MKV-stöd till PS3 är påväg

Permalänk
Medlem

MKV-stöd till PS3 är påväg

http://uk.gizmodo.com/2009/01/07/ces_2009_divx_7_arrives_with...

Bästa nyheten på väldigt länge.

"We saw it in action last night and the compressed HD video looked great on a HDTV. DivX told us that we can expect to see DVD and Blu-ray players - including the DivX-enabled PS3 - offering support for DivX Plus throughout the year."

Permalänk

Känner mig lite dum men måste fråga iaf H.264 är inte samma som x.264 igentligen? Så alla H,264 kommer fungera på PS3 men X.264 inte?

Ingen mobbning nu bara en fråga

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

ps3 har redan stöd för 264 men inte stöd för den vanligaste containern av hd material.. som heter Matroska (MKV), men nya Divx7 använder MKV som standard container så är det problemet ur världen

Så det är bara att vänta på att sony kommer med en ny firmware med divx7.
Sony kan inte heller välja bort detta då ps3an är DivX Certifierad

Permalänk

Börjar kännas lite som hej då Tvix 6500 och hej nya PS3....

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Jag är så fantastiskt nöjd att jag skaffade en PS3:a, Sony kan verkligen smörja kunderna.

edit: ja, när de inte får för sig att rootkits är the shits.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet, även om det redan går att fixa med hjälp utav PS3 Media Server.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX520W | Gigabyte P35C-DS3R | Q6600 G0 2.40GHz @ 3.20GHz | 4GB OCZ SLI PC6400 @ 800MHz | ASUS 8800GTS 512 MB | WD Caviar XL 500GB | Thermalright Ultra-120 Extreme + Noctua NF-S12-1200 120mm | Samsung SH-S203N SATA | LG L245WP-BN

Permalänk
Medlem

Javisst PMS fungerar hur bra som helst.. men ännu skönare att kunna kopiera över till ps3an, slå av datorn och se filmen direkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Känner mig lite dum men måste fråga iaf H.264 är inte samma som x.264 igentligen? Så alla H,264 kommer fungera på PS3 men X.264 inte?

Ingen mobbning nu bara en fråga

Jag skulle väl våga påstå att det helt enkelt blev jävligt fel i begynnelsens tid.
http://en.wikipedia.org/wiki/X264

Så som jag har förstått det så är alltså x264 bara namnet på en encoder som släppts under öppen källkod.

Men vad x264 encodern ändå kodar är ju grejor som går efter h264-standarden.

Problemet blev bara att detta hängde inte riktigt folket som började langa ut filmer och skit på nätet med på.
Så dom började döpa skiten felaktigt x264.
(eller att dom medvetet valde x264 för att markera att det var den encodern dom använt, men det finns egentligen ingen mening med det, då det är slutformatet som är intressant)

Det är ju lite som att säga att LAME (http://lame.sourceforge.net/) är en encoder för mp3.
Bara för att man gör om en musikfil med hjälp av LAME så kallar man den ju inte för LAME? Vad du får ut är ju en mp3-compliant fil helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Stämmer det här så blir jag klad hest...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Något likande på G till 360?

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem

Hur som helst så blir det ändå till att splitta mkv-filer större än 4gb, då PS3:ns hdd kör på FAT32. Sedan saknar jag också stöd för srt och sub filer. Efter det så är PS3:n nästan fulländad som mediaspelare.

Permalänk

som Jallixx säger, srt och sub måste till... tills dess är det transcoding från datorn som gäller om min kära fru ska kunna njuta av filmer.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jallixx
Hur som helst så blir det ändå till att splitta mkv-filer större än 4gb, då PS3:ns hdd kör på FAT32. Sedan saknar jag också stöd för srt och sub filer. Efter det så är PS3:n nästan fulländad som mediaspelare.

man kan väl alltid använda sig av en extern hårddisk i annat format för att ha filmerna på?

tyvärr har ju detta ingen effekt för mig då jag har dator och PS3 kopplat till min 24" skärm, så ingen vinst för min del

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jallixx
Hur som helst så blir det ändå till att splitta mkv-filer större än 4gb, då PS3:ns hdd kör på FAT32. Sedan saknar jag också stöd för srt och sub filer. Efter det så är PS3:n nästan fulländad som mediaspelare.

Nej detta har du fått lite om bakfoten, ps3an kör ett eget filsystem som alldeles utmärkt klarar stora filer.

Det är när du kör externa hårddiskar som fat32 måste användas då ps3an ej har någon licens av microsoft för ntfs.

Jag har flera filer på min ps3a som ligger på 11-12Gb

Divx7 använder MKV som standardcontainer, och subsen är inbakade i mkv-containern vilket gör att ps3an kommer kunna läsa dom, lösa subs som inte ligger i containern blir problem.
Men det löser man ju lätt genom att öppna mkv-containern med exempelvis mkvmerge och sedan lägga in sin sub/srt fil där.

Det är inget "kanske" att ps3an får mkv-stöd, ps3 är DivX Certifierad och om sony vill behålla denna certifiering är dom tvugna att släppa en firmware med stöd för DivX7

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mted
Trevlig nyhet, även om det redan går att fixa med hjälp utav PS3 Media Server.

Håller med PMS är ju bra för den som inte vill ha grejorna på sin ps3!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Håller med PMS är ju bra för den som inte vill ha grejorna på sin ps3!

Sant iofs, men med MKV-stöd så slipper den ju göra transcode, vilket inte kommer kräva en värsting burk för att köra mediaservern på.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Nej detta har du fått lite om bakfoten, ps3an kör ett eget filsystem som alldeles utmärkt klarar stora filer.

Det är när du kör externa hårddiskar som fat32 måste användas då ps3an ej har någon licens av microsoft för ntfs.

Jag har flera filer på min ps3a som ligger på 11-12Gb

Divx7 använder MKV som standardcontainer, och subsen är inbakade i mkv-containern vilket gör att ps3an kommer kunna läsa dom, lösa subs som inte ligger i containern blir problem.
Men det löser man ju lätt genom att öppna mkv-containern med exempelvis mkvmerge och sedan lägga in sin sub/srt fil där.

Det är inget "kanske" att ps3an får mkv-stöd, ps3 är DivX Certifierad och om sony vill behålla denna certifiering är dom tvugna att släppa en firmware med stöd för DivX7

Med tanke på att det är Sony skulle jag bli jävligt förvånad om de lyckades implementera mkv-stöd... Innan jag ser det funka i min PS3 tror jag inte Sony kommer fixa det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Med tanke på att det är Sony skulle jag bli jävligt förvånad om de lyckades implementera mkv-stöd... Innan jag ser det funka i min PS3 tror jag inte Sony kommer fixa det...

Hur menar du då ? Sony har ju släppt riktigt många bra firmware update till ps3an..

Permalänk
Medlem

Eller så använder man bara http://ps3mediaserver.blogspot.com/ som konverterar filerna medan man streamar dem, funkar helt felfritt. Funkar även till xbox 360.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Hur menar du då ? Sony har ju släppt riktigt många bra firmware update till ps3an..

Jag menar i allmänhet hur dåliga Sony är på att släppa uppdateringar. Det är nu flera år sedan konsolen släpptes. De har fortfarande inte stöd för de mest använda HD-formatet. Vad är problemet? Hur jävla svårt kan det vara att lägga till stöd? Förmodligen inte svårt alls, och definitivt inte speciellt dyrt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mormor
Eller så använder man bara http://ps3mediaserver.blogspot.com/ som konverterar filerna medan man streamar dem, funkar helt felfritt. Funkar även till xbox 360.

Med tanke på att jag inte ens kan streama vanligt SD-material till PS3:an trådlöst (54 mbit/s) undrar jag vad som krävs i nätverksväg för att PS3:an ska kunna ta emot HD? Funkar det ens med 1000 Mbit/s? Isf är det väl det man får köpa för att kunna se på streamat HD-material. Måste man byta hårddisk eller nåt om man ska ska streama eller går det med en vanlig original PS3?

