SSD+spinpoint eller raptor 150Gb?? :S

Permalänk
Medlem

SSD+spinpoint eller raptor 150Gb?? :S

Hej, jag ska köpa en operativsystemshårddisk och undrar vad ni skulle rekomendera för sätt att göra detta som.

För jag ska ha operativsystemet på en snabbhårddisk och frågan är då om jag ska köra på en SSD disk där jag har operativsystemet och sedan köpa en spinpoint F1 1TB som jag delar upp och har program och spel mm på, kommer det att flyta på bra ändå? Jag vet inte hur mycket men 30 gb i SSD disk borde väll räcka till att ha operativsystemet på och virusprogram på tex.

Eller så köper jag en raptordisk 150 Gb kanske så kommer nog alla program och spel att rymmas på. Men frågan är då om programmen och spelen kommer att seganer uperativsystemet?

Jag har vista premium 64bit just nu men funderar på att köpa xp 64 bit istället, var skulle ni rekomendera? Man får velle ut mer av datorn om man kör med xp 64 bit?

Komm jätte gärna med förslag på hur jag kan göra för att jag är himla osäker på just nu på hur jag ska göra.

Mvh//Niklas

Permalänk
Medlem

w7 tar väl bara upp kanske 2-3GB så ja en 30GB disk räcker utan problem! Du kan köra in rätt många spel också ..

Valet är ganska självklart ssd + en hårddisk för lagring av data. Det är effektivast

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Visst är allting självklart, moire? Varför skriver inte du en FAQ om lagring så att vi kan stänga ner all onödig trafik i denna delen?

Du har ingen aning om vilken SSD han funderar på och ändå rekommenderar du otvetydigt en SSD? Tragiskt. För dig och för kunden, som det verkar enligt alla dina tidigare inlägg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Visst är allting självklart, moire? Varför skriver inte du en FAQ om lagring så att vi kan stänga ner all onödig trafik i denna delen?

Du har ingen aning om vilken SSD han funderar på och ändå rekommenderar du otvetydigt en SSD? Tragiskt. För dig och för kunden, som det verkar enligt alla dina tidigare inlägg.

Hade jag haft tid skulle jag gjort en guide som alla kan följa

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig at vänta en stund för att sedan köpa en SSD som system-disk. De som finns i handeln just nu håller inte riktigt måttet (för mig iaf).
Att köpa en 150GB raptor som du senare vill byta ut mot en SSD är inget kul scenario. Vad ska du med en 150GB-disk till som var svindyr och inte sväljer något när SSDn tagit över all dess funktion (som snabb söktid).

Själv tycker jag Vertex-diskarna är intressanta både prestanda och pris (Intel-diskarna är ju bra men senaste jag såg var runt 8-9k för en 60GB, glöm det). Bara de kom i lager.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd

5k för 80gb intel ssd.

Köper man ssd och mlc baserad och budget modell så bör man köpa 2st och köra dessa i raid0.
Optimala med extern raidkontroller

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Är inte alls haj för fem före när det gäller hårddiskar över huvudtaget men ska du ha en SSD som systemdisk ska du ha en specielltyp för det sker många skrivningar. De billiga ska du inte använda för deras livslängs blir då betydligt lägre.

Tror det var något sådant. Läste det i något annat forumsinlägg.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera att ha en 64GB SSD. Om du har vista ultimate 64bit SP1, så tar det ca 30GB.
Sedan skulle jag komplettera med en spinpoint.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köpa en Raptor 150 GB. Det känns inte aktuellt att köra på en SSD disk ännu. Med tanke på att dom är nyutvecklade och högt pric för prestandarden.

Tack för atlla förslag i alla fall!!!

//Niklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
w7 tar väl bara upp kanske 2-3GB så ja en 30GB disk räcker utan problem! Du kan köra in rätt många spel också ..

Valet är ganska självklart ssd + en hårddisk för lagring av data. Det är effektivast

Får jag fråga var du fått de siffrorna ifrån? 2-3 GB?

Mitt nyinstallerade w7 har en windowsmapp på 12GB.

Permalänk
Medlem

har du inte vliteat ner din installation ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
w7 tar väl bara upp kanske 2-3GB så ja en 30GB disk räcker utan problem! Du kan köra in rätt många spel också ..

Valet är ganska självklart ssd + en hårddisk för lagring av data. Det är effektivast

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
har du inte vliteat ner din installation ?

Du har alltså inte alls någon "vanlig" version av Windows 7, ändå går du ut med rekommendationer om diskstorlek och påståenden om hur stort operativet är installerat. Har jag förstått det rätt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Du har alltså inte alls någon "vanlig" version av Windows 7, ändå går du ut med rekommendationer om diskstorlek och påståenden om hur stort operativet är installerat. Har jag förstått det rätt?

Låt mig citera mig själv
"tar väl bara upp kanske..."

En rekommendation skrivs i stil med:
" Jag rekommenderar..."

Observera skillnaden.

Det jag rekommenderade var 30GB vilket räcker gott och väl till alla tänkbara installationer av en flora av operativsystem

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

ursäkte en fråga hur kopplas SSD diskar i en dator? det är ju inte sata gränssnitt på dem?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
ursäkte en fråga hur kopplas SSD diskar i en dator? det är ju inte sata gränssnitt på dem?

Inte ? Vad är det för gränssnitt på dessa diskar då ? pata? Det är naturligtvis sata. Hur skulle de annars kunna sälja dessa diskar som ingen kan använda ???

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

tänkte om de kopplas via nån sorts adapter, vet ju inte så mycket om SSD annat än att de är dyra men så är ju raptor diskarna också

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Gjorde lite benchmarks om någon skulle vara intresserad...
jämförde även med Samsung Spinpoint...