Permalänk
Robot

Vattenkylning i lian li pc05

Har tidigare alltid använt mig av luftkylning men suget efter vatten blev tillslut för stort.

Då jag inte vet så mycket om vattenkylning så tänkte jag att det nog är bäst att börja med ett kit system och lotten föll på ett thermaltake bigwater 745.
Då jag inte alltid sitter hemma å lirar så ville jag bygga in allt i datorn, som ni kanske vet så levereras detta systemet med en kylare med plats för 1st 120mm fläkt och en kylare med plats för 2st 120mm fläktar. Jag fick inte rum med båda så jag valde att sätta i den större av de 2 kylarna.

Komponentarna i datorn är:
q6600 @ 3,6GHz
8800GTS 512 lätt öveklockat.
Gigabyte DQ6 X48
8Gig A-data ramminnen pc6400

Får med detta systemet strax över 16K i 3dmark-06.

Har redan börjat planera vilka delar i vattenkylningen som ska bytas ut för bättre prestanda, men än får det duga ett tag.
Idel tempen på processorn är ca:40 grader och i load strax över 60 och systemet är mycket tyst.

Besök albumet: Vattenkylning i lian li pc05 av soulis

Permalänk
Medlem

väldigt "cleant" 10 p:)

Visa signatur

Q6600@ ghz, hd5770, 1*2 gb 800 mhz kingstone, p5b, 500+250 ggb hdd, Fractal design r2, xilence 480 w.

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt:)
Dock verkar inte prestandan på big water vara nån höjdare...
Aja 9p e den värd iaf:)

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk

Var det svårt att få i det i chassit? Vad använde du för verktyg för att göra hål i "taket". Och vart beställde du ditt kitt

10/10 för chassit

Visa signatur

Stationära:Silver Power 600W | Gigabyte GA-EP35-DS3| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB| CPU E8400@3.8 Ghz |HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3|Systemdisk WDC 160GB | Lagring 1.5tb | Fractal Design Define R2

Bärbara:Asus K70IO

Permalänk

Väldigt snyggt!
Vattenkylning är ju bara så grymt.
10p!

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem

Själv har jag tankar kring att få in en trippel radd i taket på mitt A05... ser ju ut att få plats en tredje fläkt mellan I/O portarna i taket och dom andra fläktarna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Näe prestandan är inte så bra, lämpar sig nog inte så mycket till överklockade system. När det blir sommar och varmare inomhus så blir jag nog tvungen att klocka ner datorn.

boxter400 <<< Ja det var rätt trångt måste jag säga, tog väl ca 4 timmar och då räknar jag inte med tiden det tog att kapa hål i taket, hålen gjorde jag med hjälp av en borrmaskin och en dremel. Kittet köpte jag från http://www.indomo.se/ och den butiken kan jag rekomendera, snabba leveranser har de iaf. Tänk på att det bara ingår cpu block i kittet så man måste köpa till gpu blocket separat.

Ant3 <<< Tror aldrig att det går tyvärr, trippelraddarna brukar vara nätan 40cm långa så lägg på en tumstock på ditt chassie så ser du att då måste I/O portarna bort och det kanske inte blir möjligt att få plats med någon dvd brännare heller beroende på vilken sida man vill ha slangarna på. Det är synd för tro mig jag har också tänkt tanken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Själv har jag tankar kring att få in en trippel radd i taket på mitt A05... ser ju ut att få plats en tredje fläkt mellan I/O portarna i taket och dom andra fläktarna.

Som sagt så går de tyvär inte om man nu inte väljer att offra 5.25". Alternativet är att satsa på en ordentlig dual (XSPC RX240, Thermochill PA120.2)

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Söt Katt 10a för den....

Visa signatur

Gå med i livets ord...!

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt och rent. Bildern är helt ok också! Dammfritt, väldigt trelvligt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

F*n, det är ju snyggare än mitt!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Avstängd

kattenkylning? snyggt chassi, verkar vara ganska bra dator

Permalänk
Medlem

Tack för alla snälla kommentarer Katten tackar också.

rhalla <<< Nu blir man ju nyfiken på hur din burk ser ut, har du några bilder?

Nu har jag börjat fundera på uppgradering av kylningen, lär nog göra det innan sommaren speciellt om det blir ett nytt grafikkort också.
Har ni några tips på vad som är viktigast att byta ut? Ja en prioriteringslista helt enkelt.

Så här tror jag:
1. byta cpu block till ett bättre
2. byta till en radiator av bättre fabrikat (men fortfarande lika stor dvs för 2st 120mm fläktar) Hur stor skillnad kan det göra?
3. Byte av pump
4. annan kylning till grafikkort, men det blir inte förrns jag byter ut det som jag har

Helst skulle jag vilja använda en trippelradiator men det är omöjligt att få in en sådan i detta chassiet så i sådana fall blir det ett nytt chassie också, ge gärna tips på chassien där man kan modda in en trippelradiator i fronten eller taket, vill inte ha några delar utanför lådan.

Permalänk

Så efter att du köpt ditt 745-kit så ska du alltså börja tänka på uppgradering?

1. Bättre cpu-block är nästan ett krav om du ska börja märka bättre temperaturer, men de är ju antingen eller. Under load senare kan du märka skillnad på över 10C.

2. Thermaltake's kylare är av oldschool kvalité och därmed inte bäst när de kommer till drop och kvalitétsteknik.

3. Vi får väl hoppas att den håller 1år iaf En comment ja fick om mina akvariepumpar "dom håller 1år sen går dom sönder", ja har haft mina 4 och 5 år nu.

4. Heltäckande eller Single-block, beroende på ekonomi samt vilja att köpa nytt grafikkort/annat märke/annan modell.

Tycker nästan att du ska hålla kvar i chassiet men uppgradera till en grym dual-rad, dom har tillräckligt bra prestanda men sen beror de ju lite på prisskillnaden dual>trippel mellan och viljan att kanske ha trippel.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

hehe ja tänkte det, men oroa er inte 745-grejorna kommer också användas men i en annan dator.

Tackar för tipsen, tror du att en bra dual rad räcker även om jag klockar processorn lite mer och kyler ett 4870x2 eller liknande?

Permalänk
Medlem

Du kan ju lätt slänga på en 1x120mm rad där din utblås-fläkt sitter, fast på utsidan, iof blir det inte lika stilrent men det är det nog värt.

Snyggt bygge btw, gillade dock inte hålen i taket, då dom inte var helt runda/formade efter fläktgallret. Samt att ena slangen var på tog för lång, pump -> cpu.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Hålen i taket är formade efter 120mm fläktar som jag hade där innan det blev vattenkylning, funderar på om jag ska göra om dem lite nu när jag har en radiator där istället.

Slangen blev så lång pga att den veckade sig om jag gjorde den kortare, testade 3-4 olika längder innan jag fick lov att använda den långa som sitter där nu. Skulle nog gå att ha en kortare om jag hade haft slang av bättre kvalitè, får nog bli en kortare när jag ska uppdatera kylningen.

Vill nog inte ha någon radiator på utsidan då jag inte gillar utseendet + att fläkten som sitter där nu blåser in på kylflänsarna som inte är vattenkylda.

Permalänk
Medlem

okey i see, om du ska köpa nya kylnings komponenter så köp coils till slangen, då kan du böja den mer utan att det blir veck.
http://www.chilledpc.co.uk/shop/index.php?cPath=44_106

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Bra tips där så får det bli.

Edit: Har nu uppgraderat systemet, bytt ut radiatorn till en trippelradiator och processorkylaren till en D-TEK FuZion v2. Ska uppdatera med bilder på hur det ser ut nu...