Permalänk
Hedersmedlem

Vattenkylning [gröngöling] komponentval

Har funderat på att bygga om mitt system lite efter sommaren och är väldans sugen på vattenkylning. Problemet är bara att jag har ingen som helst koll på vad som är bra och andra relaterade frågor.

Jag skulle vilja ha ett väldigt tyst system som får plats i min fulltower och som klarar att kyla min överklockade i7, gtx 280 (byter kanske till hd4870x2 eller nästa gen. så blocket här är väl inte så crucial bara pumpar osv klarar att kyla high end kort) mm.

Jag har inte tänkt mig att betala mer än omkring 4000kr max och är vädigt tacksam för lite förslag.

System
MB: Asus P6T Deluxe
Graffe: XFX GTX 280 (kan komma att ändras)
Minne: Corsair Twin3X 3x2GB 1600MHz CL9
Chassi: Lian Li PC-A71A
Fläktar: 6x Noctua NF-S12-1200
Diskar: 4x WD10EADS (raid 1+0)
Agg: ZM1000-HP
Optisk: LG GGW-H20L
Ljud: Asus Xonar Essence STX

Permalänk

Jag har också letat efter vattenkylning till i7-system för min nya rib i sommar, men det verkar vara svårt att få tag i vattenkylare som är dedikerade för 1366 i just vårt nordliga avlånga land. De flesta kylare är gjorda för 775 och fästes med brackets på 1366, vilket ger en lite sämre kylförmåga.

Jag kollar gärna in på den här tråden då och då om du får svar och färslag, då jag letar efter samma sak ^^

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Hedersmedlem

jo den verkade väldigt bra (review från overclock3d) men hur är det med slangar, radiatorer pumpar och sådant?

Permalänk
Medlem

Har ju varit uppe flera sådana här trådar den senaste månaden/veckan(?).
Block kan du ju avvakta lite med, kommer kanske något kul tills efter sommaren.
Pump så är en MCP335/DDC3.2 eller D5'a ett ganska säkert val.
Radiator beror ju lite på vad du får plats med, och hur högt luftflöde du ska köra.
XPSC's radiatorer verkar bra. Presterar ung. som en Thermochill fast med standardmått och lättare att få tag i.

Har du tänkt köra allt i en slinga, eller två separata loopar?

Permalänk
Medlem

varför inte Fuzion V2 eller GTZ? mycket bra presterande block, dock passar sig GTZ mer i en singelloop med enbart cpu då flödet i den är ungefär 0.5b mindre än V2.

satte i V2 i veckan i mitt system, funkar prima 62c loaded med 1.36 i Linx(Linpack)

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
varför inte Fuzion V2 eller GTZ? mycket bra presterande block, dock passar sig GTZ mer i en singelloop med enbart cpu då flödet i den är ungefär 0.5b mindre än V2.

satte i V2 i veckan i mitt system, funkar prima 62c loaded med 1.36 i Linx(Linpack)

mvh

sitter själv på ett fuzion V2 grymma block det :), fast man måste köpa till monterings sats till 1366

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

Vilka av dessa vattenkylningskomponenter är tysta? Jag har idag en Zalman reserator 1 och tänkte köpa ny dator med Intel Core i7, socket 1366. Jag har aldrig byggt ett vattenkylningssystem själv utan bara använt Zalmans färdiga kit. Zalman är bra för att det är tyst, men jag har hört att det inte kyler mycket bättre än vanliga fläktar. Jag ska bygga en fulltowerdator med inbyggd vattenkylning. Det viktigaste är att min dator är extremt tyst. Jag är inte särskilt intresserad av överklockning. Kan jag få tips på vilka komponenter jag ska köpa till vattenkylningen och var jag kan köpa dem? Jag vill kyla allt som går att vattenkyla i en dator. Om jag behöver fläktar vill jag gärna ha tips på sådana också. Jag kommer troligen köpa grafikkort från ATI. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning Esmeralda

Permalänk
Medlem

Tyst --> Så mycket radiator som möjligt, välj en radiator som har glest mellan flänsarna och är tjock, de presterar bäst med tysta fläktar. Skulle rekommendera Termochill, XSPC eller Feser beroende på tillgång och pris.

För en i7 och ett high end grafik kort skulle jag sikta mot minst 4 120 mm fläktar radiator area.

Faktiska skillnaden mellan en i7 och en Core 2 med avseende på utformning av kylare vara var försumbar, bara monterings hålen som sitter annorlunda, i7 går i och för sig riktigt varm. Sen sker det ju en utveckling av kylblocken hela tiden, Heat killer blocken verkar vara bäst just nu, med god kylförmåga utan att vara tok restriktiva.

