Lättare att komma åt fildelare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tzeghost
Ipred är en **** ursäkt till att kolla folks privatliv inget annat.

De använder bara fildelning som svepskäl, när det i själva verket är folket de vill kontrollera.

Sverige håller på att bli till ett mini usa där staten ska kontrollera precis allt man gör.

Men det är ju min åsikt

varför skulle dom vilja det? Om inte för att förhindra brott eller liknande..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tzeghost
Ipred är en **** ursäkt till att kolla folks privatliv inget annat.

De använder bara fildelning som svepskäl, när det i själva verket är folket de vill kontrollera.

Sverige håller på att bli till ett mini usa där staten ska kontrollera precis allt man gör.

Men det är ju min åsikt

Din fullkomligt paranoida åsikt? Ursäkta förolämpningen. Men du menar på fullt allvar att branschaktörer för musik, film och mjukvara skulle samarbeta med staten för att ge staten rätt att, om personen i fråga pysslat med illegal fildelning, hämta ut namnet på folk bakom ett visst IP?

Har du förstått det föreslagna förfarandet? Du blandar inte ihop det med FRA (som är ett verkligt potentiellt hot mot folks integritet)?

Svenska folket är redan kontrollerat genom beskattning och ekonomisk reglering. Tacka de 7 (8) dominerande socialliberala skitpartierna för det. 8)

Bra beskrivning av USA förresten. Den motsäger den populära villfarelsen att USA skulle vara ett "liberalt" eller "kapitalistiskt" land. För 150 år sedan kanske.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
varför skulle dom vilja det? Om inte för att förhindra brott eller liknande..

För att slutligen kunna bli ett robotsamhälle... Kallocain :D!

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
För att slutligen kunna bli ett robotsamhälle... Kallocain :D!

ja jo det har du ju rätt i!

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
När jag inte har råd med en viss produkt vid ett visst tillfälle så försöker jag spara pengar.

Då får jag råd.

IPRED är en konsekvens av att folk tar sig rätten att diktera villkoren för produkter de inte själva skapat. De _stjäl_ rätten - att bestämma pris, format och utformning av produkten - som tillhör skaparen. Skaparen äger den rätten eftersom skaparen är en förutsättning för produkten. Utan skaparen - ingen produkt. Skaparen äger resultatet av sitt arbete och därför även rätten att bestämma villkoren för eventuell försäljning. Det är de villkoren som varje konsument accepterar när de köper produkten. För mjukvara, musik och film inkluderar det villkoret att inte kopiera det och sprida det. Genom att kopiera och sprida produkten så bryter man mot det villkoret som utbytet förutsätter.

Upphovsrätten är kanske inte optimal på något vis. Då får man sträva efter att förbättra den. Någon form av upphovsrätt råkar nämligen vara en förutsättning för skapande.
Utan upphovsrätt blir kostnadskalkyler omöjliga. Hur ska någon våga satsa pengar på att ta fram de produkter som är "immateriella" om inte lagen tydligt visar att den som satsar också äger rätten till resultatet av sitt arbete?

Att produkterna som piratkopieras är immateriella är fullkomligt irrelevant. Jag kan sitta på en jordhög om jag blir trött i benen, men jag betalar hellre 1000 spänn för en designad stol. Varför föredrar jag den designade? Jo, på grund av immateriella egenskaper!
Båda duger att sitta på. Båda har en specifik färg och form. Men den designade stolen bär på de immateriella egenskaper som förutsätter TANKEARBETE; en vision i en skapande människas huvud, en idé, immateriell information som sedan formas till en fysisk produkt. Utan tankearbetet, utan idén, utan den immateriella informationen så hade stolen lika gärna kunnat vara en jordhög. Koncept som estetisk design, ergonomi osv är i grund och botten immateriella egenskaper. Det går att stjäla idéer och om det blir tillåtet så kommer ingen, utom de med störst tillgångar och bäst förutsättningar för produktion producera någonting kreativt över huvud taget. För den aktör som saknar tillgångar och förutsättningar kommer aldrig försöka komma på någon idé som denne inte kan försörja sig på och varför skulle någon större marknadsaktör betala för något som bara är att ta?

