Nya Datorbutiken slår upp portarna

Permalänk
Medlem

Om man läser en bit ner i denna tråden finns det en förklaring från Jacob aka datorklippet, det är även så att Niklas har svarat med organisationsnummert för hans bolag (Pro Dat)

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8200...

Här kommer även uppgifterna om Datorklippet:

Datorklippet i Malmö AB
Orgnr: 556768-0722

Trelleborgsvägen 14
21432 MALMÖ

Telefon: 070-5907328

Reg.datum: 2008-10-23
Kommun: Malmö
Län: Skåne län

VERKSAMHET
47410 Specialiserad butikshandel med datorer, programvara, data- och tv-spel

STYRELSE & ANDRA BEFATTNINGAR
Exekutiva befattningar
Jacob Hans Oscar Mårtensson (f. 1971), VD
Styrelse och andra övervakande befattningar
Jacob Hans Oscar Mårtensson (f. 1971), Ordinarie ledamot
Maria K H R Mårtensson Liljegren (f. 1964), Suppleant
Tillsynsbefattningar
Thomas Carl Bror Svenson (f. 1957), Revisor

FIRMATECKNARE
Firman tecknas av styrelsen

BOLAGSORDNING
Bolaget ska bedriva försäljning av datorer, datortillbehör,
hemelektronik och förenliga produkter via butik och postorder.

Gör man en sökning på Jacob eller Niklas ser man att de inte har något ägar intresse eller styrelse uppdrag i varandras bolag.
Det är även datorklippet som köpte upp invetarier och restlager från Shoppingsajteran (gamla ägarna av datorbutiken). Ja det är en soppa, det håller jag med om. Och man får verkligen leta för att hitta all fakta.

Går att dubbelkolla själv på http://www.allabolag.se/ kan tyvärr inte länk då jag använder en annan tjänst som kostar en "liten" slant om året.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock
Kommer aldrig mer handla från DB igen iallafall, trots att de inte är samma ägare, blev ett moderkort fattigar p.g.a skitstället.

fixar de mina 1800 spänn så får jag tillbaks förtroendet för varumärket i övrigt önskar jag de nya ägarna lycka till.

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

Fan va de lipas här? Många oinsatta snorungar som inte fattar de ens grundläggande.

"Jag tänker inte handla där igen" - Det är en ny affär!!! Hade du handlat där om det var ett annat namn? Svar ja. Visst, han kanske gjorde fel att köpa rättigheterna till varumärket. Kanske borde han startat upp "d0tabutiken" istället... då hade snorungarna på forumet varit helt hypade.

Idioti!

Permalänk

Allt hopp verkar inte vara ute för sweclockers.
Tack Lemuren och kontro som kan posta fakta i en sådan här infekterad tråd där folk bara kallar varandra idioter mm.
Credz till Jerka också(iaf. för den andra posten).

Ni andra(som känner er träffade), det finns andra jättebra sidor som samlar jämnåriga där man kan leka med varandra. Testa gärna Habbo eller lunarstorm.

Till swec: antal poster per dag och antal medlemmar är inte allt. Ni borde se över att införa en åldersgräns.

Visa signatur

1400@1050

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadådå?
Allt hopp verkar inte vara ute för sweclockers.
Tack Lemuren och kontro som kan posta fakta i en sådan här infekterad tråd där folk bara kallar varandra idioter mm.
Credz till Jerka också(iaf. för den andra posten).

Ni andra(som känner er träffade), det finns andra jättebra sidor som samlar jämnåriga där man kan leka med varandra. Testa gärna Habbo eller lunarstorm.

Till swec: antal poster per dag och antal medlemmar är inte allt. Ni borde se över att införa en åldersgräns.

alltså hej på dig, hur jag bara undrar hur styrker man sin ålder på nätet mmm?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

alltså hej på dig, hur jag bara undrar hur styrker man sin ålder på nätet mmm?

Det är mycket lätt, men kan tycka att det är lite överdrivet:
http://www.elegitimation.se/

Sen handlar det inte om ålder, mer om *host* mognad *host* och insikt i hur företag drivs och vilka lagar som måste öljs. Gäller både i detta fallet med lagar och praxis hur det går till vid en konkurs men även rättigheter och skyldigheter i distansavtalslagen och konsumentskyddslagen. Säger inte att man behöver plugga eller något liknande, men man kommer långt med vanligt sunt förnuft

Tror saken handlar om att moderera lite hårdare bara, för jag håller med helt och hållet. Förstår att folk är upprörda här, speciellt om man har förlorat mycket pengar. Gillar inte att nämna personer via namn, men den pajkastningen "Niklas90" höll på med i nästan en månad innan han blev avstängd tycker jag talar lite för sig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kontro
Det är mycket lätt, men kan tycka att det är lite överdrivet:
http://www.elegitimation.se/

Sen handlar det inte om ålder, mer om *host* mognad *host* och insikt i hur företag drivs och vilka lagar som måste öljs. Gäller både i detta fallet med lagar och praxis hur det går till vid en konkurs men även rättigheter och skyldigheter i distansavtalslagen och konsumentskyddslagen. Säger inte att man behöver plugga eller något liknande, men man kommer långt med vanligt sunt förnuft

Tror saken handlar om att moderera lite hårdare bara, för jag håller med helt och hållet. Förstår att folk är upprörda här, speciellt om man har förlorat mycket pengar. Gillar inte att nämna personer via namn, men den pajkastningen "Niklas90" höll på med i nästan en månad innan han blev avstängd tycker jag talar lite för sig själv.

Agreed, kan inte annat än att hålla med dig. Nu vet jag att vi igentligen inte skall glida offtopic. Men då vi redan har saken på skrivbordet så kan jag ta mig frihet och säga några saker.

Vi kanske borde prata med ledningen för Sweclockers angående detta. Om hur folk beter sig på forumet, och att det behövs nya och agerande moderatorer.

För jag kan med största sannolikhet säga att många av dom äldre som skrivit i forumet tappat lusten att göra det med dagens "snorungar" som tror dom vet bäst i alla ämnen. Visst dom kanske vet ett och annat, men denna tråden är ju ett väldigt bra exempel på när dom inte vet bäst(ni vet vilka ni är).

Back till topic nu.

Jag pratade med Niklas på nya db idag, och han förklarade lite varför priserna på D-Linken som alla gnällde över va så högt.

Citat:

Anledningen till att produkten nedan är fel prisat har med två saker att
göra.
1. Alla priser är inte 100% intrimmade
2. D-Link höjde sina priser den 1/1, så de flesta på prisjakt sitter med
gamla lager på produkten.

Så nu vet ni det, och behöver inte ta upp priset angående D-Linken igen. För det berör väl inte trådens syfte, eller hur?

Edit: Mer text

Permalänk
Medlem

Re: Lager...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sk8dude
Men hur är det med deras lagerstatus nu då?? Finns "lagervarorna" i lager hos Datorbutiken eller som i slutet innan konkursen; hos någon annan någonstans i Sverige..?

Det var ju detta som ställde till det för många som reklamerade köp vid konkursen, eftersom reglerna för kortköpsreklamation sa att om varan funnits i lager vid beställning hade man rätt att få den även vid konkurs. Men DB hade ju inget lager.. Har de det nu? Nån som vet?

/ Calle

Dom har ingen lager. Det är Captech som lagerför deras grejer. Dom har exakt samma artikelnummer som t.ex. Inet, som också handlar av captech

Permalänk
Medlem

Vi kanske borde starta en tråd för konkret fakta runt den nya verksamheten. Det känns som att denna tråd har passerat sitt bäst före datum redan, med tanke på allt klagande och skrik över att dom har något att göra med f.d datorbutiken.

Finns det någon efterfrågan på en sådan tråd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
märkte att inet höll nästan samma priser men inte komplett då DB konkade. komplett har blivit ganska dyr nu!
handlar bara från dom så lite koll har jag på dom!

Jasså? Jag tycker allt jag sett att de höjt sina priser också? Har visserligen bara ett par konkreta exempel (P6T-Deluxe har höjts från 3100kr till 3300kr och P182 från 1300kr till 1500kr), men jag tycker generellt det känns som om de allt höjt de med? Dessutom vore allt annat i princip omöjligt med tanke på hur valutorna har gått.. Har för mig att jag läste någonstans att Svenska Kronan närmar sig att ha tappat 50% av värdet sedan krisens början, om Inet kan sänka sina marginaler SÅ mycket så de klarar det så är de inte mänskliga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
USD SAMT EUR....

Tänkt på att usd var ett bra tag på 5-6kr och Eur legat stabilt och pendlat mellan 9.2-9-4kr... idag runt 11kr... Det är en markant ökning på kort tid.

Precis.. EUR har gått upp c:a 20%, USD har på samma tid ökat med c:a 55%.. (~5,50-->~8,40).. Att ändå kunna hålla både sina priser mot slutkund och ändå överleva som företag är som redan påpekat inte möjligt, isf har man fel prisbild från början..

Permalänk
Medlem

Bunkrade ett gtx 280 för 2850kr
http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=5407922
Postförskott kostar ju inget i nuläget.

Jag har inga som helst problem i att de använder den gamla butikens namn, kommer ändå att handla på postförskott framöver så jag löper ingen större risk.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderstruck
Haha Jag ska testa beställa dom här fina skruvarna 19:- o se om det tar 100 år igen o få dem

http://www.datorbutiken.com/Default.aspx

Tycker du det är värt 79kr i frakt, så gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Tycker du det är värt 79kr i frakt, så gör det.

Är det inte 29kr som brevförsändelse då. Jag menar dom lär väl inte väga speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Är det inte 29kr som brevförsändelse då. Jag menar dom lär väl inte väga speciellt mycket.

Eftersom det står frakt från 79:- när man lägger skruv art.nr: 8900065 i kundvagnen utgår jag ifrån det är vad man får betala.

Kan ju vara så att "nya" datorbutiken dras med lika skumma fraktpriser som "gamla gjorde?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Eftersom det står från 79:- i frakt när man lägger skruv art.nr: 8900065 i varukorgen utgår jag ifrån det är vad man får betala.

Ja se på fan, det är som du säger. Jag tänkte då andra lätta produkter så som tex artnr: 6308524 resulterar i en frakt på 29kr. Men du har rätt, det blir postförsändelse i paket.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Mina uppgifter kommer härifrån: http://www.idg.se/2.1085/1.198256/tokrea-nar-datorbutiken-sta...

Jag uppfattade det som att han gått in som en av huvudägarna i det nystartade Datorbutiken, men han kanske skulle ha lagret till sitt eget nyregistrerade företag? I så fall får jag redigera inlägget. Låter det stå kvar tills vidare.

Det stämmer inte. Niklas är ensam ägare (tillsammans med sin fru) till nya datorbutiken.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lager...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av X3XTED
Dom har ingen lager. Det är Captech som lagerför deras grejer. Dom har exakt samma artikelnummer som t.ex. Inet, som också handlar av captech

Just det, nu när Ni nämner det så minns jag nyheten när de genomförde detta...

Dock hävdar jag att de borde vara tydligare med detta på sin hemsida, just på grund av att reglerna säger att konsumenten har rätt att få betalda lagervaror levererade även vid en konkurs.. Men de har ju inget lager, något som kan vara lätt att missa när man ser grön lagerstatus på hemsidan... Bara en reflektion efter konkurs-debaclet...
/ Calle

Visa signatur

Troy and Abed in the morning...

Permalänk
Medlem

Håller med många här att det nog inte var det smartaste att ta ett konkat bolags namn eftersom att det värkar vara mycket folk som inte förstår att det är ett nytt företag. Jag tvekar inte att beställa därifrån om de har bra priser dock.
Men jag tror att det blir väldigt svettigt första tiden för dom. Hoppas dock de lyckas bra.

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Bunkrade ett gtx 280 för 2850kr
http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=5407922
Postförskott kostar ju inget i nuläget.

Jag har inga som helst problem i att de använder den gamla butikens namn, kommer ändå att handla på postförskott framöver så jag löper ingen större risk.

Beställde ett jag med, grymt bra pris

Visa signatur

| Asus P6T DELUXE V2 i7 | 2 x Gigabyte GTX 460 OC - SLI | Core i7 970 | Corsair Hydro H50 | Corsair 750W TX | 6x2GB Corsair DDR3 1600MHz | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Intel X25-M SSD 160GB G2 | Windows 7 Home Premium x64 | Cosmos S 1100 | Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz |

Permalänk
Medlem

Pratade med Niklas Sandgren senast idag. Då passade jag på och frågade lite saker om den nya verksamheten.

Q: Är det samma person bakom masken på f.d db-mannen som skall vara db-mannen för din verksamhet, eller någon ny?

A: Det kommer nog inte bli samma person som skriver för db-mannen men närvaron ska försöka vara där. Nu ska vi först primärt få saker att rulla som de ska.

