Användar intryck av OCZ Apex

Permalänk
Medlem

Användar intryck av OCZ Apex

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4968...

Vista is now fully installed on the single Apex 120GB and i have been running for about 1 hour.
Partition was aligned with an offset of 128 sectors (64k) before installing Vista.

No tweaks.
Some fairly heavy multitasking going on.
Editing an MS Word document in Word 2007
Browsing the Internet (4 IE7 open)
Encoding an MPEG2 video stream
Playing some MP3 files in the background.

No stuttering and smooth.

With Tony's Vista tweaks.
More or less the same multitasking as above.
No stuttering and very smooth and, the system just feels more snappy.

All good so far.

RAID 0 on ICH9R to follow.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

verkar funka bra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Synd att priserna fortfarande är skyhöga, dom verkar kosta bra mycket mer än jag förväntade mig iaf!
Trodde aldrig dom skulle ta närmare 9000:- för 250GB eller 5-6000:- för 128GB. Hutlöst. Kan man ju lika gärna köpa intel x25-e/m.

Men kul att apex verkar lira fint.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Synd att priserna fortfarande är skyhöga, dom verkar kosta bra mycket mer än jag förväntade mig iaf!
Trodde aldrig dom skulle ta närmare 9000:- för 250GB eller 5-6000:- för 128GB. Hutlöst. Kan man ju lika gärna köpa intel x25-e/m.

Men kul att apex verkar lira fint.

Har du rökt något olämpligt?
Intel X25-E 32GB - 4300 Kr
Intel X25-E 64GB - 10300 Kr
Intel X25-M 80GB - 4000 Kr

OCZ Apex 60GB - 2800 Kr
OCZ Vertex 60GB - 2800 Kr

Stor pris skillnad, svar ja! :)u nästan 4 st vertex diskar för en intel 60Gb.

Vertex och Apex har dubbel skriv str än intel's m diskar dessutom.

Sedan kommer Ju G.Skill titan ( som är mycket lik apex) men även andra tillverkare med SSD diskar, så man kan nog vänta några månader till alla är ute på marknaden och de sjunkit i pris lite.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Har du rökt något olämpligt?
Intel X25-E 32GB - 4300 Kr
Intel X25-E 64GB - 10300 Kr
Intel X25-M 80GB - 4000 Kr

OCZ Apex 60GB - 2800 Kr
OCZ Vertex 60GB - 2800 Kr

Stor pris skillnad, svar ja! :)u nästan 4 st vertex diskar för en intel 60Gb.

Vertex och Apex har dubbel skriv str än intel's m diskar dessutom.

Sedan kommer Ju G.Skill titan ( som är mycket lik apex) men även andra tillverkare med SSD diskar, så man kan nog vänta några månader till alla är ute på marknaden och de sjunkit i pris lite.

Nej, har du?
Jag gav min åsikt, sen om du tycker att jag rökt något för att jag har en åsikt som inte du håller med om spelar absolut ingen roll.
Jag tycker att det är så. Sen om du tycker annat, så gör det, jag bryr mig inte, för du har rätt att tycka vad du vill

Jag nämnde att 120GB och 250GB var svindyra, inte 60GB, men ändå ska du dra upp den i svar mot mitt inlägg, blir inte det lite fel?

OCZ Apex 120GB - 5000:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=386845
OCZ Apex 250GB - 9000:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=386846

Intel X25-M 80GB - 4000:-

Intel's ssd vet man ju redan att den är grym. Men OCZ som nu skulle släppa billiga och bra SSD, varför är priserna så höga ändå? Jag skulle köpa en Intel X25-M 80GB eller 160GB i detta fallet (inte för att jag kommer göra det, för jag tycker dom är svindyra med) bara för den sakens skull! För dom kostar ju typ lika mycket per GB och intels SSD är välbeprövad.

Överföringshastigheten är inte så viktigt, speciellt inte när de redan är så pass snabba, accesstiden och att den inte "hackar" är viktigast! Och det verkar ju apex klara av galant.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Man ska inte titta på dessa diskar från Intel, de är "gamla" och dyra. Även Intel kommer med nya diskar nu 09, som är både billigare och bättre.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Kan man ju lika gärna köpa intel x25-e/m.

varför skulle man lika gärna köpa intel x25-e/m? du kan ju inte jämnföra apex eller vertex's 250gb vs intels 80gb... däremot intels 60gb vs apex 60gb och pris skillnaden där e stor.. dvs apex mycket billigare. om intel hade en 250gb skulle den ligga runt 20k+

Permalänk
Avstängd

intels vs vertex 60gb också.

troligen liknande prestanda elr bättre än intels.
Dock ska man notera att Intels kontroller rockar fett under vissa områden.
där är de mycket bra

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Nu är det en väldigt stor skillnad mellan X25-E och X25-M, där X25-M använder billiga MLC-baserade flashminnen använder X25-E dyrare SLC-baserade flashminnen. Om man ska jmfra Intels enheter med OCZ's kommande bör man därför jmfra med X25-M.