Vissa menar att musikartister ska försörja sig genom livekonserter istället för CD-skivor. Men en livekonsert är i allra högsta grad en immateriell upplevelse (såvida man inte är groupie, men det handlar förstås inte om musik). Om det immateriella inte omfattas av äganderätt så vore det brottsligt att ta betalt för inträdesbiljetter.

Vad marknadsaktörer gör med de produkter de äger rätten till angår enbart marknadsaktörerna. Inget skivbolag är tvunget att sälja sin musik till lägsta tänkbara pris. De bestämmer exakt vilket pris de vill. Om musiken är för dyr för konsumenterna så straffar det sig genom att konsumenterna då kan välja ett annat skivbolags billigare produkter. Om du inte hittar Madonna för mindre än 179 kronor per album, då får du lyssna på något annat.

Jag har kanske komponerat världens bästa låt. För att få ta del av min musik så begär jag en miljard kronor. Enligt vissa piratisters sätt att resonera är min skapelse allmän egendom (pga musikens immateriella karaktär), så vem som helst har alltså rätt att få höra musiken. Vad jag tycker om saken är tydligen irrelevant. Idéer kan ju inte ägas? Information vill ju bli fri? Trams. Jag äger mina idéer, precis som jag äger mina tankar och hjärnan som är dess förutsättning. Jag äger även min kropp.

Att tekniken gör det ENKELT att kränka skapare, bryta överenskommelser osv - vilket jag beskrivit ovan - innebär inte på något vis att det blir moraliskt rätt eller lagligt.
Det är lätt att köra för fort också. Då får man rösta på ett parti som vill höja hastighetsgränserna, starta ett eget parti om inget redan finns eller bygga en privat väg. Alternativet är att acceptera att få böterna och skylla sig själv om man åker fast!

Att tekniken påstås öka försäljning motsäger inte det faktum att skaparens rätt att bestämma över resultatet av dennes arbete kränks!

Piratism är rent nonsens, dumheter från början till slut och en kränkning av alla skapande människor! I realiteten gör det skapande människor till slavar, vars arbete inte värderas genom fria överenskommelser, utan genom att folk tackar nej till erbjudandet, tar del av produkten ÄNDÅ och kanske betalar om de känner för det.

Att kopiera är fullkomligt väsensskilt från skapande! Kopiering förutsätter nämligen att det finns något att kopiera. För att kopiera måste man först skapa. Det påvisar med tydlighet det ena fenomenets beroende av det andra, att skapande har högre prioritet och värde och därför TRUMFAR kopiering.

Så IPRED är vad alla pirater och piratister faktiskt förtjänar. När ni slutar ljuga för er själva och andra så kan ni istället komma med idéer för hur en bättre upphovsrätt skulle kunna se ut, vad som skiljer en idé värd att skydda från kunskap alla har rätt att använda osv. Lite hederligt intellektuellt arbete alltså.

Ursäkta men förutsätter inte skapandet av "någotting" inspiration? Allstå det krävs inspiration från saker man upplevt för att med en egen nich skapa något.? Så de du har i din skalle som du använder i ditt skapande är massor av minnen, rytmer etc..(som är kopior av någonannans skapande) Och man borde kunna ta ner det på en ganska så låg nivå som den där rörande filmen som fick dej att skriva den där bra låten. Så för att skapa något måste det finnas något att kopiera typ? :S

edit
Även om man har de avtalet om "Det är de villkoren som varje konsument accepterar när de köper produkten" så har man ändå enligt svensk lag rätt att kopiera till sina vänner. typ som på tiden när ungdomarna kopierade vinylskivor till band , och lyssnade på dem istället. Inte för att jag levde på den tiden, men jag har ju hittat gamla band från släktningar som också tyder på att det var rättså vanligt.

Det skulle vara kul att tänka sig att utbyggnaden som skett med internet (alltså att tekniken ändrats för att bli 10 gånger så snabb per år, om man överdriver lite^^ ) beror lite på viljan att komma åt information/media på ett kostnadseffektivt sätt. jag vet att det inte är så
typ vem köper en bussbiljett till thailand för vad det kostar i bränsle och chafförens lön än en flygbiljett? ingen. >< ingen köper musik som man inte lyssnar på heller, och man vet ju inte om man kommer gilla den o lyssna på musiken ofta, förräns man har gjort det. Alltså tar man en stor risk att införskaffa sig något som inte håller i längden.. vem vill invenstera i något sånt?

för övrigt står jag inte för allt jag skriver..delvis för jag är inte så bra på att uttrycka mig som jag vill i tal eller meningar. ^^)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
ja jo det har du ju rätt i!

