Permalänk
Medlem

Grafikkortsdrivisar till Linux

Har under ett tag funderat på att kanske gå över till linux. Vill hålla tråden så simpel som möjligt. Undrar främst vilken tillverkare som har bäst kompabilitet mellan deras grafikkortsdrivisar och linux. Nvidia eller ATi?

Obs! Ser gärna att ni har erfarenhet av båda och att erfarenheterna är relativt aktuella. Dvs helst ett år bakåt tills nu.

Permalänk
Medlem

Jag röstade på Nvidia men helt uppriktigt så är ATI:s drivrutiner helt ok dom också så länge man har ett grafikkort som stödjs av drivrutinerna (men det gäller ju för Nvidia också egentligen). Jag tycker bättre om Nvidias inställningsprogram.

Så kontentan, det spelar ingen större roll så länge ditt grafikkort stöds utav respektive tillverkares linux drivrutiner, men att Nvidia har en liten överhand då de har längre erfarenhet inom området.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jag tycker att båda fungerar bra. Nvidia har ett bättre och snyggare program för att ställa in drivrutinen och skärmarna. Vilken som ger bäst prestanda är lite svårare att avgöra. Med ATI har man fördelen att det tillslut kommer att komma helt öppna drivrutiner. Det är alltid trevligt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag röstade på Nvidia men helt uppriktigt så är ATI:s drivrutiner helt ok dom också så länge man har ett grafikkort som stödjs av drivrutinerna (men det gäller ju för Nvidia också egentligen). Jag tycker bättre om Nvidias inställningsprogram.

Så kontentan, det spelar ingen större roll så länge ditt grafikkort stöds utav respektive tillverkares linux drivrutiner, men att Nvidia har en liten överhand då de har längre erfarenhet inom området.

Hoppas du skämtar.. de slutar ju fungera så fort du uppdaterar systemet. Nvidia skapar bara problem nu förtiden.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

mitt 4870 funkar väldigt bra. CCC i linux har inte direkt många inställningsmöjligheter. Använder fglrx drivrutinen, enda problemet jag har nu är flimmret vid video, förutsatt att man använder Compiz/Kwin.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Hoppas du skämtar.. de slutar ju fungera så fort du uppdaterar systemet. Nvidia skapar bara problem nu förtiden.

nej jag skämtar inte. Nvidias drivrutiner har jag aldrig haft problem med, men dock är min erfarenhet av ATI inte mer än ett par veckor, men so far so good.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Nvidia har utan tvekan de bästa grafikkortsdrivrutinerna till Linux.

Dock så är AMD sjysstare för de har släppt hårdvaru dokumentation så att utvecklare kan göra open source drivrutiner. Något som Nvidia vägrat.