Hur mycket "loggar" sitter öppna stadsnät på

Permalänk

Hur mycket "loggar" sitter öppna stadsnät på

Här där jag bor, såsom i många andra svenska städer, finns det ett öppet stadsnät inom vilket man har möjlighet att välja mellan olika tjänste leverantörer.

Är det någon som vet vilka uppgifter som dessa öppna stadsnät för ? Ofta är man ju både kund hos stadsnätet och hos tjänsteleverantören. Men för de några sorts loggar som ger möjlighet att koppla ihop ett IP-nummer med en slutanvändare ? Vilka uppgifter behöver det för att klara av sin uppgift ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

stadsnätet har inget med iputdelningen att göra

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dextan
stadsnätet har inget med iputdelningen att göra

Såvida de inte erbjuder en grundtjänst själva då vilket många gör

Visa signatur

Hej

Permalänk

Har nu fått denna svar från Servanet, som är Sundsvalls öppna nät. Känns betryggande :

Citat:

Hejsan,

Tack för ditt e-post. När det gäller loggning av IP-nummer och andra användaruppgifter så överlämnar vi detta år respektive tjänsteägare.
I detta fall våra internetoperatörer.

ServaNet är endast bärare av informationen har ingen som helst möjlighet eller vilja att titta in i kommunikationsflödet och logga detta.
Vi har däremot en egen grundtjänst som vi idag är ansvarig över själva. Denna grundtjänst är en 1Mbps Internet kapacitet och där har
vi som juridisk person ett strikt ansvar. Vår nuvarande policy följer den linje som våra tjänsteoperatörer har. Så länge inget lagkrav finns
för loggning så gör vi det inte heller.

Med vänlig hälsning

Jimmy Persson
Affärschef, ServaNet

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dextan
stadsnätet har inget med iputdelningen att göra

Klart dom har. Därför är debatten helt skev. I de allra flesta fall sköter stadsnäten tilldelning av ipadress vilket gör att Bahnhofs kunder finns loggade precis lika mycket som vilken annan operatör som helst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Klart dom har. Därför är debatten helt skev. I de allra flesta fall sköter stadsnäten tilldelning av ipadress vilket gör att Bahnhofs kunder finns loggade precis lika mycket som vilken annan operatör som helst.

Men jag bör väl kunna lita på det ServaNets affärschef skriver, eller ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Men jag bör väl kunna lita på det ServaNets affärschef skriver, eller ?

Klart du ska. Men som jag skrev är det i de allra flesta fall stadsnäten och inte ISP'n som sköter tilldelning av ipadress. Sveriges största öppna nät Mälarenergi t.ex. kör packetfront och sköter därmed iputdelning till sina kunder. Det vore intressant att höra hur Bahnhof gör för att inte logga i någon annans utrustning.