Förstår dock inte vad som är så kul med det :S och varför har du ställt ner dina 1066 minnen till 1000 :/... Är du en av dom?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll? Alla vet att man inte kommer få stop på fildelning i alla fall. Det kommer bara komma nya saker för att kryptera sin data man laddar ner och snart sitter hela Sverige bakom feta proxy servrar.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Förstår dock inte vad som är så kul med det :S och varför har du ställt ner dina 1066 minnen till 1000 :/... Är du en av dom?

inget kul alls vad jag kan se? ja det är jag nog, kanske.. nej men det var ett tag sen jag höll på att klocka, men antagligen för att jag kör fsbn syncat med minnena och fsbn är på 500mhz.. dock stämmer det inte nu längre för jag kör kanske 470x8.5, så 940mhz på minnena..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

http://dn.se/nyheter/sverige/s-bakom-ipredlagen-1.801127 <- S vill begränsa det till kommersiellt bruk! Helt plötsligt slapp jag undan.

"Risken att utomstående kapar en privatpersons IP-adress gör dock att beviskraven måste vara stora, menar S-ledamöterna i näringsutskottet."

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Staten vill kontrollera vad befolkningen gör?

Det är väl inte helt osannolikt, så varför inte göra något liknande, kolla statens hantlangare och dem folkvalda personer som sitter och för vår sk talan.

Jag säger bara en sak, grattis till att försöka stoppa något som mig veterligen har ägt rum sedan 80 talet i Sverige.

Om vi diskuterar Pirater så finns det olika klasser på dessa precis som det finns på riksdagsmän och partifunktionärer.

1. Du har den slipade och bildade piraten, den person som vet precis vad han eller hon talar om, dessa finns det gott om, tyvärr precis tvärt om inom politiken.

2. Den mediokra Piraten, lagom kunskap för att kunna föra piraternas talan, men inte mer, avancerad teknik och verbala undanflykter hänvisas till punkt 1. Här ligger Politikerna dock något högre, detta är vad dem är avsedda för, att langa så mkt skit att folk tröttnar och köper hela deras ruttna paket och tugg om hur bra det blir med deras koncept.

3. Nanopirater, dessa totalt ointresserade personer om vare sig ny teknik, tillvägagångssätt eller hur man skall bära sig åt för att hålla en torrent vid liv.
kallas populärt även för leechers eller LAMERS, hit'n runs för hela slanten.

oh där var en najs länk, den drar vi, men vi skiter i alla andra.

Detta kan upplevas ständigt inom politiken oxå, vi pratar om LAGANDA, men dem flesta springer ändå sina egna ärenden trots allt, för det gäller ju att roffa åt sig så mkt pengar och fördelar som det är möjligt innan nytt valår är i antågande.

Skillnaden är att piraterna är olagliga, detta till trots att det mesta som skyfflas fram och tillbaka inte skulle köpas för pengar, då mkt av detta sk kopieringsskyddade material är ren dynga.

Det skall bli mkt intressant att se om folk kommer köpa mer skit bara för att fildelningen försvinner eller hämmas något under en period, jag tror inte ett skvatt på detta.

DOCK!, kommer jag personligen att bojkotta mkt framöver bara för att visa min avsky mot mediaindustrin, och det tycker jag även att ni andra bör göra.

Sen har vi politikerna, dessa folkvalda individer som hela tiden går över lik för att skaffa sig mer och bättre fördelar än vi andra, den sk medelklassens VIPS,
det dem gör mot oss, skulle i andra länder straffas med nackskott, men inte här, nejdå, varför, jo ingen ser, hör eller säger något, därför kan man kalla riksdagen för APHUSET.

Det klart att staten ser pengar i detta, annars skulle dem inte gå vare sig media industrin eller usas ärenden, Sverige har hela tiden varit en lillebror vid yankeens matbord, och har vi tur får vi lite smulor.

Dock tycker jag vi svennar bör resa på oss och säga att tack, vi klarar oss utan husbondens wellfair, som i detta fallet bara stjälper oss!

