Hundra processorer i maratontest

Permalänk
Medlem

Min prolle va ju inte ens med, men resultatet blir antagligen lite annorlunda i 1,86 GHz jämfört med 3,5 GHz.

Saknar överklockningsresultat jag med!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Här ser man nu anledningen till att AMD tappar andelar på processormarknaden.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Min prolle va ju inte ens med

Jo? Både E6320 och E6300 är med.

Permalänk

hmm, undrar nu om det verkligen är värt att uppgradera processor, har en x2 6400+, så det är bästa athlon processorn. och, i många av testen så var den inte långt från de processorer som man har råd med i dagsläget.

men saknar som alla andra överklockningsresultat.

fast det verkar ju som om den här undersökningen visar att amd's prollar är mer prisvärda, men att de inte är lika bra i toppklasserna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Hej!

Det var ett riktigt bra test, synd bara att man inte tog med AMD Athlon 64 FX-62. Jag är nästan helt säker på att den skulle prestera bättre än en del nya Core 2 Duo-processorer i några tester. I vissa tester presterar ju AMD K8 riktigt bra för sin ålder, mycket bättre än samtida Intelprocessorer! I de flesta testerna presterar dock K10 bättre än K8, men sämre än Intels Core 2 Duo och Quad. Det vore dock väldigt intressant att se ett liknande test när Deneb och och förhoppningsvis Phenom FX har lanserats. Då lär det vara jämnare mellan Intel och AMD. Förhoppningsvis kommer budskapet i den här filmen att återigen stämma någon gång i framtiden:

http://www.youtube.com/watch?v=MK0hU0OYvCI

Mvh Johan

FX-62 är ju bara på 2,8GHz, de hade med X2 6400+ på 3,2GHz, som rimligtvis borde prestera bättre och inte ens den rår på core2-processorerna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

be trygg ande att min kork var bra på ända målet jag vill att den ska vara bra på, även om den långt från var exceptionell så är den adekvat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Jag hoppas du antingen är ett troll eller ironisk.. Annars, kolla upp mängden ord som finns på engelska och exempelvis svenska.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Det heter andrahandsalternativ.
Du klagar på engelska utan att behärska svenska, ironi?

RU srius?!?!?!

mer seriöst dock: http://itre.cis.upenn.edu/~myl/languagelog/archives/005514.ht...

oavsett vilket folk som faktisk använder språket sitt bäst sett till hur ordrikt eller ej det är eller var orden kommer ifrån, (både Engelska och Svenska innehåller mer Franska än de flesta anar då Frankrike varit univerums centrum bra mycket längre än vare sig Sverige, England eller andra folk som inbillar sig att det är Engelska de talar) bortser man från även detta ligger snarare Svenska bättre till att vara ett av de ordrikaste i världen pga sin uppbyggnad. (även om särskrivare allt mer gör sitt bästa för att underminera den ambitionen)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Här ser man nu anledningen till att AMD tappar andelar på processormarknaden.

Inte direkt, du får tänka på när processorerna kom ut på marknaden. Intel kom med en ny arkitektur och spottade ut chip, de processorerna som AMD krossade med Athlon finns inte med i testet. Tycker inte hela sanningen finns med. Som att bygga ett stort hus och strunta i taket.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
fast det verkar ju som om den här undersökningen visar att amd's prollar är mer prisvärda, men att de inte är lika bra i toppklasserna.

Nej, testet visar att intels processorer är snabbare i de flesta av de fall som testas. Från andra källor vet vi att amds alternativ ofta är billigare, men vi kan inte på något enkelt och objektivt sätt kombinera dessa kunskaper för att avgöra huruvida något är prisvärt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Inte direkt, du får tänka på när processorerna kom ut på marknaden. Intel kom med en ny arkitektur och spottade ut chip, de processorerna som AMD krossade med Athlon finns inte med i testet. Tycker inte hela sanningen finns med.

