The Pirate Bay fälls

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Sov nämdemännen under rättegången?

Självklart, det är den huvudsakliga arbetsuppgiften för en nämndeman.

Det är kul att studera PP:s medlemsantal, bara 2000 till så är vi förbi Folkpartiet.

Permalänk
Medlem

Älskar detta. Sverige har blivit ett korrupt land

Detta dom är lika löjligt som om man skulle Dra in bilindustrin inför rätta för att knarklnagar använder deras bilar.

Eller Vapen industrin för alla mord som sker i världen!

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

När ska de ge sig på Google då? Är det inte dags, eller?

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Entusiast

Väl förtjänt, TPB inte bara sket i att upphovsrätts skyddat material fanns på deras hemsida utan hånade även de som försökte få sina verk borttaget. Om det inte fanns en lag emot detta så kan dom väl fatta själva att staten kommer jobba emot att ändra detta.

Är inte förvånad alls.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creedo
Så blev han skjuten också...

Och det målet blev aldrig riktigt löst.
Bra jobbat Sverige..

Samma med Kennedy som bad sina pupeteers dra åt skogen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taraz
Alla ska vara så jävla beronde av sina pengar hela tiden.
JÄVLA musik bransh och JÄVLA film bransh som BARA är ute efter att få pengar och inte underhålla folket.

DET ENDA dem bryr sig om PENGAR PENGAR PENGAR PENGAR, Världen går åt fel håll!!

Har du redan vaknat?
Att man kan köpa allt för pengar har funnits sen jesus föddes.
Eller att pengar styr allt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
egentligen ville jag inte kommentera det men jag tycker att du har fel. Ska man bestraffas för resten av sitt liv med att inte tjäna någonting på det man skriver för att man har haft problem på ett annat plan i livet? Jag känner en ung tjej som älskar Michael Jacksons musik, ska jag påpeka för henne att Michael är en pedofil och därmed ska du inte lyssna på hans musik. Sponsra inte pedofiler! Vissa människor gillar att läsa Dick Harrison, låt dem göra det och låt dem betala för det.

Men... hur tänker du? Eller snarare sagt, inte tänker. Vi säger ingenting om att man inte bör läsa hans verk, vi pratar om att i en debatt är det ju helt tokigt att ta med "en professor" som visat psykopatbeteende. Såklart han tycker det är bra? Det enda han bryr sig om är ju sig själv och sina verk. Om han däremot var en vettig forskare som med hyffsat objektiva ögon dragit en slutsats, ja då är det skillnad. Med tanke på att hans historia visar att han missbrukar den makt han har för egen vinning är det ju troligt att han gör likadant nu.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasse42sthlm
haha snacka om att vara ute o segla, VAR JU SOSSARNA (BOSTRÖM) som drog igång det hela

Men det var antagligen moderaterna som såg till att det blev som det blev och ja SOSSARNA är inget vidare de heller så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Väl förtjänt, TPB inte bara sket i att upphovsrätts skyddat material fanns på deras hemsida utan hånade även de som försökte få sina verk borttaget. Om det inte fanns en lag emot detta så kan dom väl fatta själva att staten kommer jobba emot att ändra detta.

Är inte förvånad alls.

Håller med

Permalänk
Medlem
Citat:

Att man kan köpa allt för pengar har funnits sen jesus föddes.
Eller att pengar styr allt.

Ifall fler känner frustration över pengars plats och funktion i vårt samhälle vill jag utföra ett tankeexperiment. Ifall artister, filmskapare och författare inte var tvungna att tjäna pengar för att kunna äta, bo och leva - vilket intresse skulle de då ha i att begränsa spridningen utav sina verk?

Kanalisera de uppdämda känslor domen väckt till att betänka alternativen!
Börja med att se: www.zeitgeistpresentation.tk

Mer finns att läsa på www.thezeitgeistmovement.com, men presentationen ovan är the real thing.

