Permalänk
Medlem

Köra bil - 16 år?

Hej jag har fyllt 16 denna vecka och vill gärna börja köra bil.

Vart ska man söka sig?
Har googlat häcken av mig utan att hitta...
Man ska tydligen göra syntest och prov?

har någon erfarenhet av detta?

vart kan man ladda ner formulär?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Kolla med närmaste körskola. Dom brukar ha utbildningar. Vet inte helt 100 men tror dom fixar med lämp o.s.v. Men kolla upp allt sånt med dom innan du bokar en utbildning

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

http://www.str.se/Korkort/Korkortsguide/Vagen-till-korkort/

Du måste bland annat genomgå en handledarkurs med din handledare och göra syntest.

Permalänk
Hedersmedlem

ja, lämpa, syntest och handledarutbildningen om man ska köra hemma. lämpa och syntest om du ska köra med skola. Bara gå till en körskola och fråga efter papper. Kolla om dom har samarbete med någon optiker, jag fick 50% rabatt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Hej jag har fyllt 16 denna vecka och vill gärna börja köra bil.

Vart ska man söka sig?
Har googlat häcken av mig utan att hitta...
Man ska tydligen göra syntest och prov?

har någon erfarenhet av detta?

vart kan man ladda ner formulär?

Säger som de andra, gå till nåfon trafikskola, där får du gå en kurs som är kanske 3 tim lång.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

www.korkortsportalen.se

är sjukt skeptisk till att du "googlat häcken" av dig. eller så är du sjukt dålig på att googla. eller stava till körkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
www.korkortsportalen.se

är sjukt skeptisk till att du "googlat häcken" av dig. eller så är du sjukt dålig på att googla. eller stava till körkort.

Jo men det står över allt ´´ta körkort´´ när jag vill bara provköra.
Men tack för alla tips.
Jag bor 4 sekunders promenad från körskola XD
Allvarligt körskolan är i samma gård som lägenheten jag bor i.
Ironiskt.

Tack

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Jo men det står över allt ´´ta körkort´´ när jag vill bara provköra.
Men tack för alla tips.
Jag bor 4 sekunders promenad från körskola XD
Allvarligt körskolan är i samma gård som lägenheten jag bor i.
Ironiskt.

Tack

För att "provköra lite" måste du ha körkort, annars ska det sitta en grön skylt bak på bilen, du ska ha tillstånd och en utbildad instruktör i passagerarsätet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

behövs inte introduktionskursen om man endast ska köra på bilskolan?

Permalänk
Medlem

Går det inte lika bra att ha målsman, bekant eller liknande bredvid sig i bilen som instruktör förutsatt att den har gått en kurs på exempelvis medborgarskolan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
behövs inte introduktionskursen om man endast ska köra på bilskolan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ampoas
Går det inte lika bra att ha målsman, bekant eller liknande bredvid sig i bilen som instruktör förutsatt att den har gått en kurs på exempelvis medborgarskolan?

NEJ, man måste gå en kurs tillsammans med den man vill ha som handledare annars gäller det inte.
Mina föräldrar e skilda och hade ingen bra tajming så jag fick gå 2 ggr

För att förtydliga, det behöver inte vara målsman, men man måste gå kursen tillsammans med den man vill ha som instruktör...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem

personen ska vara en viss ålder, ha haft körkort en viss tid och inte åkt fast för fyllekörning eller nått sånt

Permalänk
Medlem

Spär väl på med lite mer info. Efter att du kontaktat en körskola och gått kursen samt gjort ett syntest (körskolan jag gick på kunde själv anordna syntest) så är det bara pappersbiten kvar i princip. Du skickar in en del papper till länsstyrelsen (tror jag det är, rätta mig om jag har fel). Sedan får man tillbaka att handledaren har blivit godkänd att övningsköra med dig (se bara till att fylla i pappren rätt, annars tar det en jävla tid). Bara att betala avgiften och sen kommer tillstånden på posten. Bara att ta med sig dessa, åka till närmaste mack och köpa en övningskörningsskylt sen börja köra.

Lycka till och krocka inte med någon

Edit: Shimonu: Personen i fråga måste vara minst 24 år gammal, ha haft körkort i sammanlagt fem år under de senaste tio åren.

Sen det "självklara", körkortet som handledaren har måste vara utfärdat i Sverige eller något annan land som är med i EES, inneha den behörighet som personen ska övningsköra med (oftast B) samt ha gått introduktionskursen (ofta kallad handledarkurs).

Sen är det lite fler krav, man kan läsa dom genom att öppna popup-fönstret en bit ner på den här sidan: http://www.e-tjanster.lansstyrelsen.se/net/start/e_tjanster/k...

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
NEJ, man måste gå en kurs tillsammans med den man vill ha som handledare annars gäller det inte.
Mina föräldrar e skilda och hade ingen bra tajming så jag fick gå 2 ggr

För att förtydliga, det behöver inte vara målsman, men man måste gå kursen tillsammans med den man vill ha som instruktör...

Varför citerar du mig när du inte svarar på min fråga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
behövs inte introduktionskursen om man endast ska köra på bilskolan?

Nej.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
För att förtydliga, det behöver inte vara målsman, men man måste gå kursen tillsammans med den man vill ha som instruktör...

Så har jag uppfattat det också

Permalänk
Medlem

jag lånar tråden lite.
jag skickade in alla papper och har betalat. det var typ 2-3(?) verckor sen. men jag har inte hört nåt från de. hur länge ska det ta? vill bara tillägga att det inte finns en anledning för de att inte gödkänna.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Varför citerar du mig när du inte svarar på min fråga?

