"Atom skadar mjukvaruindustrin"

Permalänk
Medlem

Men seriöst, så efterblivet!

Jag sr bara posetivt på dessa små datorer. De har kapaciteten att göra allt som tyngre burkar kan vad, bara man drar ner på onödiga funktioner.

-Strömsnåla.
-Passande prestanda för de som bara surfar och skriver. Varför kasta bort energi med överdimensionerad prestanda?
-Smidiga.
-Nya mjukvaruföretag får chansen att träda fram.
-Nya spel optimerade för rolighet och inte bara fetmagrafik (nåja, jag gillar fetmagrafik, men ändå).
-Lättare programmering för amatörprogrammerare som mig. (Jag kämpar på med openGL!)
-Nya användarvänliga lätta OS.

Jo man kan ju förstå att MS börjar skaka lite...

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Han verkar vara lite bakom flötet ibland när han bara vräker ur sig saker, köper man en atom plattform så är man inte intresserad av att köra tunga program på den datorn, det borde väl tom han förstå. Det här kommer alldeles säkert gynna företag som har duktiga programmerare och kan optimera och utveckla resurssnåla program.

Alla ting som är dåliga för MS är bra för konsumenten i slutänden.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Om man betänker att en C64 utklassar datorkraften det amerikanska apollo projektet hadde så blir det ju lite löjligt att hävda att det inte går att skriva funktionabel mjukvara till en atom. Apollos system räkte till ett antal månlandningar.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

nVidia börjar med sitt runtklampande bland klaveren igen.
För det första så skadar det utbvecklingen om bara hårdvaran måste utvecklas och mjukvaran aldrig behöver effektiviseras. För det andra så duger netbooks utmärkt till det de är till för.

Samtidigt så är det det klassiska nVidia hyckleriet där de klagar på att konkurrenten har en viss typ av produkt när de inte själva har en, men samtidigt så försöker de utveckla en själva. Är de ledsna för att Intel hann före till en marknad som nVidia satt siktet på?
Snacket om dubbelkort någon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
-Lättare programmering för amatörprogrammerare som mig. (Jag kämpar på med openGL!)

Ett plus till dig att du använder OpenGL - Ett bra multi plattform 3D biblotek..

Permalänk

LOL, tappade just väldigt mycket förtroende för nvidia som företag. Atom är ju trots allt sjukt mycket kraftigare än snittdatorn för bara några år sedan, och det fanns en stor mjukvaruindustri då. Synd för Nvidia om de känner att deras kodare inte klarar av att skriva i något annat än flash!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ledande personer inom industrin är i så otakt med omvärlden.

Folk vill ha små lätta svala maskiner som dom kan ta med sig så dom kan sitta uppkopplade på fejsbok och liknande. De flesta spelare inte eller kör fotochop utan umgås på nätet med sina burkar. Många sitter och spelar rätt enkla spel på nätet oxå. Så det funkar bra med Atom.

nVidia har bara gjort en rejäl felkalkylering och försöker som kineser i allmänhet rädda ansiktet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Det är väll snarare så att nu borde mjukvaru utvecklarna optimera sin kod så den tar mindre plats och resurser.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

1. Vem fan köper en netbook för att spela de senaste spelen?

2. Oh noes, utvecklare kanske måste börja göra mer optimerade och mindre bloatade program.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Går man och köper en sån här produkt så bör man väl ändå veta vad för nåt man köpt. Man bortprioriterar spel, tung programvara och dylikt som i normala fall sköts bäst av bättre chip. Otroligt att en del inte tycks fatta att alla inte vill ha de värsta utan istället föredrar en väldigt simpel och mobil produkt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
Det är väll snarare så att nu borde mjukvaru utvecklarna optimera sin kod så den tar mindre plats och resurser.

Precis, en utveckling som går åt mindre krimskrams och mer fokus på små lätta program som får jobbet - och inget annat - gjort.

Permalänk

Atam + ATI's externa grafikkort

Jag undrar hur marknaden kommer att förändras om de faktist godtar iden att Atom är för svag och snabbar upp den.

Om de små och enligt mitt tycke snuskigt dåliga datorerna kombineras med ATI's nyhet Externt grafikkort + kanske extern HD då man är hemma, kan man fråga sig hur marknaden för laptops kommer att förändras...

När man är påväg till jobbet eller reser har man sin 14" laptop med krympta delar att jobba på, men när man kommer hem kopplar man på den på sin "Booster box"! (externt Radeon HD 4995 X2 + 1 TB HD + 42" LCD TV 1080p)

k, jag kanske flummade ut lite ordentligt där mot slutet.

