Permalänk
Medlem

Inget ljud via HDMI

En kompis har just köpt en LG 37" LCD och har kopplat in datorn via HDMI. Bilden är klockren men han får inget ljud
Han har även provat att koppla in en DVD via HDMI och då funkar både bild och ljud
Datorn är en bärbar HP med en NVIDIA GeForce 8400M GS

Känns som att det är nån inställning som jävlas?

Permalänk
Medlem

Det saknas en kabel som han ska koppla från moderkortet till grafikkortet. Det är så han kan få ljud från HDMI kabeln.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Det saknas en kabel som han ska koppla från moderkortet till grafikkortet. Det är så han kan få ljud från HDMI kabeln.

jasså? Jag har då inga kablar till mitt grafikkort och visst snor den ljudet från moderkortet på något mysko sätt ändå

I alla fall Är du säker på att det ska gå att få ljudet från HDMIn på datorn?
Om det går kan du behöva ändra ljudkällan i windows till något typ nvidia sound output eller liknande?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verdurakh
jasså? Jag har då inga kablar till mitt grafikkort och visst snor den ljudet från moderkortet på något mysko sätt ändå

I alla fall Är du säker på att det ska gå att få ljudet från HDMIn på datorn?
Om det går kan du behöva ändra ljudkällan i windows till något typ nvidia sound output eller liknande?

Ja det går om man har ATI:s kort från 2x00 och framåt, eftersom de redan har ett ljudkort inbyggt i graffet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Det saknas en kabel som han ska koppla från moderkortet till grafikkortet. Det är så han kan få ljud från HDMI kabeln.

Det är ett 8400M GS alltså en laptop och om det är HDMI-ut på laptopen i fråga har vi ingen aning om för att vi har inte fått reda på vad det är för modell på laptopen.

Permalänk
Medlem

hejsan,
tänkte jag kunde smyga in med en fråga här angående ljud. Jag ska strax köpa en laptop med hdmi utgång, men min tv har bara en dvi-utgång som inte har ljud då. Jag tänkte använda den här kabel till det:
http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:1412165;gr:0

jag undrar bara hur jag kan få in ljudet i tvn, min fundering var om det funkar med en RCA till 3.5mm kabel i stil med den här
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=331687
eftersom min tv har två utgångar (höger/vänster)för ljud bredvid dvi-ingången. Jag antar att alternativet helt enkelt är en hörlurskabel annars, men jag har fått för mig att RCAn skulle vara med bättre kvalite? vart köper jag billig lång (~2m) hörlurskablar i annat fall om inte RCA-kabeln skulle funka.

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melothe
hejsan,
tänkte jag kunde smyga in med en fråga här angående ljud. Jag ska strax köpa en laptop med hdmi utgång, men min tv har bara en dvi-utgång som inte har ljud då. Jag tänkte använda den här kabel till det:
http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:1412165;gr:0

jag undrar bara hur jag kan få in ljudet i tvn, min fundering var om det funkar med en RCA till 3.5mm kabel i stil med den här
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=331687
eftersom min tv har två utgångar (höger/vänster)för ljud bredvid dvi-ingången. Jag antar att alternativet helt enkelt är en hörlurskabel annars, men jag har fått för mig att RCAn skulle vara med bättre kvalite? vart köper jag billig lång (~2m) hörlurskablar i annat fall om inte RCA-kabeln skulle funka.

tack på förhand

utgångar på tv:n (inkl hörlur) fungerar bara om du skall ha ljudet från tv:n.

Vill du ha ljudet till får du leta efter ljudingångar eller köpa en scartadapter.

edit: noterade att detta är mitt tusende aktiva inlägg på sweclockers. sorgligt

Permalänk
Medlem

jag vill ha ljud till tvn, och jag antar att de två ljudutgångarna på tvn jag skrev om är ingångar eftersom dom är markerade i ett fält där det står DVI in så dom borde vara ingångar då i så fall. jag som definierar mina kontakter fel bara
men om det är ljudingångar, borde en RCA kabel som jag länka till där funka om jag använder hörlursutgången från datorn?

Permalänk
Medlem

Jag undrar exakt samma sak som Melothe:) Och ger det bättre kvalite än att bara ha en hörlurskabel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melothe
jag vill ha ljud till tvn, och jag antar att de två ljudutgångarna på tvn jag skrev om är ingångar eftersom dom är markerade i ett fält där det står DVI in så dom borde vara ingångar då i så fall. jag som definierar mina kontakter fel bara
men om det är ljudingångar, borde en RCA kabel som jag länka till där funka om jag använder hörlursutgången från datorn?

Det borde fungera utmärkt.
Kör en likadan kabel från datorn till stereon.
Perfekt ljud enligt mig.

Permalänk
Medlem

För mig fungerade det direkt med ett 9600M GT även efter jag installerat om datorn och bara installerat de vanliga drivrutinerna taget från nVidias hemsida plus ljuddrivrutiner jag laddat ner från HPs hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Det borde fungera utmärkt.
Kör en likadan kabel från datorn till stereon.
Perfekt ljud enligt mig.

tackar för hjälpen. ska just med att beställa

Permalänk
Medlem

St3v3
testa detta.
Kontrollpanelern -> ljud -> ljudenhet -> standardenhet -> Nvidia hdmi.

borde fungera direkt efter detta.

Permalänk
Medlem

Jag har typ samma problemas.
Sitter på en laptop (zepto mythos) funka hur bra som helst med bild och ljud tills jag drog hem en ny version av nvidia och wips så funkar inte ljudet fram till tvän. Blir tokig!

Kör med en HDMI kabel och som sakt aldrig krånglat tidigare.

Nån som vet vad det kan vara?

Visa signatur

lofblom@msn.com
lofblom@ovi.com
daniel@lofblom.se

Permalänk
Hedersmedlem

Den nya drivisen förståss
Prova med den gamla igen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ja men jag vill ju såklart ha nyaste drivisarna i burken förstår du väl

Visa signatur

lofblom@msn.com
lofblom@ovi.com
daniel@lofblom.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ja det går om man har ATI:s kort från 2x00 och framåt, eftersom de redan har ett ljudkort inbyggt i graffet

Hah.. Det sitter inget ljudkort "inbyggt" i grafikkortet
Det som sker är bara att den digitala ljudsignalerna från datorn skickas ut via grafikporten. Sen är det nästa enhet på vägen som får ta hand om D/A-omvandlingen.
Snarare är det så att "ljudkortet" flyttas från datorn till TV:n eller förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av St3v3
En kompis har just köpt en LG 37" LCD och har kopplat in datorn via HDMI. Bilden är klockren men han får inget ljud
Han har även provat att koppla in en DVD via HDMI och då funkar både bild och ljud
Datorn är en bärbar HP med en NVIDIA GeForce 8400M GS

Känns som att det är nån inställning som jävlas?

På min HP laptop som har m9600GT och HDMI så funkar det bra med ljudet
man måste dock gå in i och styra om ljudet så att den via grafikortet blir standard enhet.
Vet inte hur det är på din modell, men det ser man ju om det i nvidia drivrutinen existerar den extra ljudenheten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

har samma grafkort som dig men tycker jag varit in och letat överallt och jag hittar inte någon sådan inställning.

Visa signatur

lofblom@msn.com
lofblom@ovi.com
daniel@lofblom.se

Permalänk
Medlem

Kanske hjälper?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

NIX! hjälper ej. lära dra hem en gammal version av nvidia.

Visa signatur

lofblom@msn.com
lofblom@ovi.com
daniel@lofblom.se