Erfarenheter från foldingbyggande..

Permalänk
Medlem

Erfarenheter från foldingbyggande..

Jag tänkte skriva lite om vad jag upplever nu när jag meckar med mitt s.k. "skrot". Jag har upplevt en del konstiga problem lite då och då, och härleder det mesta till antingen usla delar och/eller billigt/halvdefekt skräp.

Har knepat och knåpat med mina skrothögar för att försöka få igång nåt stabilt.. Jag fick ge upp "endast beggat"-idén och köpte två nya PSUs (Corsair 750) idag, och se det hade effekt!

Så, idag har jag fått igång två monster: den första med ett MSI P6N Diamond och fyra grafikkort (3x8800GT + 1x8800GTS G92), med en liten skrämd E1200-propp, 2GB RAM och Vista 64.
Diverse udda krascher osv *verkar* ha berott på en dålig PSU (en gammal Chieftec serverhistoria på 600W), för efter att jag hivade iväg den har den maskinen varit hur stabil som helst. Nu puttrar den på lugnt o fint med Corsair TX750.. Bra att tänka på om ni får skumma problem! Utöver det verkar jag ha upptäckt ett intressant CPU-fenomen. Jag fick ge upp CPU-klienten helt enkelt: den lilla E1200:an verkar inte orka med mer även om det finns processortid kvar (ca 40% idle). Den fixar helt enkelt inte att pumpa alla korten fullt ut, lustigt nog.. Tar jag bort CPU-klienten och bara kör GPU så fungerar det fint, med som sagt ca 40% idle.. Men skit samma, det FUNKAR!

Sen fick jag ordning på lillmonstret också, som har haft liknande problem tror jag. Den har obegripligt gått ner i speed markant lite hipp som happ, och grafikdrivaren kraschade ganska ofta utan anledning (även med stock clocks, välkylt osv). Det är ett XFX 680i moderkort med 3x9800GTX från olika tillverkare, 2GB RAM och ytterligare en E1200.. Jag stoppade dit ett Thermaltake ToughPower 1200W för test och stängde av CPU-klienterna, och vips så tuffar den på med alla tre kort i ca 6000 PPD/kort.

Så, det verkar finnas en begränsning i dessa budgetproppar.. 3-4 kort maxar dem inte alls i Vista, som sagt det finns 40-50% kraft kvar. Men, de orkar inte göra något mer vad det verkar, oavsett vilka prioriteter och affinities jag använder.. Kan vara en god idé att komma ihåg det om ni sitter o pular med multi-gpu och inte får full fräs..

En sak till som jag upptäckte är strul med VGA-dummies.. Jag har haft jätteproblem att få Vista att "hitta" mina dummy displays ibland, när jag kör "extend desktop.."-grejen i Display Settings. Många, många ggr blinkar den bara till precis som om det inte vore någon skärm/dummy där.. Idag tror jag att jag hittade en lösning dock:

1) Starta med en ren maskin, inga grafikdrivare osv..
2) Starta upp Vista med samtliga kort i som skall användas, skärmen ikopplad i kort 1 och ingenting i resterande kort.
3) Installera drivrutinerna.
4) Stäng av maskinen när Vista bootar om, och plugga i alla dummies där de ska vara.
5) Starta upp maskinen igen, och alla kort skall vara synliga i Device Manager.
6) Nu går du till Display Settings och börjar extenda en skärm i taget.

Följer man den ordningen så verkar det fungera nu.. Jag har ALDRIG lyckats med 4 kort förut, men nu när jag gjorde så här så klarade den faktiskt av det, hehe.
Hemligheten verkar ligga i steg 2-4, att starta upp maskinen direkt efter installation av drivarna, med dummies i alla korten.
Som exempel kan jag nämna att innan jag testade ovan hade jag dummisarna i hela tiden, och det fungerade inte alls.. Don't ask me why!

Nåja, en lyckad dag - vips är nästan 40K PPD tillbaka i leken igen.

Nu har jag dock fler burkar med problem, t.ex. ett MSI K9A2 Platinum som bara foldar med EN gpu av okänd anledning.. Ska ge mig i kast med den i morgon, wish me luck! Hittar jag felet så skriver jag av mig lite om den också.

Till sist vill jag gärna uppmuntra andra till att dokumentera sina felsökningar. Har du suttit och brottats med något foldingrelaterat problem och sen löst det? Skriv gärna ner vad du gjorde - tillsammans kan vi ju bli grymma på det här!

Sammanfattning:

1) använd stabila PSUs, gärna överdimensionerade med >30%.
2) med flera GPU:er, få allt att flyta på med bara GPU-klienter först, och testa ev. CPU/SMP senare om de har en Core 2 Duo eller bättre. Celeron verkar inte må bra av CPU+multi-GPU!
3) var försiktig när du installerar grafikdrivare, SÄRSKILT med flera GPUs i maskinen (se stegen ovan)

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Hehe kul att det löste sej men en fråga => Var får du tag i VGA dummies'arna, eller löder du ihop dom själv?

Både jag och Harakiri hade problem med våra PSU's också när vi expanderade lite så ska man köra med 2 eller fler GPU's så är 800W absolut minimum att rekommendera - helst 1000 till 1200W. Harakiri hade en 600W som han försökte driva 2 260GT, AMD X2 och en bunt diskar med och ena kortet gick inte igång öht. Han ska testa med 1000W idag och det lär nog göra susen.

I en av mina har jag 2 8800gtx, AMD Phenom, 5 diskar och ett massa annat jox och det är precis på gränsen att min 750W toughpower orkar. Först fick jag varningar i windows om att ena kortet inte fick tillräckligt med ström och därför auto-klockades ner till snigelfart (safemode). Efter en del omdragning av strömutgångarna och bättre belastnings-spridning på de olika utgångarna så funkade det dock till sist. Har för mej att det är 4 splittade utgångar som matar kort 2 nu hehe
Fick idag hem en ny Cosmos S låda, ett 280gt kort och lite annat men jag får vänta till nästa helg med det lilla projektet även om det kliar i skruvmejseln

Visa signatur

Gigabyte - Terrabyte - Cenobite

Permalänk
Medlem

Erfarenheter:
Jag har ett XFX G92 9600 GSO 384MB. Fabriksöverklockat till 678 core / 1674 shader / 950 mem. Med nya 1.15 kärnan fick jag löjligt mycket EUEs och det gick inte att köra. Stndardklockning för det kortet är 550/1375/800. Med 1.09 funkade kortet bra med fabriksöverklockningen.

Med RivaTuner klockade jag ner till 513/1350/800. Lite underklock men kortet ger i alla fall 3500-4000 PPD ganska stabilt nu. Jag kör med öppen låda, och kortet håller sig på 80 grader med en temperatutstyrd fläkt som ligger på ca 40-42 %, så det är inte överhettning.

Kör en AMD 3800 X2+, 4GB, 650W Corsair psu. Datorn är stabil och mest ppd får jag med en gpu och en unicore klient.

När GPU klienten/wu/servrarna strular så kör jag 2 unicore klienter. SMP går för långsamt på min gamla dator.

Fråga 1:
Jag planerar en helt ny dator. Typ Core2Quad, 8-16GB, 1000W corsair. Har någon erfarenhet av tre GTX260/GTX280 i samma burk? Jag tänkte mig en låda med groteska fläktar som el Diablo. Men de tre korten hamnar då nära varandra, klosss i kloss, utan mellanrum. Blir det värmeproblem då? Är det bättre med ett mammakort med bara två PCIe16 slottar som är mer utspridda så att man får en luftspalt mellan korten ?

Foldning verkar steka kortet ännu mer än spel, så jag vill gärna veta om någon foldat framgångsrikt med 3 GTX280 som ligger direkt ovanpå varandra.

