Hundra processorer i maratontest

Permalänk
Melding Plague

Hundra processorer i maratontest

En belgisk webbsida har publicerat ett imponerande test med hela 100 processorer med i leken. Totalt jämförs 50 modeller vardera från AMD och Intel.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant :). Har man något att läsa på en stund.

Permalänk
Medlem

intressant tack..

(akta amd vs intel och jobbiga bortförklaringar från båda sidor i kommentarerna)

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som inte kan läsa testet?

Permalänk

Det var nog en vecka sedan som jag kollade igenom det där testet... bra att det uppmärksammas.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det var nog en vecka sedan som jag kollade igenom det där testet... bra att det uppmärksammas.

Gjorde du också? Shit då är vi inte ensamma, jag gjorde också det!!!!
Kan det bero på att ngn skapade en tråd med denna länk eller?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Sjuuukt nice, har man lite att läsa ikväll

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Synd att blandningen tog slut i toppen, bara intel där =/.

Permalänk
Medlem

coolt ska läsas!

En snabb överblick säger att jag gjorde ett bra köp prestandamässigt när jag beställde en E8600

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

med tanke på att den segaste prollen fick 48fps i Crysis low profile med 800x600 upplösning så kunde de testat med mediuminställningar 1024x768.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
med tanke på att den segaste prollen fick 48fps i Crysis low profile med 800x600 upplösning så kunde de testat med mediuminställningar 1024x768.

Dom satte väll förmodligen låga grafikkrav för att det var cpu´s som skulle jämföras eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Avstängd

Bedrövligt att det är franska dom kör med,fattar dom inte att det är engelska som gäller?
Men fransmän har väl aldrig varit så klipska:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

precis... ju lägre upplösning desto mer måste CPU jobba.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Bedrövligt att det är franska dom kör med,fattar dom inte att det är engelska som gäller?
Men fransmän har väl aldrig varit så klipska:))

Nej speciellt inte belgiska fransmän då kanske

Permalänk
Medlem

najs, intressant

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Nej speciellt inte belgiska fransmän då kanske

Haha xD

--------------------------------------

Varför är de så att processorn arbetar mer i lägre upplösningar?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

När man är klar med den artikeln kan man ju börja brottas med den om 105 nätagg! Hahahahah x]

Ett gigantiskt CPUtest som detta har jag faktiskt varit på jakt efter ett tag för att se om det skulle löna sig att byta upp mig från min gamla Pentium D

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Varför är de så att processorn arbetar mer i lägre upplösningar?

Det gör den inte.
Anledningen till att man kör spelbenchmarks i skitlåga upplösningar och inställningar är för att förhindra att grafikkortet "flaskhalsar", dvs säger stopp före processorn.
Tänk dig att man stoppar in ett skitslött grafikkort och sen maxar allt i Crysis, då får du ändå kanske max 5 fps oavsett vilken processor du använder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Bedrövligt att det är franska dom kör med,fattar dom inte att det är engelska som gäller?
Men fransmän har väl aldrig varit så klipska:))

Tja Sweclockers kör på svenska så...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Bedrövligt att det är franska dom kör med,fattar dom inte att det är engelska som gäller?
Men fransmän har väl aldrig varit så klipska:))

Haha, inte fransmän. De kommer aldrig ändra sig heller.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Detta test var enormt välgjort men det ger inte så mycket åt oss Sweclockare som överklockar

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Engelskan är ett fattigt språk, och bör alltid vara ett andrahands alternativ. Dessutom blir det nog rätt trist annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Engelskan är ett fattigt språk, och bör alltid vara ett andrahands alternativ. Dessutom blir det nog rätt trist annars.

Jag hoppas du antingen är ett troll eller ironisk.. Annars, kolla upp mängden ord som finns på engelska och exempelvis svenska.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk

Det var ett kvantitativt test.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Hade vart intressant med Opteron och Xeon i testet också, Opteron blev ganska vanlig då den var mycket prisvärd ett tag.

Permalänk
Medlem

Saknar:

1. Överklockningsjämförelser
2. Pris/prestandafaktor

Konsten är att hitta en prolle som klockar skiten av de andra till ett oslagbart pris.

Permalänk
Medlem

Hej!

Det var ett riktigt bra test, synd bara att man inte tog med AMD Athlon 64 FX-62. Jag är nästan helt säker på att den skulle prestera bättre än en del nya Core 2 Duo-processorer i några tester. I vissa tester presterar ju AMD K8 riktigt bra för sin ålder, mycket bättre än samtida Intelprocessorer! I de flesta testerna presterar dock K10 bättre än K8, men sämre än Intels Core 2 Duo och Quad. Det vore dock väldigt intressant att se ett liknande test när Deneb och och förhoppningsvis Phenom FX har lanserats. Då lär det vara jämnare mellan Intel och AMD. Förhoppningsvis kommer budskapet i den här filmen att återigen stämma någon gång i framtiden:

http://www.youtube.com/watch?v=MK0hU0OYvCI

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Bedrövligt att det är franska dom kör med,fattar dom inte att det är engelska som gäller?
Men fransmän har väl aldrig varit så klipska:))

Va?, jag läser testet översatt till engelska så franska är ju uteslutet(även om jag studerat franska). Dock tar det även på engeslska tid att läsa...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

dom kan ju donera processorerna nu när dom är klar till mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Engelskan är ett fattigt språk, och bör alltid vara ett andrahands alternativ. Dessutom blir det nog rätt trist annars.

Det heter andrahandsalternativ.
Du klagar på engelska utan att behärska svenska, ironi?

Intressant läsning. Det är kanske lite väl mycket blått överst.
Det är synd att AMD inte kan konkurrera med intel gällande prestanda. Hade inte haft något emot en AMDprocessor men med testresultat som de i artikeln så är det uteslutet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.