Hur många länder, stora som små har ett såpass utbrett teknikkunnande som sverige, d.v.s om vi nu hade sett till att faktiskt vårda dem som lägger stora pengar på en kvalitativ utbildning.

Istället rymmer dem till annan land och får erbjudanden som får vilken VIPS i sverige att blekna av avund.

Pirater har funnits sen Jesus sprang i kortbyxor, pirater kommer alltid att finnas men i vilken form skall jag låta vara osagt.

Det som är a & o är iaf att tro inte på fullt allvar att politiker värnar om er hälsa, trygghet eller arbetsrätt.

Det är bara SKATTER, LAGAR, representationer, Restriktioner som är intressant för detta byk.

Vad kan vi hitta på för skit för att hämma dem andra medborgarnas utveckling så att vi själva framstår som lyckade och ouppnåeliga.

/Mr President

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem

Jag kan ju även säga det då det gäller min bojkott!

I vanliga fall ligger jag kanske på medelkonsumtion, men nu blir det inte mkt kan jag säga, inte för att mina köp kommer göra någon större skillnad, men ändå.

Jag har t ex 2 datorer, jag köpte ett monster för 2 år sedan ,den är numera förlegad, men funkar, så jag tänkte, aha skall kanske uppgradera till en i7a?

INTE EN CHANS, jag kommer bara köpa det absolut nödvändigaste inget mer.

Jag har Xbox 360, Wiii mm och tänkte jag kanske skulle köpa en PS3a oxå,

nope, Sony kommer inte få en spänn av mina kulor till PS3

Köpa mer spel till Xbox 360 och W11, och jag ligger väl på medium konsumtion här kan jag tänka, cirkus 2-4 spel i mån.

Jag kommer köpa 1 enda spel, och det är när jag har provat det och bestämt mig för att det är bra.

Street Fighter IV - Fear 2 är rena dyngan, kommer inte lägga en spänn på dem.

Fear förresten, kan byta namn till NO FEAR, hahaha inte skrämmande för 5 öre.

DVD filmer / Blueray, jo jag har en del "KÖPFILMER" det var en stor hobby sen många år tillbaka, nu blir det inte mkt kan jag säga, max 1-2 filmer i mån, jag var nog storkonsument på detta innan, nu ZIPP, NADA

Musik, detta blir svårt då jag arbetar som Deejay, men jag kommer välja musik med omsorg, inte köpa en skiva bara för att det är två bra låtar, och jag kommer till största delen inrikta mig på INDIE bolag där faktiskt avkastningen går till artisterna.

Bio, även här får dem smaka på min skarprättarkniv i sparandets konst, innan gick vi på bio rätt ofta, nu blir det "KANSKE" i bästa fall, 1-2 biobesök var tredje mån.

Skriv gärna vad ni själva har tänkt att göra, eller om ni skiter i allting vilket iofs inte skulle komma som en total överraskning för mig "LOL"

/Harbinger of savings

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 7an
Jag kan ju även säga det då det gäller min bojkott!

I vanliga fall ligger jag kanske på medelkonsumtion, men nu blir det inte mkt kan jag säga, inte för att mina köp kommer göra någon större skillnad, men ändå.

Jag har t ex 2 datorer, jag köpte ett monster för 2 år sedan ,den är numera förlegad, men funkar, så jag tänkte, aha skall kanske uppgradera till en i7a?

INTE EN CHANS, jag kommer bara köpa det absolut nödvändigaste inget mer.

Jag har Xbox 360, Wiii mm och tänkte jag kanske skulle köpa en PS3a oxå,

nope, Sony kommer inte få en spänn av mina kulor till PS3

Köpa mer spel till Xbox 360 och W11, och jag ligger väl på medium konsumtion här kan jag tänka, cirkus 2-4 spel i mån.

Jag kommer köpa 1 enda spel, och det är när jag har provat det och bestämt mig för att det är bra.

Street Fighter IV - Fear 2 är rena dyngan, kommer inte lägga en spänn på dem.

Fear förresten, kan byta namn till NO FEAR, hahaha inte skrämmande för 5 öre.

