GUIDE - Undervolta din laptop (minska värmen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toobster
Hmmm.. vilka temps ni har.. jag har ca 90 vid full load nu med sänkt volt. Den var 93 grader innan. Datorn är hur stabil som helst. Jag har kört Folding@Home i ett halvår som också rullat bra. Dock är ju tempen galet hög.

Nu i idle ligger den på 60 grader.

CPU:n är en T7400 dvs 2,16Ghz. Skumma grejer..

Hur mycket sänkte du den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Hur mycket sänkte du den?

7 steg. Startar på 0.9625V och slutar på 1.0750V

EDIT Kan påpeka att fläkthastigheten varierar också.. kanske borde ställa den på full på nått sätt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Om nu kollat mitt inlägg så ser ni att jag har lyckats. Sänkt från 77-78 grader till 61 grader under 30 minuters belastning, tänk på att den dessutom kört 5x30 min tidigare så denvar genomvarm, men trots det endast 61C.

Kanske man ska ge sig på clockgen? Core 2 duo överkockar ju bra, oavsett mobile eller inte, det enda problemet i laptops verkar vara värmen, men min Dell kunde ju konfigureras med snabbare processorer som utvecklar lite mer värme och en max temperatur på 61C är inte så farligt.

EDIT: Ojojoj, min _idle_ temperatur är nu 32 och 33,8 grader efter att ha varit igång i 45 minuter med användning. Under vanligt användande går den inte över 40 grader längre, min tidigare idle var 40 och 42 och jag kan sänka lite till!

Så du vet det sä är core 2 duo låst så du kommer inte att kunna överklocka din m processor

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk

tjena,, har en HP nx9420 , kollade tempen låg 90 grader , körde guiden första försöket

Using CPU #1
Beginning a continuous self-test to check your computer.
Press Stop to end this test.
Test 1, 800000 Lucas-Lehmer iterations of M172031 using 8K FFT length.
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Torture Test ran 1 minutes 53 seconds - 1 errors, 0 warnings.
Execution halted.

ändrade lite till , efter typ 4 min med ORTHOS , VID 1,012 CPU temp 95 grader
fläkten går upp till max vid 90 grader....

Permalänk
Medlem

du måste ha endel damm i din laptop desmomanne
öppna och rensa bort dammet så kommer tempen ligga på runt 40-50.
min ligger på 45.5 och har som mest 55 grader.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

ok, man får ta fram mejslen och börja skruva en del, något man bör tänka på??

Permalänk
Medlem

Ja, har du aldrig varit inne i en dator innan ska du nog hålla dig att bara skruva chassi-skruvarna, och inga andra skruvar. Det enda du ska göra inne i datorn är att rensa bort dammet. Koncentrera på fläktarna, speciellt processor-fläkten. Det bästa du kan göra är att köpa en burk komprimerad luft och gå lös. Tänk isåf på att hålla burken upprätt så du inte sprutar ut is. Dammsuga? Jag har dammsugit min dator utan omedelbara fel (kan pga ESD uppstå latenta problem som visar sig senare), men det bör undvikas, åtminstone att komma närmare än nån decimeter från någon komponent.

Glöm för jösse namn inte att stänga av datorn och rycka strömkabeln innan du börjar. Sen kan du lägga datorn ner om det skulle hjälpa.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Du tar ut batteriet, använder en torx (möjligtvis en T6 el T7) som finns under under batteriet.
Sedan tar du lös listen där startknappen o alla fina funktioner finns på, ta en liten mejsel och bänd upp någon av kanterna så faller det bort.
Sedan skall du ta bort skruvarna under som är märkta med tangentbord, ta sedan ur tangentbordet.
När dom 2 delarna är borta så lär du se fläkten och lär märka hur den skall tas lös, och kommer inte behöva någon dammsugare. Bara att använda fingrarna för att ta bort dammet på flänsarna och sedan lösa fläkten kan du blåsa ur.

Kolla annars in länkarna som finns här

Hp nx9420 tråden

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

jätte bra tack för tipsen, din länk kanon matx,

har nu städat och f-n vad mycket damm, tog samma inställningar som matx och funkar kanon, tempen dalade från 95 till 67

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av desmomanne
jätte bra tack för tipsen, din länk kanon matx,

har nu städat och f-n vad mycket damm, tog samma inställningar som matx och funkar kanon, tempen dalade från 95 till 67

Eh, sorry för mina usla tips. Hade glömt av vilken dator du hade mellan gångerna. Pratade givetvis om hur man gör med en stationär.
Luft på burk är dock alltid en hödare. Det håller.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

sedär ja, trevligt att de löste sig.
Hade nämligen de själv förut, och kan säga att de blev så varmt att skärmen slockna och sattes igång när man spelade
Så börjar tempen på höjas igen är det dags att ta bort damm igen.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för en utmärkt guide. Hade inte snubblat över begreppet undervoltning förut Sänkte full load tempem med ca 15 grader på min Znote 6625WD. Nu vågar man nästan köra folding@home på den igen utan överhettning

