Permalänk
Medlem

Speldator max 20k

Har börjat kolla på en speldator som skall bli inköpt till jul detta år (fin julklapp )

Har en länk till det jag plockat ihop själv och vill ha lite tips om vad som kan ändras eller bytas, är ett "fan" av XFX och därför kör jag mkt från dem.

Det jag är lite fundersam på är om denna CPU samt minnen jag lagt till är bra nog för denna riggen.

Men har ni andra förslag/råd om de andra delarna så uppskattas det med.

Inköpslistan

tack på förhand, mvh iwazaru

Permalänk
Avstängd

Nätagget är överdrivet kraftfullt

Du borde tagit en kraftfull quad processor ist för det där priset

HD4870x2 presterar mycket bättre än gtx280

Iomed att du borde köpa ett ati så borde du välja ett annat modekort, intel x48 eller nåt sådant.

Ram minnen gör knappt någon skillnad i prestandaväg med dagens processorer, du kommer tjäna nån ynka fps i spel att välja dom där mot pc6400 ddr2 för 600kr

Hårdisken är dock ett bra val

Permalänk
Medlem

Ser bra ut tycker jag, även om nätagget r lite i överkanten.
Men det kan ju behövas ifall du planerar att skaffa ett till GTX 280 senare.

Och som mjaa sa, en Quad kanske vore bra att ha.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

tackar för så snabba svar

jag är inte så insatt i detta så det var bra att få höra,jag var med ett tag för nått år sen men mycket har hänt sen dess. Men då är frågan, hur stor skillnad blir det om jag tar en quad istället? används verkligen dem ordentligt i spel osv?

graffkortet tog jag då jag har kört med ati tills nu och ville testa nått nytt, har även planerat att köpa in ett till 280 kort när ekonomin stabiliserat sig lite efter detta kommande inköp. är det då smartare att satsa på 2x280 eller 2xati framöver?

varför jag valde ddr3 är för framtidens skull, min nuvarande dator har jag haft i 5 år snart och den "hänger med" fortfarande, så ville försöka med nått liknande på denna riggen med.

hddn tog jag enbart för storlekens skull, va inne på en wd raptor men kände att det vore overkill.

nån som har en liknande rigg som kan säga om det går att köra flytande i dagens krävande spel? vore kul och höra, om inte annat, nån som har en rigg i samma prisklass som gör så spelen blir värda att spela igen?!

men som sagt, det är planerat till jul så fortsätt ge mig feedback om vad som skulle va bättre för en rigg som klarar några år, och självklart är det inräknat en del upgraderingar med tiden.

mvh iwazaru

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=&e=&p=339754,334660,212...

eftersom du ändå skulle bygga först till jul så är det bättre att bygga på core i7 som borde finnas vältillgänglig då. du har dessutom en bättre anledning än framtidssäkerhet att välja ddr3 då, eftersom du får köra tripplechannel.

ett 4870x2 från asus kostar 1500 mindre än det gtx280 du hade lagt till där och 4870x2 piskar ett standardklockat gtx280 vet dock ej hur det är jämfört mot det klockade xfx kortet du kollat på(tror iofs fortfarande att ati vinner). sen känner iaf jag att det är bättre att senare uppgradera till ett hd5870x2 eller gtx380(eller vad dom nu kommer heta)visst vi har ingen aning om hur pass mycket bättre dom kommer vara men du förstår själva grundtanken iaf hoppas jag.

om du inte är nöjd med det här förslaget så kommer du säkert att hinna få fler tips tills dess att det blir dags, och nåt borde ju falla dig i smaken.
hoppas det går bra
/xeno

Permalänk
Avstängd

här kan du se hur stor skillnad det är mellan gtx 280 och x2an:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6089&page=6

Du ser även hur 2 x2 kan prestera.. Tänk på att drivrutiner för multi gpu knappast blir sämre på framtidens spel.

mer och mer spel får stöd för quad och det kommer inte direkt bli sämre i framtiden.. En stark quad från idag klarar dom spelen som inte stödjer quad utan problem redan så.

Det är dagens processorer som inte nyttjar snabbare ram, det har ingenting och göra med vilka program du kör.

På nya core q7 så spelar nog ramens hastighet roll.. Men inte på dagens core2.