DVD filmer / Blueray, jo jag har en del "KÖPFILMER" det var en stor hobby sen många år tillbaka, nu blir det inte mkt kan jag säga, max 1-2 filmer i mån, jag var nog storkonsument på detta innan, nu ZIPP, NADA

Musik, detta blir svårt då jag arbetar som Deejay, men jag kommer välja musik med omsorg, inte köpa en skiva bara för att det är två bra låtar, och jag kommer till största delen inrikta mig på INDIE bolag där faktiskt avkastningen går till artisterna.

Bio, även här får dem smaka på min skarprättarkniv i sparandets konst, innan gick vi på bio rätt ofta, nu blir det "KANSKE" i bästa fall, 1-2 biobesök var tredje mån.

Skriv gärna vad ni själva har tänkt att göra, eller om ni skiter i allting vilket iofs inte skulle komma som en total överraskning för mig "LOL"

/Harbinger of savings

Trevligt skrivet:p

Tjaa, kan inte säga att ja kan och/eller kommer förändra så mkt, har inte köpt spel, musik och film på ett bra tag måste jag erkänna, är lite oldschool som vill ha fysiskt så varje dvd man host lånar bränns på dvd på en gång.

Funderade ett tag på om ja faktiskt skulle börja köpa alla filmer etc, eller iaf hyra/låna men nu vettefan!

Bio, väldigt sällan, 2-3 ggr om året och har hittills haft fribiljet eller sfkort som jag fått

Musik, var ett tag sen man köpte en cd faktiskt, mestadels fått skickat via wlm och självklart laddat ner

Film & Tv, tja ni kan bara gissa om jag skriver över 400 GB diskutrymme tar det exklusive dvdrullarna

Spel, int så ofta alls!, sparas in mkt på det, ser ja nåt intressant väntar jag med det tills jag ser tester osv eller så googlar jag som bara fan.

Over and out

PS. Inte med detta sagt att jag gillar att ladda ner eller så, bara lätt att få tag på det man vill ha på det sättet. Eller att jag tycker att det är rätt.

Permalänk
Medlem

Första april är ju det perfekta datumet att lansera en lag som är ett skämt

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Som tur är finns det många alternativ för strömmad musik lagligt till nästan ingen summa alls. Jag ägnar mest fritid o jobbraster till att lyssna på musik. Har så lite tid över till spel, men jag köper spel original eftersom jag har råd med det. Har så lite tid och ork med det så de ligger oöppnade tills jag ids installera. Men det hade varit tråkigt om jag inte haft jobb och inte haft råd att köpa spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Första april är ju det perfekta datumet att lansera en lag som är ett skämt

Pretty much sums it up.

Permalänk
Medlem

fildelning är bland det miljövänligaste man kan ägna sig åt... slippa åka iväg eller beställa grejer som måste fraktas. Sen blir det sjuk skräpigt att ha skivor och dvd filmer ligga skräpandes överallt. Oändlig nedladdning för en hundring i månaden skulle jag däremot kunna tänka mig punga ut.
Med all skit som finns idag... så som värdelösa filmer, musik och spel, så förstår man ju att ingen vill betala för det innan man testat skiten. 99% av det där ute är skräp som ändå ingen skulle köpa, så skaparna borde vara tacksamma att det finns folk som gör sig besväret att ladda hem skiten istället för att det de skapat faller i total glömska. För det är precis det som kommer hända... tror inte konsumtionen eller försäljningen kommer öka det minsta. Ska upphovsmännen leva på att stämma sina fans? då lär dom inte bli populära heller för den delen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tror dom verkligen att denna yterst dumma och fåniga lag kommer stoppa folk från fildelning, inte en chans!
Känns lika dumt som att dom blockade pirat bay i Norge >.>

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag tycker att lagen ska finnas MEN ska användas på rätt sätt, att ge polisen mer makt att jaga pedofiler och äckelmänniskor det tycker jag lagen ska anvädas till. Att ge makt till lobbyföretag är bara fel. Men så länge pengar är viktigast så är mänskliga rättigheter ett minne blott tyvärr.

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Helt klart, men det man inte har råd med det får man inte..

Det är en av nackdelarna, fördelarna är att man har öppnat en hel värld med olika artister genom fildelning och youtube så fler och fler hittar bättre artister/grupper och i sin tur kan köpa deras skiva.
Många artister som har internet och fildelningen att tacka annars hade dom säkerligen inte varit kända på något sätt.