-

Q: Kommer någon förutom dig själv ur personalstyrkan vara kvar, och hur ser den nya personalen ut?

A: Angående personalen är det svårt att svara på då mycket beror på vilken orderingång nya datorbutiken har. Det finns en del guldkorg bland den gammla personalen som jag gärna hade återanställt, men det får orderingången avgöra.

-

Q: Kommer ni öppna telefonsupport eller bara erbjuda mail-support i framtiden när ni fått allt att fungera igen?

A: Det viktiga är att servicenivån är god och kunderna känner sig nöjda. Det är därför jag för närvarande inte heller har telefonsupport.

-

Q: Varför artikel nr 5400879 så dyr i ert sortiment?

A: Anledningen till att produkten nedan är fel prisat har med två saker att
göra.
1. Alla priser är inte 100% intrimmade
2. D-Link höjde sina priser den 1/1, så de flesta på prisjakt sitter med
gamla lager på produkten.

Jag ska göra en liten FAQ tråd med fler frågor snart. Men skriver i den här tråden så fort jag sammanställt den.

Edit: La till BB-koder

Permalänk
Medlem

snygg sida har de iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det stämmer inte. Niklas är ensam ägare (tillsammans med sin fru) till nya datorbutiken.

Ja, det har framkommit i tråden. Ändrade originalinlägget tidigare idag.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer gå bättre för dom denna gång Lite snyggare design denna gång också.

Permalänk
Medlem

Klart som faan man blir sur över pengarna man blev blåst på av förra DB och det handlar inte om förskott, för självklart tar man en risk när man betalar i förskott och det är inget man kan skylla på någon mer än sig själv. Men sättet som de lurade folk genom att skicka falska mail, det var massa folk som fick samma mail med samma förklaring ända in till kl 03: på natten, vilken dator butik har du varit med om som sitter med support ärenden till över midnatt.

Men jag hoppas stark på att DB lyckas övertyga och få tillbaka sina kunder, men det hade känts lättare med ett nytt namn 

Måste bara dra en parallell på Seagates problem som de har just nu med 7200.11 diskarna. Klart det blir fel ibland på nya produkter som ska skyndas ut, men att mörklägg allt sammans och ta bort saker på forumet som folk skriver är inte rätt väg att gå om man vill ha kunderna kvar i framtiden.

Men va positiv, ny butik , nya ägare och nya krafter.

Permalänk
Medlem

Fyfan vilken tung tråd att beta sig igenom, men jäkligt intressant! Jag älskar att få läsa inlägg baserade på fakta och eget uppgifts inhämtande. Alla ni, speciellt LemurenSwe, ska ha en stor eloge!

Jag själv var lite fundersam på om man ska våga beställa, men när man fick beskedet att ens bonus-poäng kommer tillbaka så blir det givetvis ett inköp. Sen måste jag ju säga att Intel bonus solglasögonen är givna inför sommaren. Kanske man skulle tipsa blondinbellas blogg? Kanske en kommande trend?

Nej, lycka till Niklas och db.com!

edit. ordknyckarevert stal ett ord som jag ersatte.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zippa
Klart som faan man blir sur över pengarna man blev blåst på av förra DB och det handlar inte om förskott, för självklart tar man en risk när man betalar i förskott och det är inget man kan skylla på någon mer än sig själv. Men sättet som de lurade folk genom att skicka falska mail, det var massa folk som fick samma mail med samma förklaring ända in till kl 03: på natten, vilken dator butik har du varit med om som sitter med support ärenden till över midnatt.

Visst kan man tycka att det var fel av dom att lägga ut veckans erbjudande bara några timmar innan dom klappade igen. Men sånt händer ju, och är väldigt övertygad om att nyhetsbrevet var ihopsatt ca en vecka innan och sedan skickades ut automatiskt av systemet.

Observera även att nyhetsbrevet inte var falskt, då den visade aktuella priser och produkter. Det enda problemet i denna röra var att produkterna ca tre timmar sedan skulle försvinna då Shoppingsiterna försattes i konkurs. Jag fick mitt mail den 17 november 2008 00:00, och jag fick besked om deras konkurs den 17 november 2008 11:46.

