h.264 och YouTube resulterar i superkvalité, men...

Permalänk

h.264 och YouTube resulterar i superkvalité, men...

Hej,

Jag har råmaterial från fraps som jag skulle vilja redigera innan jag encodar och laddar upp på YouTube.

Denna video tog vägen FRAPS > SUPER > YouTube http://www.youtube.com/watch?v=R-hJc9h-xwU&fmt=18
(länk till high quality, visas den i standard måste du ändra!)

Och blev iaf enligt min mening i väldigt bra kvalité.

FRAPS > SUPER (encode h.264) > Youtube

FRAPS > Sony Vegas (redigera) > SUPER (encode h.264) YouTube

Jag vill kunna redigera mitt råmaterial i Sony Vegas innan jag encodar filen, problemet är att jag inte vet vad jag ska spara filen i från Sony Vegas. Oavsett vad jag gör så verkar kvalitén bli lidande alternativt jättestora filer.

Finns det något sätt att spara redigerat råmaterial i Sony Vegas utan att försämra kvalitén eller höja storleken allt för mycket?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

det är ju bara att spara filmen i vegas i uncompressed också så ska du inte förlora destomer kvaltet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
det är ju bara att spara filmen i vegas i uncompressed också så ska du inte förlora destomer kvaltet

Hur går det till då?

I listan filformat finns det ingenting som heter Uncompressed.

Permalänk
Medlem

finaste fulfixen för det om du inte hittar något alternativ till RAW uncompressed är lossless codecs!

Huffyuv är min personliga favorit
Good luck!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av disken
finaste fulfixen för det om du inte hittar något alternativ till RAW uncompressed är lossless codecs!

Huffyuv är min personliga favorit
Good luck!

Skulle du vilja förklara lite närmare hur du menar?

Jag blir väl så illa tvungen att välja det minst dåliga alternativet i filformatslistan i Sony Vegas? För det är ju trots allt i Sony Vegas som jag redigerar filerna...

Permalänk
Medlem

Lossy komprimering:
Komprimering som gör att originaldatan försämras. Ex: jpg, mp3.

Lossless komprimering:
Komprimering som inte gör att originaldatan försämras. Ex: tiff, flac.

Lossless kan ju inte komprimera en fil lika mycket som lossy, men samtidigt förlorar man ju ingen kvalité. Jag har inte använt Sony Vegas, men jag tycker att du borde kunna lägga till fler codecs och på så vis kunna spara i fler sorters format.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

precis som [Z] skriver så är ett lossless codec ett komprimerande codec, fast utan att förstöra så mycket av orginaldatan.

Googla på t.ex. Huffyuv och tanka hem en version, installera - så bör den finnas i codec listan vid rendering i vegas.
Efter du fått ut den färdigredigerad tar du och encodar den till h.264 i valfri encoder.

Nu var det flera år sen jag experimenterade med h.264 encode, men principen är nog den samma

(kan tillägga att huffyuv bara är ett videocodec, har du ljud med så välj raw data eller codecet FLAC)

Permalänk
Medlem

Annars får du väl köra med frameserver från vegas så slipper du stor mellanliggande fil, men det kan bli lite segare att komprimera istället (eftersom bildrutorna måste renderas i vegas samtidigt som de komprimeras i annat program).

http://www.debugmode.com/frameserver/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av disken
precis som [Z] skriver så är ett lossless codec ett komprimerande codec, fast utan att förstöra så mycket av orginaldatan.

Googla på t.ex. Huffyuv och tanka hem en version, installera - så bör den finnas i codec listan vid rendering i vegas.
Efter du fått ut den färdigredigerad tar du och encodar den till h.264 i valfri encoder.

Nu var det flera år sen jag experimenterade med h.264 encode, men principen är nog den samma

(kan tillägga att huffyuv bara är ett videocodec, har du ljud med så välj raw data eller codecet FLAC)

Huffyuv vägrade installeras, gjorde precis som det stod i readme.

Sedan förstår jag inte vad du menar med att jag bör välja FLAC för ljud, måste jag spara två olika filer, en video och en audio, eller vadå?

Permalänk
Medlem

om du tittar efter i renderings alternativen så tror jag garanterat att du får välja ett ljud codec, och ett bild codec om nu din film har både bild och ljud, annars väljs denna inställning i project-settings (minns inte hur det var i Vegas riktigt)

och om inte jag minns fel.... har man inte alltid 2 separata filer för varje komprimering till h264 codec? (en bild och en ljud) så mergar man dem samtidigt som man komprimerar ihop dem?

Permalänk
Medlem

lossless!! Finns skitbra codec för detta. Googla Loosless.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
lossless!! Finns skitbra codec för detta. Googla Loosless.

Det har jag gjort.

Har du några tips på bra lossless codecs?