Permalänk
Medlem

Ny mobiltelefon!

Hej!

Har just nu en w580i, och det enda den ger mig är en jävla massa trubbel runt ut sagt.

(Har behövt byta den 3 ggr, fast jag är mycket försiktig med den).

Jag söker nu en ny telefon som skall möta några saker.

~~~~
Skönt användarhandsnitt
Skall kunna komma in på trådlöst nätverk! (Viktigt)
Kamera och mediaspelare.
~~~~

Men det viktigaste är att man skall kunna surfa på trådlöst nätverk med den, då det är trådlöst nätverk i princip överallt jag är.

Skulle gärna se priser som inte flyger iväg alltför mycket heller.

Tack på förhand!

Permalänk

iPhone är ju perfekt isåfall även om kameran är ganska dålig. Dock överlägset bäst användargränssnitt och bäst möjligheter att surfa.

Permalänk
Medlem

Jag rekommendear Xperia X1 eller G900

Permalänk
Medlem

Iphone flyger ju bara iväg i prisklass dock

Permalänk
Medlem

Eacan, dom såg riktigt fina ut faktiskt !

Skulle gärna vilja ha fler förslag, och gärna med en motivationen om varför den telefonen är så bra

Permalänk

Vill man surfa ordentligt mobilt så. Alternativt att köpa en touch och en billigare mobil.

Permalänk
Medlem

Det tänkte jag på innan, men problement är att jag precis införskaffat en Ipod nano, som jag nu ångrar.

Permalänk
Medlem

Har spanat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351245

Är den bra?

Vilka funktioner har den?

Någon som har/haft den och kan berätta lite om den?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nokia 5800!

Permalänk
Medlem

Jag har den (eller testar den). Har haft den i 1 månad nu.

Gillar den starkt, har inte hittat så mycket jag ogillar med den.

minus är webbläsaren (den är skön att använda förutom att den är seg som fan, stödjer inte många vanliga hemsidor fullt ut och det är inte helt ovanligt att den låser sig ibland)
men surfar man bara på mobilsidor så är den bra.

batteritiden är sämre än på min gamla w800i, men det var inte oväntat.

touchen är grym och känns jävligt bra. Symbian är ju bra så då blir väl allt annat bra i guess.

lite plastig kanske (använder inte ens de 3 knapparna som finns pga
att de är klena och plastiga)

EDIT: läste nu igenom mitt inlägg och såg att det såg lite negativt ut
mobilen är alltså grym, snabb som fan och skitsmidig att använda.
Bara webbläsaren jag egentligen ogillar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eacan
Jag rekommendear Xperia X1 eller G900

Jag har en G900 som jobbmobil, kan inte rekommendera den. Tycker mycket, mycket bättre om min privata P1i. G900 är ganska så seg, sen läcker den in damm i skärmen. Sen är kameran ganska så kass. Ska jag ta bilder så använder jag min P1i (3.2mpx) än G900 (på 5mpx).

Finns en bra tråd om 5800. Själv har jag bara pillat på den lite, men blev besviken på tjockleken och att den inte var så snabb som jag hade förväntat mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN
Har spanat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351245

Är den bra?

Vilka funktioner har den?

Någon som har/haft den och kan berätta lite om den?

Tack på förhand!

Är sjukt nöjd med min 5800 och vill du veta mer så finns det en stor tråd här på Swec att läsa.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Okej!

Besöker mest vanliga hemsidor, så då är nog inte 5800 ett så bra alternativ.. Finns det några andra som ni kan rekommendera?

Permalänk
Inaktiv

5800 har ju symbian så man borde kunna installera Opera Mini på den om nu original webläsaren krånglar?

Permalänk
Medlem

Jo har kollat runt lite mer nu, och 5800 verkar ju som en otroligt prisvärd lur.

Kollade även 5800 tråden här på SC, men det är ju för det mesta ett enda stort flamewar Apple vs Nokia.

Finns det någon som har fakta om hur webbläsaren i 5800 fungerar, om den fungerar bra/dåligt, om det går att installera Opera Mini i den osv.

En dum fråga, det går att via trådlöst nätverk koppla upp sig till internet/gps utan att det kostar något?

Permalänk
Medlem

Jag har opera installerat i min och det funkar alldeles utmärkt, snabbt går det också

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Isengrim, det var givande

Kan du möjligen svaret på min fråga över ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN

En dum fråga, det går att via trådlöst nätverk koppla upp sig till internet/gps utan att det kostar något?

självklart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN
Tack för svaret Isengrim, det var givande

Kan du möjligen svaret på min fråga över ?

Haha, sorry läste lite snabbt där.

Det sitter en "riktig" GPS i 5800 och den kräver därför ingen internetaccess utan fungerar helt med hjälp endast av satellitmottagning. Som vilken navigator som helst.

Och WiFi-delen fungerar som vilket trådlöst nätverkskort som helst, sök efter nät och anslut till de du har behörighet till eller de som är öppna för allmänheten.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Jaha, så GPS'en kostar inte ett öre att använda ? *Hoppas hoppas x)*

Okej, så alltså kan jag i princip sätta mig varsomhelst där det finns ett trådlöst nätverk och surfa gratis?

Tack Isengrim, du är till stor hjälp

Permalänk
Medlem

Dubbelpost, sorry.

Permalänk
Medlem

Kör opera mini i min också och det fungerar smidigt. Bytte främst för att kopiera/klistra inte fungerade i inbyggda webbläsaren. Annars är det ju Flash 9 som inte fungerar i webbläsarna så sidor baserade på det, tex svenskaspel.se är man ju rökt på. Förhoppningsvis kommer det väl nån flash lite version som stödjer det tillslut också.

Är inte helt haj på gpser men om du stänger av Assisted gps, som använder sig av nåt av näten för att hämta stödinformation till gpsen och bara kör på den inbyggda vanliga gpsen på så kostar det inte ett dugg. Kanske inte kostar ett dugg även om du har assisted gps på. Som sagt ingen fena på det där. Men inbyggda Gpsen fungerar jäkligt bra iallafall.

Och ja sålänge du har tillgång till ett trådlöst nätverk som du kan koppla upp dig emot surfar du ju gratis.

Permalänk
Medlem

Nej GPS:en är helt gratis, likaså Nokia Maps som följer med.
Du kan ladda hem mer eller mindre detaljerade kartor över hela världen från Nokias webbplats utan extra kostnad och sedan spara dessa på minneskortet.
Om du vill ha röstguidning så kostar det extra, finns nog fler tillval också som jag inte hunnit kika på ännu.
Nokias kartor innehåller information om restauranger, sevärdheter etc. i mån många städer, ser ganska imponerande ut faktiskt.

http://www.nokia.se/support-och-programvara/ladda-ner/nokia-m...

Det finns ju dessutom andra karttjänster som kan använda GPS, ex googlemaps som är helt gratis.

http://googlesystem.blogspot.com/2007/10/google-maps-for-symb...

Och på trådlöst frågan svarar jag: ja (om det inte är skyddat såklart)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Det låter verkligen som en telefon som passar.

Men den duger gott till att surfa facebook och liknande sidor?

Isengrim vet du om det kostar att hämta stödinformation?

Efter att läst länken du skickade, så har jag förstått det som att det kommer hela tiden att kosta att ta emot kartinformation. Går det att lägga in kartor manuellt och ta bort funktionen att den skall uppdatera och ladda ner ny information?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN
Det låter verkligen som en telefon som passar.

Men den duger gott till att surfa facebook och liknande sidor?

Isengrim vet du om det kostar att hämta stödinformation?

Efter att läst länken du skickade, så har jag förstått det som att det kommer hela tiden att kosta att ta emot kartinformation. Går det att lägga in kartor manuellt och ta bort funktionen att den skall uppdatera och ladda ner ny information?

Facebook har jag inte testat men surfning i allmänhet är mycket smidigt!

Stödinformation? Förstår inte riktigt vad du menar...

I mitt inlägg skrev jag:
"Du kan ladda hem mer eller mindre detaljerade kartor över hela världen från Nokias webbplats utan extra kostnad och sedan spara dessa på minneskortet. "

Du kan alltså ladda hem kartor manuellt via programmet Nokiamaps och lägga in på minneskortet, då behöver du inte ladda ner ny information när du är ute och reser exempelvis. Jag har testat kolla på lite kartor i Kina, Australien, Japan och Afrika. Asien och Australien verkar vara bra detaljerade, medan Afrika är i princip värdelöst för stadsnavigering men funkar bra om man bara vill se det huvudsakliga vägnätet.

Vet inte om det går att stänga av uppdateringen, men du kan ju alltid neka åtkomst om det skulle dyka upp.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Jag går lite i samma tankar som du när det gäller ny mobil.

Ett alternativ som jag inte såg i tråden är SE W715.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=384135

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

glöm w715, så jävla sega menyer... har testat den ett tag nu...
det ända som är bättre med w715 är batteritiden (som alltid med sonyericsson)