Kritiker som ger spel för höga betyg

Permalänk
Medlem

Det kan inte helt enkelt vara så att även de riktigt dåliga spelen nuförtiden ändå håller en ganska hög standard?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Beror på hur man tolkar formuleringen såklart. Kanske ska ta det för det exempel som det är istället för att tolka det som lag.

Tyckte han gav ett bra exempel... de WoW-spelare som jag känner sitter inte och spelar några FPS-spel. Men å andra sidan så spelar jag själv oftast ALLT förutom de spel som är för mycket Sci-Fi.

Och hur många hårdrockare känner ni som lyssnar på fjunpopp? xD Haha de är nog lätträknade.

Det behöver inte vara så för att det inte täcker din världsbild. Jag tolkade det andra som bra skrivet, men jag blir bara så förbannad på folk som tror att människor inte har någon slags nyans i sina tankar, åsikter och värderingar. Jag känner CS-spelare som gick över till att spela WoW. Dom gillar FPS, men spelar ändå WoW! Går det? Nej just det! Människor kan ju bara gilla en genre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
http://www.escapistmagazine.com/vid...ero-punctuation

Där har ni bra spelreviews.

Japp. Har nämnst några gånger i tråden. Bra att du länkade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Så du menar i botten är att du blev stött av det vi ansåg och håller inte med? Samt vem har rätt eller fel att säga att dom har så mycket fel helt enkelt? Folket på sweclockers eller eller några andra personer?

Får gärna komma med några konkreta recensenter i såna fall som du tycker inte fungerar längre och gärna länka till några arbeten som dom gjort.

Får länka en rolig sak från prisjakt som stämmer in här

-------------
Då vet man ju i alla fall att man ska ta allt som skrivs här på forumet med en stor nypa med salt eftersom det är bara egna subjektiva personliga åsikter som bara är skräp om man inte har ett vetenskapligt bevis i bakfickan

------
Självklart. Det trodde jag alla gjorde. En åsikt är en åsikt och har ett visst värde, men det är extremt långt ifrån att vara en vedertagen sanning. Även det jag skriver bör självklart tas med en stor näve salt.
Det finns någon enstaka expert som tex ----- som jag litar mycket på, men jag tar inte heller hans ord som sanningar utan mer som goda råd.

Du får gärna förklara om du är seriös eller om det bara är så att jag missade ironin i ditt inlägg här, men hur tänkte du lägga krav på mig om konkreta bevis för min åsikt efter att du själv skriver (och citerar prisjakt av alla ställen) att forum består av personliga åsikter och att åsikter inte är vetenskapliga vilket då borde betyda att inga bevis heller behövs så länge jag inte hävdar att det jag säger är sanningen utan undantag.

Edit**
Och varför skulle jag bli stött av någonting ni skriver? Är ett svar på ett inlägg per automatik att man blivit stött? Det här är ett forum, en plats för utbyte av åsikter. Det vore onekligen rätt jobbigt om alla skulle ta anstöt så fort någon annan skriver någonting som inte stämmer med sin egen åsikt. Du har säkert din, jag har min och vi har lika rätt till egna åsikter, precis som alla andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Vem sjutton är det som säger att en recension måste vara objektiv?
Hela konceptet med recensioner är ju baserat på ens personliga åsikter!
Varför fan vill du och alla andra huvudlösa höns ha ett gudomligt domslut som säger åt er att antingen köpa eller inte köpa ett spel?
Skapa er en egen åsikt!

Jeez, folk borde verkligen lyssna mer på Yahtzee!

Läs om, läs rätt!
Det jag skrev var som svar på att recentioner är färgade av egna åsikter och gällde vad man bör eftersträva i en recention, eftersom den med stor sannorlighet är publicerad så att den skall framstå som objektiv. Den behöver inte vara det, men då skall man inte heller försöka framställa den som det. Det har ingenting med mina egna åsikter om spel att göra utan om mina åsikter gällande vad som är lämpligt när man publicerar information på det sätt som sker inom speljournalistiken. Så innan du förolämpar någon så bör du kanske tänka efter mer än i de två sekunder det tar att häva ur sig det hela

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Bra skrivet till den punk där han säger att folk är svartvita!

Aldrig sagt att folk är svartvita.
Men det är ju så enkelt att folk gillar alltid en sak mer än en annan, finns väll ingen annan än Jesus och Thomas Dileva som älskar allt!

