Permalänk

Tips på CCNP bok/böcker ?

Fixade CCNA i förra veckan och siktar nu vidare mot CCNP.
Min fråga är vad rekomenderar ni CCNP tekniker där ute för bok/böcker ? Först blir det ju BSCI så jag funderar på om man ska köpa ett helt CCNP paket med alla kurser.

Till CCNA läste jag både nån Cisco press bok och Todd Lammles bok. Lammle är utan tvekan mycket roligare och enklare att läsa, men ciscopress boken innehöll några få saker som inte Lammle hade med. På CCNA hade jag som sagt redan läst Ciscopress boken så det var inget problem, men nu till CCNP så håller jag mig helst till en bok per kurs.

Läste på ett forum att Lammle ska komma ut med en ny (komplett?) CCNP bok runt årsskiftet, kan det vara värt att vänta på ?

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Jag har inget svar på din fråga utan en egen fråga.

Köpte du ett färdigt paket för att läsa CCNA med switch/router/böcker eller var det så att du plockade ihop allt själv, om du köpte en paketlösning vart isåfall? Jag har varit intresserad av att läsa CCNA ganska länge men aldrig riktigt hittat en bra lösning.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Köpte ingen utrustning, förutom en catalyst 2900 men det var mest för att ha på lan. Hade även en 1600 router sedan tidigare, men inte heller den har använts nämnvärt.

Jag köpte böckerna CCNA 1&2 och CCNA 3&4 (numera ihopslaget till två delar ist för 4) och läste dessa. Skaffade även Todd Lammles CCNA bok vilken man kan säga är så gott som komplett.

Ska jag råda inför ett CCNA är det detta: Todd Lammles CCNA bok, CBT nuggets video föreläsningar av Jeremy Cioara, Pass 4 Sure testfrågor samt PacketTracer eller GNS3 som router/switch simulator.

Med ovanstående är du väl förberedd för CCNA (även om en Ciscopress bok inte sitter ivägen utöver det)
Nu tillbaka till min fråga

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Ska jag råda inför ett CCNA är det detta: Todd Lammles CCNA bok, CBT nuggets video föreläsningar av Jeremy Cioara, Pass 4 Sure testfrågor samt PacketTracer eller GNS3 som router/switch simulator.

Samma saker gäller till CCNP, nuggets, materialet, labbar och pass 4 sure.

Själv kör jag och alla andra i min klass dynamips som simulator, klarat allt hittils i ccnp med rätt IOS, vilket inte packet tracer gör på långa vägar. Läser BSCI för tillfället.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Nope, fast PacketTracer duger heltklart till CCNA.
Vad använder du för bok/böcker ?

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk

Nuggets och GNS3 kan jag varmt rekommendera. Som jag har sagt förut, Jeremy Cioara är den bästa läraren jag har haft

Visa signatur

CCNA

Permalänk

Jepp håller med, Jeremy är jävligt bra att lyssna på. Men jag måste fortfarande ha en bok så fram med tips !

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Jag brukar hålla mig till de officiella cert-guiderna. Innehåller allt du behöver och är inte riktigt lika långa som vanliga study guide. Läser man Ciscos egna vet man att allt ingår iaf även om Lammle kanske skriver lite roligare.

Annars håller jag med om Nuggets och GNS-3. Klarar ju det mesta utan switching ordentligt. Jag blev precis klar med CCNP förra veckan.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Nope, fast PacketTracer duger heltklart till CCNA.
Vad använder du för bok/böcker ?

Läser inga böcker, kör endast materialet på nätet, labbar och nuggets.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Ok, jag mailade precis och fick veta att Lammles bok kommer i Mars ungefär, så jag kommer köra på någon bra ciscopress bsci bok så länge och läsa och sen skaffa hans när den kommer

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

En drös med 2600 routrar är aldrig fel. Samt en hel del Jeremy

Visa signatur