Gjorde jag väl?
Du frågade om introduktionskursen bara behövdes om man bara skulle gå på skolan men NEJ'et gällde båda frågorna, man måste gå kursen om man ska köra privat.
Jag tror inte om den ens behövs om man ska köra med skolan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ampoas
Så har jag uppfattat det också

Det är för att det är så

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Gick till körskolan och han sa att jag skulle med min ledare ( pappa ) och gå på en 3-4 timmars kurs med min pappa.
Men personen jag pratade verkade vara en idiot han sa att jag skulle på kursen med min pappa och betala för båda ?!?!?!

Ska jag betala 400 kr och min pappa 400 kr???
Ska inte bara jag betala 400 och inte 800?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Avstängd

Nej han är ingen idiot. 400 pesetas per person gäller. Tar du med en till handledare så blir det 400 extra. Så fungerar det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Lite information innan frågan dyker upp. Om en förälder redan varit på handledarkurs med t.ex. ett syskon så måste kursen göras igen tillsammans med personen som ska övningsköra. Det räcker alltså inte med att gå kursen en gång.

Permalänk

boka en handledarkurs på som sagt din trafikskola... syntest gjorde jag gratis på min trafikskola... ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Lite information innan frågan dyker upp. Om en förälder redan varit på handledarkurs med t.ex. ett syskon så måste kursen göras igen tillsammans med personen som ska övningsköra. Det räcker alltså inte med att gå kursen en gång.

Räcker väl fyra år om jag inte har fel?

Men okej sammanfattat.
Jag måste alltså betala 400 kr för kursen och 400 för min pappa med. ( låter konstigt)
Sen så gör jag syntestet.
Sedan så skickar jag alltdetsamma till vägverket och jag får börja övningsköra?

Är det rätt?

PS: Jag är 16 så måste skaffa en grön övningskör skylt.

Föresten eftersom man är under 18 och inte får körkort vad kallas då den som gör att man för övningsköra? licens, tillstånd?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Avstängd

Det är lite fler avgifter om jag inte minns fel. Typ lämpen om jag inte minns fel. Någon får gärna rätta mig.

Du måste ha papperna med dig som du får hemskickade plus legitimation. Sen är det bara tuta och köra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

En elev och instruktör måste alltid gå kursen tillsammans, så bara för att en förälder gått kursen en gång så betyder det inte att den kan åka med alla sina ungar. den måste gå kursen med varje unge. Det är jag ganska säker på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
En elev och instruktör måste alltid gå kursen tillsammans, så bara för att en förälder gått kursen en gång så betyder det inte att den kan åka med alla sina ungar. den måste gå kursen med varje unge. Det är jag ganska säker på

Det är vad jag har hört också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Räcker väl fyra år om jag inte har fel?

Men okej sammanfattat.
Jag måste alltså betala 400 kr för kursen och 400 för min pappa med. ( låter konstigt)
Sen så gör jag syntestet.
Sedan så skickar jag alltdetsamma till vägverket och jag får börja övningsköra?

Är det rätt?

PS: Jag är 16 så måste skaffa en grön övningskör skylt.

Föresten eftersom man är under 18 och inte får körkort vad kallas då den som gör att man för övningsköra? licens, tillstånd?

Gå till körskolan o fråga förfan, de vet allt du någonsin kommer behöva veta om att övningsköra, skolan kommer ta en avgift för dig och den du vill ha som handledare, det behöver inte vara 400 kronor, det är vad dom själva bestämmer, samt att det ska in en avgift till länsstyrelsen och sen en avgift till transportstyrelsen (tror det heter så, vägverket hade hand om det förut).

Ang. syntestet så får du se hur just din skola hanterar det, min lärare eller vad man kallar det hade licens så jag gjorde testet där.

Det kallas övningskörningstillstånd om jag inte minns fel.

Och du kommer inte få köra direkt du har skickat in papprena, du måste vänta tills alla papper kommer hem, vilket inte nödvändigtvis behöver vara samtidigt för dig och din handledare.

PS. gå med båda dina föräldrar samtidigt på kursen om du ska köra med båda, vissa skolor gör en fuling och tar dubbelt betalt som man inte gör det

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Ganska nyligen hemkommen från kursen i fråga, så jag kan kanske reda ut lite, i alla fall angående syskon-frågan..

Handeldaren (handledarna) måste gå på kursen samtidigt som eleven (eleverna), sedan räcker det i fyra år. Dock så kan t.ex en far och en mor gå med sina tvilling-söner på samma kurs samtidigt, och få övningsköra med båda två. Eller att eleven tar med sig sin flickväns/pojkväns föräldrar och får övningsköra med dem också.

Alltså. En elev kan ha flera handledare. En handledare kan ha flera elever. De måste dock gå handledarkursen samtidigt, tillsammans.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Ganska nyligen hemkommen från kursen i fråga, så jag kan kanske reda ut lite, i alla fall angående syskon-frågan..

Handeldaren (handledarna) måste gå på kursen samtidigt som eleven (eleverna), sedan räcker det i fyra år. Dock så kan t.ex en far och en mor gå med sina tvilling-söner på samma kurs samtidigt, och få övningsköra med båda två. Eller att eleven tar med sig sin flickväns/pojkväns föräldrar och får övningsköra med dem också.

Alltså. En elev kan ha flera handledare. En handledare kan ha flera elever. De måste dock gå handledarkursen samtidigt, tillsammans.

Man kan även gå kursen flera gånger, alltså du som elev får gå flera gånger men med olika handledare, det gjorde jag, men min skola var schysst så jag behövde inte betala dubbelt...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Ja, alltså man får ju ett tillstånd när mamman o sonen t.ex går på kursen att dem två får övningsköra, sedan måste hon göra det med varje unge varje år(om hon nu har ungar varje år).

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"