För det är då garanterat ingen som sitter och skickar alla mail manuellt, det skulle vara väldigt tidsödande och framförallt dyrt att ha en anställd med just den arbetsuppgiften. Om det också skulle vara så skulle vissa kunder få samma nyhetsbrev flera timmar innan andra, och det skulle inte vara rättvist mot kunderna, t.ex då det finns en "begränsat antal" vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av artist
Fyfan vilken tung tråd att beta sig igenom, men jäkligt intressant! Jag älskar att få läsa inlägg baserade på fakta och eget uppgifts inhämtande. Alla ni, speciellt LemurenSwe, ska ha en stor eloge!

Jag själv var lite fundersam på om man ska våga beställa, men när man fick beskedet att ens bonus-poäng kommer tillbaka så blir det givetvis ett inköp. Sen måste jag ju säga att Intel bonus solglasögonen är givna inför sommaren. Kanske man skulle tipsa blondinbellas blogg? Kanske en kommande trend?

Nej, lycka till Niklas och db.com!

Tack för dina vänliga ord, känns som vi vänt trenden i denna tråd lite(se dom första sidorna). Jag kan inte annat säga än att Niklas skall ha stor credit för dom beslut han tagit med nya Datorbutiken.com. För han har ju valt att återge alla nya kunder sina poäng. Och när jag kontaktade honom angående ett kvitto från Shoppingsiterna så var det inga problem att hjälpa till. Saken är ju den att han inte behöver göra detta, men gör allt ändå.

Så det ser ut som att den nya Datorbutiken ledningen är mer än väl kapabel till att lyssna på kunder.

Permalänk
Medlem

Hej.

Nu var det inte nyhetsbrevet jag tänkte på utan alla de svar jag fick när jag försökte få tillbaka mina pengar 3v innan konkurrsen. Det var fler kunder som fick samma snyft mail efter midnatt.

//

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Visst kan man tycka att det var fel av dom att lägga ut veckans erbjudande bara några timmar innan dom klappade igen. Men sånt händer ju, och är väldigt övertygad om att nyhetsbrevet var ihopsatt ca en vecka innan och sedan skickades ut automatiskt av systemet.

Observera även att nyhetsbrevet inte var falskt, då den visade aktuella priser och produkter. Det enda problemet i denna röra var att produkterna ca tre timmar sedan skulle försvinna då Shoppingsiterna försattes i konkurs. Jag fick mitt mail den 17 november 2008 00:00, och jag fick besked om deras konkurs den 17 november 2008 11:46.

För det är då garanterat ingen som sitter och skickar alla mail manuellt, det skulle vara väldigt tidsödande och framförallt dyrt att ha en anställd med just den arbetsuppgiften. Om det också skulle vara så skulle vissa kunder få samma nyhetsbrev flera timmar innan andra, och det skulle inte vara rättvist mot kunderna, t.ex då det finns en "begränsat antal" vara.

Tack för dina vänliga ord, känns som vi vänt trenden i denna tråd lite(se dom första sidorna). Jag kan inte annat säga än att Niklas skall ha stor credit för dom beslut han tagit med nya Datorbutiken.com. För han har ju valt att återge alla nya kunder sina poäng. Och när jag kontaktade honom angående ett kvitto från Shoppingsiterna så var det inga problem att hjälpa till. Saken är ju den att han inte behöver göra detta, men gör allt ändå.

Så det ser ut som att den nya Datorbutiken ledningen är mer än väl kapabel till att lyssna på kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zippa
Hej.

Nu var det inte nyhetsbrevet jag tänkte på utan alla de svar jag fick när jag försökte få tillbaka mina pengar 3v innan konkurrsen. Det var fler kunder som fick samma snyft mail efter midnatt.

//

Okej, trodde du menade nyhetsbrevet som många upprört sig på. Tråkigt då dom inte kan betala tillbaka under en tre veckors period.

Permalänk

Niklas skall ha stor kred för att han satsar på att ge oss kunder en nätbutik som håller balansen mot tex Komplett o andra butiker online.

Det är bra för framtida köp.

Själv förlorade ja ganska mycket pengar.. men sådant hör tyvärr till livet o bara att gå vidare.. O ett stort tack till Niklas för att du satsar o ger oss en bra nätbutik.
Jag kommer definitivt o handla i db.com i fortsättningen.

O hoppas att allt kommer o gå bra... O till er andra ge butiken en chans !!

PS.
Det är surt att vi förlorat pengar.. men inget jag lastar NYA db,com för..

Permalänk
Medlem

Skapat en FAQ om den nya verksamheten @ http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Titta in där om ni undrar över något.