Permalänk
Medlem

USCH.. jag blir äcklad, fattar inte hur svenska rättsystemet tänker med sån fruktanssvärt liten bevisning och kunskap om ämnet, hälften av rättegången pratades det ju bara om too-rents tekniken med azaareus... och 30miljoner? det är ju teoretiska siffror jag pratar för mig själv nu men jag hade INTE köpt det jag har tankat ner

Permalänk
Medlem

Gaaah så många naiva småkids som skriker om korruption och rättskandal. Inte ett skit insatta i sakfrågan egentligen, utan vill bara fortsätta ladda ner allt gratis. En massa politiska åsikter om film- och skivindustrion. Som jag själv kan tycka är fullt berättigade, men som inte har ett dugg med juridik att göra.

Domen är både självklar och korrekt. TPB har helt öppet sysslat med målmedvetet häleri.

Permalänk
Medlem

Frux tycker inte du att musik och film redan får för MYCKET pengar?

Isf tänk om, vad gör musik/film för nytta till sammhället förutom underhållning?

Tänk alla läkare och normala arbetare som åtminstone gör någoting nödvändigt för samhället som inte ens kärnar 1/10 av vad musik/film nissarna gör.

SÅ JA bara för detta kommer jag fan börja ladda hem ännu MER!

Permalänk
Medlem

Tycker det är så djävla rätt!
Jag har fildelat, men jag anser att det är fel. Speciellt när det finns smarta lösningar som är gratis men skivbranschen får något i gengäld, så som spotify!

Jag handlar skivor, har dock tankat dom innan, men sen spotify kom så har jag knappt tankat skivor förutom när jag beställt dom och inte orkar vänta på 1-3 dagars leverans.

TPB gjordes sig detta välförtjänta efter deras inkompetens när dom la upp bilder på Arboga-morden, offren och vägrade ta bort det.

Filmer är jag ingen höjdare på att titta på heller så det går bort.

Men vem fan vill syssla med något och inte få ett öre för det, speciellt om massor tar del utav det och man går in för det helhjärtat.
Jag hade inte suttit på jobbet idag om jag inte hade fått pröjs, för kompetens, skicklighet och estetik som är utöver det vanliga, eller som kan nyttjas bör man ta betalt för och betala för.

Det har alltid varit en byteshandel ute i världen, varav pengar är den nya "dyraste" varan och vi bör inte ens försöka ändra något som är rättvist, dvs. att man får belöning för något man gjort eller sålt.

Edit: Det var inte TPB som la upp bilderna, men dom var arroganta nog att inte ta bort dom när föräldrarna bad om det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad fan blir Calle och Peter dömda för? De har ingenting med driften att göra juh

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Gaaah så många naiva småkids som skriker om korruption och rättskandal. Inte ett skit insatta i sakfrågan egentligen, utan vill bara fortsätta ladda ner allt gratis. En massa politiska åsikter som inte har ett dugg med juridik att göra.

Domen är både självklar och korrekt. TPB har helt öppet sysslat med målmedvetet häleri.

Det jag stör mig på är att man fäller dom som driver en tracker och bötfäller dom på 30miljoner istället för att göra en lite större insats och sätta dit dom som piratkopierar istället

Permalänk
Medlem

Skadeståndspengarna ska gå till skiv- och filmbolag står det i pressmeddelandet.

Okej, vad händer med spelutgivarna då, får dom några pengar? Och ännu mer relevant är ju om vanliga programtillverkare får någon ersättning.

Ett populärt program på ett par megabyte kan ju piratkopieras mycket enklare (snabbare) än en cd-skiva i dataform. Bör ju kopierats en hel del program.
Adobe-program har ju alltid funnits tillgängliga att piratkopieras.

I vilket fall som helst så är domen helt jävla absurd och ogenomtänkt.