Sett till prestanda håller jag med Skillz att Apex är fasligt dyr. Nu ogillar jag iof att jmfra pris/GB men eftersom det är ngt som används överallt där SSD nämns kanske man bör nämna att pris/GB för Intel X25-M ligger på 50:-, för de angivna Apex-priserna ligger pris/GB på 46.50. 2800:- tycker jag oxå är alldeles för mkt för 1 (en) enhet av Apex' kaliber. Med tanke på att Intels enhet kör över Apex-enheterna när det kommer till systemprestanda bör Apex-enheterna bli ordentligt mkt billigare för att konkurrera i det populära segmentet "pris/prestanda". Nu i början kommer nog Apex ändå sälja bra, bara det att det är "integrerad RAID-0" kommer säkert sälja ett antal till spelfantaster som är intresserade utav teoretiska överföringshastigheter.

Nu är iof inte det angivna priset något man ska fästa allt för stor vikt vid, med tanke på att Apex har blivit åtminstone 1 månad försenad är det troligtvis så att den ligger på "backorder", det finns nog ganska många som har förhandsbokat ett exemplar. Med många förhandsbokningar är det möjligt att både första och andra batchen från tillverkaren är reserverad till det ordinare "hypade" priset, i så fall är det för tidigt för att vänta sig att leverantörerna ska pressa priserna, det skulle bara få som följd att folk bokar om dem till det lägre priset, med lägre förtjänst som följd.

Jag tror istället att priserna för Apex kommer dyka ordentligt när de väl finns "bakom disk", och mer därtill när Vertex dyker upp där oxå, om OCZ's förhandsinformation stämmer om Vertex ska den prestera många ggr bättre än Apex och i så fall bör priset för Apex sänkas rejält för att OCZ ska lyckas bli av med dem.

Permalänk
Avstängd

vi får se hur vertex presterar, men funkar de bättre med cache så finns det ingen anledning att köpa apex.

Ny teknik, ny kontroller samt cache.
Bra odds för vertex.
2st 30gb i raid0 kan troligen ge riktigt bra resultat med inbyggt raid.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nada
varför skulle man lika gärna köpa intel x25-e/m? du kan ju inte jämnföra apex eller vertex's 250gb vs intels 80gb... däremot intels 60gb vs apex 60gb och pris skillnaden där e stor.. dvs apex mycket billigare. om intel hade en 250gb skulle den ligga runt 20k+

För dom är välbeprövade Apex är ju så pass ny ännu och man vet ju inte riktigt alla fördelar eller nackdelar den har, så det är lite som att vara halvt vilse i skogen att köpa en sån just nu.
250GB hade troligtvis legat på 12500:- ungefär (50:-*250GB).
Det jag tycker är snålt av OCZ och intel är att om man köper en större SSD så är priset per GB minst lika mycket som för de mindre, borde vara billigare ju mer man köper tycker jag i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
intels vs vertex 60gb också.

troligen liknande prestanda elr bättre än intels.
Dock ska man notera att Intels kontroller rockar fett under vissa områden.
där är de mycket bra

Precis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Nu är det en väldigt stor skillnad mellan X25-E och X25-M, där X25-M använder billiga MLC-baserade flashminnen använder X25-E dyrare SLC-baserade flashminnen. Om man ska jmfra Intels enheter med OCZ's kommande bör man därför jmfra med X25-M.

Sett till prestanda håller jag med Skillz att Apex är fasligt dyr. Nu ogillar jag iof att jmfra pris/GB men eftersom det är ngt som används överallt där SSD nämns kanske man bör nämna att pris/GB för Intel X25-M ligger på 50:-, för de angivna Apex-priserna ligger pris/GB på 46.50. 2800:- tycker jag oxå är alldeles för mkt för 1 (en) enhet av Apex' kaliber. Med tanke på att Intels enhet kör över Apex-enheterna när det kommer till systemprestanda bör Apex-enheterna bli ordentligt mkt billigare för att konkurrera i det populära segmentet "pris/prestanda". Nu i början kommer nog Apex ändå sälja bra, bara det att det är "integrerad RAID-0" kommer säkert sälja ett antal till spelfantaster som är intresserade utav teoretiska överföringshastigheter.

Nu är iof inte det angivna priset något man ska fästa allt för stor vikt vid, med tanke på att Apex har blivit åtminstone 1 månad försenad är det troligtvis så att den ligger på "backorder", det finns nog ganska många som har förhandsbokat ett exemplar. Med många förhandsbokningar är det möjligt att både första och andra batchen från tillverkaren är reserverad till det ordinare "hypade" priset, i så fall är det för tidigt för att vänta sig att leverantörerna ska pressa priserna, det skulle bara få som följd att folk bokar om dem till det lägre priset, med lägre förtjänst som följd.

Jag tror istället att priserna för Apex kommer dyka ordentligt när de väl finns "bakom disk", och mer därtill när Vertex dyker upp där oxå, om OCZ's förhandsinformation stämmer om Vertex ska den prestera många ggr bättre än Apex och i så fall bör priset för Apex sänkas rejält för att OCZ ska lyckas bli av med dem.

Du förstod precis vad jag menade

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Notera att priset på intels x25M diskar har sjunkit med en tusenlapp i helgen.
4000kr för 80gb.
vilket gör disken betydligt mer prisvärd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)