Permalänk
Medlem

Chassi med bra disk kylning?

Har en Cooler Master Cosmos 1000 idag vilket jag haft snart ett år. Platsmässigt är det hur bra som helst och jag är supernöjd så sett. Men kylning på diskarna är bland det värsta jag varit med om. Tom mitt gamla Antec Ninehundred hade bättre flöde/kylning.

Har 6st diskar i den.

Någon som har tips på ett annat chassi som har bättre kylning?
Pris spelar ingen roll.

http://b-ray.se/?p=productsMore&iProduct=319&sName=Cooler-Mas...

Permalänk
Medlem

jag köpte en sådan här: http://www.coolermaster.com/products/product.php?language=en&... till min cosmos 1000, och den gjorde mycke nytta.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Synd att du bor så långt bort annars har jag ett Cooler Master Cosmos S 1100 som jag hade kunnat sälja till dej för ett bra pris.

i de chassit så låg min 150GB Western Digital VelociRaptor ICE mellan 22~27 grader.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vad pratar vi för pris? Ska till Göteborg 11:e maj. Kanske jag kan köra ytterliggare en bit upp om priset är rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaLnAk
Vad pratar vi för pris? Ska till Göteborg 11:e maj. Kanske jag kan köra ytterliggare en bit upp om priset är rätt

kolla i mitt galleri och säg vad du tycker att de är värt.

( har kvar kartongen och påsen de kom i )

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Hmm jag vet inte. Att prisbedöma saker är inte min bästa grej. Billigaste på nätet är ju runt 2100sek.

Upp till dig vad du vill släppa den för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
jag köpte en sådan här: http://www.coolermaster.com/products/product.php?language=en&... till min cosmos 1000, och den gjorde mycke nytta.

Såg bra ut men samtidigt surt att behöva köpa en "extra" grej till chassiet. Tycker att man borde kunna kräva bättre redan från början.

Permalänk
Medlem

Vad har du för temps på diskarna? ligger dom inte runt 50+ så är det inget å bry sig om direkt.

Permalänk
Medlem

3st ligger på ca 50-55. De andra 3 ligger på 65-75.

Permalänk

Bara ett litet instick här... Att säga "Till och med mitt gamla ninehundred hade bättre luftflöde" osv är väl ungefär som att säga "Alltså min gamla königsegg gick snabbare..."

Luftflödet i ninehundred är svårslaget, perforerad front och fläktar mittför diskarna

Permalänk
Medlem

om jag säger 1600:- för chassit låter de bra?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse_379
Bara ett litet instick här... Att säga "Till och med mitt gamla ninehundred hade bättre luftflöde" osv är väl ungefär som att säga "Alltså min gamla königsegg gick snabbare..."

Luftflödet i ninehundred är svårslaget, perforerad front och fläktar mittför diskarna

Jag tänkte precis samma sak! Vilken jävla idiot! Ninehundred är ju för fan svårslaget ur kylningssynpunkt överhuvudtaget! Perforering över hela jävla chassiet och massvis med bra placerade fläktar. Nu får TS förklara sig tror jag..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse_379
Bara ett litet instick här... Att säga "Till och med mitt gamla ninehundred hade bättre luftflöde" osv är väl ungefär som att säga "Alltså min gamla königsegg gick snabbare..."

Luftflödet i ninehundred är svårslaget, perforerad front och fläktar mittför diskarna

Hehe, klockis

Zalman har nån flummig heatpipekylning till HDDs. Googla så får vi se om du hittar något kul

Permalänk
Medlem

Sant men Ninehundred är trångt. Ville ha större. Så idiot vettefan om jag vill påstå att jag är. Och framsidan var bara dryg. Massa damm hela tiden.

Permalänk
Medlem

Hahahaha mycket luft brukar betyda damm..

Men som Cat_fish_1 skrev så måste ju den smartaste lösningen http://www.coolermaster.com/product...=65&id=2542

själv använder jag 2 st lian li Lian Li EX-34 Hårddiskkylare i min CM stacker 830. Funkar utmärkt..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=239161

måste ju vara den billigaste lösningen?

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

CM HAF 932 eller CM Storm kanske?

Permalänk
Medlem

Jo CM Storm Sniper verkar nice. Blivit lite småkär i den Men där har vi ju damm saken igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaLnAk
Jo CM Storm Sniper verkar nice. Blivit lite småkär i den Men där har vi ju damm saken igen.

Det är smällar man får ta. Lite tryckluft ett par ggr om året, så är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Aja ska fundera. Antingen Ant3's chassi som han hade till salu eller CM Storm. Sen är det bara att be sambon hålla rent lite bättre här hemma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaLnAk
3st ligger på ca 50-55. De andra 3 ligger på 65-75.

mina 5 diskar lå aldrig över 30 grader när dom satt i sina slädar. har du satt fläckten uppe på slädarna eller på sidan in i chassit? jag satte fläckt uppe på och hade alltid stabila 25-35 grader.

[EDIT]
jag har dock 7 fläcktar i mitt chassi som går på 1200rpm. men du borde inte ha så hög temp. prova annars att köp 2000rpm fläcktar i taket på chassit så att du får ut mer varm luft.. blir ju de billigaste.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Har inte satt någon fläkt, varken på sidan eller uppe. Bör ju bli bäst om jag sätter uppe på. På sidan når jag i princip bara 2 diskar.

Permalänk
Medlem

de blir absolut bäst,, mina diskar blev varma mycke snabbt när jag hade fläckten på sidan, men efter 2 dagar flyttade jag upp den och de blev riktigt bra,, fick dock köpa en bur sen för de skulle in fler diskar.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

P182 har utmärkt kylning av diskarna...

Permalänk
Medlem

lycka till med kylningen, nu bär de av till LAN!!!!:D ha de fint alla

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaLnAk
Aja ska fundera. Antingen Ant3's chassi som han hade till salu eller CM Storm. Sen är det bara att be sambon hålla rent lite bättre här hemma

Mitt chassi har ju Damm filter i hela fronten och vid golv fläkten...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaLnAk
Sen är det bara att be sambon hålla rent lite bättre här hemma

EPIC!! säg de rakt i hennes ansikte så blir de soffan i en månad

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

I mitt HAF 932 går mina 3 hårddiskar aldrig över 33 grader.

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 800d Moderkort ASUS Z170-A RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400Mhz CL14 Vengeance GPU ASUS Radeon R9 390 8GB DC3 STRIX OCPSU EVGA Supernova G3 750W CPU Intel Core i5 6600K @ 4.6GHz, Noctua NH-D14 Skärm Acer 34" Predator XR341CK Curved

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaLnAk
Sant men Ninehundred är trångt. Ville ha större. Så idiot vettefan om jag vill påstå att jag är. Och framsidan var bara dryg. Massa damm hela tiden.

Vad sägs om Antec 1200? Där kan du inte snacka om trångboddhet och det sitter dammfilter i fronten.