Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
varför ens köpa i7c nu, den är ligger ju på överpris och om ½ år så kommer priset garanterat att ha sjunkit till den bättre nivå. Dessutom så kommer nya moderkort och bättre funktioner till den nya serien hela tiden, så jag skulle inte ha köpt den än, snarare uppgraderat mig om ca 1-1½ år då priset och hårdvaran är den rätta. Din setup du har nu kommer aldrig hålla i 3 år, möjligtvis processor/moderkort/ram, men du kommer ALLTID få behöva uppgradera grafikkort/hårddisk.

Äh vafan varför vänta om man har råd??
Priserna går ALLTID ner, vänta 1/2 år så har priset på ett system med gamla Q9550 sjunkit radikalt. Även fast den är billig redan nu. Bara för att ta ett exempel.
Om man har råd så kan man väl köpa grejerna när dem är rykande färska så får man njuta av bra prestanda under längre tid.
Och du säger att det kommer nya moderkort och bättre funktioner.... NO SHIT?? Herregud, det är som att säga.. "år 2040 kommer en processor som har 30GHz och 25 kärnor, så jag ska vänta på den".
Jeez.

Btw så är 1-1½ år absurt lång tid, vem orkar vänta så lång tid bara för att spara lite pengar? Dessutom har det kommit ut en massa nya processorer då.
Vänta några månader hade varit mer rimligt, men 1-1½ år som du pratar om är bara absurt.
Efter redan 1/2 år så kommer i7 920 kännas som stenålder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Antec Twelve Hundred är midi tower.. inte full tower..

Corsair 750W räcker fint.

Åh, verkligen?

Det ser verkligen stort ut på bilderna! Men vad bra, både större och fortfarande midi-tower

Och nej, det blir inget halvbilligt köp för att kunna upprusta varje år. Det var just därför jag skulle köpa denna, om ni inte kunde läsa texten längst upp.

Det spelar ingen roll om datorn, efter tre år, inte klarar max på all grafik, för det gör inte ens min nuvarande dator, och det ser ändå helt underbart ut på vissa spel (Crysis, Cod, GRID, DIRT osv).

Jag köper en sista dator nu, för att inte alls uppgradera om ett år, två år, tre år. Om två år flyttar jag nämligen, förhoppningsvis ihop med min flickvän, och då kan jag inte vara egocentrisk och slösa lönen på datorer och spel, som jag garanterat växt ifrån då.

Sanningen är den att jag spelar väldigt, väldigt sällan i dagsläget också. Det finns så få bra spel ute, och då räknar jag även in Fallout 3, som alla tycks avguda. Jag spelar sällan, men kräver ändå det bästa när jag väl gör det. Huvudsaken är ändå att datorn klarar program relaterat till media och freewares som Windows Media Player och MSN

Så nej, inget snack om upprustning varje år, för det blir inget av med det.
Inget snack om andra chassin från Antec (delvis p182), för jag fullkomligt avgudar Twelve Hundred (i verkliga livet är den ångande het!).

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

Bör det inte vara allmänt att beakta följande:

  • Nya komponenter utvecklas ständigt vilka blir fler inom samma "familj" och ersätter äldre standarder. Som t ex DDR3 och chipsetet för den minnesstandarden.
    En ny teknik som man kan satsa på om man har råd och känner för.

  • Det är aldrig PRISVÄRT att satsa på det allra senaste. Inte ekonomiskt försvarbart sålänge man inte är ekonomiskt oberoende.

  • Priserna på det senaste heta som ÄR försvarbart att införskaffa sjunker inom en överskådlig tid.

T ex, hur många vettiga moderkort finns det som stöder DDR3?
Osv.

Själv skulle jag vänta lite med i7, även om det lockar eftersom det snart kommer bli det som de flesta satsar på. Just nu känns det som man borde vänta åtminstone till våren eller så, eller försommaren.

Man kan komma riktigt långt ändå utan att lägga pengar på det absolut färskaste.

En dator man köpt för 25-30 000 bara för man ville ha det allra värsta är värd sisådär en tredjedel efter ett år... Då har man slösat bort 20 000 som man kunde ha riktigt lajbans för och UPPGRADERAT det "lite sämre" man kunde köpt istället för drygt halva pengen, eller bara spara pengarna för att köpa det vassaste IDAG som blivit prisvärt senare.

Vad gäller köptips i övrigt så har jag ett förslag, på en bättre låda; Thermaltake Spedo Advance (Produktsida)

Den är rykande färsk och personligen tycker jag den verkar väldigt potentiell och väldigt lovande för seriösa entusiaster som vill ha komponenter som riskerar att bli varma, osv.
Om man inte ska gå hela vägen med vattenkylning då, förstås.

Permalänk

om du vill ha framtidsäker dator varför köper du ram för $$$ och ingen bluray
kanske inte behövs i dag men om ett par år så blir det nog mer aktuellt.

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenyMe
Och nej, det blir inget halvbilligt köp för att kunna upprusta varje år. Det var just därför jag skulle köpa denna, om ni inte kunde läsa texten längst upp.

Det spelar ingen roll om datorn, efter tre år, inte klarar max på all grafik, för det gör inte ens min nuvarande dator, och det ser ändå helt underbart ut på vissa spel (Crysis, Cod, GRID, DIRT osv).

Jag köper en sista dator nu, för att inte alls uppgradera om ett år, två år, tre år. Om två år flyttar jag nämligen, förhoppningsvis ihop med min flickvän, och då kan jag inte vara egocentrisk och slösa lönen på datorer och spel, som jag garanterat växt ifrån då.

Sanningen är den att jag spelar väldigt, väldigt sällan i dagsläget också. Det finns så få bra spel ute, och då räknar jag även in Fallout 3, som alla tycks avguda. Jag spelar sällan, men kräver ändå det bästa när jag väl gör det. Huvudsaken är ändå att datorn klarar program relaterat till media och freewares som Windows Media Player och MSN

Så nej, inget snack om upprustning varje år, för det blir inget av med det.
Inget snack om andra chassin från Antec (delvis p182), för jag fullkomligt avgudar Twelve Hundred (i verkliga livet är den ångande het!).

Nu vet jag att du redan vänt döv-örat till men du kommer fatta ett riktigt dåligt beslut om du köper en dator för 20 000kr idag som du knappt kommer spela på.

Mitt tips är istället att köpa en bra speldator idag (kika på xjoms 10k-paket) för 10 000kr, spara resterande 10 000kr med en hyffsad ränta.
Vi säger att du sparar med 5% ränta i 2 år, då du vill förnya din dator, du kommer då ha 11 025kr att köpa ny dator för. Sen får du säkert några laxar för den numera 2år gamla datorn.

Jovisst du vill ha det bästa men om den enda skillnaden mellan det bästa och det näst bästa sitter i huvudet (du vet att du har si o så bra dator), är det då värt att satsa på det bästa?

Sen om du ändå växer ifrån datorn om två år, varför ska du då satsa på ett monster när du kan få en dator som kommer klara sig bra för halva pengen?!

Permalänk
Medlem

Re: Synpunkter på burk (runt 20,000SEK)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenyMe
Fler synpunkter är välkomna, men klaga inte på minnesdelen, för jag är säker där

Snälla, läs från top till botten och sluta klaga/anmärka hans val av minne eftersom han redan är säker där... och och btw, med en i7a 4870x2 och all den där andra mumman lär du kunna njuta i 3 års tid framöver ^^ ingen tvekan om det!

Permalänk
Medlem

Om chassit Antec 1200, http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6117&page=2

= fulltower.

Har chassit Antec 1200 och den är tyst, kör med noctua cpu kylare U p12 med noctua fläkt utan strypning till 9 el. 7 v så den går på max och är tyst. Har klockat min Intel E8500 till öer 4Ghz och tempen ligger lite över 30 grader samt stress test 45grader så kör på den, jag kör ALLA fläktar på LOW speed. Annars håller jag med angående disken, har själv samsungs 640gb med 320gb plattor och vill du ej ha WD så ta samsung istället. 32mb cache på disken har inte Så stor betydelse som du tror du kommer ej märka skillnaden dock är prestandan på WD samt samsung bättre.

Annars fin dator iövrigt. Glömde säga grymt mycket plats i Antec 1200 för att gömma kablar bakom.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Re: Re: Synpunkter på burk (runt 20,000SEK)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MomoSWE
Snälla, läs från top till botten och sluta klaga/anmärka hans val av minne eftersom han redan är säker där... och och btw, med en i7a 4870x2 och all den där andra mumman lär du kunna njuta i 3 års tid framöver ^^ ingen tvekan om det!

Tack!

Och ja, jag är ekonomiskt oberoende, trots det att jag bara studerar på gymnasium. Jag har egen lägenhet fullproppad med dyra och måhända onödiga saker. En dator för 20.000 med det allra senaste är för mig ingen stor sak, speciellt när det gäller marknadens vassaste komponenter.

Min mobil är i dagsläget dyrare än mitt Playstation 3, som var en av de första från 60GB serien. (kostade dryga 6900 med försäkring, två spel och två dosor då). En av mina två elgitarrer är dyrare än denna dator, liksom full-hd tv:n jag spelar och tittar på tv på. Sen får vi inte glömma bort det faktum att jag är en bortskämd unge med 6.1 surroundljud, lätt motorcykel och till sist tandborste.

Så nej, en dator för 20.000 i dagsläget är för mig inte slöseri med pengar.

Det enda jag villa ha, var ett godkännande på huruvida bra komponenterna är, hur de fungerar tillsammans med ett 750watts nätaggregat och om kablarna räcker och blir över.

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Synpunkter på burk (runt 20,000SEK)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenyMe
Tack!

Och ja, jag är ekonomiskt oberoende, trots det att jag bara studerar på gymnasium. Jag har egen lägenhet fullproppad med dyra och måhända onödiga saker. En dator för 20.000 med det allra senaste är för mig ingen stor sak, speciellt när det gäller marknadens vassaste komponenter.

Min mobil är i dagsläget dyrare än mitt Playstation 3, som var en av de första från 60GB serien. (kostade dryga 6900 med försäkring, två spel och två dosor då). En av mina två elgitarrer är dyrare än denna dator, liksom full-hd tv:n jag spelar och tittar på tv på. Sen får vi inte glömma bort det faktum att jag är en bortskämd unge med 6.1 surroundljud, lätt motorcykel och till sist tandborste.

Så nej, en dator för 20.000 i dagsläget är för mig inte slöseri med pengar.

Det enda jag villa ha, var ett godkännande på huruvida bra komponenterna är, hur de fungerar tillsammans med ett 750watts nätaggregat och om kablarna räcker och blir över.

själv blev man lite nyfiken här på hur du kan vara ekonomiskt oberoende...
törs man fråga hur?

är det klassiska pappa betalar?

Visa signatur

"The door can see into your soul"

Permalänk

12gb ram är defenetivt overkill, detta är för att under 2 eller 3 år har det ändrats från ca 512mb ram till idag som är normalt med 2-4gb.

Du behöver inte oroa dig ett minsta lilla med 12gb, det kan jag garantera!

Permalänk

Varför köpa allt från alina? priserna där är ganska höga... Bättre att du använder prisjakt för att räkna ut den absolut billigaste kombinationen av produkter och bra butiker som har allt i lager.

Anyway, jag skulle inte överväga 12 GB, eftersom det är bättre att du skaffar 6 GB nu och lägger till mer minnet är asbilligt (dumt att INTE göra så.)

Om du nu absolut måste göra som du hade tänkt först tycker jag du ska köpa en blu-ray läsare/brännare också. (Men det är bättre att vänta med det till senare när blu-ray behövs.)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Synpunkter på burk (runt 20,000SEK)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumban
själv blev man lite nyfiken här på hur du kan vara ekonomiskt oberoende...
törs man fråga hur?

är det klassiska pappa betalar?

Din fråga är irrelevant och hör absolut inte till topic.

Citat:

Varför köpa allt från alina? priserna där är ganska höga... Bättre att du använder prisjakt för att räkna ut den absolut billigaste kombinationen av produkter och bra butiker som har allt i lager.

Det var precis det jag gjorde för två-tre veckor sedan när jag plockade ihop datorn. Alina är en av de få sidorna som har billiga ddr3-minnen. Andra sidor, sidor som Komplett, tar över 2200-2800 för sådana minnen.

Jag har plockat ihop exakt samma vagn på ett tiotal datorrelaterade affärer i Sverige, och det skiljer bara några hundra kronor efter frakten. Men visst, nu när i7 och de nya moderkorten ligger ute och börjar komma in i lager överallt så kommer priserna edera höjas eller sänkas beroende på försäljningen.

Har även http://multitech.se, http://clickok.se och http://misco.se i åtanke, då dessa är snarlika med priserna.

Och nej, jag väljer absolut inte Datorbutiken eller Komplett. De har på tok för höga priser och dålig support när man väl sätter sig flaskhalsen. Att de sedan är överreklamerade till hundra för att de har en eller två billiga saker på lager, det gör inte saken bättre. Och nej, jag har gillat Datorbutiken starkt en gång i tiden, när de hade låga priser, mycket varor på lager och otrolig kundsupport.

Jag har fått svar på huruvida stort chassit är, om 750watt räcker för att släcka datorns törst och till sist om kablarna räcker, trots att nätagget placeras i botten på chassit.

Nu kan vi låsa tråden, för jag ser ingen mening med att tjafsa när de flesta ändå pratar off-topic.

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenyMe
Åh, verkligen?

Jag köper en sista dator nu, för att inte alls uppgradera om ett år, två år, tre år. Om två år flyttar jag nämligen, förhoppningsvis ihop med min flickvän, och då kan jag inte vara egocentrisk och slösa lönen på datorer och spel, som jag garanterat växt ifrån då.

ekonomiskt oberoende...

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanca
ekonomiskt oberoende...

Ja, ekonomiskt oberoende. Bara för att man har pengar behöver man inte köpa datorer. Bara för att man har pengar, behöver man inte vara egocentrisk och spendera allt på sig själv. Därför blir det min sista dator.

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk

tycker du ska välja en Segate Barracuda ES2 500gb istället ES2:orna håller riktigt bra och är tillverkade för 24/7 drift.

Visa signatur

Intel Pentium 4 651 @ 3.4ghz 65nm s775 | 2gb DDR2 ECC | Segate Barracuda ES2, 500gb | Nvidia GeForce 7800GT Pci-e | Asus Terminator 2 Barebone

Permalänk
Medlem

Pokerhaj ftw

Permalänk

Är du säker på att de minnen du valt passar P6T deluxe kortet?

De står inte listade i manualen vilket iofs inte behöver betyda att de inte funkar men ändå.

Allmänt: ser bra ut. Antar att du inte bryr dig om ljudnivån.

Är det nån som vet om det går att köra det 4870x2 kortet som valts i denna tråd med passiv kylning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adergaard
Är du säker på att de minnen du valt passar P6T deluxe kortet?

De står inte listade i manualen vilket iofs inte behöver betyda att de inte funkar men ändå.

I och med lanseringen av nya minnen de senaste dagarna, varav billiga paket om tre minnesmoduler (3x1GB eller 3x2GB) så kommer jag vara helt säker på vilka som passar. De är trots allt anpassade för i7, säger skaparna.

[QUOTE]Allmänt: ser bra ut. Antar att du inte bryr dig om ljudnivån.[/QUOTE]

Ljudnivån bryr jag mig inte mycket om, då min nuvarande surrar otroligt högt.
Tack för ett riktigt svar och tycke.

[QUOTE]Är det nån som vet om det går att köra det 4870x2 kortet som valts i denna tråd med passiv kylning? [/QUOTE]

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.