Dubbla operativ system issue

Permalänk

Dubbla operativ system issue

Ok... Har två diskar i datorn just nu den ena har jag win7 x64 på och den andra hade jag vista x64 på tidigare så att jag kunde välja vilket jag ville köra.Nu kör jag enbart Win7 x64 för att den är stabilare en Vista . Men till saken. Har formaterat disken jag hade Vista på men när jag botar om datorn så står den fortfarande där som ett val alltså både Win7 och Vista det vill jag inte då jag måste välja Win7 varje gång jag startar datorn. hur gör jag för att bli kvitt det här problemet? Å en annan sak jag undrar över är hur gör jag för att installera spel på den tomma disken då jag inte vill ha dessa på sys disken utan på en egen?

Tacksam för hjälp //Canonized aka Forvirrad

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag inte på Vista/7 för tillfället utan XP men i XP kan man trycka Windows+Pause --> Advanced --> Startup and Recovery - Settings
Där kan du välja ett default OS samt ta bort väntetiden som finns där för att du ska kunna välja.

Nu är detta som sagt i XP men i sann Windows anda så finns dessa alternativen antagligen någon helt annanstans i Vista/7.

För att installera spel på den andra disken kan du väl helt enkelt bara välja den disken som installationssökväg när du installerar?

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk

Tack för tipset. Men problemet ligger i att den formaterade disken blir reggad av systemet som en os disk (Vista) och jag får inte bort det!?!.