Visst kan man gilla 2 olika typer av spel!
Jag gillade Far Cry men även Mass Effect.
Hursomhelst så köper jag nästan bara FPS spel eftersom jag gillar dem bäst med några undantag!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Och om Yahtzee säger "Go out an buy this *bleep*ing game!", då vet man att det är riktigt hög kvalitet på det

Inte för att vara dryg, men om du redan censurerat ner "fucking" till "bleeping" så behöver du ju inte ha en asterix där.

I övrigt är det ju svårt med recensioner eftersom alla har olika smak. Jag tycker Yatzee dissar spel för konstiga orsaker ibland också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Inte för att vara dryg, men om du redan censurerat ner "fucking" till "bleeping" så behöver du ju inte ha en asterix där.

I övrigt är det ju svårt med recensioner eftersom alla har olika smak. Jag tycker Yatzee dissar spel för konstiga orsaker ibland också.

Har för mig att Yathzee säger *bleep*ing och inte fucking.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Aldrig sagt att folk är svartvita.
Men det är ju så enkelt att folk gillar alltid en sak mer än en annan, finns väll ingen annan än Jesus och Thomas Dileva som älskar allt!

Visst kan man gilla 2 olika typer av spel!
Jag gillade Far Cry men även Mass Effect.
Hursomhelst så köper jag nästan bara FPS spel eftersom jag gillar dem bäst med några undantag!

Du förstår inte poängen i det jag säger. Det handlar inte om att människor älskar allt. Det handlar om att vi kan gilla mer än bara svart eller vitt. Du kanske gillar FPS mycket, betyder det att du bara kan spel och tycka om FPS? Det finns inte en chans i världen att du tycker om spel för att det är spel? Jag själv gillar många spel från många olika genrer. Jävligt tråkigt om man är instängd i en genre, då det inte finns någon variation.
Men okej, jag är Tomas Dileva och Jesus. För jag gillar både rött och blått, för jag gillar både FPS och RPG, för jag gillar helt enkelt spel för det är spel, musik för det är musik och film för att det är film

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation

Där har ni bra spelreviews.

Det är precis att man hänger med o uppfatta vad han säger... xD

Men det är kul det där... det är sällan några som pratar om hur värdelösa och idiotiska spelen verkligen är egentligen på det sättet som han gör. Se på t.ex. GTA IV och S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky. ^^

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Det är precis att man hänger med o uppfatta vad han säger... xD

Men det är kul det där... det är sällan några som pratar om hur värdelösa och idiotiska spelen verkligen är egentligen på det sättet som han gör. Se på t.ex. GTA IV och S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky. ^^

Man vänjer sig vid hans rappa tunga efter några avsnitt
Tycker han är klockren Varje Onsdag kommer nya recensioner. Samma dag som Trey Parker och Matt Stone släpper nya South Park avsnitt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Har för mig att Yathzee säger *bleep*ing och inte fucking.

Missade den första asterixen.. Och jo, det kanske han gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Missade den första asterixen.. Och jo, det kanske han gör.

Vad är det du pratat om? Asterix? Det är ju en seriefigur :S

Permalänk
Medlem

En intressant diskussion så långt. Istället för att kräva objektiva recensenter vill jag ha dem mer subjektiva. Ofta får man intrycket av recensionerna på de stora spelsajterna att recensenten håller tillbaka vad de egentligen tycker. I IGN och Gamespots recensioner av Far cry 2 står det att det är jättesnyggt men repetitivt och utan en engagerande berättelse. Ändå så får spelet ett väldigt högt betyg. Förväntningar på recensenten att ge ett högt betyg till ett hypat spel väger tungt. Spelbranschen växer och de stora spelutvecklarna betalar stora summor pengar för reklam som spelsajterna lever på. Ett uttalat eller outtalat tryck på recensenten från chefer och annonsörer kan ligga bakom de höga betyg som så ofta ses idag. Även spelare som rycks med i hypen reagerar ofta med ilska om spelet de har sett fram emot får ett lågt betyg. Det kombinerade trycket skapar en atmosfär där frispråkighet och rättframhet inte gynnas.

