Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Medlem

Instämmer DB var en av de bättre datorbutikerna jag handlat av. jag har flertalet gånger försökt andra. men den enda som kan motsvara sortiment/pris/kunskap är Webhallen.

Dessutom har jag aldrig haft längre leveranstider än en dag! vilket var skönt eftersom jag beställer 1-2 ggr i månaden..

Iaf.. det råder lite tvetydlighet om detta med att reklamera köp.
Enligt nån juristexpert som jag läste via IDG.se så kan man inte reklamera köpet om man inte handlat på kredit.

Men enligt sidan ovanför duger det med att man har ett kreditkort.
men i vilket fall är en reklamationsblankett ifylld av Swebank och mig så nu är det bara att avvakta.

men måste hålla med om att DB agerat fel och fortsatt ta emot beställningar. och sen skylle på att dom har 2-3 veckors leveranstid..

men iaf! *** R.I.P *** DB

Permalänk

Bra fråga Sweclockers har - "Har du handlat på Datorbutiken" ??? Helt ointressant. Frågan borde vara "Har du förlorat pengar eller produkter på datorbutikens konkurs"

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Ni som pratar om postförskott bör kolla på att skaffa ett kreditkort (inte bankkort) istället, det är gratis från många banker (t.ex. Skaniabanken) och det kostar inget extra om man betalar i slutet av månaden.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Ajdå, det här var ju inte bra.
Blir en butik mindre att handla från vid ett eventuellt datorköp, och konkurrensen blir mindre, vilket betyder högre priser..
Snart har väl komplett monopol på marknaden. ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Bra fråga Sweclockers har - "Har du handlat på Datorbutiken" ??? Helt ointressant. Frågan borde vara "Har du förlorat pengar eller produkter på datorbutikens konkurs"

Den frågan är väl ungefär lika ointressant; nyheten handlar om att de går i konkurs. Att många råkar förlora pengar är en bieffekt.

Permalänk

Den 3 nov beställde jag en Vaiodator hos DB, som bekräftade utan att ange leveransdatum. Kortbetalade. Via epost begärde jag lev.dat.; inget svar. Sent den 4 nov avbeställde jag och begärde omgående återbetalning.
Den 11 nov kom beloppet i retur till mitt konto; inte vad man kallar 'omgående', men dock acceptabelt. I förra veckan med andra ord.
Därför tycker jag att det är lite underligt, när man tittar på ovanstående inlägg; en del korkade och infantila, andra mer seriösa. Men väldigt många har blivit blåsta. Har jag haft tur och de blåsta otur? Eller finns det många lögnare och fantiserare bland skribenterna?
Jag undrar bara.

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk

De kommer nog inte få pengarna tillbaka.
När Optihack gick i konkurs så fick jag hotfulla mail från snajdan och resten av "skolpojkarna"
för att de inte fick sina prispengar De går ju tyvärr sist.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Skickade in mina minnen för defekt hårdvara i augusti, hade fortfarande inte fått dem. Nu lär jag aldrig göra det!

Permalänk
Medlem

Inet verkar inte vara särskilt ledsna, "just nu gratis frakt till alla sweclockersmedlemmar". Undrar om fler kommer att koma med "sweclockerserbjudanden" nu för att omhänderta alla oss förvirrade stackars DB-stammisar?

...

Permalänk
Medlem

Någon som har lyckat få kontakt med konkursförvaltaren?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Konkursförvaltaren är Hamilton Advokatbyrå, www.hamilton.se.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Jag har kontaktat, men intekommit fram, han va tydligen på något möte. Men hon i växeln skulle ge honom mitt Namn och nummer så att han kunde ringa upp senare. Men det lär ju inte hända så får väl ringa tillbaka igen!

Permalänk
Medlem

Ringde till advokatbyrån kl. 7 imorse , men han var inte anträffbar.
Provade ringa hans mobil, men inget svar.

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER || Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB || AORUS GeForce RTX™ 2080 Ti XTREME WATERFORCE WB 11G || Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL19 Dominator Platinum || Corsair RM850i 850W || 2xSamsung 970 EVO Plus 500GB || Acer 27" Predator X27 4K 144Hz HDR G-Sync Quantum Dot || EK-CoolStream RAD XE (480) Quad || EK-XRES 140 Revo D5 PWM med pump ||8xEK-Furious Vardar EVO 120 BB (1200-3000rpm).

