Permalänk
Medlem

Black screen

Jag införskaffade ett 4850 från sapphire runt Juli 08. Det har fungerat väldigt smidigt och bra, förutom att jag valde att byta kylare till accelero S1 pga problem med fläkten. Jag blev väldigt snabbt nöjd med temperaturen på kortet efter bytet. Innan brukade kortet idla på runt 80º och under belastning leta sig upp till 100º. Efter bytet byttes dessa siffror ut mot 48º i idle och max 70º.

Det är här problemet kommer in. Konstigt nog så "dör" kortet ibland. Det dör alltid då jag spelar "tunga" spel. Det som händer är att hela skärmen blir svart och som att den inte har någon kontakt med grafikkortet. Resten av datorn låter och är igång. Lösningen är att starta om datorn, så funkar allt som det ska på direkten. Det kan hända efter allt ifrån en kvarts spelande till knappt över huvudtaget.

Jag har testat 9.1 & 9.4 med samma resultat. Misstänker att det är någon strömkoppling som är lite överhettad på grafikkortet och att det stänger av sig själv i "självförsvar". Sitter på ett 500w earthwatts nättag och en ganska blygsam dator så det borde inte vara det som spökar.

Hade skickat in kortet till komplett och bett om ett nytt om det inte vore för att garantin inte gäller efter bytet av kylaren, om jag inte helt missminner mig.

Använder mest datorn till att spel så all hjälp är varmt välkommen.