Fråga 2:
Jag fick klocka ner mitt fabriksklockade kort när 1.15 kom. Vad jag har läst så drabbar det inte GT200 serien alls, bara G80 och G92. Om jag ska köpa GTX280, ska man undvika de fabriksklockade modellerna, de enkla GTX280 börjar ta slut och e svåra att hitta ? Eller klan man lungt köpa ett 'marginellt' överklockat GTX 280 ?

EDIT
Jag uppdaterade drivarna från senaste 178.24 till 180.43 och nu går mitt GSO 9600 riktigt bra med fabriksöverklockning och 1.15 kärnan.

Visa signatur

Foldning: 2xGTX285, 1xGSO9600, 2 UniCore clienter.

Permalänk
Medlem

Bra med tipsen Osgorth , jag har slitit mitt hår senaste veckan då jag fick mina 2x260 kort som jag skulle sparka fart på.
Precis som Cenzor skrev där så har jag problem att få fart på bägge tänkte först att mitt Corsair 620W inte pallade med belastningen , har ju 6 diskar samt AMD X2 6400+ och 2x260 kort och det är ju verkligen att maxa agget .

Skumt fenomen iallafall har jag att kort 2 inte kickar igång så de ens syns i devicemanagern , har kört korten solo varsin vända nu under operativet på PCIEX1 och PCIEX2 slottarna

Men ska följa instruktionen till punkt o pricka som du skrev så borde jag få fart på det hela hoppas jag tillsammans med det nyinköpta Corsair 1000Watt agget jag panikköpte för att få fart på skiten

[edit]: Resultat efter dagens byggande , bytt ut nätagg till 1000Watt men tyvärr var inte power problemet för mig utan efter swappat kort säkert 20ggr totalt idag mellan de 3 kort jag har så har jag kommit fram till 2 saker.

1: Det ena 260 kortet är skumt eller trasigt - skall testas i en annan burk på måndag
2: 260 kort nummer 2 fungerar men det tillsammans med mitt 8800 Ultra så detecteras ej ultrat , går inte ens att få fart på det med att i BIOS ställa primary PCIEX till det andra kortet.
Precis som att kort nr2 ej existerar tillsammans med 260 kortet , att byta plats på dem gör ingen skillnad och 8800 Ultrat fungerar såklart ensamt utan problem.

Fy fan vilken dag som grädde på moset så då jag tog en paus i mitt mekande på eftermiddagen o lutade mig i min Recliner fåtölj så gick ett fäste i ryggstödet av *BRAAK!* o så hade man ingen fungerande fåtölj heller ...

Får supa mig snygg nu som tröst

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

@Gnofnyr:

3st 280 osv i samma burk kommer såklart bli varmt. Riktigt varmt

Även med en bra låda o bra luftning och med sidofläkt osv så kommer de bli rejält varma.
Jag tryckte i 2st 8800gtx i min lilla Lian Li midi tower och med 1.15 klienten och fabriksklockning så låg GPU'erna på 90 grader.

Men, här kommer tipset;

Du kan helt klart köra med 3 kort men kör i så fall med vattenkylning så får du det både kallt och tyst. Tänk dej däremot 3 280-kort där alla 3 fläktar plus cpu-fläkt går på max. En sån burk vill åtminstone inte jag ha i min närhet hehe

Jag köpte en Reserator XT (Zalman) som nu kyler min cpu (överklockad amd phenom), min NB och de 2 8800gtx'ena utan problem. Jag har dessutom överklockat de båda gfx korten med cirka 300mhz utan problem.

Resultat med luft: CPU på ca. 70 grader, GFX på ca 90 grader
Resultat med vatten: CPU på ca 50 grader, GFX på ca 62 grader

Visa signatur

Gigabyte - Terrabyte - Cenobite

Permalänk
Medlem

Harakiri: jag har ofta märkt att det kan vara omöjligt att få två olika kort att fungera tillsammans.. Vad är det för moderkort du testar dem i? Fungerar varje enskilt 260-kort ensamt i burken?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Harakiri: jag har ofta märkt att det kan vara omöjligt att få två olika kort att fungera tillsammans.. Vad är det för moderkort du testar dem i? Fungerar varje enskilt 260-kort ensamt i burken?

