Permalänk
Medlem

Varm Nb.

Hej!

Har nyss inhandlat ett nytt moderkort. Gigabyte GA-MA790X-DS4 AM2+

Nu är det så att när jag kollar tempen i HWMonitor och i SpeedFan. Så visar dem 82 grader. Konstant?!?!?! Jag börjar bli lite orolig. Bör jag byta ut original kylaren?

Är det en bugg i programmet eller stämmer det värkligen? JAg tycker inte att det borde bli så varmt?

EDIT: Kollade i speedfan igen. nu visar den inte någon info om Nb överhuvudtaget. Såg nu att båda programmen visar att core1=9 grader och core2=12 grader. detta kan inte stämma?

Konstigt, allt i burken ligger på 23/30-35/45(grafikkortet). Hur i helsike kan nb ligga på 82!?!

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort så jag testade ta hem speedfan, Visar 82 grader hos mig även..

Visa signatur

Amd Phenom 2 955be @ 4018mhz|Radeon 6950 @ Shaders Unlocked|

Permalänk
Medlem

Hmm, så då är det förmodligen en bugg? Var jäkligt orolig ett tag!

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem

vad säger everest då?

vad visar everest!...ett program kan ju inte prata %)

Permalänk

Jag har kollat med både HWmonitor och med Everest och den anger 85 grader konstant för mig, så det är nog en bugg.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

tack för svaren!

Everest visar inte ett skit om tempen@ mitt moderkort.

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem

Hej!
Speed fan visar 82C för mig när datorn precis startat, efter någon minut är den uppe i 85C! Jag satte på en liten 40mm fläkt på flänsen och då sjönk den till 81C! Så jag tvivlar på att det är en bugg.

Också, om jag drar på mina chassifläktar till max så sjunker tempen men en - två grader.

Jag använder speed fan när jag kollar tempen btw.

Permalänk
Medlem

Har ett annat Gigabytekort men med samma "fel".
Det verkar som att NBs blir något ruggigt varma, men jag har inte läst något om att de går sönder för det.

Efter att jag petade lite på ett GA-MA780G-UD3H nu i helgen så noterar jag dock att den kylflänsen som sitter på det verkar vara bra mycket mer stabil än på min GA-MA780G-DS3H.

Men likväl har jag inte haft problem på något av korten.
Men tips på hur man kan göra för att få ner tempen är ju alltid uppskattade, eller är det kanske en reklamationsfråga?

Visa signatur

Tystast datorpark vinner...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det ska inte vara någon bugg utan den är faktiskt så varm...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det ska inte vara någon bugg utan den är faktiskt så varm...

Okej. Tack!
Men du råkar inte veta om den tar skada av detta? Jag vill gärna ha min dator i många år framöver!

Eventuellt ska jag uppgradera till en phenom 2 x4 i framtiden. Jag läste på prisjakt att en kille hade grymma problem med att få systemet stabilt med detta moderkortet och en x4 125w. Han skickade in den till Inet och de bekräftade hans problem. Dock med x2or gick det bra. Lät inte helt hundra. Fixar det sig med ny nb-kylning tro?

Permalänk
Medlem

Min HTPC har ett moderkort från gigabyte, nordbryggan blir ca 80 grader varm där med. Har varit igång nonstop i ca 18 månader nu utan att bråka så det är nog inga problem.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har samma temperatur på min nb i min htpc, om jag kör något alltför grafikkrävande så stänger datorn av sig. Då är nb uppe i 120 C.

Men eftersom jag aldrig spelar så har jag inte orkat brytt mig något.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sneth
Okej. Tack!
Men du råkar inte veta om den tar skada av detta? Jag vill gärna ha min dator i många år framöver!

Eventuellt ska jag uppgradera till en phenom 2 x4 i framtiden. Jag läste på prisjakt att en kille hade grymma problem med att få systemet stabilt med detta moderkortet och en x4 125w. Han skickade in den till Inet och de bekräftade hans problem. Dock med x2or gick det bra. Lät inte helt hundra. Fixar det sig med ny nb-kylning tro?

Nej ska inte ta någon skada... Du behöver inte vara orolig först de börjar gå till 90-100grader.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nej ska inte ta någon skada... Du behöver inte vara orolig först de börjar gå till 90-100grader.

Tack

Permalänk
Medlem

men mitt 790x, ud4p(tror det är) blir bara max 40 grader men mitt gamla 770, ds3 blev upp emot 85grader.