Permalänk
Medlem

trist, gillade ju butiken.

någon som vet hur det blir med datorbutiken på DH nu när dom har gått i konkurs? antar att det inte blir något av det men det är ju skönt att ha en butik på DH så man kan köpa lite saker till datorn.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Avstängd

Detta bekräftar min uppfattning att DB var en dålig butik.
Senast jag inhandlade något där var 2001

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkzar
trist, gillade ju butiken.

någon som vet hur det blir med datorbutiken på DH nu när dom har gått i konkurs? antar att det inte blir något av det men det är ju skönt att ha en butik på DH så man kan köpa lite saker till datorn.

Ja de kommer fortfarande ha öppet på DH trots att gått i konkurs....

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Det var ju bara en tidsfråga, kolla på de relaterade nyheterna. Varningsklockorna har ringt i ett par månader nu.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag har köpt 3 datorer via DB genom åren, samt en hel del lösa delar, utan några som helst problem. Men jag känner mig turlig som inte beställde där när jag egentligen skulle, alltså cirka 1.5 veckor sedan, skulle bygga en till farsgubben och jag insisterade att bygga ihop en själv var bäst...

Men finns ju andra aktörer, frågan är bara vilka man kan lita på i dagens kris.

Visa signatur

Antec Sonata III -:- Intel Core Duo 3ghrz -:- Corsair Dominator PC8500 4GB -:- HIS Radeon 4850 -:- 840GB Samsung Spinpoint -:- 22" Samsung -:- Windows Vista Ultimate

Permalänk
Avstängd

En av dom bästa har gått bort RIP

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Detta bekräftar min uppfattning att DB var en dålig butik.

Hur menar du, om det bekräftar något skulle det väl vara att problemen var allvarliga? Att från detta dra slutsatsen att de var dåliga verkar dock djärvt, särskilt som återförsäljares oförmåga att tjäna pengar ofta beror på att saker säljs för billigt (eller för dyrt, vilket dock datorbutiken knappast kan beskyllas för).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hur menar du, om det bekräftar något skulle det väl vara att problemen var allvarliga? Att från detta dra slutsatsen att de var dåliga verkar dock djärvt, särskilt som återförsäljares oförmåga att tjäna pengar ofta beror på att saker säljs för billigt (eller för dyrt, vilket dock datorbutiken knappast kan beskyllas för).

Typ oförmögna att leverera varor tycker du inte är en anledning att säga att db är en keff butik?
Att hamna i konkurs är väl rätt kasst. Eller åh nej så synd om dem, det var inte deras egna beslut som satte dem i den sittuation de nu befinner sig i nu eller?
Din lojalitet till ett skitföretag är ganska patetisk

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Jag är inte särskillt insatt i hur det fungerar med konkurser (har heller inte läst hela tråden så jag vet inte om någon sagt det tidigare) men om jag fattat rätt så spelar det ingen roll vem/vilka som DB har skuld till.

Det spelar ingen roll när man beställt eller när man betalat utan vill man ha tillbaka sina pengar så är det FÖRST TILL KVARN som gäller vid en konkurs.

Dvs, ska du ha tillbaka dina pengar så gäller det att SNABBT se till att få tillbaka dom. Större företag har ofta personer som sitter och har koll och ser de att ett företag de har fodringar hos konkar så gäller det att snabbt som attans få ut sina pengar på nått vis (hur vet jag inte, men antagligen via förvaltaren).

Men, som konsument som sitter och håller tummarna att man ska få tillbaka pengar tack vare någons goda vilja så kan jag nog bara säga, lycka till men....

Som sagt, jag är inte insatt utan detta är bara som jag fått höra och som jag förstått hur det fungerar.

Trist för DB och personal men mer trist för de som förskottsbetalat och som kanske inte får tillbaka sina pengar (har man jobbat på DB så har man ju iaf a-kassa och "förlorar" inga pengar om man skött sina kort rätt).

Hoppas allt löser sig för bästa sätt för alla inblandade.

(edit: slarvfel i stavningar)

Permalänk
Medlem

Hur kan man påstå att försäljningen för DB inte gick bra ?? Det är skitsnack. 90% av alla här har handlat där, mer eller mindre. Jag vet att dom var bland dom större butikerna gällande försäljning. Jag tror att ledningen hade som avsikt att driva butiken i skiten.

Jag är glad att butiken är åt helvete, fyfan för att driva en sådan skojverksamhet som lurar folk. Det värsta var att de låtsades som ingenting, skickar ut glada reklam mail om produkter som de inte har på lager. Och sedan konka ner.