Permalänk
Medlem

ROFL...

Äntligen kanske det finns en motivation för programmerarna på de stora bolagen att faktiskt skriva bra kod som drar lite resurser i stället för att bara trycka in mer funktioner och hoppas på att Intells/AMD:s nästa processor är snabb nog att köra koden.

Så kanske vi får en Windows 8 som faktiskt är snabbare än Windows 7

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tycker steget till en riktig bärbar dator är mycket bättre. även om de är dyrare och 'klumpigare' men man får ju faktist allting man behöver. även så om man köper en billig eller dyr modell med bättre prestanda.

Definera "en riktig bärbar".

Själv tycker jag att det är min EEE PC som är den riktigt bärbara datorn jag har. Innan hade jag en 15" som gick hyfsat att spela på. Det var inte det roligaste att släpa omkring på den. Jag har dessutom en 10" som räknas på gränsen till en netbook och jag tvekar aldrig att ta med den om jag kan tänka mig att jag får tillfälle.

I övrigt så håller jag väl med de flesta om att det snarare tvingar utvecklare till att tänka till lite extra. Jag kan ju nämna att jag själv programmerar i Visual Studio på min EEE PC och det fungerar alldeles utmärkt. Kan bli lite trångt ibland, men det finns ju externa skärmar och liknande, eller varför inte fjärrskrivbord från en stationär dator om man ska sitta lite längre? Så gör iaf. jag.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk

Håller med tidigare talare, kvalificerat snömos.
Program och hårdvaruindustrin lever kvar på 80-talet. Mer prestanda med större förbrukning för klara av samma uppgifter som förr. Bara titta på försäljningen av minnen, grafikkort och annat i samband med lanseringar av nya windowsversioner eller större speltitlar.
Det var med viss ironi jag noterade hur de misslyckades totalt upptäcka behovet hos konsumenterna av billiga men funktionsdugliga bärbara datorer tills 100$ datorprojektet riktat mot utvecklingsländerna kom igång och visade sig även ha marknad i västvärlden.
Annat exempel är hur Microsoft fick backa på avveckla stödet till XP för fasa in Vista istället efter proteststorm.
Jag är dock försiktigt optimistisk, finns mycket som visar det håller på bli bättre. Om inte annat påtvingat av den vikande världskonjukturen och köpkraften..

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Är det någon som överhuvudtaget har förväntat eller förväntar sig bra prestanda från Intel's Atom processor? Klart att den används då 90% av mjukvarumarknaden är x86 och den är en av mycket få sådana x86 processorer. Det är en relativt ny x86 processor för det segmentet, och bättre bör komma. Som det är nu behöver processorn extremt mycket hjälp av t.ex nVidia's processorer för GPGPU och avkodning av media. Det roliga är att nVidia processorn är 6 gånger större än Atom kärnan själv och är inte direkt energisnål.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Har nu kört en vecka med min dubbelAtom 330 - D945GCLF2. Är mycket nöjd.

Den är INTE seg om man använder den till saker som 95% av all världens PC används till - surf, office, chat, skype.

Det är inte en HTPC (klarar nästan 1080p) eller speldator. Kostar 1/3 av vad ett hyfsat nVidia grafikkort kostar. Drar ca 1/4 så mycket ström som nVidias grafikkort.

nVidias VD tror att alla datorer är värstingspelsmonster. Alla andra i branschen VET att de stora pengarna finns för kontorsdatorer och servrar utom nVidias fjortis-VD.

Sedan PC blev billigt för vanligt folk har mjukvaruindustrin exploderat. Stora volymer skapar oxå stor efterfrågan.

Tror vi kommer att se en explosion av små energisnåla multiCPU PC de kommande 2 åren. Citera mig gärna om 2 år! Varje ekonomichef vet att det betyder mycket pengar på elräkningen om man kan får ner kostnaden 30-50% och det vet Intel mfl.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Exakt, sen kommer det väll en dualcore Atom snart också för den som vill ha lite extra prestanda.

De skippade dual-coren för ett bra tag sedan för att tillverka en Atom med en gpu-kärna i..

Väldigt sen, blir varmare än vad de tänkt sig.. ingen vidare satsning. Skulle inte gå och köpa den. Några gör det säkert.

Atom är ju inte ens 64-bitars.

Man kan få ett snabbare och effektivare system från AMD.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Det där var ju ett misslyckat uttalande av honom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Definera "en riktig bärbar".