Permalänk
Avstängd

Krävs nog att du rättar till felet som gör att du inte kan streama vanligt SD-material.
Funkar utmärkt på min PS3 via trådlöst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Med tanke på att jag inte ens kan streama vanligt SD-material till PS3:an trådlöst (54 mbit/s) undrar jag vad som krävs i nätverksväg för att PS3:an ska kunna ta emot HD? Funkar det ens med 1000 Mbit/s? Isf är det väl det man får köpa för att kunna se på streamat HD-material. Måste man byta hårddisk eller nåt om man ska ska streama eller går det med en vanlig original PS3?

Går aldeles utmärkt att streama 1080p material med vanlig 100 Mbit/s, men jag kör inte trådlöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Krävs nog att du rättar till felet som gör att du inte kan streama vanligt SD-material.
Funkar utmärkt på min PS3 via trådlöst

Vad har du för nätverksutrustning för att få det att fungera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Går aldeles utmärkt att streama 1080p material med vanlig 100 Mbit/s, men jag kör inte trådlöst.

Nja, inte för mig iaf, när jag transcodar on the fly 1080p i lossless quality med 5.1 ljud så peakar jag kring 140-150mbit

ställer man ner på good quality så kommer man nog under 100mbit men då med försämrad bildkvalité..

Detta gäller då MKV med PMS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Nja, inte för mig iaf, när jag transcodar on the fly 1080p i lossless quality med 5.1 ljud så peakar jag kring 140-150mbit

ställer man ner på good quality så kommer man nog under 100mbit men då med försämrad bildkvalité..

Detta gäller då MKV med PMS

räcker det itne att sätt nätverks farten på 100mbit? så har jag gjort och resten på högsta!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
räcker det itne att sätt nätverks farten på 100mbit? så har jag gjort och resten på högsta!

Mycket möjligt, har ej testat, köpte mig en router med gigabit med tanke på att att dom är rätt billiga nu samt att det går utmärkt att köra gigabit på cat5e kablar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Går aldeles utmärkt att streama 1080p material med vanlig 100 Mbit/s, men jag kör inte trådlöst.

Hur gör du?

När jag försöker spela upp mkv med PMS får jag bara ett fel medelande!
The data is corrupted??? Får samma fel med iso-filer (img fil som jag bytt namn på) Vad kan de bero på? Trådlöst nätverk eller måste man lägga till något program till PMS?

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

Nu kör jag xbox360 och inte ps3, ett av problemen jag hade från början var att jag inte kunde köra .mkv filer. Efter lite sökande och klurande så hittade jag lösningen på problemet.

gick in i Control Panel\Administrative Tools\Services skrollade ner till TVersityMediaPlayer och där tog jag egenskaper. Väl där gick jag in i "log on" fliken och fyllde i mitt pass/lösen till windows och Poff nu kan jag streama mkv och ja allting genom dator/xbox

Edit: Är TVersity jag kör somsagt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
Hur gör du?

När jag försöker spela upp mkv med PMS får jag bara ett fel medelande!
The data is corrupted??? Får samma fel med iso-filer (img fil som jag bytt namn på) Vad kan de bero på? Trådlöst nätverk eller måste man lägga till något program till PMS?

trådlöst nätverk byt till kabel om du kan! det gjorde jag så försvann alla problem!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zombz
Nu kör jag xbox360 och inte ps3, ett av problemen jag hade från början var att jag inte kunde köra .mkv filer. Efter lite sökande och klurande så hittade jag lösningen på problemet.

gick in i Control Panel\Administrative Tools\Services skrollade ner till TVersityMediaPlayer och där tog jag egenskaper. Väl där gick jag in i "log on" fliken och fyllde i mitt pass/lösen till windows och Poff nu kan jag streama mkv och ja allting genom dator/xbox

Edit: Är TVersity jag kör somsagt

Kör pms det ska visst gå till xbox med!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
Hur gör du?

När jag försöker spela upp mkv med PMS får jag bara ett fel medelande!
The data is corrupted??? Får samma fel med iso-filer (img fil som jag bytt namn på) Vad kan de bero på? Trådlöst nätverk eller måste man lägga till något program till PMS?

Ingen aning, jag kör allt på standard i pms, vilket fungerar utan problem för mig.