Som pump gäller DDC eller D5 en pump bör räcka så länge du inte kör mer än ett grafik kort.

Rekommenderade butiker är väll ChilledPC (UK), Aquatuning (Tyskland) eller i Sverige Indomo, som verkar ha fått in grejer så dom kan sälja komplett vattenkylning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

jag är grymt nöjd med min setup... Får riktigt bra temps.

XSPC RS360 Radiator, Laing DDC (18 watt), EK Supreme på CPU och EK GTX 295 block på GPU...

Samt en 5.25" XSPC Reservoar för att eliminera luftbubblor och förenkla påfyllning.

http://www.minhembio.com/CyberVillain/235112/

edit: lideri, minst en 4x radiator? Är inte det lite overkill?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
edit: lideri, minst en 4x radiator? Är inte det lite overkill?

Haha, jo antagligen, men om man ska kunna köra riktigt tysta fläktar så. 4x120 blir ju en dubbel till processorn, i7 ger en j... värme och två fläktar till ett high end grafikkort ger ännu mer värme till loopen, så skulle satsa på ungefär den arean

Fungerar säkert med en trippel rad om man kan leva med att man får dra upp fläktarna när man belastar datorn, och inte är allt för petig med temperaturerna.

Review av PA120.3 "normal" prestanda så kan man kyla runt 300W med långsam fläktar, vist drar man på i 1600 rpm så klipper man 600W men då är man inte tyst nå mer.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Re: Vattenkylning [gröngöling] komponentval

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Har funderat på att bygga om mitt system lite efter sommaren och är väldans sugen på vattenkylning. Problemet är bara att jag har ingen som helst koll på vad som är bra och andra relaterade frågor.

Jag skulle vilja ha ett väldigt tyst system som får plats i min fulltower och som klarar att kyla min överklockade i7, gtx 280 (byter kanske till hd4870x2 eller nästa gen. så blocket här är väl inte så crucial bara pumpar osv klarar att kyla high end kort) mm.

Jag har inte tänkt mig att betala mer än omkring 4000kr max och är vädigt tacksam för lite förslag.

System
MB: Asus P6T Deluxe
Graffe: XFX GTX 280 (kan komma att ändras)
Minne: Corsair Twin3X 3x2GB 1600MHz CL9
Chassi: Lian Li PC-A71A
Fläktar: 6x Noctua NF-S12-1200
Diskar: 4x WD10EADS (raid 1+0)
Agg: ZM1000-HP
Optisk: LG GGW-H20L
Ljud: Asus Xonar Essence STX

Här är en bra sida för oss svenskar. De har allt för vattenkylning och man slipper tull avgiften, rätt billiga med

Permalänk
Medlem

Här vart?

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Haha, jo antagligen, men om man ska kunna köra riktigt tysta fläktar så. 4x120 blir ju en dubbel till processorn, i7 ger en j... värme och två fläktar till ett high end grafikkort ger ännu mer värme till loopen, så skulle satsa på ungefär den arean

Fungerar säkert med en trippel rad om man kan leva med att man får dra upp fläktarna när man belastar datorn, och inte är allt för petig med temperaturerna.

Review av PA120.3 "normal" prestanda så kan man kyla runt 300W med långsam fläktar, vist drar man på i 1600 rpm så klipper man 600W men då är man inte tyst nå mer.

Med min RS360 så ligger fläktarna alltid på 30%, till och med när jag jobbar (Tunga frågor i SQL 2005 och stora web apps i Visual Studio) så håller sig tempen nere på cirka 30 grader (Med fläktarna på 30%). Det är faktiskt bara när jag gamar som fläktarna börjar dra igång och då har jag endå headsetså jag hör inget...

Men visst, absolut, har man plats för 4x ska man skaffa det (Always plan for the worst), är mitt moto...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack
Här vart?

Oj sorry såg inte att länken inte kom med.

http://www.indomo.se/

Permalänk
Proffsmoddare

Chilled pc är det som gäller om man vill ha det billigt. Tyvärr så är indomo inte bra nog.

DDC3.2.
Vilken res som helst.
Thermochill PA120.3 eller XSPC RX360.
Slang Tygon eller liknande.
Heatkiller 3.0 LT 1336.
Något gpublock med standoffs.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Avstängd

Dessutom slipper du tullen från både chilledpc och Aquatuning då vi är med i det eminenta EU...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ThermoChill är väl supersvåra att få tag i i dagsläget? =/
Ska bli sjukt intressant och se när deras nya raddar kommer dock.
Om du köper en DDC, glöm inte att köpa en eftermarknads-topp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
ThermoChill är väl supersvåra att få tag i i dagsläget? =/
Ska bli sjukt intressant och se när deras nya raddar kommer dock.
Om du köper en DDC, glöm inte att köpa en eftermarknads-topp.