Fortsätt gärna att tipsa om alternativ till de stora spelsajterna. Fz.se gillar jag själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
En intressant diskussion så långt. Istället för att kräva objektiva recensenter vill jag ha dem mer subjektiva. Ofta får man intrycket av recensionerna på de stora spelsajterna att recensenten håller tillbaka vad de egentligen tycker. I IGN och Gamespots recensioner av Far cry 2 står det att det är jättesnyggt men repetitivt och utan en engagerande berättelse. Ändå så får spelet ett väldigt högt betyg. Förväntningar på recensenten att ge ett högt betyg till ett hypat spel väger tungt. Spelbranschen växer och de stora spelutvecklarna betalar stora summor pengar för reklam som spelsajterna lever på. Ett uttalat eller outtalat tryck på recensenten från chefer och annonsörer kan ligga bakom de höga betyg som så ofta ses idag. Även spelare som rycks med i hypen reagerar ofta med ilska om spelet de har sett fram emot får ett lågt betyg. Det kombinerade trycket skapar en atmosfär där frispråkighet och rättframhet inte gynnas.

Fortsätt gärna att tipsa om alternativ till de stora spelsajterna. Fz.se gillar jag själv.

Intressant syn på saken som det dessutom kan ligga en hel del sanning i!

Fz.se gillar även jag!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Jo men jag är ju en sån där pop-människa som klär sig på ett sätt, bara kollar på pop-program, bara lyssnar på pop-musik och kan inte gilla något annat en pop-musik.
Det sämsta jag någonsin hört! Finns det verkligen så svartvita människor i världen blir jag mörkrädd. Det finns något som heter bred smak. Recensenter må ha en viss smak, men att säga att bara för en människa gillar RPG kan han inte gilla FPS är nog bland det största skitsnacket som finns!

Givetvis är många recensioner färgade av recensenternas egna åsikter, men problemet är att många spel som kräver mer än tio-minuters spelande ofta faller på att en deadline sätter käppar i hjulen.
Så många spel som stora recensenter måste spela igenom så är det inte konstigt att det inte hinns med att ge ett spel ett rättvist betyg.

Helt riktigt jag spelar själv cod4,hellgate london,guild wars och UT3 bland annat,jag gillar både FPS och RPG spel alla är givetvis orginal:))
Sen gillar jag i princip all musik som existerar pop rock trance klassiskt,det enda jag har lite problem med musikmässigt är faktiskt dansband som jag vet att miljoner människor älskar,men det inser jag iafall:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
En intressant diskussion så långt. Istället för att kräva objektiva recensenter vill jag ha dem mer subjektiva. Ofta får man intrycket av recensionerna på de stora spelsajterna att recensenten håller tillbaka vad de egentligen tycker. I IGN och Gamespots recensioner av Far cry 2 står det att det är jättesnyggt men repetitivt och utan en engagerande berättelse. Ändå så får spelet ett väldigt högt betyg. Förväntningar på recensenten att ge ett högt betyg till ett hypat spel väger tungt. Spelbranschen växer och de stora spelutvecklarna betalar stora summor pengar för reklam som spelsajterna lever på. Ett uttalat eller outtalat tryck på recensenten från chefer och annonsörer kan ligga bakom de höga betyg som så ofta ses idag. Även spelare som rycks med i hypen reagerar ofta med ilska om spelet de har sett fram emot får ett lågt betyg. Det kombinerade trycket skapar en atmosfär där frispråkighet och rättframhet inte gynnas.

Fortsätt gärna att tipsa om alternativ till de stora spelsajterna. Fz.se gillar jag själv.

Där håller jag delvis med dig.
Jag skulle gärna se recentioner helt utan betyg, men med kommentarer istället. Då skulle objektiviteten inte spela in över huvud taget utan poängen med en recention skulle då enbart vara de subjektiva åsikterna kring det hela. Det skulle underlätta då man skulle kunna hitta en recencent som har liknande åsikter och tycken som en själv.

Kan sträcka mig till det system som jag vet Superplay hade för en massa år sedan. Flera recencenter per spel som satte poäng på de olika aspekterna på ett spel varpå ett snitt sedan räknades ut baserat på de då blandade poängen av spelens olika delar. Det är inte bra, men i alla fall bättre än bara en enda siffra som skall försöka säga allt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Där håller jag delvis med dig.
Jag skulle gärna se recentioner helt utan betyg, men med kommentarer istället. Då skulle objektiviteten inte spela in över huvud taget utan poängen med en recention skulle då enbart vara de subjektiva åsikterna kring det hela. Det skulle underlätta då man skulle kunna hitta en recencent som har liknande åsikter och tycken som en själv.