Själv tycker jag att det är min EEE PC som är den riktigt bärbara datorn jag har. Innan hade jag en 15" som gick hyfsat att spela på. Det var inte det roligaste att släpa omkring på den. Jag har dessutom en 10" som räknas på gränsen till en netbook och jag tvekar aldrig att ta med den om jag kan tänka mig att jag får tillfälle.

I övrigt så håller jag väl med de flesta om att det snarare tvingar utvecklare till att tänka till lite extra. Jag kan ju nämna att jag själv programmerar i Visual Studio på min EEE PC och det fungerar alldeles utmärkt. Kan bli lite trångt ibland, men det finns ju externa skärmar och liknande, eller varför inte fjärrskrivbord från en stationär dator om man ska sitta lite längre? Så gör iaf. jag.

Kan du beskriva vidare med fjärrskrivbord? Vad gör det för nytta?

Håller förövrigt med om att ju mindre ju mer bärbar.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
De skippade dual-coren för ett bra tag sedan för att tillverka en Atom med en gpu-kärna i..

Väldigt sen, blir varmare än vad de tänkt sig.. ingen vidare satsning. Skulle inte gå och köpa den. Några gör det säkert.

Atom är ju inte ens 64-bitars.

Man kan få ett snabbare och effektivare system från AMD.

Atom 330 ÄR dual-core OCH 64bit. Jag har en så jag VET.

Bra om du kollar fakta! Ladda ner manualerna/specarna från Intel!!!

Googla på D945GCLF2!!

Vilket AMD- system syftar du på skulle vara "snabbare och effektivare" i samma prisklass???

Permalänk
Medlem

Bha, vem orkar bryr sig om vad Jen-Hsun Huang tycker i den här frågan. Marknaden brukar klara av att lösa sådant själv. Visar det sig att system baserade på Atom är så klena som det påstås så slutar folk köpa dem. Blir systemen omåttligt populära så så anpassar sig programutvecklarna.

Permalänk
Medlem

Är han seriös eller?
Kanske är så att Microsoft sagt åt honom att uttala sig "Säg detta så får du si och så många miljoner av oss".

Senast i raden att kritisera den nya typen bärbara datorer är Nvidias vd Jen-Hsun Huang. I en intervju berättar han att datorerna som säljs idag helt enkelt inte är användbara, eftersom de varken klarar av spel eller mer tungrodd mjukvara från Adobe eller Microsoft.

Dagens skämt.
Tanken bakom Netbook är just inte att använda tunga aplikationer...
Själv kör jag Foxit Reader och inte Adobe oavsett om jag använder prestandadatorer eller min netbook...
Och att installera något av Microsofts produkter på min Netbook, jag vill inte att Microsoft skall våldta min lilla älskling
Har aldrig och kommer aldrig att installeras någon Microsoftprodukt på den, någonsin. End

För övrigt är den kärnan kapabel för allt jag gör med min netbook, Hyper Threading bidrar ju lite också.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Lite fakta från manualen för er som inte orkar leta:

-Form Factor Mini-ITX (171.45 millimeters [6.75 inches] x 171.45 millimeters
[6.75 inches])
-Processor Dual-Core Intel® Atom™ processor
-Main Memory • One 240-pin SDRAM Dual Inline Memory Module (DIMM) socket
• 667/533 MHz single channel DDR2 SDRAM interface
• Supports up to 2 GB of system memory
-Chipset Intel® 945GC Express Chipset consisting of:
• Intel® 82945GC Express Chipset Graphics and Memory Controller Hub
(GMCH)
• Intel® 82801GB I/O Controller Hub (ICH7)
-Graphics • Integrated graphics via the Intel® Graphics Media Accelerator 950
(Intel® GMA 950)
• Back panel S-Video output via a Chrontel CH7021A SDTV/HDTV Encoder
-Audio • RealTek* ALC662 audio codec
• Support for Intel® High Definition Audio
• Support for 6-channel (5.1) audio
• Onboard S/PDIF connector
-Expansion Capabilities: One PCI* bus add-in card connector
-Peripheral Interfaces
• Up to eight USB 2.0 ports
― Four ports routed to the back panel
― Four ports routed to two onboard USB headers
• One IDE interface with ATA-100/66 support (two devices)
• Two Serial ATA (3.0 Gb/s) interfaces
• One VGA connector
• S-Video output
• One parallel port
• One serial port
• PS/2* keyboard and mouse ports
- BIOS • Intel® BIOS
• Support for SMBIOS
• Intel® Rapid BIOS Boot
• Intel® Express BIOS Update
LAN Support • 10/100/1000 Mb/s (Gigabit) Ethernet LAN Subsystem
Power Management • Support for Advanced Configuration and Power Interface (ACPI)
• Wake on USB, PCI, PS/2, LAN, and front panel