Visa signatur

MacbookPro 13'' mid 2010, canon EOS 60D, panasonic lumix dmc-lx3

Permalänk

Har just tankat programet till min "nya" dator med en Pentium M 725, men har ett litet problem.
Jag har inte börjat volta eller så än så det är inget problem med det, men under "Temperature" står det N/A, vad kan jag göra åt det?
Jag trodde programmet skulle fungera utmärkt på en sån här processor :/

Edit: har nu undervoltat, klarade o gå från 1.340 vid 1.6ghz till 1.020volt innan orthos räknade fel.
Klarade o gå från 0.988 vid 600mhz till 0.700 vilket är det minsta som går o välja

Vid 1.6 ghz gick temperaturen från 64 till 52 grader enligt speedfan + att fläkten blev mycket tystare

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Nån som kör det på windows 7, och har auto start på det.

Jag har ändrat till "run at startup" men det händer inget!

Nån som kan hjälpa mig?

Windows 7 Build 7000 32-bit

Visa signatur

"Det är den djupa okunnigheten som framkallar den tvärsäkra tonen."

Permalänk
Medlem

Utomordentlig guide som alla med laptop bör använda ^^

Jag undervoltade min Dell XPS M1710 (T7200) då jag uppmätte temperaturer på över 80 grader (90 som mest när jag använde prime och testade den med). Undervoltade till 1.000 i RM, 1.11 enligt Everest. Toppar nu 75grader, och att spela upp filmer i full HD är jag inte längre rädd för

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prinsen
Nån som kör det på windows 7, och har auto start på det.

Jag har ändrat till "run at startup" men det händer inget!

Nån som kan hjälpa mig?

Windows 7 Build 7000 32-bit

kör som administratör så fungerar det.
men varje gång du startar datorn så klagar uak på programmet.
så man får trycka yes, och yes och yes och yes

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Jag prövade undervoltningen, har AMD och hade 1,1250 från början pch kom ner till 0.9500. Men temperaturskillnaden var inte så stor. Hade 88 grader max från början, och efter undervoltningen gick den ner till 81 grader. Men det är väl bättre än inget.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Under "advanced CPU settings" finns det inställningar för enhanced low power states, vilka ska man bocka/bocka av där?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Jag prövade undervoltningen, har AMD och hade 1,1250 från början pch kom ner till 0.9500. Men temperaturskillnaden var inte så stor. Hade 88 grader max från början, och efter undervoltningen gick den ner till 81 grader. Men det är väl bättre än inget.

lVilken CPU har du? RMclock verkar nämligen inte stöda min CPU, en Turion X2 ultra. Någon som vet om det finns någon möjlighet att använda RMclock med dessa processorer?

Anton_major: hur gjorde du för att få fram cpu-informationen till programmet?

Permalänk

Hej jag misslyckas redan på omgång 1. Jag laddade ner och installerade RMClock(rmclock_235_bin.exe). ja la i ats1v.exe i mappen C:\Program Files (x86)\RMClock och döpte om den till atsiv. Jag gör ett nytt textdokument, Lägger in texten du citerat i filen och döper den till filename.vbs. Sen så la jag den först på skrivbordet och startade rmclock.exe, men fick error. Sen testade jag att lägga filename.vbs i C:\Program Files (x86)\RMClock men fick error. Var gör jag fel?

Permalänk
Medlem

Jag har nu följt denna och en annan guide här på SweClockers men har inte nått något vidare resultat. Första och främst kunde jag utan problem ställa både 6.0x och 11.0x till 0.95V (lägsta) och när jag nu kör med Performance on Demand upplever jag ingen temperaturförändring från förut.

Jag har aldrig gjort det här förut och är inte vidare datorkunnig, men jag har noggrannt följt guiden. Är det möjligtvis några avancerade inställningar jag missat? Såg tillexempel att guiden hade "Sync. TM1 on CPU cores" och "Enable Extended throttling" ikryssade, vilket inte var standard för mig (RMClock 2.35).

Jag har en Core 2 Duo T5550.
Måste verkligen tysta ner denna dator.

Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Jättekonstigt faktiskt. Säker på att du inte märker någon skillnad vid full load i temp, med resp utan RMClock?