Har någon NÅNSIN kommit med ett bra svar på liknelser i stil med att denna dom är som att döma vägverket för att folk kör för fort på deras vägar?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nortum
Kanalisera de uppdämda känslor domen väckt till att betänka alternativen!
Börja med att se: www.zeitgeistpresentation.tk

Mer finns att läsa på www.thezeitgeistmovement.com, men presentationen ovan är the real thing.

Det räcker nu, jag vill inte se mer reklam för din sekt i den här tråden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zeitgeist,_the_Movie#Critical_re...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taraz
Frux tycker inte du att musik och film redan får för MYCKET pengar?

Nej, är det ens möjligt att tjäna för mycket pengar? Vad är problemet (förutom din avundsjuka); att folk hellre ger sina pengar till skivbolagsdirektörer än till svältande barn i afrika är väl inte direktörernas fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taraz
Isf tänk om, vad gör musik/film för nytta till sammhället förutom underhållning?

Då folk köper det fyller det tydligen någon funktion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taraz
Tänk alla läkare och normala arbetare som åtminstone gör någoting nödvändigt för samhället som inte ens kärnar 1/10 av vad musik/film nissarna gör.

Tricket är att göra det man gör så mycket bättre än andra att folk är villiga att betala extra för det. Bli duktigare, byt jobb eller acceptera din nuvarande lön.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taraz
Frux tycker inte du att musik och film redan får för MYCKET pengar?

Isf tänk om, vad gör musik/film för nytta till sammhället förutom underhållning?

Tänk alla läkare och normala arbetare som åtminstone gör någoting nödvändigt för samhället som inte ens kärnar 1/10 av vad musik/film nissarna gör.

SÅ JA bara för detta kommer jag fan börja ladda hem ännu MER!

Underhållning är mer viktigt i våra liv än vad du utger det att vara. Alla i hela världen har något gemensamt. Film, spel eller musik i någon form. Jag hade inte velat leva i en värld utan det där allt som fanns var att sova, jobba och äta.

Och som produkt av att alla älskar musik film och spel är att de som tillverkar just detta tjänar ohyggligt mycket pengar, och det förtjänar dom alla dagar i veckan.

Ladda du gärna hem ännu mer, men tänk på att du förstör den industri som du tar för givet.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
count me in.... har inte köpt film, cd på väldigt länge, dock har mitt spelinköp ändras radikalt ( mycket inhandlande ).

Jag spelar i ett band som heter Machinae Supremacy och vi förespråkar att folk ska dela och sprida våran musik och vi uppskattar allt underbart jobb som alla gör för att sprida den.

Man tjänar inga pengar som band på skivförsäljning utan det är på turnéer och kläder.

Trodde att Sverige var starkare än det här, ge efter för andra länders intressen det är lågt!

som det har sagt flera ggr i denna tråd, det är VI som använder deras tjänst inget annat. Hoppas att HD frikänner dom helt!

Jasså, vi har en MASU medlem här. Kul.
Ni är en av få grupper jag lagt mina pengar på, kollar alltid om ni har någon spelning i Norrbotten/västerbotten och drar sen och kollar.
Dock så plockade ni bort en tröja som jag tänkte köpa. Föresten, säljer ni saker någonstans i Luleå?

Har även tagit er som exempel många gånger på att man kan lyckas genom bara fildelning men mothugg får man.
Fortsätt med det ni gör! Vi är många som uppskattar er musik!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RzOXz
Det jag stör mig på är att man fäller dom som driver en tracker och bötfäller dom på 30miljoner istället för att göra en lite större insats och sätta dit dom som piratkopierar istället

Blir bra många miljoner som åker in i finkan då, globalt. Det är nog inte den smidigaste lösningen om man inte vill samla alla fildelare och deportera dom till en ö, så som australien eller grönland, som får agera som fängelse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Gaaah så många naiva småkids som skriker om korruption och rättskandal. Inte ett skit insatta i sakfrågan egentligen, utan vill bara fortsätta ladda ner allt gratis. En massa politiska åsikter om film- och skivindustrion. Som jag själv kan tycka är fullt berättigade, men som inte har ett dugg med juridik att göra.

