Permalänk
Medlem

Drog iväg ett mejl till BBB och sa det att dom kommer tappa en massa kunder till Bahnof om dom gör som dom gör nu.

Bahnof ligger 100 :- under BBB på en 8mbit/s lina, och sparar inga IP'n, ganska givet val?

Permalänk
Medlem

Byter till bahnhof 1 juni, när vi flyttar.
I ren princip sak för IPRED lagen, slår ett stort slag för dom.
Tråkigt bara att man inte kollade dom tidigare när vi fick fiber i julas

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Drog iväg ett mejl till BBB och sa det att dom kommer tappa en massa kunder till Bahnof om dom gör som dom gör nu.

Bahnof ligger 100 :- under BBB på en 8mbit/s lina, och sparar inga IP'n, ganska givet val?

Skriv svaret här, har också BBB och vill höra vad de säger

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Skriv svaret här, har också BBB och vill höra vad de säger

Fixar det!

Citerade även det som står i första posten, så får vi se vad dom har och säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Osäker på detta, men är det inte stadsnätet i många fall som har hand om DHCP/ip-utdelning? I så fall torde det väl vara stadsnätet som kan ta fram dessa uppgifter och inte Bahnhof?

Det kräver att nätleverantören har förteckning över fastigheter och lägenhetsnummer så dom kan knyta en IP mot en abonnent - och varför skall de ha det, och varifrån skall dom få den listan?
Låter långsökt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Det kräver att nätleverantören har förteckning över fastigheter och lägenhetsnummer så dom kan knyta en IP mot en abonnent - och varför skall de ha det, och varifrån skall dom få den listan?
Låter långsökt.

Det dokumenteras antagligen vid uppbyggnaden av nätet, för framtida felsökning.

Det gör i alla fall vi på jobbet när vi bygger nät.

Permalänk
Medlem

Har också BBB. Har intresse även jag att få svaret lagt här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Har också BBB. Har intresse även jag att få svaret lagt här.

Fixare, så fort jag får svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Det kräver att nätleverantören har förteckning över fastigheter och lägenhetsnummer så dom kan knyta en IP mot en abonnent - och varför skall de ha det, och varifrån skall dom få den listan?
Låter långsökt.

Håller på med utbyggnad av stadsnät i lägenheter och vi gör en fullständig dokumentation vart allt går osv. mäter allting osv. Dock är jag osäker på om stadsnäts ägaren och han/bolaget som äger lägenheterna får tillgång till de uppgifterna utan det är nog snarare bara vår säkerhet emot att vi har gjort ett korrekt jobb (fick bakläxa på en lgh som skulle göras om totalt och ett 10tal som var massa småfel/idioti fel.)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Håller på med utbyggnad av stadsnät i lägenheter och vi gör en fullständig dokumentation vart allt går osv. mäter allting osv. Dock är jag osäker på om stadsnäts ägaren och han/bolaget som äger lägenheterna får tillgång till de uppgifterna utan det är nog snarare bara vår säkerhet emot att vi har gjort ett korrekt jobb (fick bakläxa på en lgh som skulle göras om totalt och ett 10tal som var massa småfel/idioti fel.)

Vi lämnar iaf vanligtvis över all dokumentation till nätägaren/beställaren när installationen är klar.

Permalänk
Medlem

Hörde precis på nyheterna att det ska ändras i lagen så att alla leverantörer måste spara all information.

Vart i hela friden är detta på väg?

Vi kommer sitta utan internet då det förmodligen kommer att bli olagligt att använda i hemmamiljö, eller utomhus med för den delen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
FEV tillhandahåller bara infrastrukturen, sedan är det upp till din ISP.

Låter bra det.
Ett byte kan vara aktuellt för min del då.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Pratade med farsan nyss, han tyckte inte det var någon nackdel att dom inte reggar IP adresser OCH är billigare.

Permalänk
Medlem

Tror fan jag ska byta till banhoff :›

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Synd att Bahnof endast finns i större städer.

Bor bara någon mil utanför Uppsala ju

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om Bredband2 fortfarande håller på att inte lämna ut uppgifter, eller om dom ändrat sig/kommer bli tvingade?