Vad har det för betydelse? Dessa gamla processorer presterar ännu sämre, och om man nu ur dessa siffror skulle kunna se något om amds tillstånd är det väl hur de har skött sig på senare tid som är intressant? Gamla meriter kan vara roligt att ha, men de hjälper inte mycket om man inte klarar av att hålla standarden uppe.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Inte direkt, du får tänka på när processorerna kom ut på marknaden. Intel kom med en ny arkitektur och spottade ut chip, de processorerna som AMD krossade med Athlon finns inte med i testet. Tycker inte hela sanningen finns med. Som att bygga ett stort hus och strunta i taket.

Hm, men vi lever väl ändå i nuet ?
Dessutom finns faktiskt Pentium D med i testet.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Hm, men vi lever väl ändå i nuet ?
Dessutom finns faktiskt Pentium D med i testet.

word, AMD förtjänar ingen kredd för att dom e slöa på att släppa nytt
ser fram emot phenom X2( som förvirrande nog också ska heta athlon )

tycker dock att AMD klarar sig ganska bra i testet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Jo? Både E6320 och E6300 är med.

hoho, vilken miss! man kanske borde lära sig läsa ordentligt!

Fortfarande rätt nyfiken på hur den står sig överklockad mot andra processorer

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Jag hoppas du antingen är ett troll eller ironisk.. Annars, kolla upp mängden ord som finns på engelska och exempelvis svenska.

Ja inte är du seriös heller hoppas jag. Vad har mängden ord med någonting att göra? Heja fransmän och tyskar som försöker behålla sina språk och därav en del av det språkliga mångfaldet. I stolta Sverige är snart vartannat ord engelskt, och hur kul är det? Folk som vill svara 'Men det är väl bara practical liksom, man lär ju go with the flow as they say va, man kan inte vara den där laggern med, mm, zero adaptability liksom, man måste ha lite pondus va, lite Go va, lite goddamn liksom!' hör jag inte, och det är tur det, för utan ett selektivt hörselorgan hade man förlorat förståndet för länge sen. Och ja, min signatur är engelsk, men det tedde sig lite mongo att skriva den på svenska då jag syftar på britter som överreagerar och är enormt störiga. Jag gillar engelska, men jag vill inte gifta mig med det.*

Bra CPUtest, hursomhelst.

*Det är nog lite hycklarvarning där eftersom jag ibland använder engelska uttryck i skrift, men säg såhär: om jag hade ett företag som sålde en produktserie, skulle ingen ha ett engelskt namn, inkl. företaget. Det tycker jag är bra *Grumme tvättsåpereklam*

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
hoho, vilken miss! man kanske borde lära sig läsa ordentligt!

Fortfarande rätt nyfiken på hur den står sig överklockad mot andra processorer

E6320 har ju 4mb cache, dvs. som alla E6*** processorer förutom E6300 och E6400. Kika på t.ex. E6850 så ser du ju hur din processor presterar klockad till 9x333 = 3GHz.
I 3.5GHz så skulle jag kunna tippa på att din processor i snitt presterar nånstans mellan E8500 och E8600. I vissa cachekänsliga program såsom spel och superPI så är din slöare än E8500, i andra mindre cachekänsliga program, som video- och audiokonvertering, snabbare än E8600.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Vem spelar egentligen i 640*480?
Så himla orättvist att göra jämförelser på det viset.

Visa mig 1920*1200 så ska ni se att AMD är med i matchen, och tom får bättre resultat än Intel!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Jag har också hört att AMDs ska vara ganska snabba i spel med normala inställningar.
Den som räknar ut 2+2 snabbast är ju inte nödvändigtvis den som är bäst på matte.

