Permalänk
Utelåst hobbymoderator

I7 turbo

Jag sitter i tankarna ni som kanske vet hur den där turbo funtionen igentligen funkar. Helt klart ser man ju att processorns multiplier ökas med 1X på ordinarie multiplier värde ,men hur är det med vcoren den borde ju höjas med i samma lägen.

jag valde att först testa 3,4ghz med turbo vilket blev 3,575ghz. Dock min dator klarade inte av att handskas med en vcore på 1,231.

NU sänkte jag vcoren till 1,225 o stängde av turbo funktionen jag ska se nu om min processor håller sig stabil.

ni får gärna dela med er av era erfarenheter

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Turbo:

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabcool
Turbo:http://www.proturbo.fi/turbot/holset%20hx40.gif

jadu detta va nog inte svaret jag sökte efter ,min bror är bilmekaniker så jag vet va en turbo är för nått för bilar men det är som inte det svar jag bad om ,bättre o va tyst en att ge ett irrelevant svar som detta

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Turbo funktionen fungerar enbart om du har cpun på sin högsta multipel.
denna funktion "ska" inte kräva mer spänning, för att hela tanken med grejen är att när cpun går över ett visst TDP värde, alltså hur mycke spänning den förbrukar ska den slå av turbo.

Dock har dom flesta moderkot ett val eller som gigabyte att om man har turbo påslagen så är den alltid låst där ändå oavsett load.

kan vara behändigt om man får tex en cpu med dålig Bclk, och inte komma upp i 200 tex, kan man använda turbo för o kunna köra högre mhz på cpu och lägre bckl.

Det som drar mest kräm på dessa cpu'er är den så kallad HT, alltså dom virtuella kärnorna som slås på, valet är hugget som stucket om du behöver det eller inte, tester av Många visar att det är helt meninslöst att använda det, så länge du inte encodar rippar osv, kör tunga grafikprogram som använder sig av detta, du spar 10-20c på load, du spar typ 0.05v på cpun typ.

ciao.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
Turbo funktionen fungerar enbart om du har cpun på sin högsta multipel.
denna funktion "ska" inte kräva mer spänning, för att hela tanken med grejen är att när cpun går över ett visst TDP värde, alltså hur mycke spänning den förbrukar ska den slå av turbo.

Dock har dom flesta moderkot ett val eller som gigabyte att om man har turbo påslagen så är den alltid låst där ändå oavsett load.

kan vara behändigt om man får tex en cpu med dålig Bclk, och inte komma upp i 200 tex, kan man använda turbo för o kunna köra högre mhz på cpu och lägre bckl.

Det som drar mest kräm på dessa cpu'er är den så kallad HT, alltså dom virtuella kärnorna som slås på, valet är hugget som stucket om du behöver det eller inte, tester av Många visar att det är helt meninslöst att använda det, så länge du inte encodar rippar osv, kör tunga grafikprogram som använder sig av detta, du spar 10-20c på load, du spar typ 0.05v på cpun typ.

ciao.

tack för ditt svar ;D

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

så lite så good lakk!

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Kan inflika att med Rampage II Extreme och nya BIOSen 1204 kan man välja x21 direkt i BIOS

Annars är det ju välja X20 som gäller och sen ökar den ändå, jag tycker det känns bättre att kunna sätta x21 direkt i BIOS istället.

http://www.geting.se/viewimage.php?image=161442-42.jpg

Gillar min VCore där SuperPI och annat går bra, men full load så fryser den dock. Men, ska inte klaga, är ju bara 1.288v så.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd