Corsair-minnen trasiga igen. Dags för ECC till klientdator?

Permalänk
Medlem

Corsair-minnen trasiga igen. Dags för ECC till klientdator?

Hej
Ännu ett par Corsair-minnen har gått sönder för mig. Senast i Juli gick minst 3 av 4 stickor åt skogen.
Nu har det hänt igen - på en helt annan dator som inte har något alls att göra med den första (:P).

Har 2x2gb Corsair 6400 Milt överklockade 830mhz (800) och orginal timings. En av stickorna är trasig vilket jag sett genom memtest, alla krasher av program samt omstarter.

Nu till frågan. Är ECC vad jag tror det är? Nämligen att datorn/program inte krashar lika lätt om det blir något minnesfel?

Hur mycket långsammare gör den extra operationen minnena?

Funderar på att köpa något annat märke än Corsair såklart men också kanske ECC.

Hittar iofs inga snabbare minnen med ECC.

Hur är Mushkin?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304171

Är det någon idé att felanmäla till Inet, de är ju bara runt 2 månader sedan jag köpte dem? Då måste jag ju skicka in båda och då har jag ingenting att köra datorn med. Plus att det lär ta veckor innan de fixar det samt att de kanske inte hittar något fel.

Permalänk

Är det fel på minnena så hittar de det. Hittar de inget fel så är det heller inget fel på dem.

ECC korrigerar själv om det uppstår mindre fel så du inte märker det.
Nackdelen är att minnena är svindyra och moderkortet måste stödja ECC.

Minnen som går sönder efter ett tag brukar vara ESD skador enligt min erfarenhet. Minnen som är trasiga från fabrik brukar uppvisa problem redan vid första uppstarten. Minnen som blivit skadade av statisk elektricitet brukar bli sämre och sämre under en tid och till slut helt haverera.

Har du använt ESD-armband när du installera dina minnen?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Är det fel på minnena så hittar de det. Hittar de inget fel så är det heller inget fel på dem.

ECC korrigerar själv om det uppstår mindre fel så du inte märker det.
Nackdelen är att minnena är svindyra och moderkortet måste stödja ECC.

Minnen som går sönder efter ett tag brukar vara ESD skador enligt min erfarenhet. Minnen som är trasiga från fabrik brukar uppvisa problem redan vid första uppstarten. Minnen som blivit skadade av statisk elektricitet brukar bli sämre och sämre under en tid och till slut helt haverera.

Har du använt ESD-armband när du installera dina minnen?

Nej inget ESD-armband.
Har felanmält till inet också.

Visade sig att det var fel på båda minnena då jag testade i Memtest ett i taget alldeles nyss. På tredje testet står det i Error kollumnen 32xxx (där x är random siffror jag inte såg) värdet hoppar också fram och tillbaka.

Permalänk
Vila i frid

För att köra ECC krävs ett moderkort som stöjder ECC, t.ex. Intels Server-moderkort. Använd ESD-armband vid nästa montering.