Däremot funderar jag på om en nyare, typ E8400 eller en q9450 skulle ge mig en märkvärd prestandaboost i spel. Det skulle bli en ganska billig uppgradering som gör datorn ganska framtidssäker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Här ser man nu anledningen till att AMD tappar andelar på processormarknaden.

hm undrar varför AMD tog lite andelar när dom va bäst?Socket 939 mot P4 kolla in testet där då.Men hela testet är ju inget nytt. rätt ointressant när det är vad man betalar som räknas. ta AMD 4850EE mot Intel 5200 som också går i 2.5.AMD är 200 kr billigare och jag satte ihop två st barabone mini nyligen med dessa två processorer.Rent spotnat och samma inställningar satt jag kolla på cpu användandet.AMD va upp drygt 70% som högst och under office 2007.Intel 97%.Förklara gärna det.Både hade med 10 tusenvarvar hårdisk och 4 gb ram.Exakt samma program på båda la jag in.AMD uppfattas av mej som något rappar.Visst skiljer med chipset på moderkort.
Något med dessa test program som luktar köpt av intel och gjort av intel.Därför i nero vistion har jag också märkt att AMD är något snabbare mot liknande duo 2.Vilket borde vara totalt jäkla omöjligt med tanka på alla tester som gör Intel så överlägsna idag.
Intel bäst i tester mer i praktiken är AMD bättre heldel.Dock kanske inte spel då.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
hm undrar varför AMD tog lite andelar när dom va bäst?Socket 939 mot P4 kolla in testet där då.Men hela testet är ju inget nytt. rätt ointressant när det är vad man betalar som räknas. ta AMD 4850EE mot Intel 5200 som också går i 2.5.AMD är 200 kr billigare och jag satte ihop två st barabone mini nyligen med dessa två processorer.Rent spotnat och samma inställningar satt jag kolla på cpu användandet.AMD va upp drygt 70% som högst och under office 2007.Intel 97%.Förklara gärna det.Både hade med 10 tusenvarvar hårdisk och 4 gb ram.Exakt samma program på båda la jag in.AMD uppfattas av mej som något rappar.Visst skiljer med chipset på moderkort.
Något med dessa test program som luktar köpt av intel och gjort av intel.Därför i nero vistion har jag också märkt att AMD är något snabbare mot liknande duo 2.Vilket borde vara totalt jäkla omöjligt med tanka på alla tester som gör Intel så överlägsna idag.
Intel bäst i tester mer i praktiken är AMD bättre heldel.Dock kanske inte spel då.

Vilket sammanträffade att en som kallar sig AMD73 tycker att AMD "känns snabbare" och att alla tester visar fel och är mutade av Intel...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Vilket sammanträffade att en som kallar sig AMD73 tycker att AMD "känns snabbare" och att alla tester visar fel och är mutade av Intel...

Jag va först i en clan jag spela med ha AMD.Det nicket har föjt med.Konstigt det stör dej så.Speciellt när jag gjorde jobb och valde bygga med både AMD och Intel.
Antar du gillar Judar och därför har Intel?Ungefär samma dumma kommentar som du har om mitt nicke.Om jag kalla mej Intel vad skulle du sagt då?Att jag måste ha rätt och att jag är gud med då?

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Finns det något liknande test med grafikkort?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Jag va först i en clan jag spela med ha AMD.Det nicket har föjt med.Konstigt det stör dej så.Speciellt när jag gjorde jobb och valde bygga med både AMD och Intel.
Antar du gillar Judar och därför har Intel?Ungefär samma dumma kommentar som du har om mitt nicke.Om jag kalla mej Intel vad skulle du sagt då?Att jag måste ha rätt och att jag är gud med då?

Judar?

Vad kan det ha med saken att göra alls !?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
hm undrar varför AMD tog lite andelar när dom va bäst?Socket 939 mot P4 kolla in testet där då.Men hela testet är ju inget nytt. rätt ointressant när det är vad man betalar som räknas. ta AMD 4850EE mot Intel 5200 som också går i 2.5.AMD är 200 kr billigare och jag satte ihop två st barabone mini nyligen med dessa två processorer.Rent spotnat och samma inställningar satt jag kolla på cpu användandet.AMD va upp drygt 70% som högst och under office 2007.Intel 97%.Förklara gärna det.Både hade med 10 tusenvarvar hårdisk och 4 gb ram.Exakt samma program på båda la jag in.AMD uppfattas av mej som något rappar.Visst skiljer med chipset på moderkort.
Något med dessa test program som luktar köpt av intel och gjort av intel.Därför i nero vistion har jag också märkt att AMD är något snabbare mot liknande duo 2.Vilket borde vara totalt jäkla omöjligt med tanka på alla tester som gör Intel så överlägsna idag.
Intel bäst i tester mer i praktiken är AMD bättre heldel.Dock kanske inte spel då.