- Supported Operating Systems
• Microsoft Windows Vista* Home Basic Edition
• Microsoft Windows Vista Home Basic 64-bit edition
• Microsoft Windows* XP Professional
• Microsoft Windows XP Professional x64 Edition
• Microsoft Windows XP Home

For more information about Intel Desktop Board D945GCLF2, including the Technical
Product Specification (TPS), BIOS updates, and device drivers, go to
http://support.intel.com/support/motherboards/desktop/

Lirar oxå Mac OSX86 och självklart Linuxar och OpenSolaris 64 bit.

En fantastisk liten uppkäftig mojäng.

Med nästa generation kommer energisnålare/effektivare/smartare bryggor och grafik.

Permalänk

Då kan de ju göra effektivare program så är problemet ur världen=)

Visa signatur
Permalänk

Positivt! Det är precis vad som behövs! Fler billiga datorer tack!

Jens Son Han eller vad han heter får fan köpa vilken PC han vill, billig eller dyr, kraftfull eller klen. Ingen hindrar honom från det, liksom ingen hindrar någon annan från det som har samma åsikter som han. Fler alternativ är bra!

Att han tycker att de billiga och klena datorerna missgynnar de dyra och kraftfulla och att de inte kan köra tunga spel eller "tungrodda" program från Adobe, Microsoft, m.fl. vittnar bara om hela elektronikindustrins, speciellt datorindustrins galenskap. De billiga datorerna gör att försäljningen av de dyra datorerna går dåligt och det tvingar ner priset på de dyra. Det är bara dåligt för tillverkarna eftersom det blir mindre klirr i kassan därför att de fokuserar för mycket på dyra datorer och komponenter, men det är bra för oss konsumenter.

Varför ska ett program som Adobe Photoshop eller Microsoft Office kräva 600 eller ännu fler MB för att installeras, till att börja med? När det kan räcka med 100 - 200 MB...

Varför måste ett spel kräva flera hundra eller tusentals MB arbetsminne för att betraktas som "modernt" spel? Ska man bedömma spels och programvarors prestanda utifrån systemkraven? Ja visst, skit i det spelet om det inte har krav på 8192 MB i arbetsminne för att kunna köras! Bullshit!

Varför måste en dators processor snurra i minst 4000 MHz för att man ska vara nöjd, när det räcker med 1000 till 2000 MHz? Är det för att man ska spara elenergi på att köra den snabbare eller vadå?... kampen om klockhastigheten lade sig efter att de stora tillverkarna insåg att deras försök var för ambitiösa och att det de försökte sig på var att leverera något som inte var möjligt. Men de slutade inte där. Istället började de konstruera processorer som hade fler än en kärna. Vad är nästa steg?... ska jag behöva bygga ut ett nytt rum i mitt hus för att få plats med min nya "bärbara" dator? En hel jävla datacentral blir det fan då.

De stora tillverkarna är rädda för att de ska ha mindre pengar att tjäna, det är det. Eller att man ska börja vända sig mer till budget-komponenter från tillverkare så som VIA, SIS, m.fl. Alltid är det pengar inblandade.

Varför säger man annars att en PC dator idag betraktas som föråldrad om den är 2 år gammal? För bara några år sedan (i relation till datoindustrins ålder) kunde en PC dator vara lika effektiv och funktionell som den var för 10 år sedan eller mer. Livslängden på dagens PC datorer är alltså ca en tiondel av det. Jag frågar er: varför?

Snart måste man väl köpa en ny dator varje vecka eller varje dag, det kan bli en daglig vara precis som mjölken, det är det som verkligen är skrämmande enligt mig. Snart kan vi säkert "prenumerera" på nya datorer eller komponenter månadsvis för att tillgodo se behoven. Men vems behov? Inte så mycket användarnas som tillverkarnas! Det är därför dumt att betala för mycket för en dator! Den måste ändå bytas om ett år eller så. Tacka industrin för det! Så köp gärna en budget-dator eller varför inte en Netbook! Och tvinga tillverkare av hårdvara och mjukvara att anpassa sig efter dig också och inte bara efter användare som har kärnkraftverk till datorer som drar över 400 Watt. Tvinga dem att komma ner på jorden igen!

