Permalänk
Medlem

Ihopbyggd dator - startar inte alls

Hej!

Jag har köpt 2 st paket av den typ som tipsades om nu i senaste uppdateringen av köprådsstickyn:
AMD 8k - Uppdaterad 2009-04-02

Jag har nu fått alla delar och försökt sätta ihop dem, men jag får det inte att fungera. När jag trycker på on-knappen händer ingenting. Inget lyser, inga fläktar snurrar osv. Jag har byggt ihop säkert cirka 5 datorer innan och har i alla fall lite koll. Har testat allt jag kan. Verkligen dubbelkollat alla leds, el-sladdar i och utanför burken, tryckt i minnen korrekt, satt cpu-fläkten rätt osv. Någon som haft samma problem och/eller vet vad mer jag kan testa? Samma sak på båda datorerna så vi kan nog utesluta produktfel.

Systemet är alltså:
AMD Phenom II X4 920 2,8GHz Box CPU (AMD Socket AM2/AM3)
Antec Sonata III 500 (Svart) Miditower-chassin
Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB DDR2-minnen
Gigabyte GA-MA790X-UD4 Moderkort (AMD Socket AM2/AM3)
Samsung SH-S223F DVD-brännare för dator
Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB 3,5 tums S-ATA-hårddiskar
Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency Dual-DVI 1GB

Hemskt tacksam för svar!

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk
Moderator
Moderator

Slagit på nätagget, mderkortsdistanser på rätt ställen, kopplat ur allt onödigt och provat igen?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Slagit på nätagget, mderkortsdistanser på rätt ställen, kopplat ur allt onödigt och provat igen?

Ja, nätagget är påslaget. Har testat med en annan nätaggskabel också. Har kopplat ur allt förutom, minnen, cpu och grafikkort. Har testat byta plats på minnena, testat alla olika platser. Har ju testat dubbelt med alla komponenter eftersom jag har två av allt.

Moderkortsdistanserna är det heller inget fel på. Har lyft upp allt och kollat.

Jag har dock en 4-pins-kontakt från nätagget som jag inte vet var jag skall sätta. Kanske den inte skall i någonstans? Jag har tryckt i ATX-kontakten (typ 20-24 pins), en 4 pins som sitter just intill den och sen en 8 pins som sitter längst upp till vänster på moderkortet. Men inte en enda lampa lyser och inget händer.

Kan det vara fel på pwr-switchen eller något?

Här är bilder på hur det ser ut nu med bara cpu, minnen och grafikkort.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk
Hedersmedlem

Ta ur allt och se om det går igång utanför chassiet. Lägg det på mobokartongen tex

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Skumt. Har du betalat elräkningen då?

Och pwr-switchen kan du ju ersätta genom att brygga med en jumper eller nåt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ett måhända korkat förslag men det är inte så att du tar strömmen via en förlängningssladd med strömbrytare på? Har ju hänt att man gjort just det och suttit och kliat sig i skägget innan man insett att det ju fanns en knapp till att slå på innan man fick ström... Eller att en säkring har gått vilket ju också slår ut strömmen.

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garlione
Jag har dock en 4-pins-kontakt från nätagget som jag inte vet var jag skall sätta. Kanske den inte skall i någonstans? Jag har tryckt i ATX-kontakten (typ 20-24 pins), en 4 pins som sitter just intill den och sen en 8 pins som sitter längst upp till vänster på moderkortet. Men inte en enda lampa lyser och inget händer.

Du har kopplat en 20+4 kontakt i ATX24-kontakten, vilket stämmer. Kolla däremot att 4-pinskontakten är rätt vänd, och prova att vända på den för säkerhets skull! Den passar nämligen spegelvänd, och då startar det inte.

Skulle det fortfarande inte funka vågar jag satsa på att du kopplat en 8-pins PCI-E kontakt till ATX12V-kontakten. Byt denna mot din lösa 4-pinskontakt (borde passa i de högra 4 pinnarna) och se vad som händer.

Annars vill jag att du tar några bilder på alla kontakter som går från nätagg till moderkortet, och vilka sladdar som sitter var.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Nu drog jag igång datorn med allt liggandes utanför chassit. Körde bara med mobo, graffe, minne och cpu och kyvkopplade med en skruvmejsel över PWR-switch. Det känns som att det kanske är pwr-switchen från chassit som det är nåt vajsing med, men kan det verkligen vara så på båda burkarna? Jag har ju testat allt dubbelt.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk
Medlem

vänd power switchen som går ner i moderkortet?
har för mig det inte funkar om den sitter på fel håll.

asså kablen som går från knappen till moderkortet.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
vänd power switchen som går ner i moderkortet?
har för mig det inte funkar om den sitter på fel håll.

asså kablen som går från knappen till moderkortet.

Den funkar åt vilket håll som helst. Förmodligen är knappen bara pajj. Testa med reset-knappen istället.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Konstigt. Nu fungerar den ena datorn helt perfekt. Allt sitter i fungerar som det skall. Verkar som att datorn krävde att först bli tjyvstartad en gång för att sen kunna fungera normalt. Har just öppnat upp den andra datorn nu och ser att allt sitter på exakt samma sätt. Inte hunnit testa om den går igång än dock.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler