Lättare att komma åt fildelare

Permalänk
Melding Plague

Lättare att komma åt fildelare

Näringsutskottet har idag sagt ja till IPRED-lagen. Utan invändningar från Riksdagens utskott är det mycket troligt att den kontroversiella lagen går igenom.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trist om den går igenom.

Permalänk
Medlem

Vilka fårskallar. Inga som vågar säga nej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
RED-lagen kan också avskräcka internetanvändare från att piratkopiera.

Jag känner mig inte lika säker på det. Detta kommer bara att leda till överbelastning för domstolarna med tanke på Sveriges 700 000 fildelare.

Permalänk
Medlem

Den är ändå verkningslös, så spelar ingen roll. Polisen kan lägga sina resurser på annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Den är ändå verkningslös, så spelar ingen roll. Polisen kan lägga sina resurser på annat.

Tänk det snarare som att polisens jobb tas över av ett företag som kan tjäna enorma pengar på att göra samma jobb, fast får fler befogenheter än polisen tidigare hade. Då börjar vi komma nära den verkligenhet IPRED kommer ge...

Permalänk
Medlem

§ 9 Marknadsföring och försäljning
Forumet får inte användas för att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras verksamhet.

// Moderator

Visa signatur

[Dator]
Fractal Design R5 , Intel core i7 6700k, 16Gb DDR4, 500Gb Samsung SSD, GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Den är ändå verkningslös, så spelar ingen roll. Polisen kan lägga sina resurser på annat.

Jag är inte så säker på det. Det avskräckande värdet kommer vara halvhögt från början men sen när några stycken blivit hotade med stämningar och några har blivit dömda till dryga skadestånd tror jag att det avskräckande värdet kommer vara mycket högt.
Det leder till att färre fildelar och därmed ökar sannorlikheten "att just jag" åker dit.

Permalänk
Medlem

Funkar det bra eller finns det bättre alternativ?

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Förresten, är det jag som är konspiratoriskt lagd eller kan det ligga något bakom det här. Att den här lagen klubbas igenom just nu mitt i Piratebay-rättegången då media och alla bloggare har fullt upp med just den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Tänk det snarare som att polisens jobb tas över av ett företag som kan tjäna enorma pengar på att göra samma jobb, fast får fler befogenheter än polisen tidigare hade. Då börjar vi komma nära den verkligenhet IPRED kommer ge...

Vad för befogenheter skulle företagen få? De kommer samla information på samma sätt som innan, skillnaden är att de istället går till domstolen direkt istället för att ta omvägen via polisen.

Permalänk
Medlem

Prisjakt

Man måste ju bara älska prisjakts produkt som är kopplad till artikeln, 1984 av Orwell.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd

Shit vad de kommer glöda i koppartrådarna tills den 25!

Man saknar film på datorn, damn att man ska vara så laglig.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Villken skit alltså..... om 10 år kommer vi ha samma "riksdag" som typ nordkora eller nåt ja vet inte men skit kommer det bli iaf.
man blir ju bara arg. Kul att Sveriges "ledare" vill göra i princip alla som har en dator till kriminella (och mål för hyrsnutar utsickade av skivbolag).

Visa signatur

- i7 5820k @ 4.3 Ghz - MSI Gaming 7 - GTX 980 @ 1433 Mhz - 16 GB DDR4 @ 2800 Mhz - Samsung 840 Pro 256GB + Samsung 850 EVO 1TB - Corsair 700D - Corsair HX750 - XB270HU -

Permalänk
Medlem

So it begins...

Permalänk
Medlem

Äckellag, man kan ju undra om näringsutskottet vet vad en dator är över huvud taget?

EDIT: Medelåldern i riksdagen är så pass hög att detta mycket väl kommer att gå igenom. De äldre generationerna har ingen förståelse för hur "vi yngre" har integrerat oss med datorerna.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd

Lagen är väl tillför att göra alla skyldig till brott, så att staten anser att någon är besvärlig eller har obekväma åsikter, så har de en hake som de kan ta fast dem för?

När korkade lagar går igenom, då tappar folk respekten för lagen. Folk kommer ju att ignorera den lagen, och då kan de ju känna att de kan ignorera andra lagar också och då kan samhället bli farligt.
Om folk behandlas som kriminella, så blir de nog ganska snart kriminella.

Permalänk
Medlem

Vart e' vi på väg egentligen...

Permalänk

Undra hur många röster piratpartiet får nästa val
även en hel del folk som inte är "pirater" kommer nog rösta på dom.

Permalänk

Vilka skitar dom är som kommer här och tror dom är nåt.. Nu måste man ju KÖPA allting haha

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Medlem

Detta betyder nog inte speciellt mycket tror jag inte. Vadå ska dem springa och stämma alla?

Problemet kvarstår fortfarande att DE måste bevisa att det är du som suttit vid datorn och ingen annan. Är ni mer än två personer i ett hem så är det bara att skylla på varandra så kan dem inte bevisa vem som satt vid datorn och tankade.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Undra hur många röster piratpartiet får nästa val
även en hel del folk som inte är "pirater" kommer nog rösta på dom.

Här har du en i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ejziponken
Detta betyder nog inte speciellt mycket tror jag inte. Vadå ska dem springa och stämma alla?

Problemet kvarstår fortfarande att DE måste bevisa att det är du som suttit vid datorn och ingen annan. Är ni mer än två personer i ett hem så är det bara att skylla på varandra så kan dem inte bevisa vem som satt vid datorn och tankade.

Omdet räcker med screenshots för bevisning så är det där det minsta problemet för IFPI och deras vänner.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ejziponken
Detta betyder nog inte speciellt mycket tror jag inte. Vadå ska dem springa och stämma alla?

Problemet kvarstår fortfarande att DE måste bevisa att det är du som suttit vid datorn och ingen annan. Är ni mer än två personer i ett hem så är det bara att skylla på varandra så kan dem inte bevisa vem som satt vid datorn och tankade.

"Hmm.. vad det du? Du? ...Eller DU?! ...Äh vafan ALLA ut i polisbilen, ni åker i finkan allihopen!" Så kommer det säkert att bli tillslut - att "alla i familjen har ansvar".

Jag ska nuka dom!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Medlem

Nu är det bara att sitta och lura på ministrarnas ip adresser. Direkt när vi ser dem i torrentloggarna är det bara att ge scrshot till rätt person

Kan bli en ny hobby för hackers

Permalänk

en liten fundering bara, måste inte upphovsrätthavaren ha sett (dvs. själv delat ut i de fall det handlar om ftp´s eller program som t.ex. DC++, eller ladda ner när handlar om bittorent-teknik). Mig veterligen så finns det otaliga torrent-sidor och privathubbar som kräver en inbjudan eller t.o.m. rekommendation av befintlig användare för att komma in i nätverket, för att inte tala om alla top-sites etc. etc. I mina ögon är det DÄR alla 'riktiga bovar' befinner sig, hur har de tänkt att klämma åt dem? Som jag ser det så blir det bara de stackare som laddar ner enstaka filmer och låtar och 'inte vet bättre' som kommer vara i farozonen eller vad man ska kalla det.
Eller är jag ute och cyklar?

EDIT: För att inte tala om alla de som använder sig av trådlösa nätverk som inte vet hur man låser dem, ska de stå till svars för alla som utnyttjar deras nätverk? De borde ju nästan räcka med att man har ett trådlöst nätverk som är olåst och sen då hävda att det måste ha varit ngn annan som gjorde det?

Permalänk
Medlem

Bara för att de är ditt vapen betyder inte att de va du som sköt. Med dagens teknik som trådlöst nätverk så kommer lagen inte ha någon större effekt, du kan lätt säga att någon bröt sig in och tankade med ditt bredband.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Vad för befogenheter skulle företagen få? De kommer samla information på samma sätt som innan, skillnaden är att de istället går till domstolen direkt istället för att ta omvägen via polisen.

Vilket får som följd att det följande scenario lär börja utspela sig: "-Hej vi ser här att du har fildelat olagligt material, betala 20000kr till detta konto eller så går vi till domstol".

Jag är generellt för att minska sånna uppgifter som inte alltid polisen nödvändigtvis behöver utföra men här skapar man ju direkt lukrativa tillfällen för företag. Och då framförallt mindre nogräknande företag som på något sätt säljer copyright skyddat material.

Edit: Och som Gender Bender säger. Enligt förslaget så ska det räcka med en IP-adress vad jag läst för att binda någon vid brottet. Dvs om någon kapar din lina så är det personen som betalar fakturan som åker dit. Så enligt mig finns det alldeles för stora hål i denna lag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
Nu är det bara att sitta och lura på ministrarnas ip adresser. Direkt när vi ser dem i torrentloggarna är det bara att ge scrshot till rätt person

Kan bli en ny hobby för hackers

det låter som en riktigt rolig idee go for it hackers!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Om folk behandlas som kriminella, så blir de nog ganska snart kriminella.

Tja, om en person nu kan dömas till orimligt höga böter för att ha kopierat en fil som finns på Internet så kan denne ju samtidigt passa på och begå lite andra mer konventionella brott om det sammanlagda straffvärdet ändå inte blir högre. Få lite mer för pengarna sas.

Fast egentligen är de som företräds av lobbyisternas våta dröm att Internet och datorer överhuvudtaget aldrig hade existerat, de har glömt den gamla sanningen att det enda som inte förändras är förändringen. Stackars satar som inte kan kränga på samma vis som de alltid har gjort. Voj Voj.

Konstigt att regering/riksdag som är så lättlobbade av mediamoguler samtidigt kan vara så kallsinniga mot exempelvis SAAB, visst det är en dinosaurie det med men det är en väldigt massa människor som blir arbetslösa över en natt. Riktigt så illa ställt är det inte eller har aldrig varit med media. De är bara sådana präktiga gnällspikar. Tyvärr.

Skulle regeringen ta samma krafttag för att rädda SAAB så skulle det kunna vara kriminellt att köpa en Mazda istället för en SAAB, eller helt enkelt behålla sin gamla bil och färdas "gratis" istället för att köpa sina genomsnittliga 2 SAAB i månaden, och vem som helst skulle kunna spionera på sina grannar och rapportera dem om de kör Mazda(gud vad jag älskar bil-analogierna härinne )

Kort sagt: den sk "branschen" borde vara glada åt det de faktiskt får sålt, och koncentrera sig på att utveckla nya säljkoncept, istället för att lobba fram nya lagar för att konservera sin gamla affärsmodell och försöka sätta åt sina egna presumtiva kunder. Det är 2000-talet, alla har datorer och kan fildela liksom.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Vilket får som följd att det följande scenario lär börja utspela sig: "-Hej vi ser här att du har fildelat olagligt material, betala 20000kr till detta konto eller så går vi till domstol".

Tack och lov så fungerar det upplägget lite sämre i Sverige då rättshjälp ingår i så gott som varje hemförsäkring.

Nej, den stora faran är väl den ökade arbetsbördan på svenska domstolar och vilka konsekvenser det kan få.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3