Kan sträcka mig till det system som jag vet Superplay hade för en massa år sedan. Flera recencenter per spel som satte poäng på de olika aspekterna på ett spel varpå ett snitt sedan räknades ut baserat på de då blandade poängen av spelens olika delar. Det är inte bra, men i alla fall bättre än bara en enda siffra som skall försöka säga allt.

Jo, men då är ju Yathzee's recensioner allra bäst då. Han bara säger vad han fått för intryck av spelet och dissar att ge poäng för han anser det vara en onödig del av recensionen.

Kom på idag att Gamespot.com som jag är en flitig besökare av brukar ge dom flesta spel 9.0 i betyg nu för tiden. Är det så att dom har svårt att döma ut dåliga spel? Resonerar dom som så att, jo men hypen var ju så stor, nu kan vi ju bara ge ett betyg på gränsen till "Gamespot recomends"?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Jo, men då är ju Yathzee's recensioner allra bäst då. Han bara säger vad han fått för intryck av spelet och dissar att ge poäng för han anser det vara en onödig del av recensionen.

Kom på idag att Gamespot.com som jag är en flitig besökare av brukar ge dom flesta spel 9.0 i betyg nu för tiden. Är det så att dom har svårt att döma ut dåliga spel? Resonerar dom som så att, jo men hypen var ju så stor, nu kan vi ju bara ge ett betyg på gränsen till "Gamespot recomends"?

Är det så att dom mest rescenserar hypade spel så kommer dom ju få massa arga svar om dom dissar ett väldigt hypat spel av en massa arga fjortisar:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Är det så att dom mest rescenserar hypade spel så kommer dom ju få massa arga svar om dom dissar ett väldigt hypat spel av en massa arga fjortisar:))

Dom lär ju hittat deleteknappen vid det här laget. Jag tror inte dom ger höga betyg för att dom är rädda för att folk ska skicka arga mail.

Permalänk
Medlem

Jag tycker siffersystemet har spelat ut sin roll. Ge spelet +- istället så fokus hamnar på vad recensenten verkligen tycker.

Dock så ser jag inget fel i att ge delpoäng för grafik/ljud/story/spelbarhet. Dessutom så borde betyg för humor samt underhållsvärde läggas till.

Delpoängen borde vara Dåligt/Bra/Mycket bra/Fantastiskt bra istället för 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10.
Det säger mer för en som inte är insatt...

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Jag tycker siffersystemet har spelat ut sin roll. Ge spelet +- istället så fokus hamnar på vad recensenten verkligen tycker.

Dock så ser jag inget fel i att ge delpoäng för grafik/ljud/story/spelbarhet. Dessutom så borde betyg för humor samt underhållsvärde läggas till.

Delpoängen borde vara Dåligt/Bra/Mycket bra/Fantastiskt bra istället för 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10.
Det säger mer för en som inte är insatt...

Det är ju svårt det där. Humorn kan ju t.ex. vara i toppform, men inte höra hemma i spelet. Alltså att humorn förstör stämningen. Då får ju humorn bra betyg, men inte spelet i övrigt.

EDIT: Här står iofs om Gamespots betygssätt: http://www.gamespot.com/misc/reviewguidelines.html?tag=scores...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Dom lär ju hittat deleteknappen vid det här laget. Jag tror inte dom ger höga betyg för att dom är rädda för att folk ska skicka arga mail.

14 åringar betalar en stor del av deras löner genom ökad trafik till hemsidan. Det är en stor målgrupp som de inte vill stöta sig med.

Permalänk

Största problemet är att betygssystemet har blivit helt söndervridet. Spelrecensioner går inte från 1-10, dom går från 5-10. Får ett spel under 7 i betyg börjar genast folk klaga på att det är för lågt.
I vilken värld förutom spelrecensions världen är 7 av 10 lågt?

Nej betygssystemet borde tas bort helt, istället tycker jag man i slutet borde lista för och nackdelar (eller helt enkelt egenskaper) spelet har.
Så kan man själv göra en uppfattning om det är bra eller ej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
14 åringar betalar en stor del av deras löner genom ökad trafik till hemsidan. Det är en stor målgrupp som de inte vill stöta sig med.

Fatta vad mycket pengar dom kommer tjäna då, när alla får nys om att de gett ett dåligt betyg!