Dra upp ett externt program (har för mig att senaste CPUZ visar fel pga av någon bugg, men testa den eller Everest), och kontrollera så att processorn beter sig som den ska. Dvs att den växlar upp vid load, både med och utan RMClock.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nortum
Jag har nu följt denna och en annan guide här på SweClockers men har inte nått något vidare resultat. Första och främst kunde jag utan problem ställa både 6.0x och 11.0x till 0.95V (lägsta) och när jag nu kör med Performance on Demand upplever jag ingen temperaturförändring från förut.

Jag har aldrig gjort det här förut och är inte vidare datorkunnig, men jag har noggrannt följt guiden. Är det möjligtvis några avancerade inställningar jag missat? Såg tillexempel att guiden hade "Sync. TM1 on CPU cores" och "Enable Extended throttling" ikryssade, vilket inte var standard för mig (RMClock 2.35).

Jag har en Core 2 Duo T5550.
Måste verkligen tysta ner denna dator.

Tacksam för all hjälp.

Det var ett tag sedan nu som jag skrev guiden, och jag kör inte windows längre utan har konverterat till Mac. Så tyvärr kan jag inte kolla igenom vilka inställningar jag körde exakt. Såvitt jag vet spelar de andra inställningarna ingen större roll än de jag nämnt. Jag vill minnas att jag hade problem att aktivera sänkningen, men det kan du dubbelkolla under monitoring, till vänster där volttalet står (som man ser på mina bilder). Om volttalet är det ursprungliga, så kan det vara att din dator inte valt det nya energischemat som du skapat.

Permalänk
Medlem

Hejssan, nu har jag undervoltat min C2D P7350 och temperaturen har sjunkit med ca 20 grader från 75 till ca 55 (i load) =D, man kan inte klaga :P.

1. SuperLFM .850V
2. 6x .900V
3. 6,5x .900V
4. 7x .925V
5. 7,5 .950V

Jag försökte först med RMclock men den känner tydligen inte igen processorer med halva multiplar så min P7350 blev underclockad med ca 100MHz 7 x 266 (tror jag). Andra processorer med halva multiplar T8100/T9300/P7350/P8400/P9500.

Jag böt iaf från RMclock till CPUgenie å den fungerar helt perfekt, och den känner igen alla multiplar

Permalänk

funkar inte för mig=(

Hej åh tack för en fin guide. Men det funkar inte för mig tyvärr. Gjort som du skrivit i guiden, jag har 64-bits vista och följt anvisningarna för tweaket också. DET ÄR JUST TEXTDOKUMENTET SOM JAG TROR DET BLIR KNAS PÅ, JAG har copy and pastat koden som du angivit i guiden och sparat filen som filename.vbs. Men det går inte att öppna programet via den filen eller exe filen som jag döpt om enligt anvisningar i guiden. Vad gör jag för fel?

Tacksam för svar till en hjälplös stackare.

länk med bilder på hur det ser ut: http://rhett.ei.hv.se/anders_n/index.php/2009/05/09/undervoltning/

Permalänk
Medlem

Re: funkar inte för mig=(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Nilsson
Hej åh tack för en fin guide. Men det funkar inte för mig tyvärr. Gjort som du skrivit i guiden, jag har 64-bits vista och följt anvisningarna för tweaket också. DET ÄR JUST TEXTDOKUMENTET SOM JAG TROR DET BLIR KNAS PÅ, JAG har copy and pastat koden som du angivit i guiden och sparat filen som filename.vbs. Men det går inte att öppna programet via den filen eller exe filen som jag döpt om enligt anvisningar i guiden. Vad gör jag för fel?

Tacksam för svar till en hjälplös stackare.

länk med bilder på hur det ser ut: http://rhett.ei.hv.se/anders_n/index.php/2009/05/09/undervoltning/

Nu har ju jag inte vare sig Vista eller 64-bits, men jag kan ju se att sökvägen till RMClock är en annan än den i din textfil (jmfr Progam/Program Files).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Min Compal 90 stänger av sig efter ca 45 mins spelande så nu tänkte jag göra något åt problemet.

Vad händer om datorn undervoltas så mycket så den inte går att starta igen? Alltså hur resetar man cmos på en laptop?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

det ska väl inte kunna hända om du börjar försiktigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
det ska väl inte kunna hända om du börjar försiktigt?

Det är inget jag strävar efter, men om det skulle hända. Det är inte värt att göra detta om man riskerar att få slänga datorn. Nu kan jag i alla fall surfa o göra mindre krävande aktiviteter på datorn. Och spela i 30 min.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Min Compal 90 stänger av sig efter ca 45 mins spelande så nu tänkte jag göra något åt problemet.

Vad händer om datorn undervoltas så mycket så den inte går att starta igen? Alltså hur resetar man cmos på en laptop?

Inga problem. Denna guide beskriver undervoltning mha mjukvara som körs från OS (windows).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB