Permalänk
Medlem

Ny Skärm På G / Din Åsikt?

Tjena, nu är det dax för en ny skärm. Har kollat runt lite och kommit fram till ett alternativ. Nu till frågan om det är ett bra val.
Jag kommer typ spela/kolla filmer/surfa på den.

http://www.pricerunner.se/pi/25-1145829/Bildskaermar/Philips-...

La märke till en sak:

Frekvens vid maxupplösning: 60 Hz

Antalet gånger en bild uppdateras per sekund kallas uppdateringsfrekvensen. Den uttrycks i Herz (Hz), så en monitor med en uppdateringsfrekcens på 75Hz ritar om bilden 75 gånger på en sekund. 75Hz är minimikravet för att bilden inte ska flimmra, men det är bättre att använda 85Hz eller högre.

Betyder detta att skärmen troligen kommer hålla på å flimmra å skit eller är det ingenting att oroa sig för??

Vad tycker du? Är den värd att köpa eller ska jag kolla åt ett annat håll?
Du kanske har någon annan bra skärm i tanken länka gärna någon liknande skärm, 22" och ca 2000kr

Hjälp uppskattas mycket

Thx /RuWL

Permalänk
Medlem

Verkar vara en helt OK skärm. Men har du några hundralappar till så kolla gärna in denna:

Dell 2209WA

Det pratas faktiskt om just denna skärm i en annan tråd i just denna forumsdel -> Länk till tråden

En skärm med IPS-panel och som fått mycket fin kritik. Jag har själv en sådan på väg hem!

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem

Re: Ny Skärm På G / Din Åsikt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuWL
La märke till en sak:

Frekvens vid maxupplösning: 60 Hz

Antalet gånger en bild uppdateras per sekund kallas uppdateringsfrekvensen. Den uttrycks i Herz (Hz), så en monitor med en uppdateringsfrekcens på 75Hz ritar om bilden 75 gånger på en sekund. 75Hz är minimikravet för att bilden inte ska flimmra, men det är bättre att använda 85Hz eller högre.

Betyder detta att skärmen troligen kommer hålla på å flimmra å skit eller är det ingenting att oroa sig för??

Vad ska du ha skärmen till? Dell-skärmen som killen ovanför länkade är bra för sitt pris.

Detdär med uppdateringsfrekvensen och flimmer är relaterat till gamla CRT-skärmar. Inte LCD/TFT, så inget 60Hz-flimmer.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Alla LCD/TFT-skärmar är väll på 60Hz om jag inte minns fel?

https://www.inet.se/bildskaermar/22-/benq-tft-21-5--e2200hda-... KÖP, säger då jag

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Jag skulle köpa denna gör bra är den har den själv.
Men den kostar lite mer, men jag tycker det är värt det.

https://www.inet.se/bildskaermar/23----46-/samsung-tft-24--24...

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

kr4ntz
tackar för tipset men lite för dyr.

roxkz
Ah ok bra då behöver jag inte oroa mig för de

AntiSmidig
Tackar för en bra rival

Mr_.Anderssons
Den va för dyr den med men tack för förslaget

Har man någon nytta av DVI anslutning??

Permalänk
Medlem

Ja! DVI = digital bild

Visa signatur

P183| Antec CP-850 W| Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 860 2,8 GHz HT| Corsair DM3 DDR3 1600Mhz 2x2GB| Gainward GTX 275 896 MB| WD Black caviar 640 GB | Samsung Syncmaster 226BW | 3DMark 06 18351p

Permalänk
Medlem

Nu tar vi ett djupt andetag och tänker ett steg längre än kort, Dellen som länkats tidigare, den är kanske lite dyrare än de skärmarna du tittat på, men den är även ljusår bättre, det är en IPS-panel, det är bra grejor, du får bra färger, bra betraktningsvinklar mm. Spara ihop lite extra pengar och köp den istället, du kommer inte ångra dig i en sekund. Ifall du jämfört skillnaden mellan TN och andra paneler hade du förstått att för det lilla extra är det inte ens något att tänka på, bara att köpa! Dellen alltså

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Nu tar vi ett djupt andetag och tänker ett steg längre än kort, Dellen som länkats tidigare, den är kanske lite dyrare än de skärmarna du tittat på, men den är även ljusår bättre, det är en IPS-panel, det är bra grejor, du får bra färger, bra betraktningsvinklar mm. Spara ihop lite extra pengar och köp den istället, du kommer inte ångra dig i en sekund. Ifall du jämfört skillnaden mellan TN och andra paneler hade du förstått att för det lilla extra är det inte ens något att tänka på, bara att köpa! Dellen alltså

Jo ok säg att den är bättre men jag behöver ingen värsting skärm och vill hålla prislappen nere så lågt som möjligt tycker nog fortfarande att Philips 220SW9FB Black ser bäst ut. Tackar dock väldigt mycket för tipset då jag tog mig en rejäl funderare.