Jag säger att de ledningansvarigas namn bör pekas ut, så de kan jagas ner för återbetalning av pengar de är skyldiga folk!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Typ oförmögna att leverera varor tycker du inte är en anledning att säga att db är en keff butik?
Att hamna i konkurs är väl rätt kasst. Eller åh nej så synd om dem, det var inte deras egna beslut som satte dem i den sittuation de nu befinner sig i nu eller?
Din lojalitet till ett skitföretag är ganska patetisk

Nu har de ju skött sig utmärkt de tio (eller hur många det nu kan vara) föregående åren, och att ett ett företag går i konkurs behöver väl inte nödvändigtvis betyda att det var dåligt. I så fall är väl de flesta företag egentligen dåliga, då sannolikheten för att de någon gång kommer gå under är rätt hög.
Nu vet jag inte om du, som så många andra, är militant amd-kramare men tänk i så fall på hur dåliga de måste vara som både utvecklar dåligt presterande processorer och gör dåliga ekonomiska bedömningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrackBunny
Ja men om jag fattat rätt så spelar det ingen roll vem/vilka som DB har skuld till.

Det spelar ingen roll när man beställt eller när man betalat utan vill man ha tillbaka sina pengar så är det FÖRST TILL KVARN som gäller vid en konkurs.

Dvs, ska du ha tillbaka dina pengar så gäller det att SNABBT se till att få tillbaka dom.

Nej, som tur är så stämmer det inte att det handlar om att vara först till kvarn. Det finns lagstadgade turordningsregler för i vilken ordning olika typer av fordringsägare skall få betalt ur ett konkursbo. Reglerna finns i konkurslagen och förmånsrättslagen.

Edit: Stylers kommentar ovan är skrämmande. Maken till paranoid person får man leta efter. Tror han att styrelsen och VD tjänar på en konkurs? Spännande tankegång. "De ledningsansvariga" som han kallar det är offentliga uppgifter som säkert kan hittas i ett flertal bolagsregister. Vad han skall med dessa till har jag dock svårt att förstå. De har garanterat förlorat mer på konkursen än någon enda DB-kund.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot
Nej, som tur är så stämmer det inte att det handlar om att vara först till kvarn. Det finns lagstadgade turordningsregler för i vilken ordning olika typer av fordringsägare skall få betalt ur ett konkursbo. Reglerna finns i konkurslagen och förmånsrättslagen.

Ahaa, där ser man. Bra att veta
Bra att du va snabb att rätta mig så jag inte skrämmer upp folk i onödan med saker man fått för sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu har de ju skött sig utmärkt de tio (eller hur många det nu kan vara)

Dina fantasier om db de senaste 10 åren kan du hålla för dig själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot: att ett ett företag går i konkurs behöver väl inte nödvändigtvis betyda att det var dåligt.

HAHA! Signaturmaterial, Konkurs om något är väl den bästa definationen av ett dåligt företag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot: Nu vet jag inte om du, som så många andra, är militant amd-kramare men tänk i så fall på hur dåliga de måste vara som både utvecklar dåligt presterande processorer och gör dåliga ekonomiska bedömningar.

Ok, så om du är Intel kramare så är du militant palestina-hatare eftersom majoriteten av Intels processorer tillverkas i Israel.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Hade det på känn.. senast i förrgår så avrådde jag en kompis att beställa nåt därifrån.
Man hade rätt för en gång skull.
Som många påpekat innan, det var en bra butik en gång i tiden. Snabba leveranser och oslagbara priser. Men på senaste tiden har jag hållt mig undan från dem.

C'est la vie..

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem

flopalot // En VD tjänar väl alltid mest när det är dags att röra på sig Det är väl allmänt kännt.

Visa signatur

Antec Sonata III -:- Intel Core Duo 3ghrz -:- Corsair Dominator PC8500 4GB -:- HIS Radeon 4850 -:- 840GB Samsung Spinpoint -:- 22" Samsung -:- Windows Vista Ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
HAHA! Signaturmaterial, Konkurs om något är väl den bästa definationen av ett dåligt företag.

Jag tycker bara att du inte håller isär begreppen ordentligt. Visst är risken stor för konkurs stor om man har ekonomiska problem, men när man läser ditt ursprungliga inlägg verkar det som att du tycker att de hade andra brister än ekonomiska.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ok, så om du är Intel kramare så är du militant palestina-hatare eftersom majoriteten av Intels processorer tillverkas i Israel.

Utveckla gärna, särskilt poängen.