Som skrivits förut så har iaf inte i Sverige skivförsäljningen gått neråt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Som skrivits förut så har iaf inte i Sverige skivförsäljningen gått neråt.

Beror på hur man räknar. Ska man lyssna på skivbolagens egen version så har den gått nedåt sedan nittiotalet, sedan att den gick ned under en lågkonjunktur som liknar den vi ser just nu, det nämner de helst inte.. De som tycker det är konstigt att försäljningen av icke nödvändiga produkter sjunker i tider av lågkonjunktur, upp med en hand..

Permalänk

Men kan dom se vad som laddas ner om man bara använder sig av privata trackers då? Syns torrenttrafiken iaf?? Kommer tjänster som relakks att vara lagliga och fungera? Vill få reda på detta och orkar inte tycka just nu. Vi vet vad vi tycker. Men håller med om att vi borde visa det med!

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Enda sättet jag ser att IPRED blir verkningslös är ett nytt protokoll där all trafik är anonymiserad. Men då kommer snart IPRED2 och då går det inte att skylla på nånting, det blir Ditt ansvar att virusrensa och låsa upp trådlöst nätverk. Du får heller inte skyffla krypterad trafik som privatperson mer än till godkända som banker och liknande.

Fildelningen kommer att dö, det är bara en fråga om tid.

Lycka till.... min Pappa vet knappt vad jag menar med att starta om routern...

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Tycker många som är positiva till IPRED missat vad det hela handlar om. Det är ju redan olagligt att ladda upp och ned upphovsrättsskyddat material, men det är polisens jobb att sköta utredningen av brottet, som för alla andra brott. Vad man nu gör är att man låter föreningar med kommersiella intressen själva agera polis, det är det som är det som är farligt.
Vad blir nästa grej, skall försäkringsbolagen få jaga biltjuvar, eller kan man lagligen få hyra in en annan förening (HA t.ex.) för att jaga reda på den som snattade i butiken.
De senare alternativen var ju överdrifter för att driva hem min poäng, men redan i sitt nuvarande utformande kan lagen missbrukas. Säg att man har en lite förening som tillvaratar upphovsrättshavarnas intressen (man har vänner som gjort ett par skivor rasse-musik), vad bra, då kan man fejka lite screenshots med en meningsmotståndares IP. Därefter skickar man in det och får ut personuppgifterna så att man kan åka och spöa upp sin meningsmotståndare.
Funkar även för Scientologer mm. för att få tyst på sina meningsmotståndare.

Polisen är de som skall utreda brott i Sverige, punkt slut.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

"Tanken bakom den nya lagen är att förenkla för upphovsmän att sätta fast fildelare och kräva skadestånd för brott mot upphovsrättslagen."

Haha kommer snarare bli det motsatta, nu kommer allt fler att ta reda på sätt hur man blir i princip omöjlig att kunna spåra. Detta kommer i sin tur göra att de som verkligen är kriminella kommer försvinna i mängden. Piratkopiering går inte att stoppa och ju tidigare de inser det desto snabbare kan de komma på en lösning för att minska den genom smartare sätt. Finns en anledning till att vuxenindustrin inte bryr sig om den (trots att det är denna industri som drabbats värst av alla), de fattar att den ger mer än den skadar...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Men om jag slutar helt med att fildela och behöver köpa fyra filmer i månaden istället, motsvarar det mellan 800-1000 kronor i månaden (nysläppta bluray). Då måste jag dra ned på andra utgifter motsvarande 1000 kronor.
Om alla gör detta skulle snart klädaffärer, frisörer, lunchställen (då jag äter lunch ute varje dag) börja känna av detta.

Vad tycker de om att jag måste lägga mina pengar på att de redan stora aktörerna (Sony med flera) ska bli ännu fetare, medan mitt lilla lunchställe på hörnet kommer tappa flera gäster i veckan?

Självklart är det stöld, men pengarna media kostar är på tok för mycket. Dessutom vill jag inte vänta tre till xxx antal månader med att se en film hemma på min bluray spelare.

När filmen/musiken går upp på bio/släpps, släpp den REGIONFRITT för fildelning för en billig peng.

Folk slutar inte gå på bio för det, men många av de som vill se den direkt kanske slutar fildela om priset och tillgängligheten är rätt.

30-40 spänn för en nedladdad film (med maximal bandbredd och lika bra kvalitet som de "olagliga kopiorna"), samma dag som den sätts upp på biografer, så skulle mycket av fildelning försvinna.

De som skulle fortsätta fildela då är de yngre som ändå inte skulle köpa filmen så förlusten skulle inte märkas ändå.

Om mediaaktörerna bara hängt på internettåget när det gick, hade mycket av fildelningens problem varit obefintligt.

Fildelning har funnits i alla tider i olika former, det är bara det att det vi människor har ändrat våra liv, vi vill inte knalla över halva stan i det stressiga samhället vi lever i, i snålblåst och regn för att hyra en film, vi vill sitta hemma och se den, och vi vill INTE vänta på att den släpps på dvd/bluray flera månader efter biosläpp.

Vet inte hur många spel jag fildelat via diverse olika program/torrentsidor mm, som är installerade på min dator som jag aldrig spelar mer än tio minuter innan jag märker att det är kasst, men de spelen jag tycker om spelar jag igenom och köper.
Har säkert 100 spel stående fortfarande inplastade i bokhyllan, bara för att om jag spelar den crackade kopian slipper jag ha en cd/dvd i datorn

Enough rambling...

/Kim

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Första april är ju det perfekta datumet att lansera en lag som är ett skämt

klockren

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Har säkert 100 spel stående fortfarande inplastade i bokhyllan, bara för att om jag spelar den crackade kopian slipper jag ha en cd/dvd i datorn

Har nästan lika många spel och filmer som jag inte ens spelat eller kollat på för att jag inte har haft tid (alla dessa också inplastade). Håller med dig, det är grymt irriterande att dagens spel kräver att man har skivan i spelaren bara för att se att man äger produkten man köpt för dyra pengar. Men om jag får välja att utgivaren ger mig möjligheten att köra utan skiva iom ett drakoniskt DRM så väljer jag att köra med skiva varje gång.

Går lagen igenom kommer jag dra ner drastiskt på mitt bio besökande, mitt film, musik och spel-köpande för att visa dessa bolag att denna lag kommer få motsatt verkan. Det bästa hade varit om alla som är mot lagen helt bojkottar allt vad media heter (förutom de bolag som inte varit drivande till denna lag eller PB´s rättegång) för att visa att vi inte tänker behandlas som kriminella och att det är vi och inga andra som bestämmer vad vi är beredda att ge för det vi köper. Svårare är det inte, de kan skriva användaravtal stora som böcker men det ändrar inte detta faktum, om vi inte köper deras produkter kommer de ha två val att anpassa sig till den stora massan eller gå i konkurs. Saab är ett ypperligt exempel på vad jag menar, ett bolag som producerar sådant som ingen vill köpa för att de tycker det är för högt pris, finns ingen efterfrågan m.m kommer att gå under förr eller senare om de inte ändrar strategi...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Jag kräver folkomröstning, sedan en igen nästa mandatperiod

denna lag borde väga lika tungt som grundlagarna.

ÅT HELVETE MED SVERIGES STAT!

Permalänk
Medlem

En folkomröstning skulle bara spegla människor egna vinning, den skulle inte vara av någon betydelse för rätt eller fel.

Dessutom kostar en folkomröstning skattebetalarna åtskilliga miljoner, vilket säkerligen kan användas till något bättre
Faktiskt, hur man än vrider och vänder på det är det fel att fildela upphovsskyddat material, sedan att vi vill få till en ändring i hur mediabolag hanterar film/musik försäljning är en annan sak

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
En folkomröstning skulle bara spegla människor egna vinning, den skulle inte vara av någon betydelse för rätt eller fel.

Dessutom kostar en folkomröstning skattebetalarna åtskilliga miljoner, vilket säkerligen kan användas till något bättre
Faktiskt, hur man än vrider och vänder på det är det fel att fildela upphovsskyddat material, sedan att vi vill få till en ändring i hur mediabolag hanterar film/musik försäljning är en annan sak

Håller helt med dig! Det är faktiskt inte en mänsklig rättighet att fildela upphovsskyddat material.
Jag säger inte att jag är oskyldig och skulle tycka det var bra om man fick ladda ner vad man ville, men om man tänker i det stora hela så kommer utvecklingen av t.ex. program och skapandet av t.ex filmer stanna upp lite om ingen betalar för jobbet...