Hämtade nya datan idag så en skärm kommer köpas inom 2-3 dagar. Något som skulle hjälpa vore om ett/en fel/dålig egenskap hittades hos denna skärm som innebär att jag Verkligen inte borde välja den hittas annars så ser jag bara fördelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuWL
Jo ok säg att den är bättre men jag behöver ingen värsting skärm och vill hålla prislappen nere så lågt som möjligt tycker nog fortfarande att Philips 220SW9FB Black ser bäst ut. Tackar dock väldigt mycket för tipset då jag tog mig en rejäl funderare.

Hämtade nya datan idag så en skärm kommer köpas inom 2-3 dagar. Något som skulle hjälpa vore om ett/en fel/dålig egenskap hittades hos denna skärm som innebär att jag Verkligen inte borde välja den hittas annars så ser jag bara fördelar.

Nej, men du förstår nog inte riktigt, det är en sjukt bra skärm! Den är lätt värd pengarna, tn-paneler är totalt värdekassa när man jämför, och en sån panel i den prisklassen är sjukt imo.

Det är inte ens något att fundera på, köp Dellen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Nej, men du förstår nog inte riktigt, det är en sjukt bra skärm! Den är lätt värd pengarna, tn-paneler är totalt värdekassa när man jämför, och en sån panel i den prisklassen är sjukt imo.

Det är inte ens något att fundera på, köp Dellen.

Jag kan bara hålla med. När man använt Dellen några dagar (har haft min en dryg vecka nu) så känns det som man har försökt skriva på servetter hela livet men omedveten om att det finns riktigt skrivpapper. På en liten skärm spelar det mindre roll, men en stor skärm (>=22 tum) med bredbild som du har ganska nära på skrivbordet, ger en ganska stor betraktningsvinkel ute i kanterna (såvida du inte hela tiden flyttar huvudet i sidled likt en uggla). På windowsbildens kulle så är gräset bara riktigt grönt i mitten på en TN-panel. På Dellens IPSpanel är det lika grönt överallt. Andra skärmar med liknande panelteknik brukar kosta tre gånger mer så därför är denna särskilt prisvärd. Dock har den inte 1:1-skalning så om man kör spel i lägre upplösningar än 1680x1050 så blir bilden utdragen utan sorgkanter.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dessa två som jag och min far har köpt:

Farsan: Surfning, film och dylikt: http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

Jag: Spel, film, surfning, videoredigering:
http://www.dustinhome.se/pd_5010144080.aspx

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ] [ EVGA G2 750W ] [ Intel Core i7 4790K @ 4.2 Ghz ] [ Asus Z97-A ] [ MSI RTX 2060 ] [ 16GB Crucial 1600Mhz DDR3 ] [ Samsung EVO 850 500GB + 2TB HDD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av najtan
Rekommenderar dessa två som jag och min far har köpt:

Farsan: Surfning, film och dylikt: http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

Jag: Spel, film, surfning, videoredigering:
http://www.dustinhome.se/pd_5010144080.aspx

Ge mig en bra anledning till att ta Samsungen framför Dellen, har inte hittat någon bra anledning till att köpa en T220 alls om man kollar på skärmar i den prisklassen, men det är ju bara jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Ge mig en bra anledning till att ta Samsungen framför Dellen, har inte hittat någon bra anledning till att köpa en T220 alls om man kollar på skärmar i den prisklassen, men det är ju bara jag

Betraktningsvinklar Dell 2209WA vs Samsung
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=36&mo1=370&p1...

Tycker Samsung är ett givet val
Skulle vara utseendet den vinner på, ser lite mer "stylish" ut, tilltalar en del, andra inte

Sköna liknelser ni gjort för övrigt, skrivpapper vs servetter, heheh

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Betraktningsvinklar Dell 2209WA vs Samsung
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=36&mo1=370&p1...

Tycker Samsung är ett givet val
Skulle vara utseendet den vinner på, ser lite mer "stylish" ut, tilltalar en del, andra inte

Sköna liknelser ni gjort för övrigt, skrivpapper vs servetter, heheh

Hehe, Dellen har riktigt bra betraktningsvinklar, såg den IRL för första gången igår, lite avis blev jag på min polare.