Det är ett ASUS Crosshair 590 kort som jag kör med , somsagt ett 8800 Ultra och 8800 GT funkade tillsammans men då fick man fenomenet att GT kortet gick på 60% ...
Har inte kunnat testa det andra 260 kortet idag , det funkade inte ensamt i burken hemma men vill testa i en annan maskin för att verkligen vara säker att kortet är en DOA.
Men är ganska säker på att 260 kortet är dött , fläkten rör sig inte då den är inkopplad.
Missade att ta med mig en PCIEX connector då burken jag skulle testa det i hade bara 1 st sådan kontakt.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Nu har jag lärt mig nåt nytt.. Det här moderkortet som alla älskar, MSI K9A2 Platinum - nu vet jag äntligen hur man får det att fungera..

Detta kort är, trust me, helt j-la omöjligt att få att fungera stabilt med OLIKA CHIPSETS.. Det vill säga, glöm att blanda olika kort på denna bräda, det funkar helt enkelt inte. Däremot, flera kort av samma typ = ja!

Jag har meckat runt som en galning idag, och efter en del rockader med kort hit o dit så fick jag K9A2 att fungera med 2st 9800GX2 (slot 1+3) samt ett 8800GTS/512 i slot 2. Slot 4 kan jag inte använda pga bristande chassi..

Verkligen värt att tänka på vad gäller detta kort i övrigt är att det är bara slot 1 och 3 som man kan stoppa GX2-kort i.. Sätter man det i slot 2 kommer man inte åt SATA-portarna, och i slot 4 täcker man över en massa jumpers, USB, Firewire och lite annat. Slot 2 och 4 kan man ha lite kortare kort i, typ GT/GTS, men inte fullängdare som GX2.

En sak till, och det är att slot 3 täcker över power- och resetknappen som finns på brädan, heh.. Det finns ju pinnar också där man normalt sätter en bygel från chassit, men även dessa täcks över av ett GX2 i slot 3.. Man får vajra två kablar från pinnarna och starta med att kortsluta dem helt enkelt. Finns inget annat sätt tyvärr. Bygel från chassit får inte plats under GX2-kortet heller så det spelar ingen roll om man har chassi eller inte.

Riktigt korkat moderkort faktiskt.. Värdelös layout. Men tja, det är billigt, och det fungerar ju om man tänker sig för lite innan.

Till sist har jag upptäckt att Vista har en gräns på max 8 skärmar. Nu förstår jag varför det är svårt att få mer än 5 GPU'er att fungera.. Ta t.ex. maskinen jag byggde idag: 2x9800GX2 + 1x8800GTS. GX2-korten har dubbla DVI samt HDMI, och GTS har dubbla DVI och en S-Video tror jag det är.. Totalt 9 portar på 3 kort alltså.. Vista hittar bara 8 - S-Videon dök aldrig upp. Men jag lyckades fånga upp de 5 DVI jag behövde, som tur är. Ska prova med 3xGX2 nångång om jag får tag i fler kort.. (psst, köpes! )

Men vi ser ju nu att det kan bli hårt att få 4 kort att fungera, om de har nåt mer än DVI-portar som tar upp en "skärm" i Vista. :/ Korkat, men det verkar tyvärr sant. XP har inte denna begränsning vad jag förstått.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Om man använder en ide hårdisk så är det inga problem att stoppa in ett 9800gx2 i slot 2.

Du kan la vara lite snäll och lämna kvar några 9800gx2 till oss andra också.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem

osgorth, låter lite som var dag ger nya problem att lösa med dina riggar. Fast jag förstå det när du har så många riggar att sköta. Bra att du delar med dig av kunskapen.