Hittade inget "uppdaterat" på deras sida direkt..

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar

Det där med skärmdumparna är HELT SJUKT! Det är som att en handritad bild av en streckgubbe som rånar en bank skulle räcka som bevisförning i en bankrånsrättegång.

/joar.

Pff... En teckning tar ju för fan en kvart, därav är det svårare att göra teckningen än skärmdumpen

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Ska snacka med morsan imorn och sen blir det byte till Bahnhof, dock endast 24Mbit/s ADSL då inge annat e tillgänligt för oss, men ändå billigare än vad vårat med 6-8Mbit/s från telia är per månad.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Märkte just att vi kan få Banhof 100/100 där vi bor för 230kr/mån. Nu betalar vi 299kr/mån för 100/10 med bredbandsbolaget. Det blir att whina på farsan tills han går med på att byta asså.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Som sagt tidigre i livet..
Banhof hade jag lätt bytt till om mitt område var utvecklat nog för att kunna få tillgång till Banhof..
hatar telia, mer än allt annat, enda jag kan få, tyvärr =/

Själv kör jag Telia's 100/10 FiberLAN, funkar alldeles utmärkt. Utan tvekan den bästa av alla leverantörer jag haft. Bahnof, Bredbandsbolaget och Comhem är det värsta skit jag någonsin stött på när det gäller support och funktion.

Gällande IPRED....jag har ingenting att dölja och något olagligt sker inte under detta taket, så....jag väljer drift och funktion framför krypande inför Svensk domstol.

Tro inte att deras "idé" att inte spara uppgifter kommer hålla i längden....däremot har dom skaffat sig en massa nya kunder istället...på lång sikt.

Permalänk
Medlem

Det fanns en anlädning varför jag valde Bahnhof från början, jag blir glad att jag är kund hos dom.

Permalänk

Tur att man har Bahnhof ......................................... 100/100Mbps

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Drog iväg ett mejl till BBB och sa det att dom kommer tappa en massa kunder till Bahnof om dom gör som dom gör nu.

Bahnof ligger 100 :- under BBB på en 8mbit/s lina, och sparar inga IP'n, ganska givet val?

Vilken adress mailade du till?

Visa signatur
Permalänk

Intressant. Har någon mailat Bredband2 och fått svar? Jag märkte precis att jag kan uppgradera till 100/100 från 30/30 fiber som jag har nu, och då blir det t.om billigare! Skulle ju vara trevligt om dom också tog hand om sina kunder som Bahnof tydligen gör.
Vad händer om lagen ändras och ISPs MÅSTE spara informationen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Skulle ju vara trevligt om dom också tog hand om sina kunder som Bahnof tydligen gör.
Vad händer om lagen ändras och ISPs MÅSTE spara informationen?

Om det nu visar sig vara fritt fram att låta bli att spara uppgifter är det väl inte osannolikt att även andra internetleverantörer väljer att göra så och om så inte är fallet kan vi väl förvänta oss att även Bahnhof rättar in sig i ledet. Alltså är det förmodligen enklast att avvakta.

Permalänk
Medlem

Ett litet citat från bahnhof.se

"Bahnhof har kopplat upp kunder i Norrköping sedan 1995. I Norrköping har vi idag en av våra kraftfullaste nationella noder."

Och ändå är det bästa man kan välja 8mbit ADSL? Sicket skit, går ju inte byta ner sig till det från 100/10

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad Bahnhof 24MbitADSL ger i upphastighet?

Permalänk

Ska vi starta en ny tråd där vi försöker kontaka de alla olika internetleverantörerna och kräver svar om detta ?
Har riksnet 100/100 nu som funkar riktigt riktigt bra och skulle helst vilja slippa byta till Bahnhof som är dyrare. Men jag gör det om jag måste.

Riksnet har ju fasta IP'n och därigenom är ju de kopplade till kunden, eller hur ? Hur skulle de annars kunna skicka ut nya papper med inställningar...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Ska vi starta en ny tråd där vi försöker kontaka de alla olika internetleverantörerna och kräver svar om detta ?
...

Kör hårt!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||