten att ta lite av dig. Du kanske märker att du inte kan logga in på din Facebook, mail eller MSN. Det är för att de är mina nu. Jag har också en bild på dig här som polisen antagligen skulle vara intresserad av. Vi har nämligen ganska strikta lagar om häleri här i Sverige. Som tur för dig, saknar jag min dator ganska mycket. Vi kanske kan göra så här: Du ringer mig (SNARAST) på X och så kommer vi överens om något bra. Du kanske till och med är intresserad av att hjälpa mig polisanmäla svinet som stal datorn från mig och sedan sålde den till dig? Jag ser fram emot ditt samtal!"

Permalänk
Inaktiv

I Went on the internet, and I found this: http://adeona.cs.washington.edu/

Kanske kan va nåt i framtiden

Permalänk
Medlem
Permalänk

Någon kanske skulle ta och pilla ihop något som liknar Undercover (Mac/iPhone) till linux?

Visa signatur