Men lägg av med fanboy snacket.

Jag vet att AMD hade bättre processorer för några år sen men nu är det inte de vi snackar om, jag snackar om high-end processorerna. Jag ser det inte som ett sammanträffande att de presterar bättre i alla mätningar. Jag vet inte riktigt hur du ser det men tror du att det är någon slags konspiration?

Marknaden svänger hela tiden, om två år kan det lika gärna vara amd som är top notch igen. samma sak med Nvidia.

Sitter själv på AMD och är helnöjd med min processor men du kan inte säga att AMD har prestandakronan nu, även intel har bäst prestanda/pris med sina E8xxx

Edit> Var f*n fick du judarna ifrån :S ?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Judar?

Vad kan det ha med saken att göra alls !?

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk

nu är det bevisat. crysis utnyttjar INTE fyra kärnor som många säger...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
nu är det bevisat. crysis utnyttjar INTE fyra kärnor som många säger...

Det kanske bara gör det ineffektivt?

Permalänk
Medlem

Intel har fabiker och utveckling i Israel.

Fabriker;
Fab 18:
http://www.intel.com/jobs/israel/sites/qiryat-gat.htm

Intel's Fab 18 in Qiryat Gat opened in 1999 and now employs more than 2,000 people. Fab 18 manufactures processors using 0.18-micron technology

Fab 8:
http://www.intel.com/jobs/israel/sites/jerusalem.htm

Jerusalem, one of the world's most ancient and historical cities, is home to Intel's Fab 8, which began production in 1985. Intel's first non-U.S. wafer fab

Utveckling VLSI:
http://www.intel.com/jobs/israel/sites/haifa.htm

IDC was established in 1974 as Intel's first development center outside the United States

The pioneering 8088 processor, Intel® math coprocessors, the i860® XP processor, Ethernet communication chips, and cache and memory controllers are a few of the more than 50 products designed in IDC. IDC led the invention and development of the Intel® Pentium® processor with MMX™ technology, launched by Intel in early 1997, the Intel® Centrino™ Mobile Technology, launched in early 2003, and now develops Intel's future mobile microprocessors.

Utveckling Mobile:
http://www.intel.com/jobs/israel/sites/yakum.htm

This center is committed to developing Intel's successful mobile product line. The Intel Architecture product line provides exceptional performance, low power, high battery life and wireless communication capabilities for the next generation of mobile computing

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Inte direkt, du får tänka på när processorerna kom ut på marknaden. Intel kom med en ny arkitektur och spottade ut chip, de processorerna som AMD krossade med Athlon finns inte med i testet. Tycker inte hela sanningen finns med. Som att bygga ett stort hus och strunta i taket.

Vad menar du nu? Titta en gång till så ska du nog se visst finns med.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

ah, det ballar ur...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Judar?

Vad kan det ha med saken att göra alls !?

säger sig ju självt. alla vet att Judar är bra på att räkna och gillar pengar, slutsatsen är alltså uppenbar när Intelprocessorer är dyra och bra på att räkna.*

*(Intelkorkarna gick generellt bättre i rent beräkningskrävande mjukvaror)

givetvis ironi ovan.

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

kul att se att de använder Sonar i testet!

Permalänk
Medlem

Man får fortfarande mer för pengarna när man köper AMD.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Man får fortfarande mer för pengarna när man köper AMD.

Det beror hur viktigt det är att få bästa prestanda, är det viktigt betalar man gladeligen någon krona mer. Självklart fungerar AMDs processorer utmärkt med de allra flesta program.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||