Både Han och resten av hans förespråkare kan ta sig nånstans! Det är vad jag tycker.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Andra stora aktörer i branschen som har en tveksam inställning till netbooks är AMD och Sony. Även självaste Intel har uttryckt en oro att de billiga datorerna kan kannibalisera på försäljningen av dyrare, mer lukrativa datorsystem.

Nvidia är ju inte då direkt ensamma om denna uppfattning men det är kul att de flesta här tycker sig veta bättre

Ni argumenterar ungefär som att Jen-Hsun Huang tycker och tror att netbooks skall klara av tyngre applikationer. Han pratar om den eventuella skada de allt mer populärare nätböckerna kan göra och det är ingen orimlig tanke.

Samtidigt är det marknaden som styr. Vill folk ha netbooks kanske det leder till sämre försäljning och spridning av tyngre applikationer samt sämre försäljning av kraftfullare datorsystem men det är ju då en naturlig utveckling.

Som politik.. alltid får några lida

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Då kan de ju göra effektivare program så är problemet ur världen=)

Citat:

Microsoft!
(to the tune of "Jingle Bells")

Nine-tenths of a gig,
Biggest ever seen,
Gosh, this program's big-- MS Word 15!
Comes on ten CDs,
And requires--damn!
Word is fine, but jeez--
60 megs of RAM?!

Oh! Microsoft, Microsoft,
Bloatware all the way!
I've sat here installing Word
Since breakfast yesterday!
Oh! Microsoft, Microsoft,
Moderation, please.
Guess you hadn't noticed:
Four-gig drives don't grow on trees!

Citat:

I Write the Code
(to the tune of "I Write the Songs")

I've been a geek forever,
And I wrote the very first DOS.
I put my software and IBM together--
I got profit, and they got the loss!
I write the code that makes the whole world run;
I'm gettin' royalties from everyone.
Sometimes it's garbage, but the press is snowed;
You buy the box, I sell the code.

Every software company
Is doing Microsoft's R&D...
You can't keep a good idea down these days.
Even Windows is a hack
We kinda based loosely on the Mac.
So it's big, so it's slow--
You've got nowhere to go!
I need cash, I don't need praise!

I write the code that fits the world today:
Big mediocrity in every way.
We'll make the Mac OS's share erode;
You'll have no choice--you'll buy my code.
I am Bill Gates, and I write the code!

Citat:

I Just Called to Say I Bought You
(to the tune of "I Just Called to Say I Love You")

Hello, it's Bill. I hope you're well.
And how's your product? You know, we're its biggest fans.
You must admit
That it's a hit
Which here at Microsoft, fits neatly with our plans.

I just called to say I bought you
I just called to say you're unemployed
I just called to say I bought you
And to tell you that we're truly overjoyed.

Don't have a fit. Now, don't be mad.
Cause after all, this is your fault, at least a tad.
You may recall
That late last fall
You came to Microsoft and showed us what you had.

I just called to say we own you
You're the best new product that we've found.
I just called to say it's over.
Now there's one less MS rival going 'round.

Alla låtar skrivna av David Pogue.

http://www.davidpogue.com/pogue_unplugged/songspoofs.html

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

När radion, TVn, bilen mm kom hade de flesta knappt råd att köpa en. Nuförtiden är det inte ovanligt att man har flera.

Samma utveckling tror jag redan vi ser inom datorområdet. Man har inte EN dator utan flera. En fet speldator, en bittorrentklient, en filserver, en HTPC och en/flera surf, office, chat, skype dator till varje familjemedlem.

Historien har lärt oss att vid varje tekniksprång har det gamla utmanats för att ge plats åt det nya - den som inte accepterar och ser möjligheterna i det nya blir förbisprungen.

nVidia har ju själva lanserat demoprototyper av nya effektsnåla bryggor för små netbookPC som de tänker tjäna pengar på. Problemet många (nVidia mfl) utom Intel har är att leverera stora volymer. Därtill har efterfrågan på dyra grafikkort avtagit betydligt i finanskrisens spår. Däremot har efterfrågan ökat på netbooks. Det gäller att vara i rätt nisch - vilket uppenbarligen nVidias VD missat, troligen efter kritik från styrelsen, så hans uttalande är troligen ett sätt att försvara sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bread_
Linux, Firefox, open office ?

vacker tanke, fungerar inte i verkligheten. Lite synd men så är det. Alternativen finns redan, som dessutom är gratis, men ändå är det ett mikroskopiskt antal som använder dem (undantaget Firefox förstås).