Enligt tester är även XSPC-toppen den man ska köpa..

edit: Köp inte vilke res som helst.. Finns de som släpper genom luft och skapar oljud...

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Enligt tester är även XSPC-toppen den man ska köpa..

edit: Köp inte vilke res som helst.. Finns de som släpper genom luft och skapar oljud...

Eller EK rev2 X-top. Den har lite bättre kvalite och prestandan är likvärdig. lite sämre eller bättre.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Undrar om nån vet hur länge det tar för CilledPc att skicka grejer? Jag har beställt sista vecka tisdag, betalade direkt och det säger order pening. Är det normalt det tar så länge?

Permalänk
Medlem

Ordet är nog pending du söker. Pending betyder avtalat eller avvaktande.
Köpte ett kit därifrån och fick samma svar som du, efter några dagar skickades paketet.
Borde ta ca en vecka så har du paketet hemma, kanske något längre pga påskhelgen.

Permalänk
Medlem

Jag har nu, as we speak, väntat i 4 veckor på pricken nästan på mitt paket. Det sägs dock att Chillded-Pcs har fått in ThermoChills idag, så jag väntar ivrigt. Om ni ska beställa vattenkylning, räkna med att få vänta (oberoende var ni beställer ifrån) om ni har en thermochill i ordern. Dom är omöjliga att få tag, och de som finns går åt som smör.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk

Fick mejl idag som säger dom skickar paket idag
Det enda som fattas är färg till vattnet. Vet ni var man kan få tag på röd UV reactive färg här i sverige?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeusNefastus
Fick mejl idag som säger dom skickar paket idag
Det enda som fattas är färg till vattnet. Vet ni var man kan få tag på röd UV reactive färg här i sverige?

De var uppe nån tråd för 1-2v sen och just nu finns de ju knappt nån shop som erbjuder tillsatser. Indomo har den som Zalman skickar med men den är ju inga vidare speciell. Indomo har i skrivande stund bara småprylar att erbjuda så om dom ska dra till sig entusiaster + nya intressenter så får dom ta och expandera. Chilledpc lär ha haft rejält med leveranser till Sverige sen deras goda rykte spreds

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag har planer på vattenkylning till min setup som är ganska så lika som TS, se sign (grafikkorten ska dock bytas till 1 kraftigare).
Men jag har fastnat i valet av pump, jag har följande alternativ.

Laing DDC 18W / MCP 355
D5 / MCP 655

Jag satsar på att bygga ett tyst system, så det betyder mycket för mig.
Men jag vill endå ha en pump som är ganska kraftig och presterar bra.
Det kanske inte går ihop riktigt men vilken tror ni passar mig bäst?
Ska som sagt kyla cpu (i7) och gpu (4890 / GTX275).

Edit: Ska köra med 3/8 slangar om det har någon skillnad.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Laing pumpen ÄR bra ... pumpar på bra med eftermarknads "toppar"

riktigt bra faktiskt, får virvel nästan ända från toppen till botten i min res, då har jag både cpu block och graffe block.

det är ett bra tecken på bra tryck

655an är inte dålig den heller, dock föredrar jag laing 355, 655 har variabel inställning om man nu vill ha ner varvet på den lite.

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
Laing pumpen ÄR bra ... pumpar på bra med eftermarknads "toppar"

riktigt bra faktiskt, får virvel nästan ända från toppen till botten i min res, då har jag både cpu block och graffe block.

det är ett bra tecken på bra tryck

655an är inte dålig den heller, dock föredrar jag laing 355, 655 har variabel inställning om man nu vill ha ner varvet på den lite.

mvh

Hur anser du ljudnivån är på den?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen ingen erfarenhet alls av MCP655'an, men kan säga att jag är riktigt nöjd med min MCP355

Om du tycker att MCP355'an låter för mycket så är det väldigt lätt att löda om den till 10W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Nu har jag visserligen ingen erfarenhet alls av MCP655'an, men kan säga att jag är riktigt nöjd med min MCP355

Om du tycker att MCP355'an låter för mycket så är det väldigt lätt att löda om den till 10W

Hmm, jag är väldigt kräsen med ljudnivån faktiskt.
Hur stor prestandaskillnad är det om man skulle köpa 10W versionen direkt då?

Edit: Jag skapade en egen tråd istället för att kapa denna.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D