Funderade på att byta ut min W2207H mot en T220 men väntade lite, rekommenderade den till några polare dock. För några månader sen såg jag den på elgiganten och gud, den var ju skitful. Vet att andra inte tycker det, men på bilderna är den ju grymt snygg, men irl är det en annan sak. Sen är den ju inte bättre än L227WP eller andra skärmar i den klassen, inte så det förklarar varför den rekommenderas stup i kvarten i trådar likt denna. Man måste ju kunna vidga sina vyer utanför sin egen skärm? Även om det är svårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Betraktningsvinklar Dell 2209WA vs Samsung
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=36&mo1=370&p1...

Tycker Samsung är ett givet val
Skulle vara utseendet den vinner på, ser lite mer "stylish" ut, tilltalar en del, andra inte

Sköna liknelser ni gjort för övrigt, skrivpapper vs servetter, heheh

Du menar dell är ett givet val?

ok ni har nästan övertygat mig en sista fråga bara..

Är den bra till counter-strike? då det är det spelet jag lär lira mest.

leveransdatumet suger ju lite men får väl använda den gamla crt skärmen ett litet tag på den nya datan dårå :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuWL
Du menar dell är ett givet val?

ok ni har nästan övertygat mig en sista fråga bara..

Är den bra till counter-strike? då det är det spelet jag lär lira mest.

leveransdatumet suger ju lite men får väl använda den gamla crt skärmen ett litet tag på den nya datan dårå :/

Du kommer vara ovan i början, det är inte ghosting pga msen som är problemet för många utan 60hz vs 100hz. Går man ifrån en CRT märker man garanterat skillnad, iaf i början. Det tar några timmars spelande innan man blir van. Inputlag spelar också roll men Dellen ska inte ha några större problem med det. Så du kommer kunna spela 1.6 minst lika bra som på andra skärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuWL
Du menar dell är ett givet val?

ok ni har nästan övertygat mig en sista fråga bara..

Är den bra till counter-strike? då det är det spelet jag lär lira mest.

leveransdatumet suger ju lite men får väl använda den gamla crt skärmen ett litet tag på den nya datan dårå :/

Är du petig CS-lirare kommer du märka av input lagget troligen, det är inte mycket men det finns där. Skärmen är snabb, men input lagget finns där även om det inte är överdrivet stort.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Verkar vara en helt OK skärm. Men har du några hundralappar till så kolla gärna in denna:

Dell 2209WA

Det pratas faktiskt om just denna skärm i en annan tråd i just denna forumsdel -> Länk till tråden

En skärm med IPS-panel och som fått mycket fin kritik. Jag har själv en sådan på väg hem!

såpp nu beställde jag en sånhär

stog leveransdatum 18:e maj förut vilket också gjorde att jag tvekade men idag när jag kolla så fanns den i lager så jag slog till

Tackar för hjälpen alla som tagit sig lite tid i tråden

Permalänk
Medlem

Samsung Syncmaster serie är uppskattad tycket jag. Själv har jag en SyncMaster 226BW och den är riktigt bra. 2ms respons 22" och stilren design! fast såg dock att du redan beställt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xed1t
Samsung Syncmaster serie är uppskattad tycket jag. Själv har jag en SyncMaster 226BW och den är riktigt bra. 2ms respons 22" och stilren design! fast såg dock att du redan beställt.

Ja, den ligger ju inte ens i klass med Dellen, ingen skärm i den prisklassen gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuWL
såpp nu beställde jag en sånhär

stog leveransdatum 18:e maj förut vilket också gjorde att jag tvekade men idag när jag kolla så fanns den i lager så jag slog till

Tackar för hjälpen alla som tagit sig lite tid i tråden

Härligt! Jag är ganska övertygad om att du INTE kommer att ångra dig. Jag har nu haft minnågra dagar och är supernöjd so far! Låt oss veta vad du tycker.

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem

Läste nyss en Recension om denna skräm http://www.erodov.com/forums/dell-ultrasharp-2209wa-review/18... och. blev lite små k å t . blir nog den i min framtid. :o. Jätte bra recension om ni funderar på att köpa den eller inte

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en 30"TFT för under 7000kr... med frakt. 2560x1600 i upplösning.
jag har en,, helt underbar... himmelriket....

Once you go 30 you never look back...

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !