Tv-licens för sändningar på nätet

Permalänk
Medlem

Jag glor inte ens på tv längre.
Och jag ska då fan inte betala någon jevla avgift för att det är "möjligt" att glo på en svt kanal via internet

Man har då ett fritt val.

Upp till SVT att sätta upp deras sändning med konto istället så att dom som vill kan få betala någon årsavgift för att glo på deras dynga på internet kan få göra det då.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Jag ska också börja sända TV på nätet och kräva att ni alla betalar, även om ni inte tittar på de.

Seriöst, SVT och radiotjänst får fan ta å skärpa sig, hur fan kan man ta betalt för något som man inte använder mer än att de finns där?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Att säga att man inte har råd med 173kr per månad för tv-avgift känns bara larvigt, lägg ner. Ja jag är en betalande tv-avgifts kund och har faktiskt inget emot det. Jag var jävligt emot avgiften innan vi fick barn men nu tycker jag 173 kr är ingenting då min dotter gillar o se på barnprogram i svt, bollibompa är underbar. Däremot tycker jag det känns lite si och så att avgiftsbelägga internetsändningar. Det är bätre i min mening att lägga det på skattesedeln istället och lägga ner radiotjänst.

/K

Som du själv skriver, du va jävligt emot avgiften innan du började få användning av den i och med att du fick en dotter. Ser ingen som helst anledning till att folk som saknar TV ska behöva betala för något som inte kommer nyttjas, ungefär som att tvingas till att köpa bensin fast man inte har bil.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Haha, betelar just nu TV-licens men insåg just att jag har totalt fler än tio mottagare enligt nya definitionen (en i TVn, en i digitalboxen, en i min gamla VCR.... Och tre stationära och tre bärbara datorer....) så jag undrar hur många hushåll med fler än en boende i detta systemet kommer bli dyrare för......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender <snip>ungefär som att tvingas till att köpa bensin fast man inte har bil. [/B]

Intressant hur folk alltid förr eller senare sätter igång och jämför äpplen med plommon (mer skillnad än med päron). Din jämförelse är snarare att påstå att man måste betala elektriciteten för TVn man inte har. Din liknelse hade varit bättre om du hade påstått att du varit tvungen att betala vägskatt för en bil du inte använder.

Bor just nu på ett studentboende och ser rätt många som laddar ner och följer SVT-producerade program och kollar på SVTs PLAY emellanåt också, men inte har en TV och är vansinniga över att de kanske kommer behöva betala TV-licens eftersom man här inte kan välja bort internetavgiften som ingår i hyran.

Permalänk
Medlem

ska ställa upp en skyllt utanför SVT's huvudkontor och säga att de måste betala mig bara för att de kan se min skyllt! Inga ursäkter.

De fria landet Sverige måste ha tv-avgift bara för att andra länder har det...
3 797.4 Mkr är väldigt mycket pengar för ingeting..

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Det här börjar ju bli absurt, hur många kollar ens på SVT1 och SVT2 (Som är under 90 år gamla)? Kan inte nämna en enda person i min umgängeskrets som kollar på de kanalerna, SVT's enda sätt att tjäna pengar.

Jag är 25 och kollar allt på en del program på SVT som typ "På spåret", Robins, Antikrundan och säkerligen ett par program till.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Vad bra att kunna kolla tv med sitt mobila bredband! Men vänta lite, Tre ska sätta en gräns på 10gig och de flesta andra operatörer har redan en gräns för hur mycket du får ladda ner. Hur tänker dom när allt går mot strömmande film och musik? Jag uppmanar alla att teckna mobilt bredband utan begränsning! (Tre är bara att glömma då de ska se till så detta blir automatiskt efter 10gig/månad).

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Att säga att man inte har råd med 173kr per månad för tv-avgift känns bara larvigt, lägg ner. Ja jag är en betalande tv-avgifts kund och har faktiskt inget emot det. Jag var jävligt emot avgiften innan vi fick barn men nu tycker jag 173 kr är ingenting då min dotter gillar o se på barnprogram i svt, bollibompa är underbar. Däremot tycker jag det känns lite si och så att avgiftsbelägga internetsändningar. Det är bätre i min mening att lägga det på skattesedeln istället och lägga ner radiotjänst.

/K

Jag har ingen TV, jag hade en tills jag kom på att jag hade haft den igång senast i 5 minuter i februari 2005 och då var det reklam... sen dess har jag inte ägt eller använt en tv i mitt hem. Varför ska jag betala?

Jag skiter i om det så är 10kr eller 10.000kr. Jag använder inte TV och har inget som helst ansvar för att betala så att du kan göra det. Det här påhittet är inget bättre än att säga att eftersom en bil kan gå mer än 120 så skall alla förare betala böter oavsett om de kört för fort eller inte. Visst, min dator kan användas för att se på SVT, men jag varken vill eller tänker göra det. Inte heller är den avsedd att användas i det syftet och alltså är det här bara rent jävla kommunistinspirerat mord på sunt förnuft.

Skatter för allmännyttiga saker som jag faktiskt kan tänkas använda eller kan tänkas ha ett intresse i att de finns tillgängliga har jag ingenting emot, men gratis kass TV åt andra räknas inte dit.

Den dagen jag skaffar en TV så visst, då kan jag betala. Men innan dess så vill jag höra en grymt bra förklaring varför jag ska vara med och betala för en tjänst som du och din familj ska använda men inte jag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Omständigt som attans att lägga på skatten då SVT inte är statligt..

Dem får inte komma in, inte ens om du ber dem komma in..

Och som många säger..
Återigen, dessa jävla skojare..
Jag betalar för min internetuppkoppling redan..
Vill dem ha pröjs för sina webkanaler, så kan dem göra sidan till en medlemssida där man behöver betala för sig..

Likaså TV-licensen, man betalar för att man har en mottagare..
Dvs, mottagaren, sitter i diverser apparater.. gissa vad?
Man/Ni har redan betalat för mottagaren då man köpte apparaten.
Likt förbaskat så ska dem ha betalt för skiten, jävla rån!

Har aldrig, kommer aldrig betala "tv"-licens..
Folk som gör det är lurade på 2000++ kr/år då dem inte är pålästa om vad pengarna går till..
Ringer dem hit, knackar på dörren, skickar brev, så ska jag ge dem ett inbetalningskort för att dem vidrört min egendom..
Idioter, hoppas nån dum jävla TV-licens snubbe läser dessa trådar så palletten trillar ner för dem..

Jo, det ägs av staten...av vad jag lyckas få fram ur lagbalken (1989:41) Och jo dom får komma in fast med en fullmakt.

Nu när Sverige sänder digitalt, borde det finnas enkel teknik att spärra enskilda hushåll från att se kanaler de inte betalar för, te.x SVT's kanaler. Likaså gällande deras hemsida som jag hoppas är ett stort skämt dom tänker ta betalt för.

En annan intressant sak, varför ska vi betala för en avgift till SVT för kanaler som te.x redan finns i utbudet för låt säga, Comhem? Varför ska Comhem ta en avgift av oss? Och det som redan finns i hushållet när man flyttar in till en sådan lägenhet (där Comhem existerar), är det inbakat 59kr/mån för kabelTV, återigen där SVT finns med.

Alla har inte Comhem, såklart. Så ska vi få göra en reducering för att vi redan har grundutbudet?

Och ni som kanske bor i villa, ni måste köpa digtalbox...SEN betala licens? Borde inte SVT bidra med den utrustning som krävs numera för att se deras avgiftsbelagda TV-utbud?

Jag får fan inte ihop deras logik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Jo, det ägs av staten...av vad jag lyckas få fram ur lagbalken (1989:41) Och jo dom får komma in fast med en fullmakt.

Du kan gärna visa den text som du tolkat som säger att "dom" får komma in med hjälp av en fullmakt för dom är inte poliser och får inte ta sig in i ditt hem med hjölp av våld om du vägrar släppa in "dom".

Föresten vem ska utfärda den fullmakten?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Du kan gärna visa den text som du tolkat som säger att "dom" får komma in med hjälp av en fullmakt för dom är inte poliser och får inte ta sig in i ditt hem med hjölp av våld om du vägrar släppa in "dom".

Föresten vem ska utfärda den fullmakten?

Det behöver inte krävas våld, bara lagar. Och vem som ska utfärda den har jag ingen aning om, vem gör det vanligtvis?

Och jag orkar inte gå igenom lagen igen, jag är helt snurrig efter allt läsande. :/ Ska leta fram den imorgon dock.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Ett lösenord/konto som man får genom att betala tv-licens låter som en vettigare idé helt klart.