Har själv inte direkt så mycket hårdvaruproblem egentligen. Min rigg är stabil bortsett från den gången jag fick värmeproblem pga dammiga flänsar. Nu är iaf värmeproblemen ännu mindre med ny CPU-kylare, ny GPU-kylare och nytt chassi med ett bra dammfilter för en gångs skull. Har kunnat överklocka en bit och tempen är ändå lägre än innan den nya kylningen.

Problemet är dock min jakt efter så bra PPD som möjligt med det jag har.

Körde 3 st CPU-klienter och en GPU-klient i win2003 förut. Det gick problemfritt och GPU:n ger maximal PPD, men CPU-klienterna ger inte så mycket alltid bortsett från gromacs 33. Köra SMP-klienten tillsammans med GPU-klienten går inte heller så bra eftersom SMP-klientens 4 trådar inte samsas så bra på 3 kärnor.

Har testat Vista och windows 7 också vilket har fördelen att GPU-klienten bara tar det den behöver och inte en hel kärna. Vad värre är så ger GPU:n sämre PPD (ca 200 PPD mindre) trots att catalyst visar att den går i 99%. SMP-klienten verkar också ge mindre än om jag skulle köra den i windows 2003. Det verkar som vista/7 inte riktigt utnyttjar min Phenom riktigt så bra som win2003 gör. I win2003 får jag 1900-2000 kB/s i winrar. I windows 7 bara 1500-1600 kB som mest.

Så jag har allvarligt börjat fundera på folda i linux nu då jag såg nån på folding-forumet få 5500 PPD med en Phenom 9950 (A2-paketen alltså). Antingen native eller genom VMWare eller nåt. Eller tja, 64-bit ubuntu borde nog duga. Såg ju att det ska gå att folda på GPU:n i linux också så jag kolla möjligheterna för detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Arghh jag blir knäpp i huvudet!

Fick nyss tillbaka ett nytt 260 GTX kort eftersom det jag hade var trasigt från fabrik , avinstallerade drivers med driversweeper & stoppade in kortet i min huvudmaskin så jag kör 2 st 260.

Startar igång , hittar korten , installerar drivrutiner, expandar desktop.
Sätter igång foldingen som jag redan hade uppsatt 2 instanser av , aahh! wroom allt ser ut att gå i fullt flås för att sedan efter några minuter visa sig att bägge korten jobbar med max 50% prestanda!!! *arghh*
Så nu sitter jag med 2 kort som jobbar lika fort som ett ensamt.

Bara o ge upp och installera om operativet verkar det som. stön!

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Hm, det skulle också kunna vara att du missat att ange "-gpu 0" samt "-gpu 1" på de båda klienterna, dvs att du foldar två klienter på ett kort? Det är en klassiker.. Dubbelkolla! Notera att alla flaggor är "case sensitive" så de måste skrivas som ovan, dvs små bokstäver och mellanslag mellan -gpu och 0/1.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Hm, det skulle också kunna vara att du missat att ange "-gpu 0" samt "-gpu 1" på de båda klienterna, dvs att du foldar två klienter på ett kort? Det är en klassiker.. Dubbelkolla! Notera att alla flaggor är "case sensitive" så de måste skrivas som ovan, dvs små bokstäver och mellanslag mellan -gpu och 0/1.

Ååh va skönt att man är en n00b o missar en sån sak så det kan fixas på 2 minuter , TACK!
Slet mitt hår igår och ställde in mig på att blåsa maskinen och ytterligare timmars arbete
Det sjuka som jag fortfarande inte fått svar på är varför mitt operativ inte klarade av att hårdvarudetecta ett GTX 260 och ett 8800 Ultra i samma maskin medan 2 x GTX 260 hittas direkt utan problem.

Även 8800 Ultra + 8800 GT funkade i samma maskin men då med det skumma 60% prestanda fenomenet.