Domen är både självklar och korrekt. TPB har helt öppet sysslat med målmedvetet häleri.

Det är ju bra att du har någon aning själv

hahahahaha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Underhållning är mer viktigt i våra liv än vad du utger det att vara. Alla i hela världen har något gemensamt. Film, spel eller musik i någon form. Jag hade inte velat leva i en värld utan det där allt som fanns var att sova, jobba och äta.

Och som produkt av att alla älskar musik film och spel är att de som tillverkar just detta tjänar ohyggligt mycket pengar, och det förtjänar dom alla dagar i veckan.

Ladda du gärna hem ännu mer, men tänk på att du förstör den industri som du tar för givet.

Utan forskare, läkare och vanliga arbetare skulle världen inte finnas längre men endå är det det som räknas som en hobby idag.

Det SKA vara tvärt om, musik/film/spel utvecklare ska kärna som en vanlig arbetare gör medans läkare och forskare ska käna MYCKET mer en vad dem gör idag.
En vanlig arbetare kanske inte ska kärna miljoner på det men iaf mer än vad dem gör idag.

Permalänk
Medlem

Håller inte med om att de har brutit mot lagen. Däremot förstår jag att man, med lite envis vilja, kan se det så då de faktiskt förenklar fildelningen avsevärt för många.

Att de har blivit dömda för det är hur som helst förvridet. Som många säger är det framför allt skivbolagen som blir lidande av illegal fildelning och inte artisterna (centrerar mig på musikdelen nu). I andra hand tror jag de flesta, som jag, laddar ner tv-serier man inte vill behöva vänta ett år på att få se i svensk tv. Ingen större skada skedd där heller med andra ord.

Nej, problemet är att folk med makt trycker på, och Svenska regeringen fegar och skapar lag efter lag, den ena mer integritetskränkande än den andra, för att tillfredsställa de orimliga kraven. Fortsätter det såhär har vi snart ingen tryckfrihet. Dessutom kommer, om inte 50, så iaf 30% av Sveriges ungdomar sitta bakom galler, alternativt ha skulder omöjliga att betala tillbaka.

Jag blir så trött

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk

Så 4 st som enligt tingsrätten har stått för driften av The pirate bay döms för medhjälp till upphovsrättsskyddat material.
Verkar vara väldigt diffust vad som räknas som medhjälp i Sveriges lag.
Helt sjukt att man kan bli dömd för detta och som följd få 1 års fängelse och 30 miljoner i böter.

Syndabockar som ska betala för att användare på deras sida har brutit mot laget.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taraz
Det SKA vara tvärt om, musik/film/spel utvecklare ska kärna som en vanlig arbetare gör medans läkare och forskare ska käna MYCKET mer en vad dem gör idag.
En vanlig arbetare kanske inte ska kärna miljoner på det men iaf mer än vad dem gör idag.

Varför? Och vem är det egentligen som bestämmer att det skall vara just så?

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Jag är så jävla trött på Sveriges politiker - varför kan vi inte ha en politiker med lite stake som vågar säga ifrån när företag/intresseorganisationer försöker göra påtryckningar.

Jag har nu slutat köpa film och musik helt till 100%. Det är vi follket som har den största makten - det gäller bara att dra sitt strå...

Edit: Kan ju tillägga att jag är en "stor" konsument av film och äger 30 blu-ray-filmer och ett par hundra dvd-filmer.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Sjuk dom...

Blev själv misshandlad för några år sen, oprovocerat, mit på Avenyn.
Gärningsmannen fick villkorligt samt skadestånd 12kkr...

Men "medhjälp till brott mot upphovsrättslagen" är alltså 2500ggr allvarligare, skadeståndsmässigt sett. För att inte jämföra 1 år på anstalt vs villkorlig dom...

Herregud...