Dock är era jämförelser med att vem som helst lägger upp material på nätet lite ... dum. Ett företags hemsida är ju där för att göra PR/sälja för företaget. SVT's websändingar är där för den som tittar på det.

Och om man vänder på det - OM nu ni betalade tv-licens - skulle ni tycka det var OK att vem som helst kunde gå in och se det ni betalade 2000 kr om året för gratis på nätet?

Själv betalar jag licensen. När SVT väl gör nåt bra så är det BRA. SVT's produktioner är betydligt bättre. SVT's humorprogram håller högre klass. Osv. Sen kan inte allt de gör tilltala alla. Så är det bara.

Men att behöva betala per antal datorer låter knasigt. Jobbigt för ett företag med blade-servrar tex :D. Som sagt - om alla som betalar får ett konto så är det löst. Skulle dock bli ett massivt system. Dock - precis som det mest andra - gör SVT det så kommer det troligen fungera.

Kan hålla med om att svt har från gång till annan riktigt hög klass på vissa typer av program som humor med mera. Ditt förslag om en kod låter helt klart som en bra idé, jag betalar inte tv-licens men lägenheten jag bor i har redan denna licens betald. Jag skulle dock aldrig betala för denna licens eftersom jag bara kollar på svt ibland, de andra kanalerna utklassar svt när det kommer till bra filmer, serier med mera.

Undrar hur dom ska förhindra folk från andra länder att se deras program, antar att det är via landsbaserad ip. I så fall har dom noll koll, det enda som behövs är en proxy som är baserad i samma land och folk kommer kunna se svt helt gratis medan vi andra som inte vill se "skiten" får betala för den, påminner onekligen om debatten kring piratkopiering, jag finner detta både ironiskt och väldigt tragiskt...

Även om jag valde att betala för denna "skit" så hade jag inte tyckt det var rätt att "tvinga" folk att betala för något dom inte vill ha eller inte använder. Vart ska allt detta sluta? När ska de förstå att lagar och regler aldrig kommer kunna efterföljas på nätet?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
En annan intressant sak, varför ska vi betala för en avgift till SVT för kanaler som te.x redan finns i utbudet för låt säga, Comhem? Varför ska Comhem ta en avgift av oss? Och det som redan finns i hushållet när man flyttar in till en sådan lägenhet (där Comhem existerar), är det inbakat 59kr/mån för kabelTV, återigen där SVT finns med.

Det du betalar till comhem går inte till SVT... Det du betalar till comhem har inget med saken att göra. Som att säga att "jag betalar min internetfaktura till bahnhof, varför ska SVT ta betalt för att jag kan komma åt deras utbud via internet (om det här går igenom) när jag redan betalt för internet?".

För att förtydliga, bahnhof betalar inget till SVT i det fallet heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Och ni som kanske bor i villa, ni måste köpa digtalbox...SEN betala licens? Borde inte SVT bidra med den utrustning som krävs numera för att se deras avgiftsbelagda TV-utbud?

Ja visst är det otroligt. Först köper du ett modem, och SEN måste du betala för internet också? Helt otroligt. (nåja, nuförtiden ingår ju modemet oftast i abonnemanget)

Det har alltid krävts någon utrustning för att se på SVTs utbud. En TV-mottagare t.ex. Har du ingen TV-mottagare behöver du inte betala TV-licensen heller.

En annan sak som är fördelaktigt att införskaffa om man tänkt utnyttja sin tv-mottagare är en TV eller mackapär som man kan se rörliga bilder på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeddan
Helt jävla oacceptabelt, en sak är om dom gör så att man kan bli medlem på deras hemsida och betalar en avgift för att kunna se deras helvetes smörja. Men inte fan ska man tvinga alla med en dator att betala för det. Hur fan kan man ens komma på tanken? Ska inte internet vara fritt? Betalar ju för helvete redan för att ha internet.

Precis mina åsikter! De som inte vill se deras skit ska inte behöva betala för det.
Lösenords skyddad sida för de som vill se på TV via nätet!

Permalänk
Medlem

Seriöst, om man inte ska kolla på deras j*kla Internet-TV så ska man inte heller betala för det!

Permalänk
Medlem

De enda denna lag skulle påverka är väl företag och offentliga institutioner, som skolor och så vidare (samt eventuellt ett par dussing privatpersoner som är dumma nog att faktiskt betala skiten). Ingen chans i världen att de kommer lyckas få en spänn av mig iaf, det är ett som är säkert. Äger iofs en TV, senast jag änvände den till att kolla på SVT1 eller 2 var någon gång 2007.

Det är väl inte första gången detta kommer på tal, har i tidigare diskutioner läst en del exempel om att det handlar om en offentlig service, och vi kan ju inte vraka och välja vad vi vill betala för när det gäller detta. Det är väl iofs sant till viss del men samtidigt är det litet äpplen och päron över det hela, det är sant att jag (genom skatten) måste betala för vägar, skolor, sjukvård och annan skit. Skillnaden är väl att jag haft, har eller eventuellt kommer att ha nytta av dessa tjänster i framtiden, svårt att veta om jag kommer bli sjuk i framtiden t.ex. inget man kan styra över själv. Kan däremot till 100% säga att jag aldrig kommer använda mig av SVT, och dess existens är av ingen som helst nytta för mig.

Permalänk

Spädbarn kanske förstår resonemanget, men politiker? Glöm det!

Permalänk
Medlem

Varför inte ta betalt av dom kunder som vill se SVT? Och spärra skräpet för resten av oss? Istället för att försöka sno varenda krona av folket med hjälp av lagar.

Visa signatur

| Fractal Design S | Intel Core I7 8700K | Asus ROG Z370-H | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 MHz | Noctua NH-D15 | Asus GTX 1080 Strix | Fractal Design Newton R2 800W | WD_Black SN850X NVMe 1TB | Samsung 840 EVO 250GB | 8 TB Lagring | LG 27GL850 | Corsair K70 Lux | Logitech G502| Astro A50 | Corsair Gaming MM200 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedNosE
Varför inte ta betalt av dom kunder som vill se SVT? Och spärra skräpet för resten av oss? Istället för att försöka sno varenda krona av folket med hjälp av lagar.

Problemet är väl att de i så fall skulle vara tvungen att stänga ner skiten ;P

Permalänk
Medlem

Ta bort allt utom en radiokanal som används till viktiga meddelande ifrån SOS, trafiksäkerhet mm. och låt det gå på skatten.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen attd et är konstigt, de vanliga kkanalerna kan klara sig på en pissavgift/månad och reklam för att köpa in DYRA serier och filmer från utlandet, samt producera eget material.

SVT däremot behöver få minst 173kr/månad, av alla i Sverige för att kunna producera eget, oberoende material (dvs nyheter). allt annat är inte oberoende och kan slopas, därefter kan SVT ta pengar från boxer/comhem som alla andra bolag gör, det räcker gott och väl till deras "oberoende sändningar" och så kan de skippa skit från öststaterna etc.

Sport, populärprogram och liknande är inte något SVT ska köpa in/producera och därför ska inte folket betala det heller. Vill man ha sådant kan man ägga till "SVT populär" för 173kr/månad till sitt vanliga abonnemang.

Permalänk

Absolut absurt. Det kommer aldrig hålla. Svenska folket kommer att rasa. Jag kommer aldrig betala för något jag inte använder. Kommer slåss för det här in i det sista. Detta är ännu ett desperat sätt för den svenska regeringen att dra in mer pengar.

Låt folk som vill se på svt eller andra kanaler på nätet skriva upp sig som användare och betala på det viset. Annars kan det vara. Bättre att ha ett konto system på tjänsten än att göra tusentals svenskar skuldsatta.

Permalänk
Medlem

WTF?!, fan vad dåligt att kräva pengar av en för att man har internet-tillgång. Verkar som de tar för givet att alla med dator kollar på svt via internet, ett antagande som är grymt fel. Vore bättre att man får ett konto med lösen när du betalar vanlig tv-avgift så att du kan logga in om du av någon anledning skulle vilja kolla på SVT på datorn >.<

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

Vad gnäller ni över?!

Jo jag tycker det här låter som ett utmärkt sätt att klämma pengar av de som har valt datorn istället för TV (och licens).

SVT borde med licensavgiften ge dekodrar till alla hushåll med uppdaterat kort varje kvartal, så kan vi som inser att det bara produceras skit (med få undantag) av SVT, få välja fritt vad vi vill spendera våra pengar på.

Om nu detta går igenom kontakta er ISP, be att få alla IP addreser till SVT blockerade samt be om att få en bekräftelse skriftligen, skicka en kopia till Radiotjänst och be dem sedan att ta sina betalningskrav och fara till ett varmare ställe...enkelt.

Jag hatar att säga det, men internet censur har sina fördelar (ibland)

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QRikard
Skaffa inlogg till den sidan och synca med radiotjänsts databas så endast dom som betalar tv licensen kommer åt tjänsten och låt resten av värden vara.

Precis vad jag tänkte. Kan ju inte vara hur svårt som helst med dagens teknik. Jag menar, databasen finns ju redan där

Så jävla fjantigt.

Visa signatur

MacBook Pro '08 (Unibody) 2.53GHz Intel Core 2 Duo | 4Gig DDR3 RAM 1067MHz | GForce 9400M + GForce 9600M GT | 1.32Tb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag har ingen TV, jag hade en tills jag kom på att jag hade haft den igång senast i 5 minuter i februari 2005 och då var det reklam... sen dess har jag inte ägt eller använt en tv i mitt hem. Varför ska jag betala?

Jag skiter i om det så är 10kr eller 10.000kr. Jag använder inte TV och har inget som helst ansvar för att betala så att du kan göra det. Det här påhittet är inget bättre än att säga att eftersom en bil kan gå mer än 120 så skall alla förare betala böter oavsett om de kört för fort eller inte. Visst, min dator kan användas för att se på SVT, men jag varken vill eller tänker göra det. Inte heller är den avsedd att användas i det syftet och alltså är det här bara rent jävla kommunistinspirerat mord på sunt förnuft.

Skatter för allmännyttiga saker som jag faktiskt kan tänkas använda eller kan tänkas ha ett intresse i att de finns tillgängliga har jag ingenting emot, men gratis kass TV åt andra räknas inte dit.

Den dagen jag skaffar en TV så visst, då kan jag betala. Men innan dess så vill jag höra en grymt bra förklaring varför jag ska vara med och betala för en tjänst som du och din familj ska använda men inte jag.

Går inte att säga det bättre, kan nån förespråkare snälla försöka svara på detta?

Gillar inte samhällets driftning till där man antas göra ditt och datten och ska betala för saker redan innan man gjort något, bara för att möjligheten finns.
Att allt skulle kunna lösa med ett inloggningssystem gör ju inte saken bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Ointelligent uttalande. Bara för att du tycker att det är OK betyder inte att alla andra gör det.

Tänk dig hur hårt detta kommer att få på företag. Många kommer att förlora sina jobb och färre kommer att starta företag i Sverige, vilket gör så att mindre jobb skapas här.

Om ett företag går om kull för att dom betalar tv licens dom är dom redan
körda.Man betalr bara en lic-avg inte en per apparat

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r-son
Om ett företag går om kull för att dom betalar tv licens dom är dom redan
körda.Man betalr bara en lic-avg inte en per apparat

Ehm...det står ju i artikeln att man ska betala per 10 datorer. För företag med 200 datorer blir det mer pengar än de flesta bara skulle vilja slänga i sjön.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Är ställen där man köper TV skyldiga att anmäla till Radiotjänst att jag har har köpt en ny TV ?

Dom motiverar TV-licensen med att hålla "hög" kvalitet på programmen !!??
samt att man bidrar till att hålla TV fri från kommersiell samt politisk påverkan !!

Ang. kvaliteten på programmen så är det i stort sett bara skit dom sänder
med mycket få undantag...

Ang. fritt från kommersiell samt politisk påverkan så är det så j-a mycket skitsnack som det bara går !!
Jag ser Svensk TV samt Radio som lite lätt vriden till vänster ( nu blir det väl påhopp i forumet )..
Samt att fri från kommersiell påverkan är det väl INTE !
Se bara på en del sportsändningar som "Sponsras" av företag är inte det nån slags "smygreklam" som TV-licensen egentligen skall hjälpa till att betala !!??

Har bott utomlands i över 2 år och när jag nämnde detta med TV-licensen
så trodde dom inte det var sant !!!
( Jag skulle nog stannat kvar... )

Trevlig helg !

Permalänk
Medlem

Tänk efter nu, allt fler slutar köpa TV och använder istället WebbTV, Är inte det exakt samma sak?
SVT måste fortfarande betala lika mycket för att göra programmen, men dom får inte in lika mycket pengar..