Nu pumpar jag med 3 kort i 2 maskiner och ska bygga en till maskin under juletid med ytterligare ett 8800 Ultra samt Phenom 9550 processor som ökar upp foldingen ytterligare i framtiden.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Ah, skönt att det var så enkelt!

Jadu, det här med kort med olika chipsets på är ett gissel.. Inget vet egentligen varför det blir som det blir ibland. Vissa människor lyckas att blanda alla möjliga chipsets, medan andra aldrig lyckas, typ.. Windows verkar hur som helst vara en del av boven, en annan gissning är kortens BIOS som fnular till det, en tredje är att CUDA ballar ur när den får hårdvara med olika configs.. Det sistnämnda verkar inte troligt då vissa faktiskt får det att funka. :/

Jag har gjort som regel att jag blandar aldrig GPU-chipsets på samma moderkort. Det blir överlägset enklast så.. Grundregeln annars är att alla kort ska ha samma antal shaders, det brukar gå att få igång ganska smärtfritt.

Ett annat tips är att försöka använda Nvidia chipsets på moderkortet, och i synnerhet 680i är väldigt bra! 780i/790i har jag inte testat, de är för dyra ännu. Däremot det billigare 650i är rena skräpet, undvik det. Har bara haft strul med dem. Intels kretsar funkar rätt bra också, särskilt X38.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Har byggt ihop ett system med två GPU, 9600GT och 8800GS med 650i chip och inte har haft några som helst problem. Installationen och konfigurationen gick fläktfritt, något som förvånade mig då jag trodde att jag skulle stötta på problem. Men icke. Båda GPU är milt överklockade samt CPU. Inget strul efter 24/7 i över en månad.

Har god erfarenhet med 650i och blandning av GPU. Hade också provat 9800GTX+ tillsammans med 9600GT och inga problem.

Kanske jag har tur, eller så har jag bara skills

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Heheh.. Du har nog fruktade skills!!

Har meckat massor med ett Gigabyte 650i, och det vill bara inte alltså.. Två identiska kort går inte vad jag än gör. Ett kort funkar, inte två. Kanske är fel på brädan helt enkelt.. :/

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Till sist har jag upptäckt att Vista har en gräns på max 8 skärmar.

Jag kom just på något.. Tror du inte att Windows Server 2k3/2k8 klarar av fler än 8 skärmar? När man ansluter till en dator via Remote Desktop så räknas väl det som en ny grafikenhet/skärm om jag inte minns fel.. Och till Srv 2k8 kan ju långt fler än 8 användare logga på med rdp samtidigt, eller?
Det får bli dagens hemläxa till dig som har möjlighet att prova osgorth, vi andra som sitter med "ynkliga" 1-2GPU:er per dator får snällt vänta på ditt resultat
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Men orka.. Jag har inte Server 2008 heller, hehe. Äkta licenser mottages tacksamt!

Spontant tror jag inte på det du säger dock. Dessutom är problemet egentligen rätt akademiskt, då det enda sättet att få problem med det här verkar vara att ha 3-4 9800gx2 på samma bräda. Hur många har det?

Mitt sätt att gå runt det på är att köra 3-slotskort med 2xGX2 + 1x nåt annat i mitten (8800gts och 9800gtx fungerar fint har jag märkt)

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Men orka.. Jag har inte Server 2008 heller, hehe. Äkta licenser mottages tacksamt!

Spontant tror jag inte på det du säger dock. Dessutom är problemet egentligen rätt akademiskt, då det enda sättet att få problem med det här verkar vara att ha 3-4 9800gx2 på samma bräda. Hur många har det?

Mitt sätt att gå runt det på är att köra 3-slotskort med 2xGX2 + 1x nåt annat i mitten (8800gts och 9800gtx fungerar fint har jag märkt)

Haha, okej då da.. Felsökaren i mig som löper amok igen antar jag ^^
Men hittar du nån som ger bort 2k8-licenser så säg till, jag vill också ha!

Permalänk
Medlem

Jag planerar att köpa 2*GTX260 eller 2*GTX280

Jag har ett antec 300 chassie med fläktar i alla fläkthål, inklusive sidan. Kan den kyla korten utan att ha alla fläktar på max ?

Jag ska ändå byta till en antec 1200 snart. Hur klarar 1200an 2*GTX260 eller till och med 2*280 med luftkylning ? Givetvis stoppar jag dit en fläkt i sidan.

Datorn kommer att folda 18-24 timmar om dagen, veckan runt. (Givetvis för sweclockers ärofulla lag)

När jag byter till antec 1200 så kommer jag också uppgradera till en 2.8 Ghz Denab processor.

Någon som har erfarenhter ? Är två GTX280 över gränsen där man bör skaffa vattenkylning i stället ?

Visa signatur

Foldning: 2xGTX285, 1xGSO9600, 2 UniCore clienter.

Permalänk
Medlem

2x 9800gx2 + 9800gtx + antec 900 funkar fint för mig. måste byta ut fläktarna pga lysdioderna som lyser upp min 1:a. ljudnivån har jag vant mig vid.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem

Instämmer, har en Antec 900 med precis samma config.
Väldigt bra låda till folding, helt klart. 1200 är säkert bättre, har inte provat den än.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Gnof. Jag skulle helt klart rekommendera vatten. Min huvud-burk är en Cosmos S med alla fläktarna låsta på 60% i Bios så trots alla recensioner om att den ska låta mycket så är den i princip ljudlös nu.

Lösningen är vatten. Jag kör med detta:

Zalman Resertor XT som kyler följande:

Phenom quad @ 2.7ghz (OC, 50 grader med max last)
8800GTX (OC, 55 grader med max last)
GTX280 (OC, 55 grader med max last)

Vatten tempen går aldrig över 60 grader och själva kylaren hörs knappt trots att den är aktivt luftkyld.

Jag har mekat med mycket HW i mina dar men den här Reseratorn är helt klart bland det bästa jag köpt. Den skulle nog även klara en trippel-SLI.

Nästa lilla projekt är att dra slang från låda 1 till låda 2 och försöka kyla 2 GTX260 i den lådan med samma loop. Hjälp-pump och ett litet extra kyl-agg borde räcka

Jag har mina 2 burkar i sovrumet så ljudnivån var huvudorsaken till att jag kör vatten. Börjar bli allergisk mot fläktljud tror jag

Visa signatur

Gigabyte - Terrabyte - Cenobite

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på vattenkylning. Men runt 2000kr för block till 9800gx2 är det inte värt. Om någon har ett alternativ så blir ingen gladare än jag själv.

Cenz0r: Hur högt har du klockat ditt GTX280. Kör mitt i 600/1200/1500 med fläkten på 55% = 60-65 grader (nästan ljudlöst).

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem

Lars, hur mycket presterar ett GTX280 med de nya stora WU'na?
Jag funderar lite på om jag ska skaffa ett till min arbetsburk för att inte tappa produktionen helt. Det låter ju lovande om de går att köra relativt tyst.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

På 5752 (511p) presterar mitt GTX280 (600/1200/1500) drygt 50% bättre än 9800GX2 (700/1050/1700). 2150*2 mot 6300. Som tur är så kommer dom inte så ofta ännu.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem

Det är ju riktigt bra det. Jag får fundera på det över julen helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Men orka.. Jag har inte Server 2008 heller, hehe. Äkta licenser mottages tacksamt!

Spontant tror jag inte på det du säger dock. Dessutom är problemet egentligen rätt akademiskt, då det enda sättet att få problem med det här verkar vara att ha 3-4 9800gx2 på samma bräda. Hur många har det?

Mitt sätt att gå runt det på är att köra 3-slotskort med 2xGX2 + 1x nåt annat i mitten (8800gts och 9800gtx fungerar fint har jag märkt)

Server 2k8 kan man "ReArm-a" 3ggr så du kan köra den nästan ett helt år utan licens helt lagligt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu