Guide: Att få 32-bitars Vista OEM utbytt mot motsvarande 64-bitars

Permalänk
Medlem

Guide: Att få 32-bitars Vista OEM utbytt mot motsvarande 64-bitars

Jag tänkte att jag skriver detta ifall det är någon med liknande fall som är intresserad av bytet. Jag har ett Vista Premium 32 bitar, som jag beställde tillsammans med datordelar+montering från datorbutiken. Efter många samtal, och mycket pratande, tjafs osv så har jag äntligen lyckats ta reda på hur man gör!

Började med att ringa microsofts support. Han derigerade mig då vidare till Microsoft aftermarket (020-793272). Han berättade då för mig att det är fullt möjligt trots att man har en OEM version. Och det är dit man ringer om du själv står som systembyggare. Nu var dock fallet att jag hade plockat ihop datorn på datorbutiken.com, och dem stod som systembyggare.

Han sa då att jag var tvungen kontakta dem, och att DB då skulle ringa upp microsoft för att fixa det hela. Han sa även, om företaget av någon anledning inte skulle vilja hjälpa kunden, så kan man ringa upp aftermarket igen så skickar dem en undantagsblankett åt en (du måste dock fått ett nej först).

Efter endel samtal med datorbutiken (vilket är förstårligt, då detta antagligen är en väldigt udda request, som inte många gör). Så tog dem tillslut mina instruktioner om att ringa till Microsoft Aftermarket, och det verkade ha gått bra. Han ringde sedan upp mig, och sa att han skulle maila mig en blankett jag ska fylla i och posta till microsoft. Noterbart är att han sa det enda som jag kanske undrar över är ett s.k "COA nummer". Tydligen ska det stå på samma lapp som produktnyckeln, och ska börja på 0000.

Tänkte att denna tråden kan hjälpa lite andra personer som undrar om det är möjligt, eller hur man gör. Så moderatorerna får gärna göra en sticky på denna så slipper vi trådar i framtiden.

Om ni undrar vad det kostar, så tror jag han på microsoft sa kring 200 kr+frakt/moms

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

okey:) härligt:)

Men vet du hur det funkar med en laptop som har vista 32 redan installerat och bara kommer med en recovery skiva?

för jag är sugen på att prova vista 64 och se hur bra det är.

elr är det kanske någon annan som vet?

måste man göra samma sak fast ringa till sin tillverkare?? som i mitt fall är asus.

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bl00m
okey:) härligt:)

Men vet du hur det funkar med en laptop som har vista 32 redan installerat och bara kommer med en recovery skiva?

för jag är sugen på att prova vista 64 och se hur bra det är.

elr är det kanske någon annan som vet?

måste man göra samma sak fast ringa till sin tillverkare?? som i mitt fall är asus.

Möjligt det går. Mitt tips är att ringa det där telefon-numret jag skrev med i första posten så får du ett definitivt svar iaf. Möjligt att det skiljer sig mellan OEM och OEM

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

okey:) jo jag ska prova att ringa någon dag fram över:)

tack för tråden kan vara bra att veta:)

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Jag pratade med en på microsoft idag. Det är skillnad mellan OEM och OEM. En OEM version från datorbutiken är inte samma som är installerad på en dell/asus osv. Med dem så går det inte att göra detta tyvärr.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

okey de va riktigt synd:(

tänkte precis ringa själv men då behöver jag inte de alltså

hade varit kul om de hade gått

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Hedersmedlem

*Tillagd i samlingtråden*

Permalänk

Använder man samma licensnykel?

Permalänk
Medlem

Är det någon som genomfört denna procedur nyligen och vet om det fortfarande är möjligt att genomföra bytet?

Permalänk

Att få 32-bitars Vista OEM utbytt mot motsvarande 64-bitars

Jag har idag lyckats byta från 32-bitars till 64-bitars Windows Vista Home Premium OEM.

Jag ringde till Microsoft Aftermarket (020-793272) och frågade om det var möjligt att byta. Det var inga som helst problem. Kundtjänst frågade mig om jag hade köpt en dator med Vista förinstallerat eller om jag hade en OEM-version. Jag svarade att jag hade en OEM-version (det har jag också) och att jag hade köpt en datapryl tillsammans med operativsystemet. Då sa dom att jag skulle gå in på följande sida:

https://support.microsoft.com/kb/326246/en

Där skulle jag klicka på en länk:

Replacement OEM or system builder software media.

Därefter så skulle jag klicka på länken under där det står:

EMEA, Middle East, and Africa.

https://om.one.microsoft.com/opa/Validation.aspx?StoreID=30b2...

Det är bara att följa instruktionerna. Nackdelen är att man måste betala med ett kreditkort.

Det kostar 225.93 Kronor att få en 64-bitars.

Du får behålla din licens, som du har till din 32-bitars. Du får en ny DVD-skiva hemskickad och det tar ca 4 - 8 arbetsdagar.

Mvh, carlkrook

Permalänk
Medlem

Tack för informationen, carlkrook! Alltid nyttigt att veta att det fortfarande går bra att göra så.

Permalänk
Medlem

Vad händer då om jag vill gå tillbaka till den ursprungliga säg går från 32 bitars --> 64 bitars men vill senare gå tillbaka till 32 bitars går det?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Vad händer då om jag vill gå tillbaka till den ursprungliga säg går från 32 bitars --> 64 bitars men vill senare gå tillbaka till 32 bitars går det?

Din nyckel gäller för både 32 och 64bitars.

Beställde just mitt enl. carlcrooks guide, gick perfekt, nu är det bara att vänta på skivan.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Jag gissar att möjligheten att byta till 64-bitars Vista inte gäller om man bara har en uppgraderingsversion av Vista 32-bit? Det gäller väl bara OEM?

Permalänk
Medlem

om du har en uppgraderingsversion av vista så kan du ringa till microsoft och köpa en 64bitars skiva för typ 150kr

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Min x64 version av Home Premium skickades för några dagar sedan och jag har en fråga. Kan jag ha x86 installerad på en dator samtidigt som jag har x64 på en annan? Tänkte att det kunde bli lite problem eftersom jag använder samma cd-key till båda versionerna, vad jag har förståt?

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricke90
Min x64 version av Home Premium skickades för några dagar sedan och jag har en fråga. Kan jag ha x86 installerad på en dator samtidigt som jag har x64 på en annan? Tänkte att det kunde bli lite problem eftersom jag använder samma cd-key till båda versionerna, vad jag har förståt?

Om du har en vanlig hem-licens får du bara använda cd-nyckeln till en dator i taget. Är det dessutom en OEM-licens låses licensnyckeln till hårdvaran på den dator du först installerade på.

Permalänk
Medlem

Om jag inte har något OEM, är det fortfarande möjligt att få byta till ett 64-bitars?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ranger
Om jag inte har något OEM, är det fortfarande möjligt att få byta till ett 64-bitars?

Vad har du för slags licens?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en DVD från Inet med Windows Vista Home Premium Sv DVD (Retail)

Permalänk
Medlem

om du har en retail licens så behöver du bara en 64bitars skiva: http://www.microsoft.com/windowsvista/1033/ordermedia/default... kostar typ 150kr (åtminstonde när jag beställde min)

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ranger
Jag köpte en DVD från Inet med Windows Vista Home Premium Sv DVD (Retail)

Får man inte två skivor med retail-utgåvorna, en med 32bit- och en med 64bit-versionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Får man inte två skivor med retail-utgåvorna, en med 32bit- och en med 64bit-versionen?

Ska vara så iaf. Om det inte är något bluff-företag som märkt om OEM versioner

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Får man inte två skivor med retail-utgåvorna, en med 32bit- och en med 64bit-versionen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Ska vara så iaf. Om det inte är något bluff-företag som märkt om OEM versioner

Gäller bara för Ultimate.

Permalänk
Medlem

Om man inte nödvändigtvis vill ha själva DVD-skivan så laddar man ner en 64bits version och använder nyckeln som man redan har.
Den funkar utmärkt på både 32 och 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davvan
Om man inte nödvändigtvis vill ha själva DVD-skivan så laddar man ner en 64bits version och använder nyckeln som man redan har.
Den funkar utmärkt på både 32 och 64bit

Desvärre finns det inget (lagligt) sätt att ladda ner varken 32bit- eller 64bit-skivorna. Vill man ha en extra skiva är det beställningsformuläret hos Microsoft som gäller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Desvärre finns det inget (lagligt) sätt att ladda ner varken 32bit- eller 64bit-skivorna. Vill man ha en extra skiva är det beställningsformuläret hos Microsoft som gäller.

Studenter kan ju tanka lagligt skivor från MSDN, iso, dessutom får de licenser.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Studenter kan ju tanka lagligt skivor från MSDN, iso, dessutom får de licenser.

jo, men som student hade man nog inte frågat heller. Vi förutsätter att man är "vanlig" svensson.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Va händer om man provar o beställa en skiva men om det nu inte skulle gå igenom på något sätt? Har köpt mitt Vista hos CSN, därför jag undrar.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

kan man använda samma web sida för att gå från 64 till 32 bitars vista?

Visa signatur

En trött jäkel.